audioprobleem met Harman Kardon 3390

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karin_P
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13-07-2021
Ik heb een Harman Kardon 3390 versterker die tot gisteren prima werkte. Aangesloten qua geluid zijn 2 Bali Senzor 5 speakers.
Van het ene op het andere moment werkt een van de audio uitgangen, waar de kabel naar de speakers in moet, niet meer. Ik heb de speakers omgewisseld, dus kabel in de ander audio uitgang gestopt om te zien of het aan de speaker lag maar die werkt prima, kabels voor beide speakers ook gewisseld, ook geen probleem.
Beide audiokabels zijn geschikt voor 8 ohm dus het moet haast wel aan de uitgang liggen. Het vreemde is dat het beide uitgangen zijn. Ik kan 2 x 2 speakers plaatsen dus 2 audio uitgangen voor links en 2 voor rechts. die voor rechts hebben beiden hetzelfde euvel.
Ik heb met een wattenstaafje, met een beetje contactspray erop, die uitgangen schoongemaakt, daarna met een droog schoon wattenstafje nogmaals schoongemaakt. Af en toe hoor ik wel iets, als ik de kabel voor rechts van de ene naar de andere rechter audio uitgang verplaats, of gekraak..
Sorry dat dit zo'n uitgebreid verhaal is geworden maar ik ben inmiddels min of meer radeloos want zelf heb ik totaal geen verstand van versterkers.
...
Gebruikte hardware is alles wat er op aangesloten is, maar dat is niet relevant, een (eigenlijk 2 dus audio uitgangen doet vreemd

HK 3390 en 2 Dali Senzor 1 speakers

Alvast ontzettend bedankt voor hulp.

Met vriendelijke groet, Karin

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Beide uitgangen staan parallel, dus dat ze er tegelijk mee op zijn gehouden is logisch. Een uitgebreide omschrijving is juist goed, dat maakt het voor ons makkelijker om er iets over te zeggen.

Het audioprobleem kan verschillende oorzaken hebben. Ik denk dat het een slecht contact ergens is. Om dat op te lossen zal je de versterker open moeten schroeven en met een multimeter en soldeerbout aan de gang moeten. Een slecht contact kan zitten in o.a. gescheurde soldeerverbindingen, relais, potmeters, schakelaars en soms elco's. Laten repareren zal rond de 50 euro kosten.

[ Voor 16% gewijzigd door TBTL op 05-05-2021 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karin_P
Ik heb net met Harman Kardon gebeld, zij verwezen me naar hun servicecentrum> Daarheen gebeld en er werd me verteld dat k dan de versterker moet langsbrengen, alleen onderzoeken kost al bijna €40 euro en dan is er nog niets gerepareerd. Geen optie dus. Ik heb een multimeter en een soldeerbout, kan daar ook mee overweg, maar van elekronika heb ik écht geen verstand. Je zegt dat e.e.a. waarschijnlijk rond de € 50 gerepareerd moet kunnen worden, maar waar dan? Ik woon in Amsterdam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Om hem te repareren zal je enige kennis van elektronica nodig hebben.

De 50 euro is een inschatting van mij. De reparatie bestaat uit:
- zoek en print een service manual: 5 min
- schroef alles uit elkaar en aan het eind weer in elkaar: 15 min
- vind de fout: 1 tot 60 min
- repareer de fout: 5 min + evt. enkele euro's aan onderdelen
- optioneel: vervang / repareer preventief vergelijkbare delen in de andere kanalen

40 euro is geen gek bedrag voor het vinden van de fout. Ik ben niet zo op de hoogte van commerciële partijen die elektronicareparaties aanbieden, dus ik kan helaas geen ander bedrijf noemen.

Voor een (elektronica)hobbyist is het goed te doen, mocht je er eentje kennen. Of misschien zit er een repair cafe in de buurt? Die draaien namelijk op vrijwilligers.

[ Voor 17% gewijzigd door TBTL op 05-05-2021 14:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Karin_P
Weer bedankt voor het meedenken, ik zal eens gaan zoeken of er ergens in Amsterdam zo'n repair café is, lijkt me van wel en dan daar contact mee opnemen. Want ik vrees dat ik het zelf niet durf. Ik heb alleen een owner's manual, geen service manual trouwens. Waar zijn die te vineden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karin_P
dank! ben al aan het downloaden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karin_P
Iedereen ontzettend bedankt voor de goede adviezen. Ik heb mijn HK 3390 laten repareren, werkt weer prima, het vervelende nu is alleen dat 1 van mijn dali zensor speakers (3-weg) een optater heeft gekregen door het defect in de versterker en dus kraakt en onbruikbaar is. I zal daar iets over gaan zoeken en anders hier vragen. Wat mij betreft mag dit topic worden gesloten.

Mvrgr.,
Karin

Pagina: 1