Linux Cinnamon USB niet te benaderen vanuit Windows netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rinaldop
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19-12-2023
Ik heb op mijn HP Thinline, Linux Cinnamon draaien met daarop Home assistant. Omdat deze computer dag en nacht aanstaat dacht ik, ik hang hier een USB HDdisk aan, en gebruik hem gelijk als NAS. Dan doe ik mijn echte NAS de deur uit en bespaar op energie.

In Cinnamon heb ik vervolgens Nautilus/Nemo geinstalleerd en hierin de USB disk gedeeld.

Vanuit de Linux Cinnamon computer kan ik nu het Windows netwerk zien en alle gedeelde directory's benaderen.

Vanuit de Windows computer kan ik de gedeelde USB disk zien, maar zodra ik hem wil benaderen krijg ik de melding dat ik geen toegang heb, en maar contact op moet nemen met mijn netwerkbeheerder. :'(

Probleem is dat ik de netwerkbeheerder ben en niemand anders. En mijn kennis van Linux met zijn beveiligingstructuur nihil is.

Ja, ik zou mij moeten verdiepen in de structuur van gebruikers en rechten in Linux, heb ik ook geprobeerd, maar loop vast in allerlei niet werkende sudo commando's.
Als iemand een gemakkelijke hint heeft sla ik dat graag over ;)

..

Beste antwoord (via Cyphax op 07-05-2021 08:36)

• Rinaldop
Linux Mint Cinnamon is een mooie UI schil om Linux heen, vind ik.
Maar blijkbaar kun je niet alles via deze schil -- met al zijn hulpprogramma's -- instellen.

Ik ben er via een andere forum achter gekomen dat ik in de etc/samba/smb.conf file het volgende moest toevoegen :

Onder de workgroup = WORKGROUP regel het volgende toegevoegd :

force user = mijn-user-name

Daarna een re-start van Samba door : sudo service smbd restart

En daarna kon ik de gedeelde directories op mijn Linux machine benaderen vanuit Windows _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door Rinaldop op 06-05-2021 20:02 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:35

Cyphax

Moderator LNX
Vraagt ie naar een gebruikersnaam/wachtwoord als je die USB-disk probeert te openen vanuit Windows?

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rinaldop
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HECXB1LzX5LPv0MffMSHuj3n_78=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rZgtkYQfVKLf7ER4lEx4wxOk.jpg?f=user_large

Dit is wat ik krijg te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Heb je op die cinnamon-machine iets gedaan qua gebruikersbeheer? Is er een gebruiker op die machine met dezelfde naam en evt wachtwoord als die in Windows?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rinaldop
Nee. Ik heb op de cinnamon-machine een ander wachtwoord en gebruikersnaam. Enkel cinnamon, samba, Nautilus-share en home-assistant geïnstalleerd.

Vanmiddag alles nog eens helemaal vers over geïnstalleerd, maar weer loop ik tegen het feit aan dat ik de gedeelde directories op de Cinnamon schijf kan zien op de Windows computer als zijnde gedeeld, maar wil ik ze openen dan krijg ik weer die @#%& melding "geen toegang etc etc".

[ Voor 5% gewijzigd door Rinaldop op 05-05-2021 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 17-09 20:16

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

Qua firewall ook alles in orde? Zit er niet nog iets dicht wat open hoort te staan.

Als je (nog) geen firewall hebt draaien ken je deze opmerking uiteraard wegstrepen. :P

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Rinaldop
Linux Mint Cinnamon is een mooie UI schil om Linux heen, vind ik.
Maar blijkbaar kun je niet alles via deze schil -- met al zijn hulpprogramma's -- instellen.

Ik ben er via een andere forum achter gekomen dat ik in de etc/samba/smb.conf file het volgende moest toevoegen :

Onder de workgroup = WORKGROUP regel het volgende toegevoegd :

force user = mijn-user-name

Daarna een re-start van Samba door : sudo service smbd restart

En daarna kon ik de gedeelde directories op mijn Linux machine benaderen vanuit Windows _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door Rinaldop op 06-05-2021 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
@Rinaldop
Fijn dat het gelukt is, dank voor het laten weten! Wel raar dat je die force user moet gebruiken. 'k Vraag me nog steeds af waar dat nou van komt.
Ik heb je post als beste antwoord gemarkeerd voor je. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rinaldop
Met de Windows 10 computer kan ik dus de schijf op de Linux PC benaderen en gebruiken. Maar voordat ik mijn "echte" Synology NAS de deur uit kan doen moet ik ook van de schijf gebruik kunnen maken vanuit mijn Android TV-box.

En dat wil me nog niet lukken.
En daar was het nou juist om te doen.
Alle opgeslagen en verzamelde films op de USB disk van de Linux computer.

In KODI of een fork daarvan kan ik wel via SAMBA netwerk de Linux schijf zien, maar wil ik die benaderen geeft ie een time-out error.
Pagina: 1