Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanVierkant
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-05 13:17
Ik ben op zoek naar een vervanger voor mijn DS216play en een losse Raspberry Pi. Ik kom uit op de DS220+ of de DS720+ maar ben benieuwd of iemand iets meer kan vertellen over de verschillen tussen beide apparaten. Ik zie dat de specs (CPU, SSD-cache) verschillen, maar kan niet goed inschatten wat dat in de praktijk betekent en of het de extra 120 euro waard is.

Concrete aanleiding voor de vernieuwing is dat ik graag Home Assistant (HA) wil draaien via Docker. Ik heb hiervoor ooit een Raspberry Pi aangeschaft omdat ik sneller updates wilde voor HA, omdat m'n Z-wave apparaten niet werden ondersteund door de laatste versie op de Synology (via Package Manager). Omdat Syncthing draaien op een SD niet echt een goed idee is heb ik ook een SSD aan m'n Pi gehangen, maar die situatie is ook wat fragiel.

Ik ben van plan de volgende software te draaien:
* DS Video om video's te streamen via Chromecast. Werkt op m'n DS216play overigens goed genoeg.
* CloudSync om diverse clouddiensten te synchroniseren (OneDrive, Dropbox, Google Drive)
* Syncthing
* Home Assistant
* PiHole
* MySQL, Git en misschien een webservertje met PHP

Ik ga er van uit dat de DS220+ goed genoeg is voor mijn gebruik, maar wat extra performance-ruimte kan natuurlijk geen kwaad. Ik vind op m'n DS216play de webinterface af en toe wel traag en ook de Photo-app gebruik ik nu niet omdat het niet lekker genoeg werkt.

Voegt de DS720+ iets toe in deze use case? Of is de performancewinst in mijn geval verwaarloosbaar?

Beste antwoord (via StephanVierkant op 22-11-2021 12:17)

• jake1996
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:01
Ook ik ben van plan mijn huidige DS218play te vervangen. Ik ga denk ik voor de DS720+ om Docker te draaien en een snellere foto galerij te bouwen (bv photoprism op docker).

Waarom?
  • SSD Cache mogelijk
  • disk extensie
Vond dit verhaal met een gedetailleerde vergelijking.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• jake1996
Ook ik ben van plan mijn huidige DS218play te vervangen. Ik ga denk ik voor de DS720+ om Docker te draaien en een snellere foto galerij te bouwen (bv photoprism op docker).

Waarom?
  • SSD Cache mogelijk
  • disk extensie
Vond dit verhaal met een gedetailleerde vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• forcom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-05 09:49
Sorry om een oud bericht terug actief te maken, maar ik vroeg me af voor welk systeem jullie uiteindelijk hebben gekozen en wat de ervaring ermee is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanVierkant
Helaas, die review had ik niet gevonden in mijn zoektocht. Wellicht had ik dan een andere keuze gemaakt. Nu ben ik gegaan voor de DS220+ en dat is echt een heel prima ding hoor.

Dit lijkt mij een goede samenvatting van die review:
So, even though the Synology DS220+ is a very good NAS drive, if you can budget it (or expect to grow your use of the NAS system more over the years in terms of access, users, software, connected hardware and file types) I would recommend the DS720+ NAS in 2020/2021.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jake1996
Inmiddels draait mijn 720+ al een aantal weken. Heb er nog geen ssd cache ingestopt, maar haal gemiddeld 120MB/sec leessnelheid via de dubbele 1Gb link. Fotocollectie draait soepel via via de Photo app. Nu bezig wat Docker apps uit te proberen. Heb er ook nog een reepje van 8G geheugen bij gezet, dus totaal 10G geheugen. Helaas kan de CPU maar 8G aansturen. Hopelijk bevalt de 220+ ook goed..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StephanVierkant
Zeker! Ik mistte wat flexibiliteit bij de standaard Synology packages. Heel fijn dat ze er zijn, maar bijv. Home Assistant heeft elke week een update en Synology packages lopen erg achter.

Docker images draaien via een GUI is wat mij betreft een mooie balans tussen flexibiliteit en gebruiksvriendelijkheid. En dat zeg ik als webdeveloper die zo'n 50% van de werkdag besteedt in de CLI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S023
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
@StephanVierkant @jake1996
Sorry dat het een beetje offropic is, maar was benieuwd naar jullie ervaringen met synology Photos vs Photoprism

Zelf twijfel ik tussen een DS220+ en zelfbouw NAS. Belangrijkste functie wordt het opslaan en bekijken van photo’s en videos.

Zijn jullie tevreden met Photos? Werkt het goed via windows/ios/android?
Werkt gezichtsherkenning goed?
Kun je goed/makkelijk een mappenstructuur maken met verschillende gebruikers en verschillende rechten? Is onderstaande als voorbeeld in te stellen:
-map1: fotos gebruiker 1, prive
-map2: fotos gebruiker 2, prive
-map3: fotos gebruiker 3, prive, ook zichtbaar voor gebruiker1
-map4: algemene fotos: zichtbaar gebruiker 1 en 2
Worden videos, live foto’s, heic bestanden ondersteund?

Photoprism ken ik inmiddels en heeft in mijn optiek de volgende nadelen:
-alleen jpg (andere formaten worden omgezet)
-geen gebruikers(rechten) mogelijk (enige oplossing die ik kon vinden is meerdere docker containers maken)
-cache (tumbnails) neemt gigantisch veel opslag in beslag. Met mijn oplossing met meerdere dockers nam dit nog verder toe. Ook zijn er enorm veel hele kleine bestanden voor het indexeren. Ben zeker geen kenner, maar voor mijn gevoel kan de wijze waarop dat werkt nooit goed zijn voor de levensduur van de hdd.
Pagina: 1