Door bios flukturerende batterij

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• viper1967
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-08 15:37
Mijn vraag
...Ik heb een Asus X571GT waar windows 10 op moest. Na de installlatie kreeg ik via windows update een bios update van versie 307 naar 308. Daarop is mijn batterijduur van 5 a 6 uur naar hooguit 2 uur gegaan en tevens fluktureert de waarde van de batterijduur steeds zelfs na een schone installatie. De batterij loopt snel leeg maar ook verandert de waarde vaak.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...Asus X571GT bios 308

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...Op internet wel problemen gevonden met de 308 update maar niet dat er een batterij probleem van komt.

Mijn vraag is : kan dit door de bios update liggen en kan ik deze veilig naar versie 307 zetten/ Hoe zet ik windows update stil want als ik 307 heb gaat deze weer updaten naar 308?

Ik heb een Medion laptop maar die loopt gewoon langzaam leeg op de batterij nooit dit gekke probleem gehad en daar draait meer software op dan de Asus.
Ik kan de batterij niet zomaar eruit halen van de Asus want dit is een ingebouwde batterij, de Medion heeft deze optie wel.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:09
viper1967 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 20:09:
Mijn vraag
...Ik heb een Asus X571GT waar windows 10 op moest. Na de installlatie kreeg ik via windows update een bios update van versie 307 naar 308. Daarop is mijn batterijduur van 5 a 6 uur naar hooguit 2 uur gegaan en tevens fluktureert de waarde van de batterijduur steeds zelfs na een schone installatie. De batterij loopt snel leeg maar ook verandert de waarde vaak.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...Asus X571GT bios 308

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...Op internet wel problemen gevonden met de 308 update maar niet dat er een batterij probleem van komt.

Mijn vraag is : kan dit door de bios update liggen en kan ik deze veilig naar versie 307 zetten/ Hoe zet ik windows update stil want als ik 307 heb gaat deze weer updaten naar 308?

Ik heb een Medion laptop maar die loopt gewoon langzaam leeg op de batterij nooit dit gekke probleem gehad en daar draait meer software op dan de Asus.
Ik kan de batterij niet zomaar eruit halen van de Asus want dit is een ingebouwde batterij, de Medion heeft deze optie wel.
paar vraagjes:
Waarom moest er win10 op?
Wat was het probleem met de voorgeïnstalleerde win10?
Problemen gehad? zo ja wat precies.
Dat windows zelfstandig een biosupdate doet is nieuw voor mij....

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:24
Tens schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 20:13:
[...]

paar vraagjes:
Waarom moest er win10 op?
Wat was het probleem met de voorgeïnstalleerde win10?
Problemen gehad? zo ja wat precies.
Dat windows zelfstandig een biosupdate doet is nieuw voor mij....
Ik kan bevestigen dat het wel via optionele updates mogelijk is.
Heb het zelf vorige week ook gedaan voor m'n hp laptop.
Same voor firmware voor specifieke onderdelen als thunderbolt.

In theorie zou je terug kunnen.
Maar ik zou eerst eens goed alle bios setting nalopen of daar niet wat raars in zit.

In mijn hp waren er wat setting gereset wat ook vreemd gedrag veroorzaakte.
Ging alleen bij mij om de usb-c poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
gasemans schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 22:18:
[...]

Ik kan bevestigen dat het wel via optionele updates mogelijk is.
OK, maar dan moet je toch zelf nog per update aanvinken dat je hem wilt.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-09 20:01

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Staat je energiemodus in Windows 10 op maximale prestaties of gebalanceerd? Als hij op maximale prestaties staat kan dat de oorzaak zijn. Dan clockt hij je CPU niet automatisch terug, terwijl je het niet nodig hebt.

Ik lees het veel, niet specifiek Asus maar bij meerdere merken die daar moeite mee hebben. Out-of-the-box levert de fabrikant daar vaak een fix voor. (simpele register aanpassing). Met een kale installatie heb je dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:24
Tens schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 13:39:
[...]

OK, maar dan moet je toch zelf nog per update aanvinken dat je hem wilt.
Ja klopt
Ze staan bij de optionele updates.
Je zou het volgens mij ook standaard aan kunnen zetten maar zou het zeker niet adviseren.

Maar is ook voor het eerst dat ik een bios update via windows updates kon krijgen.
Lijkt dus wel iets nieuws te zijn. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
Hier MSI/AMI
Drie nieuwere versies bios beschikbaar op de site van MSI, maar geen optionele updates in WU.....

Zeker dat het niet door de geïnstalleerde Moederbord update service (of hoe dat ook per merk mag heten) gedaan wordt?

Ik vind HP/Dell en Asus waarbij het schijnt te gebeuren.

Pagina: 1