Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gandalf68
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-09 08:24
Oke, ik heb een vermoeden wat het probleem is maar hoop dat het hier in de juiste hoek zit.

Ik heb een 100 Mbits lijn bij kpn. met een download snelheid van 94,61 Mbits en een upload snelheid van 28,63 en 9 ms ping.

vanuit mijn modem (versie 10a van kpn ) een kabel getrokken naar een switch van sitecom ln 118 van 100 MB waarop mijn versterk zit ... mijn TV via connect Box en mijn ps5 en uiteraard mijn kpn tv box.

Als ik nu iets ga downloaden via de ps5 heb ik als ik over schakel naar de tv een stotterend beeld of zelfs vasthangend.

Doe ik de ps5 ook uit de standby tijd en dus helemaal uit is er niks aan de hand. Erg irritant bij updaten en downloaden van games.

Ik dacht dat Kpn altijd bandbreedte reserveerde voor TV en kan (ik vermoed dus van wel ) de ps5 zoveel tegelijk leeg trekken dat de rest niks of te weinig heeft.

Helpt een giga switch of ligt de fout bij KPN of de combi KPN tv kast en ps5 ? Iemand ervaringen hier mee of moet ik een (ik heb die mogelijkheid ) een hoger 200 Mbps abbo nemen ?

Beste antwoord (via Gandalf68 op 07-05-2021 22:49)

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10:00
IGMP ondersteuning gaat hier niets voor je doen, als de TV stream goed loopt komen er met een download niet meer bij anders als dat er unicasts in hardware geswitched worden voor de PS5 download tussen uplink en PS5 poort.

Dit lijkt zoals de TS aangeeft echt een capaciteits issue waar QOS niet afdoende framedrops weet te voorkomen.

Als dus je uplink van je modem naar je switch 100Mbit is, ligt daar naar verwachting je probleem.

De download en de TV stream samen komen boven de 100Mbit uit omdat KPN ook bandbreedte reserveert voor IPTV. Deze kun jij dan helaas niet over je 100Mbit koppeling krijgen waardoor er ook multicast flow frames verloren gaan. Ik verwacht namelijk niet dat het modem QOS op de lan poorten ondersteund waardoor de multicast IP-TV frames voorrang krijgen op je download.

Dus kijk even of je de link van 100Mbit kunt upgraden naar 1Gbps. En als je daar een nieuwe switch voor nodig hebt, is IGMP ondersteuning wel heel erg wenselijk.

Dit zal naar mijn verwachting je probleem oplossen.

[ Voor 11% gewijzigd door mash_man02 op 06-05-2021 08:45 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-09 17:46
ik denk dat de ps5 ook de 200Mbps gemakkelijk leegtrekt
kan je de downloads niet que-en ? anders een switch kopen die ps5 bv maar 80mbps geeft, zodat er 20mbps overblijft voor iptv

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 12:49

job

Ik vermoed dat je die switch moet vervangen door een exemplaar dat igmp snooping ondersteunt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:09
Vervang sowieso die switch

Netgear gs105e is een goeie

Het hangt van je pop af of je marge hebt op je glad, tenminste dat was zo bij bridges iptv
Ik had 50mbit internet op een 100mbit pop. Keek ik tv (12mbit per stream) en had ik vol download dan ging mijn lijn dus 62mbit

Had ik 100mbit gehad (max van mijn pop) dan was het er wel afgegaan

Maar dat was bridges, denk dat het bij routed er altijd af gaat

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-09 19:38
job schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 20:14:
Ik vermoed dat je die switch moet vervangen door een exemplaar dat igmp snooping ondersteunt.
Ik heb de specs van de switch bekeken en die ondersteunt geen IGMP snooping.

At Gandalf68. Je moet om te beginnen een switch aanschaffen met IGMP snooping. Dan weet je zeker dat de KPN stream alleen naar de KPN decoder gaat. Ik gebruik een TL-SG105E van TP Link voor KPN TV
.
Heb jij tv zowel via Ziggo als KPN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gandalf68
laurens0619 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 20:25:
Vervang sowieso die switch

Netgear gs105e is een goeie

Het hangt van je pop af of je marge hebt op je glad, tenminste dat was zo bij bridges iptv
Ik had 50mbit internet op een 100mbit pop. Keek ik tv (12mbit per stream) en had ik vol download dan ging mijn lijn dus 62mbit

Had ik 100mbit gehad (max van mijn pop) dan was het er wel afgegaan

Maar dat was bridges, denk dat het bij routed er altijd af gaat
zo juist die switch besteld op Amazon.de :) als dit inderdaad werkt ga ik de kpn ook even inlichten :) Iedereen alvast bedankt voor de Info hier kan ik wel wat mee !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Gandalf68 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 21:44:
[...]

zo juist die switch besteld op Amazon.de :) als dit inderdaad werkt ga ik de kpn ook even inlichten :) Iedereen alvast bedankt voor de Info hier kan ik wel wat mee !
Hoeft niet want dat weten ze zelf al lang.
Daarom verkopen ze zelf ook de Netgear met igmp snooping.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Igmp snooping zorgt ervoor dat een iptv stream alleen over de poort gaat die t nodig heeft

Stel je tv stream is 10mbit

Zonder igmp snooping gaat dat naar iedere poort, je houdt dus 90mbit per poort over. Met igmp snooping gaat t verkeer alleen over de uplink naar de experiabox en de tv decoder

