3-Fase kookgroep aansluiten.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppieleut
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 19-06-2021
Mijn vraag
...
Ik wil een 3-fase kookplaat 11,1kW aansluiten. Nu is er een aardlekautomaat ADM416G met 3-fasen en nul en daar zijn de zonnepanelen op aangesloten. Mijn vraag is: kan ik daar de kookplaat bij insteken met dubbele aderend hulsen of moet ik een nieuwe aardlekautomaat aanschaffen. Er is geen plaats meer in de 380V groepenkast.
...
Bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppieleut
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zoEPCkzZH5f6OMOEvNIRohEfeJQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3fFf6ISzeeYbwjygcQwSvvdx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:18
Nee dat mag niet. De zonnepanelen moet een eigen automaat hebben.
Je moet een extra 3-fase aardlekautomaat plaatsen, eventueel in een los kastje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppieleut
Oh oké, dat gaat niet meevallen 😃
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HDBgt1g-mnADAQHp3EvfiKGN2X0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X3JLenyl2zNQ08CSsNKFKoJH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-04 19:39
Koppieleut schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 16:41:
Oh oké, dat gaat niet meevallen 😃
volgens mij kan het meevallen. Iemand heeft ooit dat stopcontact en de bijbehorende lasdoos links erg dom geplaatst. Wanneer je die verplaatst heb je volgens mij ruimte genoeg voor een nette uitbreiding van je groepen kast. Overigens lijkt het er op dat je zonnepanelen nu al met andere enkelfase groepen is gecombineerd dus misschien sowieso verstandig dit keer wel een vakman in te schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Beltrafo naar het kleine kastje, ALS opschuiven en je hebt 4 eenheden op de onderste rij.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:35

timovd

Voorsprong door techniek

De onderste twee ALS's zijn type AC. Die moet je vervangen voor een type A.

De reden dat je PV niet mag combineren met een verbruiker is dat de automaat pas later gaat afslaan. Als er 10 Ampere per fase wordt geleverd en je hebt een 16A zekering, gaat deze pas uit als er 26A door je kabels gaat.

Waarom gebruik je de onderste blokjes niet? Nu heb je twee blokjes voor je 0. Daar zou ik een dubbele huls voor gebruiken, of vanuit de bovense rij doorlussen.

En de aardlitze ook knijpen met een hulsje.

[ Voor 4% gewijzigd door timovd op 05-05-2021 17:18 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppieleut
Bedankt voor jullie reacties,
Even voor de goede orde😃
Ik ben geen elektricien en ik heb ook deze chaos niet aangesloten. De reden is dat ik als loodgieter daar aanwezig was en de mogelijkheden voor mijn klant zou bekijken om een 3-fase kookplaat te laten installeren.
Bedankt voor jullie reakties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppieleut
BartNL schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 16:53:
[...]
Overigens lijkt het er op dat je zonnepanelen nu al met andere enkelfase groepen is gecombineerd
Mag ik vragen waar jij dat denkt te zien?
De 3 fase komen alle drie vanaf de hoofdschakelaar en gaan rechtstreeks naar de automaat (links)

[ Voor 16% gewijzigd door Koppieleut op 05-05-2021 19:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:03
extra kast plaatsen en de doel her organiseren. in overleg met de klant.
(ps ik ben ook loodgieter en doe soms wat elektra. maar lastige klussen zijn voor de elektrien,)
en andersom ook. ik krijg ook welleens een loodgieters klusje van hem.)
als je links die rommel verwijdert /verplaatst kan je een hele nieuwe kast kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:18
Geen plek valt wel mee.
Wat er links naast de kast zit haal je weg en/of schuif je omhoog.
Je koopt hetzelfde model 2x12 modules groepenkast en zet dat ernaast.
Je hebt dan 48 modules om te vullen. Kun je zelfs nog een laadpaal erbij doen en nog een setje panelen.
Je moet bij het bestellen wel even een bodem buisinvoer erbij zoeken, want normaal is dat gewoon open.

