Geen gasgebruik, wel gasmeter, verplicht gasrecht betalen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleTweak
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-04 10:45
In mijn huurwoning die ik pas gekregen heb zit nog een gasmeter, maar er is door de stichting een paar maanden geleden een kookgroep aangelegd waardoor op gas koken niet meer nodig is. Verwarming is dmv stadsverwarming; er is dus geen gas nodig in de woning wanneer ik elektrisch ga koken.

Ik had begrepen ‘op het internet’ dat wanneer ik alleen een elektriciteitscontract afsluit (wat ik dus ook gedaan heb) dat ik dan geen gasrecht hoef te betalen ook al is er wel een gasmeter.

Nu heb ik een brief gekregen van de netbeheerder (@Anoniem: 633784) dat alles afgesloten wordt inclusief elektriciteit als ik geen gas afneem bij mijn energieleverancier (Greenchoice).
Ik heb ze gebeld vandaag en dat hebben ze dus ook zo bevestigd.

Dit kan toch niet kloppen of werkt dat echt zo?

Ik ben overigens al beziggeweest met weg laten halen gasmeter, maar de huurstichting reageert niet op de vraag om hiervoor de gegevens op te leveren. Er is eerder wel toestemming gegeven. Echter zonder deze gegevens kan ik geen opdracht geven om de meter te laten verwijderen. De kosten hiervoor willen ze wel vergoeden is al gezegd een tijdje terug.

De vraag is: mag Stedin de complete aansluiting inclusief elektriciteit afsluiten wanneer ik bij de energieleverancier geen gascontract heb?

[ Voor 7% gewijzigd door DoubleTweak op 05-05-2021 18:28 ]

Be like a duck. Calm on the surface, but always paddling like the dickens underneath.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-04 20:54

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Stedin verwijderd ze gewoon gratis: https://www.stedin.net/kl...0via%20mijnaansluiting.nl.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
Wanneer je een huis huurt, denk ik niet dat je zelf kan beslissen om hem te laten verwijderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-04 20:54

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

ChinaGeek schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 18:23:
Wanneer je een huis huurt, denk ik niet dat je zelf kan beslissen om hem te laten verwijderen.
Dat ligt er maar net aan hoe je overlegd. Als jij de inductieplaat achter laat als je vertrekt dan zal het denk ik geen issue zijn. Dat zal dan ergens schriftelijk afgesproken moeten worden. Zo is in ieder geval wel mijn ervaring geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:39
Je kunt het best 'even' dit topic doornemen: Gas de deur uit doen: Gratis!

Het feit dat je een huurhuis hebt maakt het wel wat ingewikkelder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleTweak
Bedankt voor de reacties, maar het is niet echt een antwoord op mijn vraag.

De vraag is: mag Stedin de complete aansluiting inclusief elektriciteit afsluiten wanneer ik bij de energieleverancier geen gascontract heb?

Be like a duck. Calm on the surface, but always paddling like the dickens underneath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

DoubleTweak schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 18:46:

Zie het antwoord van @Nielson daar vind je het antwoord op je vraag .. zoek op "huur" als er iets niet duidelijk is stel je daar toch een vraag ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertH
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-04 12:28
Waar komt je warm water om te douchen enz vandaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillySis
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 30-01 23:29
Als je een gasmeter in huis hebt, moet je ook een contract voor het afnemen van gas afsluiten. Met een gasmeter in huis heb je wel de mogelijkheid om gas te gebruiken zodra je maar wilt. Je bent echter nooit verplicht om daadwerkelijk gas af te nemen, maar betaalt wel het vastrecht.

Overleg met de verhuurder of het gas afgesloten kan worden en of de meter eventueel kan worden verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleTweak
GeertH schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 18:49:
Waar komt je warm water om te douchen enz vandaan?
Er komt heet water de woning binnen dat zowel voor verwarming als warm water gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChinaGeek

Soms even nadenken voor te antwoorden.

