Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

SSD in een laptop met een 24 GB msata SSD. Cache nuttig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Cageman1984
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-09 13:41
Hallo,

Ik heb recent van iemand deze laptop mogen overnemen:
Asus Vivobook s400ca

Leuk ding met een touch screen, 24 GB SATA schijf en een 500gb hdd. De harde schijf is kapot gegaan. De HDD kan ik vervangen door een SSD.

De laptop heeft een sata slot voor een standaard 2,5 inch schijf. Hier haal ik de HDD uit en zet ik de SSD in. Blijkbaar zit er ook een 24gb SSD in met een msata aansluiting. Als ik de laptop open schroef, zie ik die msata SSD echter niet zitten. Hindert niet, hij mag lekker blijven zitten.

Vraag:
Wat kan je met die 24gb SSD doen? Hij zat oorspronkelijk er in om als cache te dienen voor de HDD. Is dat eigenlijk nog nodig als je de HDD door een SSD vervangt? Verder is 24 GB eigenlijk wel klein om Windows 10 op te zetten...

Dus... De 24gb schijf gewoon formatteren en laten zitten? Als cache gebruiken? (Iemand nog tips voor chache software?). Nog andere slimme tips?

Ik hoor het graag.

Beste antwoord (via Cageman1984 op 05-05-2021 13:32)

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-11 21:54

makje

Professioneel prutser

hmmm die Vivobook is van 2012/2013, misschien 2014 dus hoe snel is die hardware nog en hoe lang zal die ssd het nog doen?
Ik zou alle partities verwijderen en hem totaal niet gebruiken en enkel een 2,5" sata SSD (128GB tot 4 TB groot dus zat keuze) erin zetten, die zal veel sneller zijn dan die 24 GB Sandisk U100 ooit was en dan heb je alle data snel en minder onderdelen die stuk kunnen gaan.

9800x3d

Alle reacties

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-11 10:27

SpamLame

niks

Nut, discutabel, beetje afhankelijk van de type/leeftijd msata ssd en de vervangende ssd en je workload.

Caching software, geen idee ik zou denken dat whatever op je laptop zit bij levering gewoon gebruikt kan worden, hoe of wat (bios/os/3rd party tool) moet je even uitzoeken dan.

Ik zou denken aan of BIOS met Intel SRT of in Windows met Readyboost als meest waarschijnlijke kandidaten

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:00

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Je Windows pagefile erop zetten? Veel meer nut kan ik me niet bedenken...

Hier stond een dode link.

Acties:
  • Beste antwoord

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-11 21:54

makje

Professioneel prutser

hmmm die Vivobook is van 2012/2013, misschien 2014 dus hoe snel is die hardware nog en hoe lang zal die ssd het nog doen?
Ik zou alle partities verwijderen en hem totaal niet gebruiken en enkel een 2,5" sata SSD (128GB tot 4 TB groot dus zat keuze) erin zetten, die zal veel sneller zijn dan die 24 GB Sandisk U100 ooit was en dan heb je alle data snel en minder onderdelen die stuk kunnen gaan.

9800x3d

• Cageman1984
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-09 13:41
Bedankt voor de reacties.

Eigenlijk kan ik er uit opmaken dat een 'cache SSD' voor een 'reguliere SSD' achterhaald of niet nuttig is.

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-11 10:27

SpamLame

niks

mwa mss als het snelheidsverschil (bij met name schrijven) tussen beide ssds zeer ruim in het voordeel van de kleine "caching" ssd uitvalt.

maar of je dat merkt in het dagelijks gebruik..
Pagina: 1