Meerdere telefoons achter Ziggo Internet zakelijk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordPierre
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-09 08:07
Hoi Tweakers,

Ik ben vrijwillige netwerkbeheerder bij onze kerk, waar een aantal mensen werkzaam zijn op het secretariaat. We houden onze internet en telefonie abbo's momenteel tegen het licht, en daar lijkt best wat op te besparen. Ik merk alleen dat ik wat kennis mis op telefonie gebied.

Concreet kijk ik nu naar Ziggo Zakelijk Internet Start. Dat is qua bandbreedte prima in orde, maar qua telefonie hebben we de volgende eisen:
  • 4 telefoons in het pand achter hetzelfde nr
  • 1 telefoon is van degene die de normaliter de telefoon opneemt, de rest wordt voornamelijk gebruikt voor uitgaande gesprekken
  • er kan intern worden doorverbonden als een inkomend gesprek bijvoorbeeld voor de financiele administratie of ledenadministratie is
  • er is voicemail nodig
  • bij ziekte moet het nr naar een ander telefoonnummer worden doorgeschakeld, zodat er bijvoorbeeld vanuit huis gewerkt kan worden
We hadden voorheen een eigen telefooncentrale op zolder staan, en diverse gigasets door het pand. Met het einde van ISDN in zicht, hebben we dat vervangen door VoiceOverIP telefoons van Yealink. Dat was al een besparing, maar er kan nog eens ~40 euro per maand af als we met Ziggo Zakelijk Internet Start uit zouden kunnen.

Op zich lijk ik redelijk uit de voeten te kunnen, want voor de volgende punten voldoet dit Ziggo abbo al:
  • er is voicemail
  • ik zou met een doordrukstekker/splitter meerdere telefoons achter dezelfde lijn kunnen knopen
  • ik kan de telefoons middels een rj45->rj11 stekker op de huidige bedrading kunnen aansluiten, en in de server ruimte op de splitter die naar de telefoonlijn gaat
Waar ik echter niet zo makkelijk achter kom, is het volgende:
  • is er een manier om intern door te schakelen bij een dergelijk setup, zonder een dure telefooncentrale te moeten aanschaffen? Mocht er een goedkope telefooncentrale bestaan, dan zou dat een optie zijn
  • Bestaat er een manier om de huidige Yealink IP phones op zo'n vaste lijn aan te sluiten?
  • Kan je zo'n nummer voor inkomende gesprekken permanent doorschakelen, terwijl uitgaande gesprekken vanaf de normale locatie mogelijk blijven?
Ik hoor graag jullie tips en adviezen!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zou eens kunnen kijken naar https://www.asterisk.org/.

Moet je wel e.e.a. zelf gaan beheren, weet niet of je daar zin in hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-10 21:31
Misschien is het (veel) te ver terug in de tijd, maar ik heb nog een Homevox thuiscentrale liggen. Twee buitenlijnen, 4 of 6 binnenlijnen dat weet ik niet zeker. Voor deze non-profit toepassing mag je die zo hebben.

EDIT: het is een Homevox 2-6E, twee buitenlijnen en zes binnenlijnen. Met doorschakelen, onderling bellen enz. Ik heb een paar PDFs met handleiding voor installatie en gebruik.

[ Voor 30% gewijzigd door Antonius op 05-05-2021 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

LordPierre schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:49:
... Mocht er een goedkope telefooncentrale bestaan, dan zou dat een optie zijn...
Ik heb aan m'n ziggo connectbox gewoon een gigaset "centrale" hangen van 70 €uro of zo. Ondersteunt tot 8 toestellen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk ook een naar een Fritz!Box en de ingebouwde centrale, die werkt (althans bij mij) ook zonder problemen met IP-telefoon (met een nummer afgeleverd op IP - ik weet niet of jouw beoogde oplossing telefonie als VOIP of als POTS aflevert). Die heeft ook de (voor mij) killerfeature: speel een boodschap af en hang daarna op (zonder mogelijkheid om in te spreken).

Dat gezegd hebbende: voor iedere organisatie van enige omvang en professionaliteit zou ik een hosted oplossing eerder aanraden dan een Fritz!Box. Toen ik het zelf nog inkocht was ik erg tevreden met Voys.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2021 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordPierre
Dat zijn allemaal interessante opties, bedankt voor de suggesties!

@Verwijderd met Asterisk kan ik zo te zien een eigen telefooncentrale op een Raspberry Pi hosten. Dan moet ik alleen een manier vinden om een vaste analoge lijn erop te knopen.

