Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-09 22:56

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Topicstarter
Mijn vraag

Hoe zit het met het brandpunt op sensor bij een mirrorless camera? Is het nou zo dat als ik een zons, -opkomst, of ondergang ga schieten met een mirrorless camera en ik focus op infinity voor de lucht (dan zal de zon ook scherp zijn) dat schadelijk kan zijn voor mijn sensor?

Bij een DSLR zit er nog een spiegeltje voor. Maar hoe zit dat bij een mirrorless? Die viewfinder is eigenlijk hetzelfde principe als live view bij een DSLR met die mogelijkheid. Het lijkt me dat als je zonsopkomst en ondergang schiet je hier voorzichtig mee moet zijn. Ik snap dat je niet gelijk na elk shotje een cap op je lens kan zetten

Hoe beschermen jullie je apparatuur?

Beste antwoord (via Kabouterplop01 op 05-05-2021 15:49)

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:53

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Kabouterplop01 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 13:45:
[...]

dank, it makes (common) sense.
Maar, is dus wel iets wat je altijd in de gaten moet houden?
Ja, optische spullen (eender of het een camera, verrekijker of oogbal is) moet je niet onbewaakt laten in de volle zon maar dat is inderdaad een zaak van gezond verstand gebruiken. De felle zon fotograferen overdag is zelden een goed idee zonder speciale filters. Maar de oranje bal aan de horizon is geen probleem.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Als de zon zo laag boven de horizon staat dat je zonder zonnebril en zonder ongemak naar de zon kunt kijken dan is er voor je camera ook niks aan de hand bij normale korte belichtingstijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-09 22:56

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Topicstarter
SnoeiKoei schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 13:32:
Als de zon zo laag boven de horizon staat dat je zonder zonnebril en zonder ongemak naar de zon kunt kijken dan is er voor je camera ook niks aan de hand bij normale korte belichtingstijden.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Kabouterplop01 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 13:45:
[...]

Ja, optische spullen (eender of het een camera, verrekijker of oogbal is) moet je niet onbewaakt laten in de volle zon maar dat is inderdaad een zaak van gezond verstand gebruiken. De felle zon fotograferen overdag is zelden een goed idee zonder speciale filters. Maar de oranje bal aan de horizon is geen probleem.