Waar het vaak mis gaat is dat switches vaak toch een soort igmp snooping doen en dus streams gaan afkappen terwijl dit niet moet. Daarom goede switch icm ipv kopen

Jouw probleem is echter anders. Of
- je kpn doos doet geen qos, je zou verwachten dat die tv voorrang geeft
- je sitecom switch kan het allemaal niet aan en loopt op zn tenen als je ps4 aan t downloaden is

Aangezien sitecom (en sweex) echt bagger kwaliteit is (en 100mbit!) gok ik het laatste. Echter als je dan je switch vervangt, pak dan een goede die ook igmp snooping snapt, vandaar de netgear :)

[ Voor 10% gewijzigd door laurens0619 op 05-05-2021 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
gigabit switch van tplink pakken
kost een tientje
probleem opgelost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wacht even...
Gandalf68 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 20:06:
[...]

Ik heb een 100 Mbits lijn bij kpn.

[...]

mijn TV via connect Box
:?

Een Connectbox is een modemrouter van Ziggo, niet van KPN. Als je TV op de Connectbox aangesloten is en je PS5 op een KPN Experiabox ligt het helemaal niet voor de hand dat die twee elkaar kunnen beinvloeden.

Misschien handig om voordat je iets gaat bestellen even exact uit te tekenen (voor je zelf en voor ons) welke apparaten je hebt (merk+model) en hoe die dingen op elkaar aangesloten zijn :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-09 14:42
dion_b schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 00:05:
Wacht even...

[...]

:?

Een Connectbox is een modemrouter van Ziggo, niet van KPN. Als je TV op de Connectbox aangesloten is en je PS5 op een KPN Experiabox ligt het helemaal niet voor de hand dat die twee elkaar kunnen beinvloeden.

Misschien handig om voordat je iets gaat bestellen even exact uit te tekenen (voor je zelf en voor ons) welke apparaten je hebt (merk+model) en hoe die dingen op elkaar aangesloten zijn :o
Samsung heeft ook een Connect Box voor een aantal modellen TV's ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dieks77 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 00:18:
[...]

Onderstreept des te meer belang om duidelijk en expliciet te zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
IGMP ondersteuning gaat hier niets voor je doen, als de TV stream goed loopt komen er met een download niet meer bij anders als dat er unicasts in hardware geswitched worden voor de PS5 download tussen uplink en PS5 poort.

Dit lijkt zoals de TS aangeeft echt een capaciteits issue waar QOS niet afdoende framedrops weet te voorkomen.

Als dus je uplink van je modem naar je switch 100Mbit is, ligt daar naar verwachting je probleem.

De download en de TV stream samen komen boven de 100Mbit uit omdat KPN ook bandbreedte reserveert voor IPTV. Deze kun jij dan helaas niet over je 100Mbit koppeling krijgen waardoor er ook multicast flow frames verloren gaan. Ik verwacht namelijk niet dat het modem QOS op de lan poorten ondersteund waardoor de multicast IP-TV frames voorrang krijgen op je download.

Dus kijk even of je de link van 100Mbit kunt upgraden naar 1Gbps. En als je daar een nieuwe switch voor nodig hebt, is IGMP ondersteuning wel heel erg wenselijk.

[ Voor 11% gewijzigd door mash_man02 op 06-05-2021 08:45 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gandalf68
Dieks77 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 00:18:
[...]

Precies .
Dus utp internetkabrl vanuit modem naar switch
Vanuit de switch connect box samsung
Playstation 5
Denon versterker
Kpn tv ontvanger

Thats it .

Vanavond komy switch binnen en gaan we testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gandalf68
mash_man02 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 08:40:

Switch is onderweg en wie eet helpt het ,heb nog de mogelijkheid om te switchen naar 200 mbps dus die optie overweeg ik ook nog.

Hou jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
KPN reserveert gewoon bandbreedte voor het TV signaal (is maar iets van 5-8Mbps), dus daar ligt het probleem echt niet.
Ook een abbo van 200Mbps zal je niets helpen.

Het is gewoon die antieke sitecom switch van 100 Mb.

Als je met je ps5 die 100Mbps benadert dan moet dat ook samen met je TV signaal door de uplink naar je modem toe en heeft die uplink poort van die switch geen capaciteit meer over voor je tv signaal.
Je modem kan dat best aan samen met je TV signaal, maar die switch is de bottleneck.

Elke 1Gbp switch lost dit probleem voor je op.

[ Voor 7% gewijzigd door Ben(V) op 06-05-2021 13:10 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Helemaal eens met @Ben(V) maar wel een kleine
Voetnoot mbt “elke switch”

Ja elke gigabit switch lost het probleem op waar je nu last van hebt maar de onjuiste gigabit switch kan voor een nieuw probleem zorgen: igmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Uiteraard moet je als je met iptv werkt altijd een switch gebruiken die igmp snooping ondersteund, maar dat staat wel los van dit specifiek probleem.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gandalf68
mash_man02 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 08:40:

Even de ps5 aan het werk gezet nadat ik vanavond mijn Netgear gs105e had aangesloten.

Het lijkt er op na diverse testen dat het probleem is opgelost. Iedereen bedankt !!

[ Voor 0% gewijzigd door Gandalf68 op 08-05-2021 19:30 . Reden: typfouten, lompe vingers op telefoon :) ]

Pagina: 1