Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Machlah
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-10 00:06
Ik ben bezig met offertes voor zonnepanelen en 1 aanbieder biedt Trina Solar panelen aan. Nu probeer ik een beetje een indruk te krijgen van wat voor kwaliteit deze panelen zijn maar kan er maar weinig over vinden. Zie ze ook nergens terug in rijtjes met goede panelen. Is er een algemeen advies hierover, bij welk merk kun je er vanuit gaan dat je goede panelen hebt?

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:34
Met de aanschaf van Trina panelen houd je -kennelijk- waarschijnlijk dwangarbeid van oeigoeren in China in stand, maar dat terzijde (bron).
Ik heb geen ervaring met Trina. Ik kijk bij de keuze van mijn panelen naar de lengte van de garantieperiode, die wil ik op 12 jaar hebben, soms zie ik 10 staan en die hoef ik dan niet. Ook kijk ik naar de prestatiegarantie (zie brochure) van een paneel zodat je kunt zien hoe snel ze degraderen in de loop der tijd. Ik denk dat die twee samen een redelijk beeld geven van de prestaties van een paneel.

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-11 10:58

Gerco-M

mijn tornado res.

Ik heb 49 Trina panelen op mijn dak liggen (330 Wp all black) en ben er heel blij mee hoor. Zien er goed uit en presteren ook netjes. Daarentegen zijn tegenwoordig alle merken panelen aardig gelijk aan elkaar en zit het verschil vaak vooral in de prijs. Garanties van 10 of 20 jaar zegt mij wat minder, tegen die tijd zien we het wel weer en niemand heeft al zolang ervaring met een type panelen om er wat van te zeggen.
Als je voor een goede prijs koopt houd je zelf altijd nog wat marge voor als er in de toekomst nog een "onvoorzien" is.

Tja met alles wat je in China koopt kan wel wat mis zijn, het is altijd moeilijk te zeggen of te achterhalen. Aan de andere kant, je ondersteund daar wel de lokale economie en houd een boel mensen aan het werk en daar is ook wat voor te zeggen.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• Jan1337
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19-11 11:30
Gekeken naar de kwaliteit van zonnepanelen kan een echt foute keuze niet worden gemaakt.

We raden aan eerst te kijken naar de hoeveelheid panelen die op het dak passen en het gewenst op te wekken vermogen. Daar komt dan een minimaal benodigd vermogen per paneel uit. Laat het esthetisch aspect het type en de kleur van de zonnepanelen bepalen.

Hou je van zekerheid kies dan een (iets duurder) paneel met goede garanties en een betrouwbare leverancier (bv. SunPower). De investering wordt sowieso terugverdiend, zowel voor de voordeligste als de duurdere zonnepanelen.
Bron: Solar Outlet

Verder is de Fill Factor een groffe indicator van kwaliteit, hier de hele technische uitleg en berekening(en), en hier een simpele Nederlandse pagina om het ook te berekenen.