[ Voor 11% gewijzigd door ChinaGeek op 05-05-2021 19:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-04 13:34

the older I get, the better I was...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kees-Jan
WillySis schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 18:55:
Als je een gasmeter in huis hebt, moet je ook een contract voor het afnemen van gas afsluiten. Met een gasmeter in huis heb je wel de mogelijkheid om gas te gebruiken zodra je maar wilt. Je bent echter nooit verplicht om daadwerkelijk gas af te nemen, maar betaalt wel het vastrecht.

Overleg met de verhuurder of het gas afgesloten kan worden en of de meter eventueel kan worden verwijderd.
:X

Nee hoor; je kan en mag gewoon je contract met je gasleverancier opzeggen.

zie: Gas de deur uit doen: Gratis!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kees-Jan

Nee, Stedin mag niet zomaar én gas én electra afsluiten.
Zolag je gewoon je rekening voor electra betaald en je gascontract opgezegd hebt dan ben je niet in gebreke en dus mag Stedin niet afsluiten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillySis
Dat kan (en mag) alleen als het gas echt is afgesloten en je geen gas kan gebruiken zonder dat iemand dat weer open zet. In oudere wijken is dat vaak vanaf de straat mogelijk. Anders moet je je gas dicht laten draaien en laten verzegelen. De meter kan dan wel blijven zitten, maar je betaalt dan geen vastrecht meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleTweak
De berichten zijn wat tegenstrijdig tot nu toe. Misschien komt dat omdat de wetgeving hierover niet helemaal duidelijk is en de netbeheerder ook maar wat probeert. (?)

Ik heb onder dreiging van afsluiting deze week door @Anoniem: 633784 vandaag maar weer een gascontract afgesloten, maar dit voelt erg raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1302638

ChinaGeek schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 18:23:
Ik heb ooit in een huurwoning eenzijdig het ding laten weghalen. Jaren terug al.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kees-Jan
DoubleTweak schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 19:06:
De berichten zijn wat tegenstrijdig tot nu toe. Misschien komt dat omdat de wetgeving hierover niet helemaal duidelijk is en de netbeheerder ook maar wat probeert. (?)

Ik heb onder dreiging van afsluiting deze week door @Anoniem: 633784 vandaag maar weer een gascontract afgesloten, maar dit voelt erg raar.
Je zit nog in de bedenkperiode, meteen doorgeven dat wat Stedin zegt klinklare BULLSHIT is en dat je NIET verplicht bent om een gascontract te hebben zonder dat je gas afneemt.

Dat staat namelijk nergens! Niemand kan jou (wettelijk) verplichten tot een contract als je iets niet gebruikt/nodig hebt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:56

Fake news. Lees dit topic maar even door.. Gas de deur uit doen: Gratis!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• overhyped

Lee’s nog een keer dit topic! Gas de deur uit doen: Gratis!

De wetgeving is 100% duidelijk. Je kan gewoon het gas contract opzeggen zonder dat het consequenties heeft. De rechter is daar meerdere keren 100% duidelijk over geweest. Had ik al gezegd dat je dit topic moet lezen? Gas de deur uit doen: Gratis!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Kees-Jan
Nogmaals:

Je zit nog in de bedenkperiode, meteen doorgeven dat wat Stedin zegt klinklare BULLSHIT is en dat je NIET verplicht bent om een gascontract te hebben zonder dat je gas afneemt.

lees het topic Gas de deur uit doen: Gratis! even door!

en ook de anderen die hier "goedbedoelde adviezen" geven is dat topic de "holy bible" voor gascontract gerelateerde zaken!

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Ivow85
  • Laatst online: 10:12
Als je een gasmeter in huis hebt, moet je ook een contract voor het afnemen van gas afsluiten.
NEE! Nee, nee en nog eens nee. Dit is een hardnekkige leugen van de netbeheerders, maar absoluut niet waar. En de rechters in Nederland zijn het met mij en de vele andere gasverlaters eens.
ChinaGeek schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 18:57:
[...]

