Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sugocy
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10-05 10:17
Na aanschaf van een extra setje voor mijn Raspberry Pi krijg ik geen LED brandend via een breadboard inclusief GPIO extension board en kabel.

Debugging tot nu toe:

1. Breadboard en bekabeling in combinatie met een 9V batterij laat de LED prima oplichten.
2. Volledige swap van alle bekabelingen inclusief het heraansluiten GPIO extension board en de kabel en gebruik andere zijde breadboard...
3. Gebruik van andere GPIO pins (BCM: 17/18/21 etc.)
4. Checken op visuele defecten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HX7CUeQezItc2mpR2UP44Lg_2Cs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sJfShwvTb8hzMRRnTJrQR6KF.jpg?f=fotoalbum_large

Zou deze brug de boosdoener kunnen zijn van alle problemen? Voordat ik een RMA begin voor een nieuw boardje dacht ik "even checken!".

Ik heb geen idee hoe ik het anders nog zou kunnen testen. Er word output gegeven op gebruikte pin volgens de Pi (python), maar de LED licht niet op. Zou ik anders de 3.3V output kunnen meten met een multimeter? Dan weet ik zeker of er wel iets gebeurd.

[ Voor 4% gewijzigd door Sugocy op 05-05-2021 19:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
Zo'n soldeerbrug is natuurlijk heel erg niet de bedoeling. Geen idee of het met je probleem te maken heeft maar sowieso eventjes oplossen want dit kan onder omstandigheden je Pi opblazen.

Kan je als test niet de LED direct op de Pi aansluiten zonder tussenkomst van dat extension board en breadboard? Dan kan je de software/Pi uitsluiten als oorzaak.

[ Voor 30% gewijzigd door Tom-Z op 05-05-2021 20:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVog
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 31-03 18:23
Tom-Z schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 20:25:
Zo'n soldeerbrug is natuurlijk heel erg niet de bedoeling. Geen idee of het met je probleem te maken heeft maar sowieso eventjes oplossen want dit kan onder omstandigheden je Pi opblazen.
Deze soldeer ’blob’ legt GPIO24 aan 3.3V. Dat hoort natuurlijk niet, maar of het kwaad kan betwijfel ik. De GPIO’s zijn 3.3V bestendig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sugocy
Tom-Z schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 20:25:

Kan je als test niet de LED direct op de Pi aansluiten zonder tussenkomst van dat extension board en breadboard? Dan kan je de software/Pi uitsluiten als oorzaak.
Na zoeken een setje gevonden en via mijn breadboard alles aan de praat gekregen, zie hieronder! :9 Morgenvroeg dit experiment nogmaals herhalen incl GPIO ext. board.

Herhaling doet wonderen! Blijkbaar heb ik toch iets verkeerd gedaan: het werkt nu met GPIO extender board op GPIO 17!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LrprS7u5v-cVowz4_5zbSljOU6w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1LFWnv9rkVGSNXnx8LZp5pnF.jpg?f=fotoalbum_large

Ik denk toch dat ik het eventjes retourneer, heb geen soldeerbout liggen ;). Software niet aangepast afgezien van een time.sleep(1) omdat ik alles ook zonder resistor heb geprobeerd.
Gebruikte code:
import RPi.GPIO as GPIO
import time

ledPin = 17
GPIO.setmode(GPIO.BCM)
GPIO.setup(ledPin, GPIO.OUT, initial=GPIO.LOW)
GPIO.output(ledPin, GPIO.HIGH)
print('LED turned on for 1sec...')
time.sleep(1)
GPIO.output(ledPin, GPIO.LOW)
print('LED turned off!?')
GPIO.cleanup()
EVog schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 22:06:
[...]

Deze soldeer ’blob’ legt GPIO24 aan 3.3V. Dat hoort natuurlijk niet, maar of het kwaad kan betwijfel ik. De GPIO’s zijn 3.3V bestendig.
Zorgt dit er voor dat als ik GPIO24 gebruik, altijd een 3.3V erop heb staan? (Dit ga ik natuurlijk testen, als de extender op GPIO17 werkt ;) )

Hierboven getest en inderdaad LED licht direct op zonder tussenkomst...Lijkt me niet echt de bedoeling toch?!

[ Voor 50% gewijzigd door Sugocy op 05-05-2021 23:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
EVog schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 22:06:
[...]

Dat kan wel degelijk kwaad, namelijk als je GPIO24 als output low instelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sugocy
Tom-Z schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 23:14:
[...]

Dat kan wel degelijk kwaad, namelijk als je GPIO24 als output low instelt.
Dank! Ik ga het setje retourneren :) Enkel GPIO 24 maakt de LED direct oplichten dus inderdaad een risico!
Pagina: 1