Netwerkkabels in meterkast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meterkastvrager
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 09-05-2021
Hallo allen,

In mijn meterkast zit een aansluiting voor internet via de kabel (zie foto, witte doosje). Maar ik vraag me af waar de vier netwerkkabels voor zijn die uit het plafond komen. Je ziet twee grijze en twee witte. Weet iemand of je hierop een DSL-modem zou kunnen aansluiten? Of zijn ze voor heel iets anders? Ik dacht dat je voor DSL maar 1 kabel nodig hebt. De kabels komen gewoon uit twee PVC-buizen uit het plafond, uit elke PVC-buis een grijze en een witte. Het is een nieuw huis.

Weet iemand waar deze kabels voor zouden kunnen zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ANi_f8h7prfZJuX7jS8GBVsDgsw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G2C4Pk3Jbh6acflb5UUXyxit.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Meterkastvrager op 05-05-2021 15:01)

• Eboman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-07 18:18

Eboman

Ondertitel

Meterkastvrager schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 14:37:
Hallo allen,

In mijn meterkast zit een aansluiting voor internet via de kabel (zie foto, witte doosje). Maar ik vraag me af waar de vier netwerkkabels voor zijn die uit het plafond komen. Je ziet twee grijze en twee witte. Weet iemand of je hierop een DSL-modem zou kunnen aansluiten? Of zijn ze voor heel iets anders? Ik dacht dat je voor DSL maar 1 kabel nodig hebt. De kabels komen gewoon uit twee PVC-buizen uit het plafond, uit elke PVC-buis een grijze en een witte. Het is een nieuw huis.

[Afbeelding]
waarschijnlijk heb je in je woonkamer/slaapkamers een telefoon/netwerk outlet in je muren. Dus ik verwacht dat als je je modem van je provider hierop aansluit, je hier een IPTV kastje of een computer/console op aan kan sluiten voor internet. Ik neem aan dat je bouwtekening aangeeft waar je deze aansluitingen hebt..

In je foto zie ik geen aansluit punt voor DSL, dit zou een klein wit kastje moeten zijn waar een RJ-11 stekker in past (telefoon stekker met 4 aders).

[ Voor 5% gewijzigd door Eboman op 05-05-2021 14:40 ]

Signature

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-07 20:46
Ik neem aan dat ze ergens anders in huis uitkomen?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Eboman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-07 18:18

Eboman

Ondertitel

Meterkastvrager schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 14:37:
Hallo allen,

[Afbeelding]
waarschijnlijk heb je in je woonkamer/slaapkamers een telefoon/netwerk outlet in je muren. Dus ik verwacht dat als je je modem van je provider hierop aansluit, je hier een IPTV kastje of een computer/console op aan kan sluiten voor internet. Ik neem aan dat je bouwtekening aangeeft waar je deze aansluitingen hebt..

In je foto zie ik geen aansluit punt voor DSL, dit zou een klein wit kastje moeten zijn waar een RJ-11 stekker in past (telefoon stekker met 4 aders).

[ Voor 5% gewijzigd door Eboman op 05-05-2021 14:40 ]

Signature

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:34
lijkt UTP en Coax (wit)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-07 16:40
Als ze uit het plafond komen gaan ze naar elders in je huis. Niet naar buiten toe.
Waarschijnlijk dus geschikt om bedraad internet / telefoon op andere plekken in je huis te krijgen (slaapkamer / kantoor boven met utp danwel telefoon-stopcontact aanwezig misschien?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meterkastvrager
Aha, dank voor alle antwoorden! Ik zie inderdaad dat er in de woonkamer in de muur 4 ingangen zitten, 2 voor radio/tv en 2 voor internet. Dat zal het dan zijn inderdaad. Ik denk dat ik dan geen DSL-aansluiting heb.

Nogmaals dank voor de goede inzichten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:03

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Meterkastvrager schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 15:04:
Aha, dank voor alle antwoorden! Ik zie inderdaad dat er in de woonkamer in de muur 4 ingangen zitten, 2 voor radio/tv en 2 voor internet. Dat zal het dan zijn inderdaad. Ik denk dat ik dan geen DSL-aansluiting heb.

Heb je een telefoonaansluiting in huis?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meterkastvrager
bartvl schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 15:35:
[...]

Heb je een telefoonaansluiting in huis?
Nee, alleen een internetkabel.

[ Voor 3% gewijzigd door Meterkastvrager op 05-05-2021 18:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Het is in Nederland?

Wat bedoel je met ‘internetkabel’?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meterkastvrager
bartvl schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 18:56:
Het is in Nederland?

Wat bedoel je met ‘internetkabel’?
Ja, het is in Nederland. Zoals je kunt zien is er een aansluiting voor internet via de kabel. Ik heb volgens mij geen aparte aansluiting voor vaste telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Zit er op een andere plek in je woning in de wand misschien een aansluiting voor telefonie? (zo'n aansluiting voor 4 pinnen) Gezien nieuwbouw verwacht ik dat niet.

Heb je wat meer foto's van de meterkast?

