Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Meerdere SSD's - transfer speeds?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• nielsgeode
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-11 14:22
Google heeft weinig opgeleverd dus hoop ik dat ik hier een topic mag starten :)

Op mijn Asrock X470 Taichi Ultimate en X470 Master SLI zit natuurlijk een SATA 6G controller met meerdere poorten. Een typische sata SSD haalt zo'n 400 MB/s. Ik heb twee SSD's aangesloten. Als ik naar beiden tegelijk schrijf zie ik dat de som van de schrijfsnelheiden niet groter is dan wanneer ik naar één SSD tegelijk schrijf (onder windows 10).

Is dit te verwachten? Hoe kan ik wel naar meerdere SATA SSD's tegelijk schrijven en de maximale schrijfsnelheid van de SSD's benutten? Volgens mij is 6G gelijk aan 750 MBit/s en zou je dus die snelheid moeten kunnnen halen als de schijven het samen wel halen?

Alle reacties

• Hoiboy19
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15-09 22:16

Hoiboy19

sudo rm -rf /*

Bedoel je RAID? Dat kan je ergens in het bios configureren.

Specs

• nielsgeode
Hoiboy19 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:40:
Bedoel je RAID? Dat kan je ergens in het bios configureren.
Nee geen raid, hoewel dat wel een optie zou zijn als dat helpt. Heb ze nu als normale disks met eigen schijfletters. Wel of geen raid maakt voor de use case hier niet uit. Ik draai nu gewoon meerdere processen en assign die naar verschillende schijven.

edit: ik heb wat gespeeld met raid-0 van mechanische schijven, maar dat lijkt vreemdgenoeg nauwelijks verschil te maken. Ik vermoed doordat het veel random writes zijn. Zegt niet zoveel over SSD natuurlijk.

[ Voor 19% gewijzigd door nielsgeode op 05-05-2021 10:45 ]

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:12

Cyphax

Moderator LNX
nielsgeode schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:22:

Op mijn Asrock X470 Taichi Ultimate en X470 Master SLI zit natuurlijk een SATA 6G controller met meerdere poorten. Een typische sata SSD haalt zo'n 400 MB/s. Ik heb twee SSD's aangesloten. Als ik naar beiden tegelijk schrijf zie ik dat de som van de schrijfsnelheiden niet groter is dan wanneer ik naar één SSD tegelijk schrijf (onder windows 10).

Is dit te verwachten? Hoe kan ik wel naar meerdere SATA SSD's tegelijk schrijven en de maximale schrijfsnelheid van de SSD's benutten? Volgens mij is 6G gelijk aan 750 MBit/s en zou je dus die snelheid moeten kunnnen halen als de schijven het samen wel halen?
Zou de bottleneck niet aan de andere kant kunnen liggen? Dus dat de leessnelheid van je bron eigenlijk wordt verdeeld over die twee SSD's?

[ Voor 6% gewijzigd door Cyphax op 05-05-2021 10:46 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Er is een verschil tussen theoretische snelheid en praktische snelheid. In theorie zou je 2x de schrijfsnelheid van 1 SSD moeten halen. In praktijk heb je veel limitaties die deze theoretische snelheid naar beneden kunnen halen zoals de leessnelheid van de bron, de bestandsgrootte, het aantal bestanden en de write cache van de SSD die je gebruikt.

• NEO256
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-11 15:01
n9iels schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:50:
Er is een verschil tussen theoretische snelheid en praktische snelheid. In theorie zou je 2x de schrijfsnelheid van 1 SSD moeten halen. In praktijk heb je veel limitaties die deze theoretische snelheid naar beneden kunnen halen zoals de leessnelheid van de bron, de bestandsgrootte, het aantal bestanden en de write cache van de SSD die je gebruikt.
Dat is waar, maar dat ligt er maar net aan hoe je de meting doet.
Als je benchmarking software gebruikt dan wordt er over het algemeen wel gezorgd dat er nauwelijks een bottleneck is voor de databron waarmee je gaat schrijven.

Dus de vraag is OP:
Hoe heb je dit getest?
Heb je wat screenshots?

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik heb twee SSD's aangesloten. Als ik naar beiden tegelijk schrijf zie ik dat de som van de schrijfsnelheiden niet groter is dan wanneer ik naar één SSD tegelijk schrijf (onder windows 10).
Je schrijft naar 2 SSD's maar waar lees je van? Dat kan net zo goed een bottleneck zijn natuurlijk ;)

• nielsgeode
TMDC schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:55:
[...]

Je schrijft naar 2 SSD's maar waar lees je van? Dat kan net zo goed een bottleneck zijn natuurlijk ;)
Gaat om het maken van Chia plots om te minen. Je genereert dus data en het komt vanaf RAM/CPU, niet vanaf storage.

• NEO256
Gebruik alsjeblieft een andere manier om dit te valideren.

Zoek een benchmark die wat langer draait, zodat je hem op 2 driver gelijktijdig uit kunt voeren.

Ik heb de handleiding zitten lezen, ik heb daar geen beperkingen zoals tussen verschillende poorten kunnen vinden.

• nielsgeode
NEO256 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 11:08:
Gebruik alsjeblieft een andere manier om dit te valideren.

Zoek een benchmark die wat langer draait, zodat je hem op 2 driver gelijktijdig uit kunt voeren.