En het antwoord is ja. Dat mag.
De oplossing is het verwijderen van je gasaansluiting.
En ook hier NEE! Nee, nee en nog eens nee. Wanneer je een contract voor elektriciteit hebt (en daar natuurlijk ook netjes voor betaalt) mag de netbeheerder absoluut niet de elektra aansluiting afsluiten en/of verwijderen. Uitgezonderd tijdelijke onderbreking van de levering ivm onderhoud of spoedreparaties.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• DoubleTweak
Oké, het lijkt er dus toch op dat @Anoniem: 633784 mij aan het belazeren is en op kosten jaagt terwijl dit niet rechtmatig is.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Kees-Jan
DoubleTweak schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 19:27:
Oké, het lijkt er dus toch op dat @Anoniem: 633784 mij aan het belazeren is en op kosten jaagt terwijl dit niet rechtmatig is.
Klopt!

Gewoon je gasleverancier bellen en dat gascontract opzeggen (bedenkperiode)!

Als je (goeie!) hulp nodig hebt, meld je dan even in dit topic !

[ Voor 17% gewijzigd door Kees-Jan op 05-05-2021 19:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
ChinaGeek schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 18:57:
[...] En het antwoord is ja. Dat mag.
De oplossing is het verwijderen van je gasaansluiting.
NEE DAT IS NIET WAAR. Voor de elektra wordt gewoon betaald en dat mogen ze dus niet afsluiten.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
aghja iedereen doet ook maar wat hem wordt opgedragen.

Zolang je nog geen contract hebt mogen ze zelf uitzoeken wat ze gaan doen met de meter en de aansluiting, je bent zeker niet verplicht tot afname of het afsluiten van een contract. wel moet e.e.a. in overeenstemming met je verhuurder.
Op dit moment is verwijderen hoe dan ook gratis, maar jij hebt anders DE manier om gratis zonder teveel moeilijk gedoe van je aansluiting af te komen. n.l. geen contract aangaan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:41
Direct gebruik maken van de bedenktijd, en idd even in het genoemde topic het verhaal doen.

Overigens triest om te zien dat Stedin nog steeds door bluffen haar ongelijk weet om te buigen in een contract. Tijd dat ze flink op de vingers getikt worden.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online

NEE DAT IS NIET WAAR. Als je gas gebruikt moet je een contract hebben. Als de netbeheerder een ongebruikte gasaansluiting wil verwijderen moet de huurder ze naar de eigenaar door verwijzen.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• hesselbeertje
Als je een gasmeter in huis hebt, moet je ook een contract voor het afnemen van gas afsluiten. ...
Zou je even willen vertellen waaruit die verplichting blijkt? Enkele tientallen Tweakers zijn al een paar jaar op zoek naar het antwoord, maar wij kunnen het nergens vinden.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleTweak
Het probleem is wel dat Stedin deze week een monteur ging langssturen om alles (dus ook elektra) af te sluiten. Het blijft dus niet bij dreigen….

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• hesselbeertje
DoubleTweak schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 19:39:
Het probleem is wel dat Stedin deze week een monteur ging langssturen om alles (dus ook elektra) af te sluiten. Het blijft dus niet bij dreigen….
Geloof mij, dat mogen en gaan ze echt niet doen. Als jij een electra contract hebt, en netjes betaalt, blijven ze daar heus keurig af.

De netbeheerder speelt gewoon blufpoker met je.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
WillySis schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 19:04:
Dat kan (en mag) alleen als het gas echt is afgesloten en je geen gas kan gebruiken zonder dat iemand dat weer open zet. In oudere wijken is dat vaak vanaf de straat mogelijk. Anders moet je je gas dicht laten draaien en laten verzegelen. De meter kan dan wel blijven zitten, maar je betaalt dan geen vastrecht meer.
NEE DAT IS NIET WAAR. Als je geen gas gebruikt kan je je gas contract gewoon opzeggen / geen contract afsluiten. Dan heb jij aan je verplichtingen voldaan en mag de netbeheerder zelf weten wat hij, in overleg met de eigenaar van het pand, met de aansluiting doet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dat mag niet, dat gaan ze dan ook echt niet doen.

Heb je wel contact met ze? Opzich kan een belletje een boel ophelderen. (geef alleen nooit en dan ook nooit ergens een opdracht voor)

Als hij trouwens toch langkomt, stuur je hem maar door naar mij of een andere op verwijdering wachtende tweaker. ik heb nog wel een meter die ze mee mogen nemen ;)

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 05-05-2021 19:48 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online

Meteen weer opzeggen in de 14 dagen bedenktijd;
onder valse voorwendselen ben jij er door stedin ingeluisd!