@Antonius Heel erg bedankt voor het aanbod. Ik zocht even op internet op wat zo'n Homevox precies is, maar ik kan er niet zo veel meer over vinden. Werkt die denk je nog met de gigasets die ik heb liggen (die zaten op een enorm grote telefooncentrale, zo'n koelkast qua formaat)? Of heb ik dan even nieuwe toestellen nodig.

@Verwijderd Die fritzbox ziet er erg goed uit. Wat voor Fritz!Box kan je me aanraden om een analoge telefoonlijn vanuit Ziggo aan te knopen en aan de andere kant VOIP telefoons die ik al heb staan aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-09 10:12

Midas.e

Is handig met dinges

Die Yealinks zijn VoIP toestellen, die hangen aan een centrale ergens. Weet je waar dat is? Overstappen van ISP staat daar los van. Je kan het nummer bijvoorbeeld naar een voip provider porteren en daarna een goedkoop internet abbo afnemen, dat nummer kan je dan via de voipprovider op de toestlelen programmeren.

Hacktheplanet / PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[b]LordPierre schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 14:09:[/b

@Verwijderd Die fritzbox ziet er erg goed uit. Wat voor Fritz!Box kan je me aanraden om een analoge telefoonlijn vanuit Ziggo aan te knopen en aan de andere kant VOIP telefoons die ik al heb staan aan te sluiten?
Volgens mij geen enkele, ze gaan allemaal uit van een SIP-account als ik mij niet vergis. Je zou dan het telefoonnummer bij je (huidige, neem ik aan) telefoonprovider kunnen laten, dan hoef je je alleen op de interverbinding te concentreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordPierre
Ik heb nu inderdaad de 4 voip toestellen aan een SIP account hangen. Maar het lijkt veel voordeliger om achter de analoge lijn van Ziggo Zakelijk Internet Start te gaan hangen, vandaar dat ik benieuwd ben of ik de huidige toestellen kan hergebruiken in een dergelijke setup. Zo'n Homevox/Fritzbox oplossing spreekt me wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-10 21:31
LordPierre schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 14:09:
Dat zijn allemaal interessante opties, bedankt voor de suggesties!

@Antonius Heel erg bedankt voor het aanbod. Ik zocht even op internet op wat zo'n Homevox precies is, maar ik kan er niet zo veel meer over vinden. Werkt die denk je nog met de gigasets die ik heb liggen (die zaten op een enorm grote telefooncentrale, zo'n koelkast qua formaat)? Of heb ik dan even nieuwe toestellen nodig.
De Homevox is een analoge telefooncentrale voor thuis of kleinzakelijk. Als jouw gigasets werken met een basisstation dat op een gewoon ouderwets RJ11 telefoon signaal werkt, dan doet dat basisstation het ook achter de Homevox. Het is mogelijk dat nummerherkenning niet werkt door de Homevox heen, verder gewoon standaard analoge telefonie. Het kan een beetje verwarrend worden als je een aantal gigaset basisstations en meer handsets hebt. Dan wordt het misschien onduidelijk hoe je onderling belt - of je dat via de gigasets doet of over de Homevox.

Deze versie met twee buitenlijnen kun je configureren dat ie een voorkeur lijn gebruikt voor uitbellen. Zo heb ik hem jarenlang gebruikt. Uitgaand deed ie bij voorkeur SIP over het ADSL modem want die was veeeeeel goedkoper dan KPN. Binnenkomende telefonie kwam vooral over de KPN lijn die ik ook aangehouden had want dat nummer is bekend bij familie & vrienden en die deed het altijd ook als ADSL er uit lag.

Tegenwoordig heb ik hier analoge telefonie via Ziggo achter een Experia box. Dat kan ook over de Homevox, echter sinds we een gigaset basisstation met twee handsets hebben, gebruiken we hem niet meer. Als je een email adres stuurt per PM, dan stuur ik je de pdf manuals (installatie en gebruik).

VOIP telefoons gaan in ieder niet met de Homevox. Die doet analoge telefonie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordPierre
Excuses voor mijn late reactie, in de tussentijd werd ineens een bod op een huis geaccepteerd, waardoor er even veel werk bij kwam.

Bedankt voor alle suggesties en de aanbiedingen om apparatuur te mogen gebruiken! Omdat we meerdere in/uitgaande gesprekken op het secretariaat nodig hebben (bijv ledenadministratie, secretariaat en financiele administratie) hebben we er uiteindelijk voor nu voor gekozen om de VOIP oplossing te behouden.

Wel heb ik er gelijk een hobby project voor mezelf bij, om zo'n Fritzbox achtige oplossing te bekijken, evt zelf op een Pi draaien mbv Asterisk
Pagina: 1