Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelbar
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08-05 23:24
Beste,

Ik wil nu dat wij volledig over zijn naar Exchange 365, Exchange 2016 Standard van onze On-Prem omgeving verwijderen, hoe kan ik dat veilig doen? O+

Ik had begrepen dat sommige functies mbt. Exchange 365 alleen te configureren zijn dmv. Exchange On-Prem, en dat daarvoor er dus een 'configuration only' :? installatie mag bestaan On-Prem die een gratis licentie heeft. Hoeveel klopt er van die uitspraak? Heeft men dat in de praktijk nodig? Hoe zou ik dan aan zo een licentie kunnen komen? 8)7

Als laatste wilde ik toevoegen dat de omgeving compromised was, dus moet daarom echt helemaal weg alvorens wij gaan kijken naar een nieuwe On-Prem 'configuration only' server ;w

Helaas heb ik gebruik gemaakt van een externe om te migreren, en dat dienstverband is ten einde. Tot slot lijkt het mij niet heel lastig om zelf een de-installatie uit te voeren, maar hoopte dat iemand mij kon richten naar juiste informatie en stappen alvorens ik zelf onherstelbare fouten ging maken O-)

Alvast hartelijk bedankt.

Met vriendelijke groeten,

Michael Barton

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Je zou eens kunnen beginnen met kijken of je een hybride Exchange hebt:
https://docs.microsoft.co...guration?view=exchange-ps

Als dat het geval is dan kun je officieel niet Exchange verwijderen. Dit is omdat je in je lokale AD de mail enabled objecten aanmaakt en dan synced naar de cloud. Daar zijn wel trucjes voor natuurlijk maar dan moet je heel goed weten wat je doet.
Mbt je infectie, beste is om een herinstallatie te doen met /RecoverServer en de hybrid configuratie voor zover nodig opnieuw uitvoeren.

[ Voor 145% gewijzigd door wagenveld op 06-05-2021 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelbar
Hi @wagenveld,

Bedankt voor je antwoord.

Zou u mij aub wegwijs kunnen maken mbt. het vinden van web paginas over deze onderwerpen om mij er verder in te verdiepen?

Er is nu sprak van een hybrid omgeving, in de zin van, we hebben een Exchange server (waar we vanaf willen) en 365 Cloud Services. Overigens ook nadat Exchange evt. weg zou zijn, hebben we daarna nog steeds een hybrid omgeving omdat we nog altijd een lokale AD hebben, en willen houden.

Ik weet niet hoe men een /RecoverServer doet, klinkt een beetje als een bare metal recovery. Is daar ook wat over te lezen? Dat officieel behouden van de lokale server (met een gratis licentie) is volgens mij hetgeen wat er bedoeld werd, maar ik wil de een schone server daarvoor hebben, dus hoe kan ik dat doen? Is het anders mogelijk dat ik eerst een 2e lokale Exchange Server toevoeg en daarna de oude verwijder?

Michael Barton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Nee, je kunt niet zomaar een Exchange server verwijderen en een nieuwe toevoegen, je zult idd een baremetal recovery moeten doen. Exchange configuratie zit vooral in AD, dus bij een /RecoverServer haalt de setup alle settings als het goed is weer op.
De MS docs zijn vrij compleet: https://docs.microsoft.co...vers?view=exchserver-2019
Dus eerst oude server offline halen (en houden), stappen volgen om de reinstall te doen en vervolgens heb je een 'lege' server waarmee je je mailboxen etc kunt aanmaken:
https://techcommunity.mic...en-in-hybrid/ba-p/1406335
Als je nog een keer de Hybrid wizard draait dan vraagt die overigens bij een ongelicenseerde server of je de hybrid licentie wil toepassen:
https://practical365.com/...-exchange-hybrid-servers/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:52
Een simpele zoektocht geeft al aan hoe je je Exchange server kan uitfaseren

https://docs.microsoft.co...sion-on-premises-exchange

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linke Loe
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 15:05
Het is wel degelijk mogelijk om een tweede Exchange server toe te voegen en de oude Exchange server te verwijderen. Het is alleen even de vraag of je dat zelf wil doen, of dat toch liever gaat uitbesteden aan een bedrijf wat hier ervaring mee heeft. Er komt namelijk best wel wat bij kijken, wil je dit goed doen.

Het is ook belangrijk om te weten in hoeverre je omgeving 'compromised' is. Zit dit alleen in de Exchange server, of ook in je Active Directory? En wat is de reden dat je nog een on-premise Active Directory wil behouden?

Zoals gezegd is de documentatie van Microsoft zeer compleet en (als je alles in het engels laat staan) goed te volgen, maar ik zou toch aanraden om deze werkzaamheden uit te besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelbar
Beste allen,

Door de verschillende antwoorden heb ik nu nog meer vragen, vooral dankzij een nieuwe scenario schets in mijn hoofd.

Wagencloud schreef het volgende: "Dit is omdat je in je lokale AD de mail enabled objecten aanmaakt en dan synced naar de cloud".

Is dat ook zo? Als ik nu een nieuwe user maak in AD, wordt daar automatisch een mailbox voor gecreëerd in de cloud, daar hoef ik niks voor te doen. Ik vraag mij dus uiterst af in hoeverre er lokaal überhaupt iets gebeurd. Ik heb dus ook users gecreëerd terwijl de oude mail server uit staat. Ik lijk zo niet afhankelijk van de server.

Ik snap dus niet waarom er constant uit wordt gegaan van een afhankelijkheid.

Overigens snap ik dat er hier veel online over te vinden valt, maar jaren ervaring leert dat het hebben gewerkt met dit soort dingen er voor zorgt dat er onbetwistbare kennis op wordt gedaan door experts, en dat is nou juist hetgeen waar ik zelf naar op zoek ben op Tweakers, jullie onbetwistbare expertise ;)

Nu vraag ik mij dus af, kan ik de oude server dmv. een normale uninstall verwijderen en dan maar kijken wat er gebeurd? Ik zou denken dat mocht er iets niet pluis zijn, ik alsnog een nieuwe server kan installeren, klopt dat?

Michael Barton
Pagina: 1