Afbeeldingslocatie: https://www.schuurman-et.nl/media-resize/d7d3f929eace0c5ca0f8d6f5f532fdfc/7530132.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-04 19:39
Koppieleut schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 19:32:
[...]
Mag ik vragen waar jij dat denkt te zien?
De 3 fase komen alle drie vanaf de hoofdschakelaar en gaan rechtstreeks naar de automaat (links)
ik denk dat ik te snel gekeken heb en misleid werd door de bruine fase draad en de blauwe nul die 2x uit de aansluitkast onder lijken komen :z
Ik zou trouwens laten doen wat @jeroen3 aangeeft tenzij de klant het echt zo goedkoop mogelijk wil. Dan zou je de beltrafo kunnen laten verplaatsen. Kan me dat niet voorstellen bij een 11kW fornuis ;)

[ Voor 20% gewijzigd door BartNL op 05-05-2021 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppieleut
Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb nog een vraag. Zou het beter zijn om de de verbruikers te herverdelen over de 3 fase? In de huidige sitiuatie zal 1 van de 3 fase veel zwaarder worden belast dan de andere 2. Daar staat nl de rest van het huis op aangesloten.
Of kan dat niet?

[ Voor 3% gewijzigd door Koppieleut op 06-05-2021 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:02
Koppieleut schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 00:28:
Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb nog een vraag. Zou het beter zijn om de de verbruikers te herverdelen over de 3 fase? In de huidige sitiuatie zal 1 van de 3 fase veel zwaarder worden belast dan de andere 2. Daar staat nl de rest van het huis op aangesloten.
Of kan dat niet?
Het is altijd goed om de verdeling zo gelijk mogelijk over alle fasen te hebben.

Die kast wtf, Hager, Holec, ABB 8)7 ...is zo gegroeid denken we dan maar.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19:56
chaoscontrol schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 00:39:
Die troep is niet voor niets aardig gestandaardiseerd :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:35

timovd

Voorsprong door techniek

chaoscontrol schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 00:39:
[...]

En de Hager 4p schakelaars zitten niet netjes uitgelijnd :o . Daar kun je toch veel beter een kam voor bebruiken, dan lopen pielen met draadjes. Overigens had ik de verbindingen van de automaat voor PV omgedraaid.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yamahabest
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-04 12:22
timovd schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 10:48:
[...]

En de Hager 4p schakelaars zitten niet netjes uitgelijnd :o .
Dat komt omdat dat kleine kastje niet bedoeld is om met de onderkant gelijk te zetten, zoals hier gedaan is, maar met de bovenkant. Dan loopt de lijn netjes door.

Hier zou mijn OCD ook gestoord van worden... Dit ziet er wat dat betreft beter uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oSCxVPsnU1OtXdDkk6o1jvRBFs0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/apOl1WXjGOB34HWnHLREzfsy.png?f=fotoalbum_large

Daarnaast is er ook iets misgegaan met meer dan 4 groepen achter 1 aardlek. Volgens mij zou er nog een aardlek bijgeplaatst moeten worden. Met bijbehorend busboard.
Volgens mij klopt je schema ook niet. Die N van je aardlekautomaat loopt vast ook naar de hoofdschakelaar (via dat koppelblokje rechts onderin).

[ Voor 65% gewijzigd door yamahabest op 06-05-2021 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppieleut
yamahabest schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 14:51:
[...]

Dat komt omdat dat kleine kastje niet bedoeld is om met de onderkant gelijk te zetten, zoals hier gedaan is, maar met de bovenkant. Dan loopt de lijn netjes door.

Hier zou mijn OCD ook gestoord van worden... Dit ziet er wat dat betreft beter uit:

[Afbeelding]

Daarnaast is er ook iets misgegaan met meer dan 4 groepen achter 1 aardlek. Volgens mij zou er nog een aardlek bijgeplaatst moeten worden. Met bijbehorend busboard.

[...]

Volgens mij klopt je schema ook niet. Die N van je aardlekautomaat loopt vast ook naar de hoofdschakelaar (via dat koppelblokje rechts onderin).
Ik denk dat je gelijk hebt en gaat de N onderlangs binnendoor overdwars naar het aansluitblokje _/-\o_
Pagina: 1