Stel vast hoeveel tijd jij hier aan hebt besteed, stel een zo hoog mogelijk maar nog redelijk uurtarief voor jouw tijd vast en stuur ze de rekening.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• cold_as_ijs
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08:20
Maak je geen zorgen, ze sluiten hooguit gas af. Sterker nog, ik betwijfel of Stedin überhaupt wel een monteur zou gaan sturen.

Voordat je je gascontract opzegt moet je even je huurcontract erop naslaan over iets opgenomen over de gasaansluiting. In sommige contracten ben je verplicht je gasaansluiting te behouden. Mocht het niet zo zijn dan asap opzeggen. Dan is het voor de aansluiting heel makkelijk, je kan ze dan naar de eigenaar van het pand verwijzen. Zo lang jij geen contact hebt gehad kunnen ze echt helemaal niks. Sterker nog tot voor kort verwijderden ze de aansluiting gratis bij deze mensen. Nu willen ze dat je dus gratis verwijdering aanvraagt. De reden is dat als jij het aanvraagt zij de kosten kunnen declareren in de periodieke aansluitkosten voor de overige verbruikers, anders wordt het betaald uit de winst van de netbeheerders. Maar aangezien jij niet de eigenaar bent is het verwijderen niet aan jou. Mocht de eigenaar van het pand de gasaansluiting willen behouden dan zal hij de kosten moeten betalen voor het in stand houden.

Zoals eerder gezegd, meld je in het andere topic. We hebben ondertussen al heel veel kennis en het juridische gelijk over dit onderwerp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Anoniem: 1302638 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 19:07:
[...] Ik heb ooit in een huurwoning eenzijdig het ding laten weghalen. Jaren terug al.
Dat moet officieel in overleg met de eigenaar. Woon je er nog? Hopen dat je er geen last mee krijgt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 1302638

onetime schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 19:53:
[...]

Dat moet officieel in overleg met de eigenaar. Woon je er nog? Hopen dat je er geen last mee krijgt.
Ach, er moet zoveel. Dit is nu 7 jaar terug denk ik. Het ding is afgedopt en weggehaald. Controle van de woning hoorde ik er niemand over, en de nieuwe huurder vond het ook wel best.

Nog acht jaar en dan verjaard het en kan ik weer solliteren voor de overheid ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChinaGeek
Anoniem: 1302638 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 20:01:
[...]

Ach, er moet zoveel. Dit is nu 7 jaar terug denk ik. Het ding is afgedopt en weggehaald. Controle van de woning hoorde ik er niemand over, en de nieuwe huurder vond het ook wel best.

Nog acht jaar en dan verjaard het en kan ik weer solliteren voor de overheid ;)
Fijne huurder ben jij. }:|

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Daar dreigen ze mee, maar slaat absoluut helemaal nergens op.

Je hebt nooit een contract met ze gehad en dus ook geen overeenkomst met Stedin voor het gas. En die is niet gekoppeld aan de elektra. Al dreigen ze er graag mee.

Als je even overlegt met je verhuurder, de aanvraag om gas te laten verwijderen is nu (tijdelijk) gratis gemaakt. Als je de meter laat verwijderen ben jij en alle mensen na je van al het gedonder af.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-04 14:51

stuffer

Ondertietel

Die moet je niet geloven. Lees voor de grap het laatste bericht in mijn dossier wat hier staat: stuffer in "Gas de deur uit doen: Gratis!" en je zal zien dat ze alleen in het Stedin straatje lullen.

Er is genoeg over te vinden maar Stedin gaat dat niet communiceren. De ACM (staat ook een mooie link in het whatsapp berichtverkeer met Stedin in) zegt denk ik al genoeg.

Btw, ik krijg de brieven al anderhalf jaar. Niet slecht van gaan slapen. Ze blaffen maar bijten niet.

[ Voor 7% gewijzigd door stuffer op 05-05-2021 21:10 ]

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@DoubleTweak Je zou aangifte kunnen doen... (beter wel even overleggen...)

https://www.politie.nl/th...-onder-internetoplichting :
Wat is oplichting volgens de wet?

