Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razeal
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09-02-2024
Mijn vraag

Mijn tante heeft me gevraagd of ik haar Macbook Pro 2010 (mid of late) nog kan redden aangezien de HDD was gecrashed, ze hebben hem door iemand (?) laten leeghalen zodat ze de foto's nog konden behouden.

Nou ben ik redelijk thuis in het her installeren van computers, maar bij Apple moet dat natuurlijk weer zo moeilijk mogelijk gemaakt worden. Hoe kom ik aan een OS x lion installatiebestand zonder werkende mac?

Relevante software en hardware die ik gebruik

Macbook pro 2010, windows PC, OS x Lion

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb natuurlijk al geprobeerd om OS x Lion terug te zetten door middel van Command + R, deze start wel de online installatie maar loopt vast omdat deze bestanden niet meer van de apple servers af te halen zijn.

Ik heb al wat tutorials opgezocht over hoe een bootable usb te maken via VMware e.d. maar zonder Mac kan ik nergens een versie van OS x Lion vinden.

Als ik direct OS x Sierra kan installeren vind ik dat ook prima, maar dan weet ik nog steeds niet waar ik die kan vinden.

UPDATE: mogelijk heb ik via deze link (https://support.apple.com/nl-nl/HT211683) het installatiebestand gevonden.

[ Voor 5% gewijzigd door Razeal op 05-05-2021 10:37 . Reden: update ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Razeal Na 11 jaar is het wel tijd voor een upgrade zou ik zeggen.

De nieuwste MacBook Air M1 is een top machine voor een hele mooie prijs, zeker als ze er weer +10 jaar meer doet.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razeal
Bedankt voor de aanbeveling!
Na 10 jaar zou ik ook zeggen dat ze toe zijn aan een upgrade, maar het lijkt er op dat ze de machine amper gebruiken.

Inmiddels heb ik een bootable USB gemaakt, vanavond maar eens kijken of dit werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Nu online
met een ssd en high sierra werkt het nog als een speer (dit is ook getypt op een MBP early 2010)

als er een Timemachine backup is (gezien de OP waarschijnlijk niet) kun je daarvan ook restoren met de disk utility

[ Voor 9% gewijzigd door peter-rm op 05-05-2021 11:38 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Hier werken we ook nog op iMacs van 2008, 2009 en 2010 en MacBooks van 2011. Bijna allemaal, op die iMac van 2008 na zijn ze voorzien van een SSD. Die staat hier ook te versloffen. Op de iMacs van 2009 en 2010 draait ook nog prima Windows 10, ondanks dat Bootcamp dit afkeurt. Via een omweg was dit wel mogelijk.

[ Voor 12% gewijzigd door syltheboy op 05-05-2021 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razeal
Helaas wanneer ik opstart met option ingedrukt te houden wil hij de USB niet weergeven.

Als ik boot via command + R dan kan ik bij schijf herstel wel navigeren maar dan zie ik de installos.pkg grayed out.

Tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crack_en_hack
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23-10-2024
Razeal schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 18:52:
Helaas wanneer ik opstart met option ingedrukt te houden wil hij de USB niet weergeven.

Als ik boot via command + R dan kan ik bij schijf herstel wel navigeren maar dan zie ik de installos.pkg grayed out.

Tips?
Is je USB Stick wel ExFat of HFS+ geformatteerd?

Maak hem ander even met deze tool: https://macdaddy.io/install-disk-creator/

Probeer anders eens:

De nieuwste versie van macOS installeren die compatibel is met je computer: Houd Option + Command + R ingedrukt.

De originele macOS-versie van je computer opnieuw installeren (inclusief beschikbare updates): Houd Shift + Option + Command + R ingedrukt.

