L1 bruggen solderen: info nodig...

Pagina: 1
Acties:

• Mastakilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-08 00:35
ik heb hier een duron 800

deze heb ik al eens unlocked met een potlood, maar dat hield het maar een week vol...

vandaar dat ik het er nu ineens definitief wil doen... (ik heb geen zin iedere week opnieuw te potloden, en ik heb ook geen zin om heel de potlodenwinkel uit te proberen)

eerst wou ik van die bison elector spul voor achterruitverwarmingen en printplaten enzo gaan halen, maar dat vond ik wel redelijk duur voor die 4 streepjes

daarom vroeg ik maar eens op mijn werk of niemand van dat spul had,
toen ik uitlegde waarvoor ik het nodig had zei er één tegen mij dat ie dat wel kon solderen...

ik zei daarop dat dat naart schijnt wel redelijk moeilijk was en goed materiaal vereiste... (eigelijk ken ik zelf niks van solderen)

hij zei hierop dat ie een goede fijne soldeerbout had met instelbaar wattage en dat dat daarmee wel moet lukken

ik had hem de processor en L1 bruggen al even op een foto laten zien waar ik bijgezegd heb dat het echt heel klein is, hij zei hierop dat het redelijk simpel leek omdat het soldeersel bijna automatisch die 2 bruggetjes verbind (hij heeft hetzelf nog nooit gedaan trouwens, vandaar dat ik hier ff informeer)

nu wil ik hetvolgende weten:
* is het echt ZO moeilijk en is het een groot risico voor een ervaren (veronderstel ik toch) soldeerder om dit te doen (voor de eerste keer die L1 bruggen)
* hoeveel wat moet je gebruiken of komen er nog meer dingen bij kijken dan wattage?
* wat voor soldeersel (koper, tin, ... (ik zeg maar wat he))
* weet er iemand misschien een tutorial van staan?
* alle tips zijn natuurlijk ook welkom (wat zie ik bv nog over het hoofd? :) )

thx op voorhand

• intert0y
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-03-2025
het lijkt me dat een proc. absoluut niet tegen te warme temps kan. kijk dus wel uit. verder heb ik er ook geen ervaring mee. maar dit is wel het eerste wat in me opkomt.

ik ben geen postbode, maar postman Pat rulez!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-08 14:26

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Neem een kleine soldeerbout, 12 watt ofzo, dan maak je niet zoveel warmte... en zorg dat je met vloeimiddel aangeeft waar het spul moet komen. Ik zou met een druppel vloeimiddel aan een naald een streepje over de bruggen trekken en kijken of je dat dicht kan solderen...

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Mastakilla
Op donderdag 16 augustus 2001 20:13 schreef intert0y het volgende:
het lijkt me dat een proc. absoluut niet tegen te warme temps kan. kijk dus wel uit. verder heb ik er ook geen ervaring mee. maar dit is wel het eerste wat in me opkomt.
L1 zit naast de core en niet erop

is het daar dan ook nog zo gevoelig voor warmte? (ik weet wel dat ik moet oppassen, maar hoe kwetsbaar is dat stuk met die L1 erop?

nog een extra vraagje trouwens:
Ik heb hier van mijn vorige vakantiejob nog een bus Vriesmiddel met minimaal vrieseffect (for voltage sensitive components) staan (we gebruikten het daar voor alles wat op de printplaat van een monitor stond te bevriezen indien nodig (dat kon er dus wel goed tegen))

zou ik dat hiervoor ook kunnen gebruiken? of is het niet goed om iets te solderen en daarna zo heftig te coolen? (want het is wel degelijk KOUD)

Verwijderd

Je kunt beter een potje bison electro kopen... Kost ongeveer f40,- en dat werkt perfect... Met solderen sloop je waarschijnlijk je duron...

• Stealth2000
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-06 10:00
Ben het eens met Hwg, niet solderen maar een tube van dat bison spul halen. Zelf heb ik overigens altijd potlood gebruikt, hoefde het maar een keer te doen, zal wel een beter merk zijn geweest :9

• Mastakilla
heeft nog niemand dit gedaan dan?

want als ik mag kiezen tussen 40gld en 0gld,
dan weet ik het ook wel (vooral met een processor van 150gld)

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:02
Heb al verschillende mensen tegen gekomen die gesoldeerd hadden maar dus niks geen problemen hadden. Voor de rest zou ik de raad van Demoniac opvolgen :)

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-08 14:26

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Op donderdag 16 augustus 2001 21:27 schreef Mastakilla het volgende:
heeft nog niemand dit gedaan dan?

want als ik mag kiezen tussen 40gld en 0gld,
dan weet ik het ook wel (vooral met een processor van 150gld)
Ach, probeer het gewoon, zo'n duron kost ook geen drol tegenwoordig... >:)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:18

Cr3ator

1 bar is geen bar

Ach, met die ene keer 40 piek voor die zooi van bison kun je wel iets meer als 1 cpu doen. Dus ook eventuele nieuwe procs...