Oplichting is strafbaar gesteld in artikel 326 van het Wetboek van Strafrecht. Als het gaat om internetoplichting focust de politie op die gevallen waarbij een slachtoffer door misleiding bewogen is tot het afgeven van een goed of geld.

Het misleiden kan gebeuren doordat de partij met wie u zaken hebt gedaan, gebruik heeft gemaakt van een valse naam of een valse hoedanigheid (hij doet alsof hij een betrouwbare verkoper is, maar zijn contactgegevens kloppen niet), door listige kunstgrepen (een truc of een listige handeling) of door een samenweefsel van verdichtsels (opeenstapeling van leugens).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

onetime schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 21:16:
@DoubleTweak Je zou aangifte kunnen doen... (beter wel even overleggen...)

https://www.politie.nl/th...-onder-internetoplichting :

[...]
Of de @Rommelzolder weg volgen en via https://www.acm.nl/nl/con...melding-doorgeven-aan-acm een klacht indienen. Van mij hebben ze er al twee.
WillySis schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 19:04:
Het is al gezegd maar de ACM denk daar anders over:
https://www.consuwijzer.n...rgie-aansluiting/opzeggen

[ Voor 36% gewijzigd door stuffer op 05-05-2021 21:49 ]

*** NIKS ***

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@stuffer Waarom of? Waarom niet allebei? De oplichters blijven maar doorgaan. Ze horen beter te weten.
Wat mij betreft moeten de schuldigen worden gestraft. Deze tegenwerking van vergroening moet worden gestopt.
edit: sterker nog, geld graaien ten koste van het milieu. Het is onvoorstelbaar hoezeer het milieu achteruit is gegaan tijdens mijn leven alleen al. Ik vrees voor onze nakomelingen. En voor ons eigen latere leven zelfs al.

[ Voor 33% gewijzigd door onetime op 05-05-2021 21:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Goede vraag en je zet me ook aan het denken.

De conversatie die ik had met Stedin tot vandaag via Whatsapp is natuurlijk ook online omdat er geen (voor mij) andere laagdrempelige manieren (zoals email) om te communiceren is. Het blijven leugens. En ook daar, zoals je hebt kunnen lezen is het niveau erg laag en komen de bewoordingen "gedwongen afsluiting" weer naar boven.

Het is en blijft misleidend en intimiderend. Zoals ik al eerder ondervond, het blijft blaffen maar ze bijten niet. Ik denk er even over na.

*** NIKS ***

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rommelzolder
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 09:48

Nee, je bent alleen verplicht tot het hebben van een gascontract als je ook gas afneemt.
Met inachtneming van de opzegtermijn mag je je gascontract gewoon opzeggen als je geen gas meer gebruikt. Ik lees dat je onder druk van Stedin toch weer een gascontract hebt afgesloten. Dat kun je binnen de veertien dagen bedenktijd zonder opgaaf van redenen opzeggen. Dat dus zsm terugdraaien.
Afsluiten van je E aansluiting als je gewoon een leveringscontract voor E hebt mag niet, dus daar hoef je niet bang voor te zijn. Stedin zal hoogstens je G aansluiting afsluiten (geef daar zelf geen opdracht voor!!!).
Verwijdering kan sinds 1 maart gratis als je daar om vraagt, maar ook dat is niet verplicht. Het is de verantwoordelijkheid van de netbeheerder om de veiligheid van de aansluiting te waarborgen.
Als huurder heb je uiteraard te maken met de verhuurder; ik lees dat die geen probleem heeft met verwijderen en zelfs de kosten wil dragen. Dat is nobel maar niet nodig. Verwijderen is -tijdelijk- gratis sinds 1 maart.

Edit: lees ook vooral de post van @Cold_as_Ice van 19:51 van 5 mei door.

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rommelzolder
stuffer schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 21:45:
[...]

Of de @Rommelzolder weg volgen en via https://www.acm.nl/nl/con...melding-doorgeven-aan-acm een klacht indienen. Van mij hebben ze er al twee.

[...]