[ Voor 5% gewijzigd door crack_en_hack op 07-05-2021 20:29 ]

Ik ben vrijgezel omdat mijn schoonouders geen kinderen konden krijgen!, Ook heb ik zovaak ergens schijt aan dat ik stront tekort kom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelisprul
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-05 15:33
Mijn 2010 MacBook werd geleverd met Snow Leopard install dvd’s. Heeft je tante die niet nog ergens liggen? Dan kun je daarna eventueel upgraden naar Lion

C64 met datarecorder (Giana Sisters 4ever)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Razeal schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 18:52:

Tips?
Je hebt het steeds over command + R, maar ook over internet recovery. Heb je ook Option-Command-R geprobeerd? Die hoor je eigenlijk voor internet recovery te gebruiken. Helaas heb ik zelf ook vrij wisselende ervaringen met internet recovery.

Verder heb je inderdaad of een mac nodig, of een programma voor windows om de USB juist te formatteren. Anders kan de mac er inderdaad weinig mee. Er zijn er meerdere die met de trial van TransMac succes lijken te hebben. Zie:

Overigens kan deze macbook ook naar high sierra, ik denk dat je die versie wat makkelijker kan vinden (hint).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerWilco2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-05 11:53
Option-Command-R zou moeten werken geloof ik.

Ik heb er nog niet zo lang geleden een Mac overnieuw mee geïnstalleerd nadat de harddisk stuk was gegaan.
Deze was ook uit 2010. SSD erin gezet, en de zaak laten draaien. Er staat nu High Sierra op. Het kan zijn dat je even wat netwerk parameters in moet stellen, of zorgen dat je een bekabelde aansluiting hebt, maar dit is één van de dingen die op een Apple vrij pijnloos zou moeten kunnen.

Anders kan je ook nog Shift-option-command-R gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razeal
RogerWilco2 schreef op zondag 9 mei 2021 @ 01:50:
Option-Command-R zou moeten werken geloof ik.

Ik heb er nog niet zo lang geleden een Mac overnieuw mee geïnstalleerd nadat de harddisk stuk was gegaan.
Deze was ook uit 2010. SSD erin gezet, en de zaak laten draaien. Er staat nu High Sierra op. Het kan zijn dat je even wat netwerk parameters in moet stellen, of zorgen dat je een bekabelde aansluiting hebt, maar dit is één van de dingen die op een Apple vrij pijnloos zou moeten kunnen.

Anders kan je ook nog Shift-option-command-R gebruiken.
Bedankt voor alle reacties!

Ik heb zowel Option - command - R gebruikt als Command - R, ook alleen Option bij het opstarten en option command + R + P omdat ik gelezen had dat dit de disk bootable kon maken oid.

Hij blijft echter altijd OS x Lion willen installeren via deze commands, wat natuurlijk niet mogelijk is omdat apple dit van de server gehaald heeft.

Ik heb de USB geformatteerd met Transmac, of dit ExFat is durf ik niet te zeggen want hij wordt vrijwel nergens meer herkent in een windows computer.

Ik kan wel het bestand .pkg op de usb zien staan via de drive recovery tool, hoe je het ook wil noemen.
Ik krijg hem alleen niet actief als opstart schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Dan zal je USB nog niet goed zijn. Nu gaat het zelfs via een mac niet altijd goed dus dat je het wat vaker moet proberen verbaasd mij niet. Op internet staan wel meerdere handleidingen met Transmac, pak is een andere en probeer het opnieuw. Eventueel ook een andere macos versie (upgraden kan altijd).

Overigens, de installatiebestanden van Apple zijn niet altijd compleet. Soms is het enkel voldoende voor de upgrade. Als ik naar je eerdere link kijk kan het zijn dat je een upgrade hebt gedownload, dan gaat het hem sowieso niet worden. Het makkelijkste is toch even rondvragen bij vrienden/kennissen/de buurt voor een mac en het via de app store te downloaden (maar forceer een volledige download, full installer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Mac OS X 10.6 op DVD branden, SSD in je MacBook en installeren maar

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1