Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trin1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-01-2024
Hi,

Beetje een lastige vraag over iets wat bij mij regelmatig gebeurt en ik niet goed weet waar het probleem zit of in welke richting ik het moet zoeken.

Ik heb een PC met de volgende specs:

AMD Ryzen 7 3700X
be quiet! Dark Rock 4 cooler
Asus ROG Strix X570-E Gaming Mobo
Powercolor Red Devil RX 5700 XT GPU
Crucial Ballistix RGB BL2K8G32C16U4BL memory
Kingston A2000 1TB SSD
be quiet! Straight Power 11 550W Voeding

Het probleem dat ik heb is dat mijn pc vaak niet uitgaat. Dus als ik in Windows afsluiten kies dan lijkt hij af te sluiten, mijn monitor gaat op zwart maar alle fans, verlichting etc draaien nog. Ik kan dan alleen 'hard' uitzetten op de pc zelf. Het gebeurt het meest ook als ik een poos Microsoft Flight Simulator heb gespeeld. Dan kan ik vrijwel nooit mijn oc op de normale manier uitzetten.
Ik heb geen idee waar ik het zoeken moet en weet ook niet of dit het juiste forum is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Soms duurt afsluiten wat langer, en gaat je scherm eerder uit. kan oa komen door update(evt. op de achtergrond)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Methmaniac
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 04-03 19:45

Methmaniac

Nee, ik gebruik niet...

Ik had hetzelfde met mijn ASUS Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII RANGER.

In mijn geval was het 'probleem' een energie-instelling van het moederbord.
Het wijzigen van een power state/ERP (S4/S5) heeft ervoor gezorgd dat alle verlichting uitgaat na het afsluiten en met het starten weer aan gaat.

https://rog.asus.com/foru...eep-ROG-LED-when-PC-is-on

https://rog.asus.com/foru...p?86871-Bios-Erp-S4-or-S5

‘You could have helped.’
'I’m helping by not helping.’
‘You’re the one with experience of these creatures.’
‘Children, Lobsang. They’re called children.’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trin1ty
Methmaniac schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 09:57:
Ik had hetzelfde met mijn ASUS Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII RANGER.

In mijn geval was het 'probleem' een energie-instelling van het moederbord.
Het wijzigen van een power state/ERP (S4/S5) heeft ervoor gezorgd dat alle verlichting uitgaat na het afsluiten en met het starten weer aan gaat.

https://rog.asus.com/foru...eep-ROG-LED-when-PC-is-on

https://rog.asus.com/foru...p?86871-Bios-Erp-S4-or-S5
Ik ga dat eens checken maar het is niet alleen een kwestie van verlichting die niet uit gaat. Fans etc draaien gewoon ook nog en ik vermoed dat alles gewoon nog aanstaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trin1ty
Nope denk dat dit niet de reden is. Ik vermoed zelf dat het in de richting van mijn videokaart zit maar kan het niet pinpointen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -En4Cer-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-05 11:32
Je kunt via het configuratiescherm 'systeemherstel' proberen. Andere mogelijkheid is de chipset drivers voor je moederbord updaten. Die vind je op de website van de fabrikant van de pc dan wel moederbord zelf met behulp van merk, type en model.

Kunnen ook andere oorzaken zijn, maar dit is het proberen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trin1ty
chipset eerder allemaal al ge-update :/

[ Voor 3% gewijzigd door Trin1ty op 05-05-2021 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-05 12:48
@Trin1ty heb je weleens geprobeerd om de PC via Alt+F4 (indrukken op bureaublad, anders werkt het niet) en dan "Afsluiten" geprobeerd?

Zelfde moederbord hier maar ik heb die issue niet, echter sluit ik mijn PC op die manier af anders flipt Aura Sync bij de eerst volgende boot.

fast boot staat uit voor wie zich dat afvraagt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

-En4Cer- schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 12:27:
Je kunt via het configuratiescherm 'systeemherstel' proberen. Andere mogelijkheid is de chipset drivers voor je moederbord updaten. Die vind je op de website van de fabrikant van de pc dan wel moederbord zelf met behulp van merk, type en model.

Kunnen ook andere oorzaken zijn, maar dit is het proberen waard.
Systeemherstel moet je nooit doen. gaat in de toekomst voor meer problemen zorgen dan nu.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:16
Je zou "fast startup" eens uit kunnen zetten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vHNxVcGWuAvYtyEc5_8kicAc2LA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KcaEgI0xQ1D4fB6yAe5K7kwo.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trin1ty
CMos schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 15:08:
Je zou "fast startup" eens uit kunnen zetten:
[Afbeelding]
Yep staat ook al heel languit, dat wordt overal als eerste geroepen bij soortgelijke issues

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:50
Grote kans dat het een programma is die de afsluiting tegen houdt. Heb je al eens geprobeerd om alle programma's die draaien eerst af te sluiten om daarna Windows af te sluiten? Zo kan je eventueel via trial and error de boosdoener vinden.

PVoutput Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trin1ty
Ik zie nu via de Radeon software dat my GPU bijna 100% draait tijdens MSFS en ook Vmemory heel hoog. Ik denk dat daar iets anders moet. Al is dat meteen weg als ik MSFS afsluit dus dan zou de rest van mijn oc er ook niet veel last meer van moeten hebben

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:15
Trin1ty schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 20:20:
Ik zie nu via de Radeon software dat my GPU bijna 100% draait tijdens MSFS en ook Vmemory heel hoog. Ik denk dat daar iets anders moet. Al is dat meteen weg als ik MSFS afsluit dus dan zou de rest van mijn oc er ook niet veel last meer van moeten hebben
Het is juist net goed dat je gpu 100% kan draaien tijdens het spelen van een game. Betekend dat hij volledig benut kan worden

Ik zou het zoeken in achtergrond programma's.

7800X3D - B650E Aorus Master - 32GB 6000Mhz - 4090 FE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baakster
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20-05 16:43

Baakster

Dislectie enzo... succes!

Ik gok dat je 2 beeldschermen hebt met 2 verschillende resoluties en refresh rates?
Ik heb namelijk ook een RX 5700 XT Red Devil met een 2k 144hz + 4K60Hz scherm. Het is een bekend fenomeen dat dan je kaart constant "aan" staat. Trek er maar eens een scherm uit en hij zakt meteen met Load, Wattages, temperatuur, alles.
Dit is mogelijk op te lossen door in je BIOS de PCIe op 3.0 te zetten en niet meer op PCIe 4.0.
Of zelfs door je schermen op 120Hz te laten draaien...

Waarom je computer niet uit gaat? Geen idee sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plakjekaas
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-07-2024
Ik heb dit ook gehad met mijn Aus Tuf a15 laptop. Het duurde erg lang dat de laptop uitschakelde.

In eventviewer zag ik foutmeldingen van AsusSystemAnalysis.exe

Deze service uitgeschakeld en probleem was weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trin1ty
Baakster schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 13:42:
Ik gok dat je 2 beeldschermen hebt met 2 verschillende resoluties en refresh rates?
Ik heb namelijk ook een RX 5700 XT Red Devil met een 2k 144hz + 4K60Hz scherm. Het is een bekend fenomeen dat dan je kaart constant "aan" staat. Trek er maar eens een scherm uit en hij zakt meteen met Load, Wattages, temperatuur, alles.
Dit is mogelijk op te lossen door in je BIOS de PCIe op 3.0 te zetten en niet meer op PCIe 4.0.
Of zelfs door je schermen op 120Hz te laten draaien...

Waarom je computer niet uit gaat? Geen idee sorry
Nope 1 monitor
Pagina: 1