Het is al gezegd maar de ACM denk daar anders over:
https://www.consuwijzer.n...rgie-aansluiting/opzeggen
Stuffer
Je kunt ook gebruik maken van het emailadres: info@consuwijzer.nl
Dan kun je naar believen losse bijlagen aan je mail toevoegen.

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rommelzolder

[ Voor 60% gewijzigd door Rommelzolder op 06-05-2021 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillySis
Er wordt hier veel verwezen naar: Gas de deur uit doen: Gratis! https://gathering.tweaker...es/2052146#jurisprudentie
Het in huis hebben van een werkende gasmeter geeft echter de mogelijkheid om gas af te nemen en daarvoor moet je een gascontract afgesloten hebben. Je gaskraan dicht laten draaien en laten verzegelen is het enige wat je moet doen. De meter kan gewoon blijven hangen, maar je hoeft geen vastrecht te betalen. Je verhuurder heeft daar niets over te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:15
WillySis schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 10:01:
Er wordt hier veel verwezen naar: Gas de deur uit doen: Gratis! https://gathering.tweaker...es/2052146#jurisprudentie
Het in huis hebben van een werkende gasmeter geeft echter de mogelijkheid om gas af te nemen en daarvoor moet je een gascontract afgesloten hebben. Je gaskraan dicht laten draaien en laten verzegelen is het enige wat je moet doen. De meter kan gewoon blijven hangen, maar je hoeft geen vastrecht te betalen. Je verhuurder heeft daar niets over te zeggen.
Waar staat dat in de wet aangegeven?

Je geeft je leverancier te kennen dat je geen gas meer gebruikt en machtigt de leverancier om de ATO op te zeggen bij de netbeheerder. Vanaf dat moment mag jij geen gas meer afnemen. Je draait de kraan dicht en wat er verder gebeurt is aan de netbeheerder - op kosten van de netbeheerder. Tegenwoordig hebben we zo ongeveer allemaal slimme meters, die kan de netbeheerder op afstand uitlezen ter controle.

Als ik mijn Ziggo abonnement opzeg kan ik nog televisie kijken totdat Ziggo de kabel in de straatkast afkoppelt. Dat betekent niet dat ik verplicht ben door te betalen tot Ziggo die kabel komt afkoppelen, of dat ik moet gaan betalen voor het afkoppelen van de kabel.

Verzegelen geeft overigens geen extra veiligheid tov zelf de kraan dichtdraaien. Bij sommige mensen wordt de meter verwijderd en de aansluiting verzegeld, geen afsluitende dop erop en kraantje is onder de verzegeling nog steeds deels open te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillySis
Als jij je contract bij een gasleverancier opzegt en aangeeft dat je geen nieuw gascontract aangaat, zal de netbeheerder jouw gasaansluiting al automatisch komen verzegelen, of op een centraal punt buiten je huis dichtdraaien. Als dat is misgegaan moet je zelf actie ondernemen.
Ziggo doet eigenlijk hetzelfde. Ook die maakt dat de aansluiting niet langer bruikbaar is. Verzegelen maakt de gasaansluiting niet helemaal onbruikbaar. Soms kan je de kraan nog iets open draaien en het zegel verbreken is heel simpel. Op dat moment overtreed je echter wel de wet!

In de wet staat niets over het afsluiten van de gasleiding. Lees echter de voorwaarden van de netbeheerder even door. Daar staat het namelijk wel in dat je bij het hebben van een werkende gasmeter of gasaansluiting ook een contract met een gasleverancier moet hebben.
Heel veel moeite hoeft je niet te doen. Eén telefoontje naar de netbeheerder is meestal voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
Alsjeblieft... Verdiep je eens goed in dat topic.