Wellicht heb je ook een glasvezelaansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-07 00:33

Swordlord

Act first, think never

Ziet eruit als nieuwbouw.
Voorzieningen moeten dus in de meterkast. Ga er maar niet vanuit dat er een ISRA punt verstopt in de woning zit.

Bij veel nieuwbouw projecten wordt KPN door de aannemer/architect vaak overgeslagen als nutsvoorziening of KPN wilt niet investeren voor levering. Als in de omgeving een oud DSL netwerk ligt, is daar voor nieuwe klanten soms kilometers aan koper met eventuele minimale snelheden voor nodig. Krijgen ze dus niet verkocht.

Spijtig genoeg wordt Ziggo zo vanzelf monopolist gezien hun het netwerk makkelijker kunnen uitbreiden en wel kunnen leveren.

[ Voor 8% gewijzigd door Swordlord op 06-05-2021 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meterkastvrager
Er zit inderdaad verder geen telefoonaansluiting of glasvezel, heb alleen kabel. Dank voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Vanuit monopolie/concurrentie oogpunt vind ik het vreemd dat er maar voor 1 partij een aansluiting aanwezig is. Wellicht dat je die bij KPN nog kan aanvragen?
Overigens zijn mijn ervaringen met Ziggo behoorlijk oke, alleen zijn ze wat prijzig. En is de upload relatief traag. Maar dat heb je met consumenten DSL ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:00
Zo te zien is dit nieuwbouw en daar word geen telefoonlijn meer aangelegd, heb hier ook bij nieuwbouw alleen coax en glasvezel is 2 maanden later aangelegd.

Dus dan zal je Inderdaad even contact moeten opnemen met KPN of er iets bekend is over glasvezel aanleg,
zo niet dan word het alleen internet via coax.

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:55
@Meterkastvrager @bartvl @Mixpower Tegenwoordig wordt vaak alleen ziggo standaard mee genomen met de NUTS aansluiting en in sommige gevallen ook glasvezel indien aanwezig.
Het probleem is dat je voor DSL een aparte aanvraag moet plaatsen voor aansluiten i.v.m. KPN-Netwerk dit "zelfstandig" doet en zelf niet mee wil met de aanvraag van het standaard NUTS pakket.
De slimmerds daar proberen wel mee te liften op het graafwerk wat gedaan wordt bij de standaard NUTS-werkzaamheden maar er komt een aparte man voor, als het sleufje in de grond zit gooit hij z'n kabeltje uit en propt die door de doorvoer naar de meterkast.

Zo bespaart KPN-netwerk wel op de graafkosten voor hunzelf maar ze vragen je alsnog de volle mep voor de aansluiting realiseren.
Het vreemde is daar waar wel al "standaard" glasvezel in de regio ligt gaat KPN-Netwerk wel direct mee, maar voor de DSL-lijnen moet je apart aanvragen.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:20
Meterkastvrager schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 15:04:

Ik ben afgelopen jaar in mei in mijn nieuwbouwwoning getrokken. Daar lag netjes kabel van Ziggo en Glasvezel van KPN in de meterkast. Omdat het onduidelijk was hoelang het werkend opleveren van de glasverbinding ging duren dacht ik tijdelijk een DSL verbinding in gebruik te nemen . . . maar NoGo! Ik kreeg van KPN te horen dat ze bij nieuwbouw alleen nog Glasverbindingen opleveren en geen koper meer in de grond gaan stoppen.

Maar volgens mij hebben ze nog steeds een aansluitplicht. Dus als je een vaste telefoon verbinding aanvraagt zullen ze toch iets naar binnen moeten leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-07 13:40
Dronium schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 20:36:

Maar volgens mij hebben ze nog steeds een aansluitplicht. Dus als je een vaste telefoon verbinding aanvraagt zullen ze toch iets naar binnen moeten leggen.
Ja, dan krijg je voip over glas, al dan niet met mediaconverter voor je klassieke telefoon.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
als de wijk nog vollop in de bouw zit heb je kans dat KPN pas later glas komt brengen..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:20
SMSfreakie schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 21:31:
als de wijk nog vollop in de bouw zit heb je kans dat KPN pas later glas komt brengen..
Later aansluiten wel ja, bij mij lagen de mantelbuizen al klaar toen er alleen nog maar een gat was voor de fundering. Ik heb hard moeten pushen, zowel bij de provider als bij KPN-netwerk, voor een redelijke oplever datum. Maar dat was als nog 3 maanden na oplevering van de woning (die al een paar maanden vertraagd was).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Dronium schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 23:04:
[...]

Later aansluiten wel ja, bij mij lagen de mantelbuizen al klaar toen er alleen nog maar een gat was voor de fundering. Ik heb hard moeten pushen, zowel bij de provider als bij KPN-netwerk, voor een redelijke oplever datum. Maar dat was als nog 3 maanden na oplevering van de woning (die al een paar maanden vertraagd was).
zal wel kosten vs baten zijn oid.. en de hoeveelheid woningen die ze aan gaan sluiten.. immers een straatje met 10 woningen per keer of een hele wijk met 100+ woningen..

404 Signature not found

Pagina: 1