Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qasimzaffar
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11-03-2024
Mijn vraag
Ik heb 4 x 32GB (Patriot Memory Viper Steel PVS464G300C6K) aangeschaft en deze zouden 3000MHz moeten draaien. In de bios van mijn moederbord (Aorus X570 Master) heb ik de XMP profiel geladen, maar krijg telkens een windows herstel scherm.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Moederbord: Gigabyte Aorus X570 Master
CPU: AMD Ryzen 9 5950X
RAM: 4 x 32GB DDR4 Patriot Memory Viper Steel (PVS464G300C6K) - PC4-24000 (https://www.amazon.nl/gp/product/B08688Q2NJ/)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
XMP profiel geladen via BIOS, maar systeem crasht en toont windows herstel scherm en dat de timings niet overeenkomen.
Ik heb geprobeerd de clocks handmatig te veranderen van 2666 naar 3000 en de voltage te veranderen van Auto naar 1.35v. In windows Task manager laat hij wel zien dat het draait op 3000MHz maar in HWINFO64 laat het nogsteeds zien als 1666MHz.

Ik heb niet gezeten aan de geavanceerde waardes zoals de cl, etc (ik heb er 0% verstand van).

Kan ik iemand me hierbij helpen? _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:49
Probeer het voltage eens op 1.36V. Is nog prima veilig voltage en bij veel van dit soort problemen is het lichtjes verhogen van het voltage de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qasimzaffar
The__Virus schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 08:04:
Probeer het voltage eens op 1.36V. Is nog prima veilig voltage en bij veel van dit soort problemen is het lichtjes verhogen van het voltage de oplossing.
Samen met de XMP profiel bedoel je? Ik had wel 1.35v geprobeerd met XMP maar werkte niet. ik zal vannacht even 1.36 proberen. Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:49
Yes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qasimzaffar
Werkt ook niet. Windows gaat dan ook naar herstelmodus.

Handmatig de waardes invullen? Zo ja, welle?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:16
Meestal zijn de eerste 5 waardes genoeg en de rest op auto
Alleen je draait nu op 4 memory banks ipv 2 wat Ryzen liever heeft. Kan zijn dat je de soc spanning van de processor iets omhoog moet gooien zodat de ingebouwde memory controller het minder zwaar heeft.

Voor nu zou ik beginnen met eerst ervoor te zorgen om te kijken of je stabiel met 2 geheugenreepjes kan draaien.

Je zou verder nog DRAM calculator kunnen gebruiken icm Ryzen Master om het instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qasimzaffar
Ik heb alle waardes weer terug gezet naar "Auto"/XMP uitgezet. Vervolgens de Multiplier gezet op 30 (3000MHz) en de voltage ingesteld op 1.36. Alles draait nu nog wel soepel (2 uur al) en mn setup doet zijn werk under load. Even kijken of alles voor een dag of 2 stabiel blijft draaien.

Veranderd de SOC niet automatisch met Ryzen Master Auto-OC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

D-dark schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 13:27:
Meestal zijn de eerste 5 waardes genoeg en de rest op auto
Alleen je draait nu op 4 memory banks ipv 2 wat Ryzen liever heeft. Kan zijn dat je de soc spanning van de processor iets omhoog moet gooien zodat de ingebouwde memory controller het minder zwaar heeft.

Voor nu zou ik beginnen met eerst ervoor te zorgen om te kijken of je stabiel met 2 geheugenreepjes kan draaien.

Je zou verder nog DRAM calculator kunnen gebruiken icm Ryzen Master om het instellen.
ga dit eens gebruiken wat bovenstaand dik is gearceerd

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1