Bridge, repeater of AP en frequenties

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kopieerapparaat
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 07-05-2021
Goedendag allen,

Nog even een korte vraag omtrent het volgende.

Om het wifibereik te verbeteren op een sportveldje hebben we 2 wifi antennes opgehangen. Het zijn zelfstandige apparaten die in te stellen zijn als bridge, AP, repeater en router. De voeding (wan dus) komt vanaf een andere router ook via WiFi. Bekabeling is niet mogelijk. De beide apparaten hangen aan dezelfde paal en zenden beide een kant uit.

Nu kan ik de eerste instellen als repeater waardoor hij ook een eigen netwerk met ssid krijgt. Dat is ook wenselijk. Of is eentje als point to point instellen en de ander als accespoint beter? Hoe koppel ik die 2 zo dat ze beide 1 netwerk vormen, maar ik ze wel beide kan benaderen op hun ip adres voor eventuele instellingen. Ook lijkt het me aannemelijk dat ze elkaar gaan storen vanwege de directe nabijheid. Is daar op gebied van de frequentie een mouw aan te passen?

[ Voor 5% gewijzigd door Kopieerapparaat op 05-05-2021 09:18 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:34

lier

MikroTik nerd

Misschien handig om te vermelden om welke hardware het gaat. En combineer het ook graag met een tekening om een inschatting van de dekking te maken.

Wie heeft de keuze voor de hardware gemaakt? En op basis van welke informatie?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kopieerapparaat
Excuses voor deze onduidelijkheid.

het gaat om 2 stuks Comfast CF-E110N V2.
Een tekeningetje van de situatie. In het midden een berging waar de antennes op staan.
Ze doen ongeveer 90 graden heb ik begrepen, dus 45 links en 45 rechts, al is het wel wat meer als je niet te ver weg bent. Binnen de hoek is de afstand wel vrij groot. Het andere WiFi signaal waarmee hij communiceert komt vanuit een richting binnen de hoek van 1 van 2 antennes, al ziet de 2e het ook wel, maar er rechtstreeks mee werken op bijvoorbeeld een mobiel toestel resulteert in een onstabiele verbinding. Ik heb de eerste nu als repeater ingesteld en dat werkt eigenlijk best wel goed. De "afgaande" verbinding is stabiel. Doe ik de andere nu ook aan, dan is alleen de aanwezigheid van het signaal van deze al genoeg om bij de eerste de snelheid te doen halveren. De 2e is dan niet ingesteld, maar alleen nog maar in de lucht. Wellicht frequentie wijzigen?
https://imgur.com/a/ZlgmpvJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Volgens mij haal je hier nogal wat termen door elkaar.

"Voeding" gaat in de regel over electriciteit, en dat kan tot nader orde niet over WiFi geregeld worden. Je bedoelt waarschijnlijk de AP die op het bedrade netwerk aangesloten is.

Deze apparaten zijn niet "antennes" al hebben ze die geheid wel intern zitten. Dit zijn dus "Wireless CPE's" (om in Comfast termen te spreken) die kunnen werken als bridge, router, AP of repeater.

Een 11dBi antenne is een mooie antenne voor een vaste verbinding in een enkele richting, maar is niet erg geschikt voor veel clients in een bredere omgeving. Vrijwel alle energie die dat ding zendt en ontvangt gaat in/komt uit die ene richting er pal voor. Dat is alvast niet optimaal voor jullie toepassing.

Maar...

Even stap terug. Je zegt dat ze een "onstabiele verbinding" geven. Kun je (veel) specifieker zijn?

- hoe is het ontvangen signaal van de repeater op je mobiel (RSSI in dBM)?
- met welke link rates communiceert je mobiel met de repeater?
- hoe is RSSI van originele AP waar je mee communiceert in de repeater?
- met welke link rates communiceert de repeater met het AP?

Mbt kanalen en SSID's: dit zijn single-radio apparaten. Als je beide verbindt met dezelfde AP kunnen ze niet anders dan zelfde kanaal (waar je AP op staat) voor alles gebruiken. Alle verkeer op een van de drie gaat ten koste van de andere twee. Komt bij dat alle verkeer tussen clients en repeater ook over link tussen repeater en AP moet, dus twee keer zoveel het netwerk belast, waardoor je maar halve snelheid haalt.

Je geeft aan dat bij inschakelen tweede repeater de snelheid gelijk halveert. Dat doet me vermoeden dat op dat moment de eerste repeater via de tweede verbinding maakt met de AP, waardoor dus alles nog een keer gehalveerd wordt.

Mogelijk kun je wel iets beters doen qua instellingen. Op welk kanaal zendt je AP uit in de 2.4GHz? En met welke kanaalbreedte (20MHz of 40MHz)? En welke security en encryption gebruikt het?

Bottom line is dat je uitermate weinig moet verwachten van deze low-end hardware dat bovendien qua antennes nadrukkelijk niet voor jouw situatie geschikt is. Al zou je alles perfect af kunnen stellen zou je maximaal zo'n 45Mbps *totale* bandbreedte over alle client devices te verdelen hebben, en naarmate specs van die apparaten lager zijn en/of signaal slechter is daalt dat ook nog.
Of het met andere apparatuur beter zou kunnen hangt af van de AP waar je mee verbindt. Heb je daar merk+model van? Als het een dualband-apparaat is dat op 5GHz uitzendt kun je waarschijnlijk met dualband-repeaters je prestaties ongeveer verviervoudigen. Kies je daarbij voor een handigere antenneconfiguratie (low-gain!) dan kun je dekking ook een stuk verbeteren. Maar als de AP zelf maar een oude 2.4GHz-only geval is moet je dat ook vervangen om significante winst te behalen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kopieerapparaat
Maandag kom ik er weer en kan ik het een en ander aan gevraagde informatie bieden.

Het is overigens zo dat de snelheid halveert op het moment van inschakelen van de 2e.
Die is dan nergens mee verbonden, maar zendt een open netwerk uit om hem te kunnen configureren. Dat veroorzaakt blijkbaar al genoeg storing om de snelheid terug te gooien.

Zoals gezegd, kan ik maandag de gevraagde informatie bieden. Wordt dus vervolgd.