Stel: jij bent verhuurder van fietsen.
Als jij jouw verhuur-fiets zonder slot voor mijn deur zet, dan heb ik ook de mogelijkheid om jouw fiets te gebruiken. Maar het mag niet. Ik mag niet 'joyrijden' op jouw fiets. Dat is strafbaar én ik ben civielrechtelijk aan jou dan een schadevergoeding verschuldigd. Wanneer jij als eigenaar van de fiets er onvoldoende vertrouwen in hebt dat ik de verleiding niet kan weerstaan om jouw fiets te gebruiken zonder jouw toestemming, dus zonder eerst die fiets van je te huren, dan staat het je vrij om jouw fiets van een mooi slot te voorzien. Of om de fiets weg te halen van de plek waar ik er zo makkelijk bij kan. Maar ik hoef niet voor dat slot te betalen. Ik hoef jou ook niet te betalen om die fiets daar weer weg te halen. En ik hoef aan jou ook geen huur te betalen wanneer jij ongevraagd een huur-fiets voor mijn deur hebt neergezet. Het is jouw fiets, jouw verantwoordelijkheid. En dat verandert pas wanneer ik die fiets daadwerkelijk wil gebruiken. Dan wordt het mijn verantwoordelijkheid om huur te gaan betalen voor de fiets en gedurende de huurperiode goed voor de fiets te zorgen.

Vervang "Fiets" voor "Gasmeter" en je hebt de casus waar het hier om gaat.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:50

Standeman

Prutser 1e klasse

WillySis schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 10:28:
Als jij je contract bij een gasleverancier opzegt en aangeeft dat je geen nieuw gascontract aangaat, zal de netbeheerder jouw gasaansluiting al automatisch komen verzegelen, of op een centraal punt buiten je huis dichtdraaien. Als dat is misgegaan moet je zelf actie ondernemen.
Ziggo doet eigenlijk hetzelfde. Ook die maakt dat de aansluiting niet langer bruikbaar is. Verzegelen maakt de gasaansluiting niet helemaal onbruikbaar. Soms kan je de kraan nog iets open draaien en het zegel verbreken is heel simpel. Op dat moment overtreed je echter wel de wet!

In de wet staat niets over het afsluiten van de gasleiding. Lees echter de voorwaarden van de netbeheerder even door. Daar staat het namelijk wel in dat je bij het hebben van een werkende gasmeter of gasaansluiting ook een contract met een gasleverancier moet hebben.
Heel veel moeite hoeft je niet te doen. Eén telefoontje naar de netbeheerder is meestal voldoende.
Dat is pertinent onwaar. Zodra er geen ATO meer is, heb ook geen enkele verplichting tot een contract en heb je al helemaal niks met de algemene voorwaarden te maken. Anders mag je even aanwijzen waar dat in de wet staat. Geloof me, dat ga je niet in de wet vinden!

Dat netbeheerders graag dat fabeltje in stand houden is een andere zaak. Juridisch hebben ze geen poot om op te staan. Anders hadden ze de rechtszaken wel gewonnen! Stop met het verspreiden van onzin.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
Lees echter de voorwaarden van de netbeheerder even door. Daar staat het namelijk wel in dat je bij het hebben van een werkende gasmeter of gasaansluiting ook een contract met een gasleverancier moet hebben.
Voorwaarden zijn alleen van toepassing wanneer je een overeenkomst hebt. Die overeenkomst mag je opzeggen. En dan gelden de voorwaarden van de netbeheerder dus niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@DoubleTweak Het afsluiten van je gasmeter gebeurt door de netbeheerder, en daar kunnen kosten aan zitten. (vanaf 02 maart 2021 kosteloos )Dit verdien je sowieso terug omdat je geen vastrecht meer hoeft te betalen. Verwijderen gebeurt niet, omdat je altijd de mogelijkheid moet hebben om wel weer gas te gaan verbruiken, of volgende bewoner. Netbeheerder mag je nooit dwingen gas af te nemen, bij wie ook. of jij wel of geen gas afneemt, of bij wie bepaal jijzelf.

[ Voor 13% gewijzigd door Hackus op 06-05-2021 11:19 . Reden: link toegevoegd ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
@Hackus Nee!

Geen contract hebben voor gas en geen gas gebruiken = helemaal geen cent meer betalen. Niet voor vastrecht, niet voor verzegelen en niet voor verwijderen.

Tenzij je natuurlijk onrechtmatig tóch gebruik maakt van de gasaansluiting. Dan wordt het een duur grapje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

[/quote]
Ivow85 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 10:40:
@Hackus Nee!

Geen contract hebben voor gas en geen gas gebruiken = helemaal geen cent meer betalen. Niet voor vastrecht, niet voor verzegelen en niet voor verwijderen.