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Verwijderd

ik heb 6 duron's geslodeerd en ik moet zeggen dat met een wattage van 60 ofzo .... en een temp van 410 het prefect ging, was een soldeerbout die ze ook gebruiken bij compaq voor de Ipaq's ... en dat gaat lekker easy ... dus die temp en wattage is gewoon gelul als de punt maar dun is ! :D das het belangrijkste .... en soldersel zit er waarschijnlijk al genoeg op de soldeerbout en de proccessor zelf.

Burn Burn Burn >:)

Verwijderd

het oppervlak ook even goed opschuren voor je het potlood scheelt maanden..(6 om precies te zin)
ook als je zou solderen..effe opschuren....

• rb338
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-07 12:59
Best vaag trouwens, ik heb mijn L1 bruggetjes met een IKEA potloodje ingekleurd een half jaar geleden ofzo en hij doet 't nog steeds. Maarja ik ben dan ook een fanatieke inkleurder dus ik heb 't er nogal dik opzitten, scheelt misschien :+

Verwijderd

Voor nog geen tientje ben je klaar! Ga naar een (echte :+ ) electronicashop en vraag naar...

... vloeibaar zilver...

Dit is een klein tubetje met een zilveren substantie (zilver en een niet geleidende lijm). Dit is bestand tegen hitte tot, ik meen 120 graden. Pak een potlood. Slijp hem goed scherp. Doop hem in de zilvervloeistof. Verbind de bruggetjes en klaar is Kees. Voor nog geen tientje kun je tot wel 100.000 Durons unlocked :Y) . Heb er zelf al drie (Duron 800) mee beschreven en deze lopen helemaal te gek op 7,5*133=1000 mHz.

Kortom: geen gevaar, lekker goedkoop en makkelijk. Helemaal top :)

Verwijderd

Ik vind dat solderen link. Dat goudlaagje is erg dun, en soldeer heeft nogal de neiging om te legeren met dat goud. Resultaat: L1 bruggetjes weg.

Maartoch, als je *snel* soldeert, en in 1x, dan gaat het wel goed.

Overigens gebruik ik voor al m'n soldeerwerk een 60W soldeerstationnetje.

• Mastakilla
Op donderdag 16 augustus 2001 23:41 schreef DaBit het volgende:
Ik vind dat solderen link. Dat goudlaagje is erg dun, en soldeer heeft nogal de neiging om te legeren met dat goud. Resultaat: L1 bruggetjes weg.

Maartoch, als je *snel* soldeert, en in 1x, dan gaat het wel goed.

Overigens gebruik ik voor al m'n soldeerwerk een 60W soldeerstationnetje.
dat goudlaagje is nieuw voor me...

je bedoeld dus dat die L1 bruggen uit een goudlaagje bestaan dat makkelijk beschadigd kan worden door erop te solderen?

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-08 00:09
Op vrijdag 17 augustus 2001 00:58 schreef Mastakilla het volgende:

[..]

dat goudlaagje is nieuw voor me...

je bedoeld dus dat die L1 bruggen uit een goudlaagje bestaan dat makkelijk beschadigd kan worden door erop te solderen?
yep

Verwijderd

Huh ik heb nu 3x L1 bruggen aan elkaar gesoldeerd...
Gewoon met een 25 w soldeerboutje met scherp puntje,een drupje s-39 soldeerpasta,en zilversoldeer...

Ging perfect...als die kennis een goede soldeerder is kan hij dat heus wel.

En anders doe ik het wel voor je.

Edit:
Ohja natuurlijk wel ff met een wattenstaafje en alcohol reinigen nadien.

Verwijderd

Op donderdag 16 augustus 2001 23:41 schreef DaBit het volgende:
Ik vind dat solderen link. Dat goudlaagje is erg dun, en soldeer heeft nogal de neiging om te legeren met dat goud.
Goud smelt pas boven 1000 graad Celcius. Zo heet wordt een soldeerbout toch niet? :?
Pagina: 1