Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01:05
Hi, vraagje.
We staan op het punt ons oude huis te verkopen en gaan daar een leuke overwaarde mee realiseren.
Die gaan we deels (50%) inzetten om de nieuwe woning te financieren. Daarnaast gaan we verbouwen, de overige 50% van de overwaarde zal daar vermoedelijk wel volledig aan op gaan.

Ik verwacht alleen dat het nog wel even duurt voordat alles op is, aangezien aannemers behoorlijk volle agenda's hebben.

We overwegen voor de hypotheek nu 2 scenario's:
1) overwaarde gebruiken om de hypotheek op te hogen met een bouwdepot
2) overwaarde voor het deel dat we niet nodig hebben om het nieuwe huis te financieren, cash laten uitbetalen en uit die eigen middelen zelf de verbouwing financieren

Doel is uiteraard om wel maximaal HRA te blijven houden. Welk aanbod van de geldverstrekkers het meest gunstig is weet ik nog niet. Maar het is fijn de keuze tussen die scenario's te hebben

- hoe lang hebben we de tijd om de overwaarde op te maken? Ik hoor van de hypotheekadviseur dat de fiscus binnen 6 maanden na aankoop niet moeilijk doet, daarna e.e.a. wel aangetoond moet worden. Facturen bewaren en de geldstromen scheiden (aparte bankrekening) lijkt me dan wel voldoende toch?
- Heb ik dan totaal maximaal 2 jaar de tijd om de overwaarde te spenderen? De bijleenregeling kent dacht ik weer een looptijd van 3 jaar
- Moeten we VRH betalen als er einde jaar nog te weinig gespendeerd is, of valt dit bouwbudget niet onder box3? Als ik het goed interpreteer, verdwijnt het pas uit box3 als het van de bankrekening is, en converteert het pas naar box1 vermogen wanneer we een opgehoogde taxatie van de woning hebben

Ik heb ook een eenmanszaak en geen zin in controle, dus wil het graag fiscaal netjes regelen zonder gedoe :)

Hoor graag jullie kennis en feedback. Google is helaas niet heel duidelijk, de site van de belastingdienst ook niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-09 15:20
WVB >>> PFSL

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01:05
ik twijfelde al..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:06
Ik snap dat je hoopt dit makkelijk te kunnen vinden, en er zitten hier vast wel mensen die weten hoe het zit, maar dit is nu typisch zo'n vraag die je hypotheek adviseur voor je moet kunnen beantwoorden. Daar betaal je hem ook voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-09 17:40

JvS

Ik heb hem zelf ook

Doel is uiteraard om wel maximaal HRA te blijven houden
Deze snap ik niet. Kan je niet gewoon de overwaarde gebruiken om zo’n laag mogelijke hypotheek te kunnen nemen en dan een bouwdepot voor alle geplande verbouwingskosten? Zo’n bouwdepot mag je wel over langere tijd gebruiken.

Dat lijkt me met afstand de beste constructie. Je hebt geen vermogen , de laagst mogelijke rente, dus de minste kosten en geen ingewikkelde constructies.

[ Voor 18% gewijzigd door JvS op 05-05-2021 15:34 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-09 13:05

Pixeltje

Woo-woohoo!

Stefangrp schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 13:45:
Hi, vraagje.
We staan op het punt ons oude huis te verkopen en gaan daar een leuke overwaarde mee realiseren.
Die gaan we deels (50%) inzetten om de nieuwe woning te financieren. Daarnaast gaan we verbouwen, de overige 50% van de overwaarde zal daar vermoedelijk wel volledig aan op gaan.

Ik verwacht alleen dat het nog wel even duurt voordat alles op is, aangezien aannemers behoorlijk volle agenda's hebben.

We overwegen voor de hypotheek nu 2 scenario's:
1) overwaarde gebruiken om de hypotheek op te hogen met een bouwdepot
2) overwaarde voor het deel dat we niet nodig hebben om het nieuwe huis te financieren, cash laten uitbetalen en uit die eigen middelen zelf de verbouwing financieren

Doel is uiteraard om wel maximaal HRA te blijven houden. Welk aanbod van de geldverstrekkers het meest gunstig is weet ik nog niet. Maar het is fijn de keuze tussen die scenario's te hebben

- hoe lang hebben we de tijd om de overwaarde op te maken? Ik hoor van de hypotheekadviseur dat de fiscus binnen 6 maanden na aankoop niet moeilijk doet, daarna e.e.a. wel aangetoond moet worden. Facturen bewaren en de geldstromen scheiden (aparte bankrekening) lijkt me dan wel voldoende toch?
- Heb ik dan totaal maximaal 2 jaar de tijd om de overwaarde te spenderen? De bijleenregeling kent dacht ik weer een looptijd van 3 jaar
- Moeten we VRH betalen als er einde jaar nog te weinig gespendeerd is, of valt dit bouwbudget niet onder box3? Als ik het goed interpreteer, verdwijnt het pas uit box3 als het van de bankrekening is, en converteert het pas naar box1 vermogen wanneer we een opgehoogde taxatie van de woning hebben

Ik heb ook een eenmanszaak en geen zin in controle, dus wil het graag fiscaal netjes regelen zonder gedoe :)

Hoor graag jullie kennis en feedback. Google is helaas niet heel duidelijk, de site van de belastingdienst ook niet helemaal.
Nou..
Nivado schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 15:25:
Ik snap dat je hoopt dit makkelijk te kunnen vinden, en er zitten hier vast wel mensen die weten hoe het zit, maar dit is nu typisch zo'n vraag die je hypotheek adviseur voor je moet kunnen beantwoorden. Daar betaal je hem ook voor.
^Dit dus wel een beetje^ Maar voor wat het waard is; ik heb in mei 2019 een huis verkocht, de overwaarde >80% gebruikt in de nieuwe hypotheek en het resterende bedrag aan 'verbouwing' gespendeerd.

Volgens mijn hypotheekadviseur moet je kunnen aantonen dat minstens 90% van het bedrag wat je 'cash' uit laat betalen is gespendeerd aan vebeteringen van je huis. Dat is een vaag begrip maar in basis alles wat 'aard en nagelvast' is, is goed.
Volgens hem had ik 3 jaar de tijd om dat geld op te maken, (dat is overigens ruim gelukt :+ ) en is het belangrijk dat je de bonnen/facturen bewaard omdat de belastingdienst hier om kan vragen.

Ik heb dus keurig een mapje gemaakt met bonnen en facturen die sluiten op (letterlijk) 99,6% van het bedrag. In mijn geval aan zonnepanelen en nieuwe groepenkast en een schilderbeurt voor de kozijnen.

Toen ik belastingaangifte deed moest ik aangeven of ik de volledige overwaarde heb gebruikt voor het huis en daar heb ik toen 'ja' op geantwoord, das immers waar.

Maargoed, laat je vooral adviseren want de hypotheekregels veranderen voor mijn gevoel elke 3e dinsdag van het nieuwe kwartaal.

Edit; ik was vergeten de ‘3’ voor jaar te typen :+

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Pagina: 1