Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westfellow
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-12-2024
Goedemorgen,
Ik ben op zoek naar een zeer goede gaming monitor. Specs die ik graag wil meemaken zijn minimaal 144hz, Gsync, 1m/s en tenminste 27inch groot, liefst nog groter. Console is een PS5. Door mijn recente zoektocht ben ik een beetje zoek in het bos. In eerste aanleg was ik op zoek naar een ultrawide. Want met een dergelijk scherm is het fijn race games spelen. Toen de jongeheer van Mediamarkt mij gister vertelde dat mijn PS5 het beeld dan onnodig zou oprekken, want PS5 meer geschikt voor 16:9 schermverhouding, raakte ik een beetje lost. Zou racen met een opgerekt beeld nog vet genoeg zijn??
Moet ik nu van mijn ultrawide idee afstappen? Voegt ultrawide wat toe aan race beleving? Of is 27 of 32 inch groot genoeg. Compleet nieuw in de materie en een oude man (45) en wil graag een logeerkamer/gameroom inrichten voor mijn neefjes in mijn nieuwe huis.
Budget 800/900 euro. Games die gespeeld worden: F1, Dirt, Rally, Fortnite en wellicht wat war games.
Alle tips zijn welkom :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JEROENrgfgf
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:53
Ga je de monitor alleen gebruiken voor de PS5 of gaat er ook een PC op aangesloten worden om mee te gamen? Als je alleen een PS5 gaat aansluiten zul je sowieso eentje moeten kiezen met HDMI 2.1 als je gebruik wilt maken van 4k@120Hz. Een Ultrawide heeft inderdaad niet zoveel zin aangezien de PS5 deze resoluties niet ondersteund. Of je krijgt twee balken met zwarte pixels aan de zijkant of het beeld wordt inderdaad opgerekt, maar dat doet juist het hele Ultrawide aspect teniet omdat die extra pixels aan de zijkant juist gevuld moeten worden met extra informatie.

Als ik al deze eisen invul in de pricewatch komt er niet veel zinnigs uit omdat er gewoon bijna geen monitoren zijn met HDMI 2.1 aangezien in de PC wereld doorgaans DisplayPort de standaard aansluiting is. Je zou deze review van rtings eens door kunnen nemen. Maar daar raden zij 1 monitor aan van 27 inch die ook maar 4k@60Hz kan. Als je nog iets bij je budget doet zou je zelfs kunnen gaan kijken naar een 48" OLED van LG pricewatch: LG OLED48CX6LB Zwart. Die kan namelijk wel 4k@120Hz via HDMI en is volgens de reviews ook een erg mooi scherm. De vraag is alleen of je er dan het geld er voor over hebt en de ruimte er voor hebt om hem neer te zetten, het is namelijk wel 48".

Edit: Ik zie wel dat er al wat actieve adapters op de markt zijn die HDMI 2.1 naar DisplayPort 1.4 doen (rond €60). Ik durf niet in te schatten hoe goed deze werken maar als ze goed werken verruimt dit in ieder geval je keuze enorm wat betreft monitoren.

[ Voor 8% gewijzigd door JEROENrgfgf op 05-05-2021 15:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:32

Dhrax

Prog Lord

Ultrawide kun je laten varen inderdaad ... zowel Sony als Microsoft vonden het niet nodig om anno 2020 met een 'next-gen' console te komen die dergelijke moderne resoluties ondersteund. Ik verbaas me er nog altijd over maar goed, andere discussie.

