Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Sanity check vloertje in extra kamer buurmannen

Pagina: 1
Acties:

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02:40

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Toen we ons huis kochten, kwam dat met een ongebruikt, onafgemaakt kamertje 'kado'.
De vorige bewoners hadden als plan daar een badkamer te maken, maar dat is nooit gebeurd.
Ik wil hier nu een werkkamer bouwen. Daartoe moet het hoge, kleine raam vervangen worden door een groot raam dat open kan (daglicht, en uitzicht, wel zo fijn). Dat besteed ik uit aan een vakman.

Het begint echter met de vloer, en daar heb ik een lastige situatie. Ik denk een elegante oplossing te weten, maar ik wel even checken of ik niks over het hoofd zie.

De kamer is ruwweg 4.5 bij 2.8 meter groot, een rechthoek dus. Het linkergedeelte van de kamer, waar je binnentreedt via de deur, ligt echter een stuk lager (ongeveer 7 centimeter) dan het rechtergedeelte. Dit is waarschijnlijk omdat het linkerstuk 'origineel' is (dit gedeelte van het huis is een uitbouw die het kleine aanbouwkeukentje verving dat hier eerst stond:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VHVuEWjt83kkUwoeDaktKd218xc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XSifERztOLPc7d2b3fGpB0k7.jpg?f=fotoalbum_large

Je ziet nog een stuk gietvloer zitten links achterin, maar in het midden komt er ook een (op dit moment afgesloten via een aparte hoofdafsluiter in de kelderruimte) waterleiding naar boven. Die zit verbonden aan een enkel kraantje op de muur onder het raam.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AbNqUryH8-9qy2zaJkJdrortTOw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cPcwsEcLVWqL2n1jXhPKbfeH.jpg?f=fotoalbum_large

Koper in beton gaat rotten, is mij geadviseerd, en je ziet ook dat het gedeelte van de leiding ín het beton reeds goed geoxideerd is. Ik heb geen zin dit uit te gaan bikken en heb ook geen kraan nodig in de werkkamer, dus ik denk dat ik die kraan gewoon weghaal en de leiding afdop.

Volgende stap zou dan zijn een dun laagje beton te gieten om de huidige vloer een beetje te egaliseren, en dan die gipsblokken erin drukken (die lagen hier als 'gratis voorraadje' bij overdracht). Dit om te sparen op beton. Ik ga ze verspreid erin leggen, zodat er wel een aaneengesloten constructie ontstaat en het beton alle blokken dus omsluit - zodra de blokken in de onderlaag zijn uitgehard giet ik de ontstane kanalen gewoon ook dicht met beton. Daarmee heb ik dan een vloer die qua hoogte weer aansluit bij het rechterdeel.

Maarrrrrr: zo makkelijk hebben ze het mij natuurlijk niet gemaakt. Óver het rechtergedeelte (jazeker, erop) loopt een actieve afvoer van het fonteintje in de beneden-WC die naast deze ruimte is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ayZp-1QgOZyg9XkCDFc_JSlyDCA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DFZ14nq8wwUEUY0bQ8ia6Jcn.jpg?f=fotoalbum_large

hij komt uit de gipsen muur en loopt in een hoek over het beton om hier de grond in te gaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ewl_WBeISMwDQMwote6d7gla90g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FD43c5rYhb3cHAkkCz1TLYZP.jpg?f=fotoalbum_large

en het nare is dat de bovenkant van deze afvoer ruwweg net zo hoog ligt als de betonnen ondervloer van de bijkeuken - waar verder alleen maar tegels op liggen (zie eerste foto voor een indruk hiervan). Dat laat erg weinig ruimte om een topvloer te leggen. Ik heb minimaal een centimeter nodig voor een rubberen ondervloer met laminaat erop - een tegel is minder dik dan dat.

Ik kan proberen een stuk van die hogere vloer weg te bikken en kijken wat er gebeurt (met als idee die leiding erín te verleggen), maar daar heb ik eerlijk gezegd weinig trek in, dus ik laat die afvoer liever liggen - niet in het minst omdat hij ook op die hoogte de gipsblokken muur in loopt richting de WC. Ik hoop dan dat het hoogteverschil met de bijkeuken uiteindelijk miniem genoeg is/blijft om met een dikke plint te overbruggen.

Stroom en CV leiding komen allemaal uit het plafond, dus daar hoef ik nu geen rekening mee te houden. De muren ga ik op een later moment infrezen voor leidingen en uiteindelijk stucen. In de gietbeton vloer zal ik een extra afvoerpijp meegieten van muur tot muur zodat ik naderhand nog kabels kan doorvoeren voor surround speakers enzo.

[ Voor 3% gewijzigd door HTT-Thalan op 05-05-2021 16:30 ]

• Bergdwerg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:23
Begrijp ik goed dat je de afvoer over de vloer wilt laten lopen? Ik kan van de foto's niet goed inschatten hoe deze door de kamer loopt, maar ben je niet bang dat deze in de weg gaat zitten? Als hij aan een zijkant zit dan is deze misschien te verbergen met een koof of zelfs functioneel onder een inbouwkast met losmaakbare plint? Ik zou zelf bang zijn de afvoer ooit per ongeluk te beschadigen als deze los over de vloer loopt.

Persoonlijk zou ik toch kijken naar een mogelijkheid om de afvoer iets te verlagen en deze in de vloer te verwerken. Het bikken is even een klus, maar als je toch aan het egaliseren bent dan kun je het afsmeren zo meenemen lijkt mij.

Ondoenlijk is ook doenlijk, want onweer is ook weer. ~ H.F.V.M. Finkers

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02:40

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Bergdwerg schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 16:49:
Begrijp ik goed dat je de afvoer over de vloer wilt laten lopen? Ik kan van de foto's niet goed inschatten hoe deze door de kamer loopt, maar ben je niet bang dat deze in de weg gaat zitten? Als hij aan een zijkant zit dan is deze misschien te verbergen met een koof of zelfs functioneel onder een inbouwkast met losmaakbare plint? Ik zou zelf bang zijn de afvoer ooit per ongeluk te beschadigen als deze los over de vloer loopt.

Persoonlijk zou ik toch kijken naar een mogelijkheid om de afvoer iets te verlagen en deze in de vloer te verwerken. Het bikken is even een klus, maar als je toch aan het egaliseren bent dan kun je het afsmeren zo meenemen lijkt mij.
De afvoer ligt nu direct óp het beton. Maar dat beton moet nog verhoogd worden.

De linkerzijde is óók beton, maar dan 7cm lager dan de rechterkant. Ik moet dus, in volgorde:

1: de linkerzijde met 7cm verhogen om gelijk te liggen met de rechterzijde
2: de gehele ontstane vloer verhogen zodat deze gelijk ligt met de afvoerbuis (die dus op het beton ligt)
3: een uiteindelijke houten vloer (laminaat, of iets anders) op het beton leggen.

Het is acceptabel als de leiding 'in' het beton ligt maar het beton niet over de leiding heen komt, de breedte van de afvoerpijp is dusdanig dat het laminaat hier geen moeite mee zal hebben (qua overspanning). alternatief is dat ik alleen beton gebruik voor het ophogen van het linker gedeelte, maar dat ik het gelijkbrengen van de totale vloer met de rest van het huis dus met houten rachels doe (en dan een houten ondervloer zoals vezelplaten gebruik als dragende laag voor het rubber + laminaat).