Desktop: uitbreiden - welke snelheid?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Scooby Doo
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12:42
dag,

Wat ik zoek

Ik zoek voor een Asus Prime B360-Plus een uitbreiding van mijn ram. Geïnstalleerd is nu:

Kingston 9932301-P01.A00G
Modulegrootte 4 GB (1 rank, 8 banks)
Moduletype Unbuffered DIMM
Geheugentype DDR4 SDRAM
Geheugensnelheid DDR4-2400 (1200 Mhz)
Modulebreedte 64 bit
Modulespanning 1.2 V

Kosten en merk zijn voor mij niet als eerste van belang.

Mijn vragen

wat is het snelste RAM dat ik op dit moederbord zinvol kan plaatsen? Er zijn 4 slots, waarvan 2 bezet. Is het nog (zoals vroegah) dat je twee om twee ander RAM kan plaatsen (2 x 4 en 2 x 8 bijvoorbeeld, of 2 x 1200Mhz en 2 x 1600Mhz)? Of moeten het opnieuw twee danwel vier identieke bankjes worden?

Reden

reden dat ik het hier vraag is dat ik niet thuis ben in dit soort zaken (moederborden, ram, etc), ik ben niet ingevoerd en weet dus niet goed waar te zoeken.

Dank jullie en groet, Scooby

ps: separaat ga ik nog een vraag stellen over aanpassing van de CPU, maar dat doe ik in een aparte post. Helaas kan ik de titel niet meer aanpassen :)

[ Voor 7% gewijzigd door Scooby Doo op 05-05-2021 16:42 ]

Alle reacties

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:13
De eerste google hit lijkt te zeggen dat er geen sneller geheugen dan 2666 in kan.

In de ideale situatie gebruik je identiek geheugen.
Naar hoeveel wil je gaan en wat voor CPU heb je erin zitten

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt geheugensnelheden mixen, maar het zal altijd draaien op de snelheid van de traagste set (of je moet gaan overclocken natuurlijk).

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:10
volgens de specs hier heb je 4X DDR4 sloten die gevuld kunnen worden met maximaal 4 banks van 16GB of 2 van 32 (wat niet aan te raden is) voor een totaal van 64GB ram:

pricewatch: Asus Prime B360-Plus

wat ik bij Asus lees is dat het bord ondersteuning bied voor: DDR4 2666/2400/2133.

https://www.asus.com/us/m...l-series/prime-b360-plus/

Dus je kunt er in principe van alles bijplaatsen wat je wil. Aangezien je nu 8GB hebt zou ik of gaan voor een extra setje van 8GB (voor een totaal van 16gb) of een setje van 16GB (voor totaal 24gb).

Qua snelheid kun je prima mixen, maar de traagste set bepaald de gebruikte snelheid. 2400 of 2666 ga je alleen niet echt merken denk ik.

• Scooby Doo
dank D-dark, TERW_DAN!

supersnahan94: nav je post nog twee vragen.

Vraag 1: wat maakt 2x32 minder dan 4x16? Mijn boerenverstand zegt: 4x16 biedt meer parallel. Klopt?

Vraag 2: als ik 'm uitlees zeg Speccy: 'Geheugensnelheid DDR4-2400 (1200 Mhz) - zie hierboven'.

Wat maak dat getal 2400 bij 1200mhz?

Ik lees jouw opmerking 'ga je niet merken' als: de huidige SDRAM draait al op max van wat je op ervaringsniveau, gebruiksniveau zult kunnen bereiken.

[ Voor 12% gewijzigd door Scooby Doo op 05-05-2021 19:46 ]

• Hoiboy19
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15-09 22:16

Hoiboy19

sudo rm -rf /*

Scooby Doo schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 19:45:
Vraag 2: als ik 'm uitlees zeg Speccy: 'Geheugensnelheid DDR4-2400 (1200 Mhz) - zie hierboven'.

Wat maak dat getal 2400 bij 1200mhz?
DDR(4) staat voor Double Data Rate 4, dus je moet het x2 doen. de snelheid van het ram is 1200mhz, x2 is dat 2400mhz.

Specs

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:10
wat maakt 2x32 minder dan 4x16? Mijn boerenverstand zegt: 4x16 biedt meer parallel. Klopt?
Het is significant duurder om dat te doen zonder dat het wat uithaalt. Je hebt 4 slots en kunt totaal max 64GB ram hebben. 4X16 is een stuk goedkoper dan 2x 32.

• Scooby Doo
Ok tnx!
Ik ben gegaan voor een extra 2x4, als ik tegen de grens van deze omgvang aanloop pas ik opnieuw aan, maar ik verwacht zoiets niet.

Wel kocht ik ook een m.2 kingston a200p 1tb ssd (NVMe™ PCIe Gen 3.0 x 4 Lanes) om de pc sneller te maken, maar ik moet, voordat ik ‘m uit zijn verpakking haal, nog puzzelen of ik nou de goede kocht (of dit moederboard er qua poort geschikt voor is). https://tweakers.net/pric...-a2000-1tb/specificaties/

Op deze pagina https://www.asus.com/nl/M...l-series/PRIME-B360-PLUS/ zie ik 1 poort ‘32Gb/s M.2 x4 ondersteuning Intel® OptaneTM-geheugen ready’ en 1 poort ‘ 16Gb/s M.2 x2 ondersteuning’. Op die eerste poort moet ie toch passen? Ik ben wat in verwarring door allerlei verschillende keys en protocollen die er kennelijk zijn.

Groet!

[ Voor 67% gewijzigd door Scooby Doo op 10-05-2021 20:17 ]

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-12 06:44
Het heeft de juiste poort en interface: M.2 & PCIe 3.0 x4.

Als ie het niet doet kun je de BIOS updaten.

Je kunt nog een koellichaam erbij kopen. De A2000 wordt gloeiend heet en door te weinig koeling zal die terugvallen in snelheid. Bij de nieuwere moederborden krijg je zo’n heatsink erbij.

• Scooby Doo
Dank je wel voor je reactie, ik ga ‘m morgen eens installeren. En die heatsink vind ik een fijne tip! 👍🏻

• Scooby Doo
De SSD zit erin, maar ik mis een schroefje om 'm vast te zetten. Zit niet op het moederbord (waarom niet vraag ik me af??) in één van de drie gaatjes bij het m.2-slot en is niet meegeleverd met de SSD. Raar. Los kan je ze niet krijgen, blijkens navraag in drie winkels waaronder de leverancier van mijn SSD.

Ik voel me een beetje achterlijk :+ om op zoek te zijn naar een schroefje van 2 cent om een SSD van €100 op een moederbord van €200 te monteren. Heeft iemand hier zo'n schroefje liggen toevallig? Ik wil ervoor betalen.

Overigens wordt de SSD in de door mij geupdate bios inmiddels herkend, maar niet in Windows 10. Ik las al dat het opnieuw installeren van Windows misschien de enige oplossing is. In geval iemand een andere tip heeft, houd ik me aanbevolen.

Groet!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:52
Er staan nog geen partities op je nieuwe SSD, kun je eventueel aanmaken via "schijfbeheer".
Maar ik neem aan dat je windows erop gaat installeren, dan komt dat vanzelf goed.

"missend" schroefje kom je vaak tegen, ontzettend vervelend inderdaad.
Je zou haast zeggen dat er wel 2-3 bij elke SSD en elk moederbord kan...
Pagina: 1