Snellius, de nationale supercomputer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
reviews: Snellius, de nationale supercomputer - Rekenkracht voor de wetenschap

@Olaf - ik zie dat deze quote is opgenomen:
Het borgen van veiligheid staat altijd hoog op de agenda, dus ook nu. Als je echter kijkt naar de Top500, is Lenovo een van de grootste leveranciers. Het is een Chinees bedrijf, maar ook een publiek bedrijf en het is aan de beurs genoteerd. Het moet aan alle agentschappen verantwoording afleggen.

[...]

Verder is Lenovo nergens uitgesloten bij aanbestedingen. Het mag tot op de dag van vandaag leveren aan Defensie van de VS.
Waarschijnlijk heeft de spreker hierbij het Engelse begrip "publicly traded" of "publicly listed" in het hoofd gehad, een beursgenoteerde onderneming.

In het Nederlands betekent het bijvoegelijke naamwoord publiek als in de publieke sector juist dat het volledig van de overheid is, of de overheid tenminste een behoorlijke vinger in de pap heeft. Dat is volgens mij in de context van het artikel juist het tegenovergestelde van wat de spreker bedoelt te zeggen, namelijk dat het een privaat bedrijf is, onafhankelijk van de overheid.

Verder is het begrip agentschappen ook wat raar in dit verband, daar hebben we immers 28 van in Nederland, en geen daarvan lijkt mij relevant. Het gaat hier waarschijnlijk om toezichthouders, zoals de AFM en SEC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
Ik had de quote een-op-een overgenomen, maar 'publiek' is hier inderdaad niet op zijn plaats en met agentschappen bedoelde hij toezichthouders. Je hebt helemaal gelijk. Ik heb het aangepast: reviews: Snellius, de nationale supercomputer - Rekenkracht voor de wetenschap