Tenzij je natuurlijk onrechtmatig tóch gebruik maakt van de gasaansluiting. Dan wordt het een duur grapje.
Eens met Ivow85, maar het lijkt er wel op dat de netbeheerders door zo lang leugens te verspreiden het nu als waarheid hebben laten zien.

ATO opzeggen = geen overeenkomst. Geen kosten meer. Meter en alles wat richting straat gaat is van de netbeheerder. Wat die er mee doet moet die zelf weten.

*** NIKS ***

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_

Nee, de netbeheerder stuurt dreigbrieven dat ze je elektra ook komen afsluiten, of dreigen dat je internet niet meer werkt (echt waar, het staat erin bij sommigen). Tegen de tijd dat ze wel komen afsluiten ga je gewoon een rekening krijgen voor een opdracht die je niet gegeven hebt.

Zoals je zegt: er staat niets in de wet over opdracht moeten geven tot verwijdering, dat betalen of moeten doorbetalen omdat er een aansluiting is die niet gebruikt wordt. Algemene voorwaarden van een netbeheerder gaan niet boven de wet. Als consument heb je het recht om een overeenkomst kosteloos op te zeggen.

Overigens is het verwijderen van een gasleiding tijdelijk gratis. Naar mijn weten geldt dat niet voor verzegelen. Als huurder heb je geen zeggenschap over het verwijderen van meter en gasleiding, dat is voor de verhuurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Hackus schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 10:38:
@DoubleTweak Het afsluiten van je gasmeter gebeurt door de netbeheerder, en daar kunnen kosten aan zitten. (vanaf 02 maart 2021 kosteloos )Dit verdien je sowieso terug omdat je geen vastrecht meer hoeft te betalen. Verwijderen gebeurt niet, omdat je altijd de mogelijkheid moet hebben om wel weer gas te gaan verbruiken, of volgende bewoner. Netbeheerder mag je nooit dwingen gas af te nemen, bij wie ook. of jij wel of geen gas afneemt, of bij wie bepaal jijzelf.
Afsluiten / verzegelen van een gaskraan is voor maximaal 12 maanden tegenwoordig, en dat kost je bijna een jaar vastrecht. Je kan (sinds 1maart) gratis verwijdering aanvragen. Of je zegt alleen je contract op. Klaar.
Als huurder stuur je de netbeheerder nu door naar de eigenaar.
Als eigenaar kan je kiezen, gratis op jouw verzoek en verantwoordelijkheid / aansprakelijkheid laten verwijderen, leegstandtarief betalen om de aansluiting te houden, of het aan (de verantwoordelijkheid van) de netbeheerder overlaten; ~doe wat jullie goeddunkt.~

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
@DoubleTweak Ik zie overigens dat je stadsverarming gebruikt. Kijk even bij de leverancier van je stadsverarming of je ook gecompenseerd wordt voor een kookgas aansluiting. Bij de meeste leveranciers is dit wel het geval, korting is waarschijnlijk ook net zo hoog als de netbeheerderskosten voor de kookgasaansluiting.

Financieel ga je waarschijnlijk geen voordeel of nadeel halen uit wel of geen gasaansluiting laten bestaan. Enige wat je extra betaalt dan is de vastrecht kosten van je energieleverancier, maar daar staat weer tegenover dat je bij afname stroom+gas vaak iets meer korting krijgt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hesselbeertje

...
Lees echter de voorwaarden van de netbeheerder even door. Daar staat het namelijk wel in dat je bij het hebben van een werkende gasmeter of gasaansluiting ook een contract met een gasleverancier moet hebben.
...
Vertel ons aub waar dat staat. Nogmaals, wij kunnen het niet vinden. De netbeheerders ook niet. En de rechter ook niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• overhyped
Werk jij voor een netbeheerder? Lees eens het topic door in plaats van verkeerde informatie te verspreiden. Dit is allang tot aan de rechter toe uitgevochten. Je praat onzin.

Het enige dat je moet doen is het gas contract opzeggen, en geen gas meer gebruiken. De rest is 100% de verantwoordelijk van de netbeheerder.
Pagina: 1