Ik heb de handleiding zitten lezen, ik heb daar geen beperkingen zoals tussen verschillende poorten kunnen vinden.
Het klinkt logisch, als je met een benchmark het haalt dan móet de bottleneck ergens anders zitten als het met Chia niet lukt.

Ik zit nu in Ubuntu 20.04 en systeem is bezig, dus kan niet rebooten. Ben nog niet zo ervaren met Linux en heb nog niet kunnen vinden hoe je multiple disks tegelijk kan benchmarken.

• NEO256
https://www.cyberciti.biz...0read%20from%20the%20disk.

Kijk of je daar mee uit komt
anders kijken we naar een Windows tool later.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:12
Op mijn Asrock X470 Taichi Ultimate en X470 Master SLI zit natuurlijk een SATA 6G controller met meerdere poorten.
Let er bij die Tachi Ultimate even op dat 6 van de SATA-poorten door de AMD chipset geleverd worden en 2 poorten (A1&A2) door een losse ASMedia ASM1061 controller. Deze controller hangt met een enkele PCIe 2.0 x1 lane (5GT/s) aan de chipset, waardoor de aangesloten schijven (samen) beperkt zijn tot ongeveer 500MB/s schrijven of lezen.
Volgens mij is 6G gelijk aan 750 MBit/s en zou je dus die snelheid moeten kunnnen halen als de schijven het samen wel halen?
Nee, ivm de 8b/10b encoding en overhead is de max van SATA 3 in de praktijk ongeveer de 550/560 MB/s waarmee je veel SATA ssd's ook ziet adverteren.

• nielsgeode
Nielson schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 11:40:
[...]
Let er bij die Tachi Ultimate even op dat 6 van de SATA-poorten door de AMD chipset geleverd worden en 2 poorten (A1&A2) door een losse ASMedia ASM1061 controller. Deze controller hangt met een enkele PCIe 2.0 x1 lane (5GT/s) aan de chipset, waardoor de aangesloten schijven (samen) beperkt zijn tot ongeveer 500MB/s schrijven of lezen.

[...]
Nee, ivm de 8b/10b encoding en overhead is de max van SATA 3 in de praktijk ongeveer de 550/560 MB/s waarmee je veel SATA ssd's ook ziet adverteren.
Dus 3 SATA ssd's aan één controller kunnen gelijktijdig samen nooit boven die ca. 550 MB/s komen?

Verwijderd

nielsgeode schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 12:36:
[...]

Dus 3 SATA ssd's aan één controller kunnen gelijktijdig samen nooit boven die ca. 550 MB/s komen?
Nee, enkel de aparte ASMedia Sata controller heeft die beperking. En die heeft maar 2 poorten tot zijn beschikking - de andere 6 op je moederbord kennen die beperking niet.

• Nielson
nielsgeode schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 12:36:
Nee, ik had het over de twee SATA poorten die geleverd worden door de Asmedia controller, die delen één 500MB/s verbinding naar de chipset. De overige 6 poorten komen direct vznaf de X470 en hebben veel meer bandbreedte beschikbaar.

• nielsgeode
Nielson schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 12:42:
[...]
Nee, ik had het over de twee SATA poorten die geleverd worden door de Asmedia controller, die delen één 500MB/s verbinding naar de chipset. De overige 6 poorten komen direct vznaf de X470 en hebben veel meer bandbreedte beschikbaar.
Ik neem aan dat als ik een LSI-9211-8i met sata SSD (via verloop SAS > SATA) gelijktijdig gebruik met een sata SSD aan de AMD chipset dat ik dan wel 2 x 550MB/s bandbreedte mag verwachten? In ieder geval theoretisch natuurlijk :)

• Nielson
nielsgeode schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 12:46:
Ik neem aan dat als ik een LSI-9211-8i met sata SSD (via verloop SAS > SATA) gelijktijdig gebruik met een sata SSD aan de AMD chipset dat ik dan wel 2 x 550MB/s bandbreedte mag verwachten? In ieder geval theoretisch natuurlijk :)
Ja, dat kan ook wel zonder LSI controller door de ssd's aan de eerste 6 SATA poorten te hangen. De X470 chipset hangt op zijn beurt weer met een PCIe 3.0 x4 verbinding aan de CPU.

• nielsgeode
Nielson schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 12:56:
[...]
Ja, dat kan ook wel zonder LSI controller door de ssd's aan de eerste 6 SATA poorten te hangen. De X470 chipset hangt op zijn beurt weer met een PCIe 3.0 x4 verbinding aan de CPU.
Klopt, maar die LSI controller heb ik toch al ;) En het ging me niet perse om het op die manier te doen, maar om te begrijpen hoe het theoretisch werkt.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:12

_Arthur

blub

nielsgeode schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 12:46:
[...]

The LSI SAS2008 cards like the 9211 max out at about 3,200MB/s and 350K IOPS with SSD drives, limited by the PCIe2 bus. The LSI SAS2308 and SAS3008 based cards can do even better, but only in servers with PCIe3 slots.

https://forums.servetheho...nce-regular-hdd-ssd.2471/

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

En om daar nog op aan te vullen: uiteraard is dat ook nog afhankelijk van in welk PCIe-slot je de kaart steekt. In een x1-slot loopt je tegen dezelfde beperking aan, in een x4-slot ga je mogelijk al een verlies merken met 3 SSD's aangesloten.
Pagina: 1