Ik zou gewoon voor een leuke TV gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westfellow
@JEROENrgfgf Ga de monitor idd alleen voor de PS5 gebruiken. Zat vanmiddag al met belangstelling naar de Asus ROG PG329Q te kijken, prachtscherm. De curve van Samsung lijkt me niks. Beiden geen 4k maar mooi genoeg lijkt me. Met betrekking tot jouw HDMI opmerking...geldt deze alleen voor 4k monitoren? Ik zal die LG tv eens bekijken. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEROENrgfgf
Westfellow schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 23:31:
@JEROENrgfgf Ga de monitor idd alleen voor de PS5 gebruiken. Zat vanmiddag al met belangstelling naar de Asus ROG PG329Q te kijken, prachtscherm. De curve van Samsung lijkt me niks. Beiden geen 4k maar mooi genoeg lijkt me. Met betrekking tot jouw HDMI opmerking...geldt deze alleen voor 4k monitoren? Ik zal die LG tv eens bekijken. Thanks!
Hou er wel rekening mee dat 1440p op dit moment ook nog niet ondersteunt wordt door de PS5. Wellicht dat hier in de toekomst verandering in komt, maar dat is nu nog koffiedik kijken. Je zult op dit scherm dan altijd 1080p moeten gebruiken wat waarschijnlijk een beetje tegen gaat vallen aangezien dit niet de native resolutie van dit scherm is en 1080p op 32" is niet super scherp als je er vrij dicht op gaat zitten.

Als je de LG toch te groot/duur vindt zou ik persoonlijk naar iets van een goede 32" 4K@60Hz monitor gaan kijken. Dan kun je toch genieten van alle pracht en praal die 4K kan bieden (ook kijkend naar de games die in de toekomst gaan uitkomen) tegen een wat acceptabelere prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westfellow
Ik ben inmiddels verliefd op die LG OLED. Wat een bjoetie en de recensies op YouTube van bekende 'hardware boys' zijn ook zo positief. Heel vet!
Zeer veel dank voor de toevoeging over monitor icm PS5! Zijn die monitoren dan alleen optimaal te gebruiken icm een goeie game PC, anders dus niet....(nooit geweten). Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEROENrgfgf
Westfellow schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 10:18:
Ik ben inmiddels verliefd op die LG OLED. Wat een bjoetie en de recensies op YouTube van bekende 'hardware boys' zijn ook zo positief. Heel vet!
Zeer veel dank voor de toevoeging over monitor icm PS5! Zijn die monitoren dan alleen optimaal te gebruiken icm een goeie game PC, anders dus niet....(nooit geweten). Thanks!
Lijkt mij ook een erg mooi scherm, zeker in combinatie met PS5. Zoiets gaat er bij mij ook ooit komen mocht het zo ver zijn.

Naar mijn weten zitten er op tv's amper DisplayPorts, terwijl er vroeger op tv's wel vaak een VGA aansluiting zat die dan werd aangeduid als dé computeraansluiting. Best jammer dat die poort niet omgezet is naar een DisplayPort ingang als dé computeraansluiting. Daarnaast heb je ook nog te maken met de verschillende versies van beide aansluitingen. Als je DisplayPort 1.4 hebt (wat nu gebruikelijk is), kan die er 32,4 Gbit/s over de kabel. Dat is in theorie genoeg voor 4K@120Hz maar niet genoeg voor die resolutie met 10 of 12 bit diepte. HDMI 2.1 moet al die problemen oplossen doordat deze standaard een bandbreedte heeft van 48 Gbit/s. Het is dus nog gewoon even geduld hebben dat de tv's hier standaard mee uitgerust zijn. DisplayPort 2.0 gaat daar dan weer een stukje overheen en zou bijna 80 Gbit/s moeten doen, maar deze standaard is volgens mij nog in ontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Dhrax schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 15:07:
Ultrawide kun je laten varen inderdaad ... zowel Sony als Microsoft vonden het niet nodig om anno 2020 met een 'next-gen' console te komen die dergelijke moderne resoluties ondersteund. Ik verbaas me er nog altijd over maar goed, andere discussie.

Ik zou gewoon voor een leuke TV gaan :)
Het verbaasde mij juist weer dat de XBS 1440p ondersteunde.
Consoles waren altijd een "PC" in de huiskamer die je op de TV aansloot en TVs zijn er in 1080p/4k, een UW bestaat niet.

PS: Ik heb 2x PS4 Pro, 1 in de huiskamer aan de TV en 1 in de slaapkamer aan mijn 1440p monitor.
Dus kom niet met een reactie als: "Een console kan je ook op de monitor aansluiten", want ik heb ze beide.
En ja: Full/Limited RGB staat goed ingesteld...

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Pagina: 1