Vraag: In onze gemeente mag je 150 m2 aan bijgebouwen vergunningvrij plaatsen op je perceel. (Die 150 m2 is wel afhankelijk van de totale oppervlakte van je perceel maar daar voldoen wij ruim aan). Oftewel conform de landelijke regels.
Nu staat er op ons perceel al een 'bijgebouw' van meer dan 150m2 (ruim 300m2). Deze is al heel wat jaren terug geplaatst met een vergunning. Voor de rest zijn er geen bijgebouwen. Nu willen wij er nog een schuur plaatsen (deze blijft ruim binnen de 150m2). Vanuit de gemeente krijg ik nu te horen dat ik een vergunning daar voor moet aanvragen want het totaal van de bijgebouwen is meer dan 150m2.
Ik vind dat vreemd want het bijgebouw wat er staat staat er met een vergunning, dus die telt mijns inziens niet meer mee voor de 150m2 grens. Op mijn argument dat als er niets stond en ik eerst een schuur plaats van minder dan 150m2 en dan later een groter bijgebouw waardoor ik over de 150m2 heen ga ik maar alleen voor de laatste een vergunning aan moet vragen.
Tot zover mijn boerenlogica...
Ik kan nergens vinden dat ik gelijk heb maar ook niet dat de gemeente gelijk heeft.
Het enige wat ik kan vinden is dit uit de folder vergunningvrij bouwen: https://www.rijksoverheid...uwen-bijbehorend-bouwwerk
Ter aanvulling: ook na het plaatsen van het nieuwe bijgebouw komen wij nog niet boven de 10% van het bebouwingsgebied (dus nieuwe schuur plus oud bijgebouw)..
Nu staat er op ons perceel al een 'bijgebouw' van meer dan 150m2 (ruim 300m2). Deze is al heel wat jaren terug geplaatst met een vergunning. Voor de rest zijn er geen bijgebouwen. Nu willen wij er nog een schuur plaatsen (deze blijft ruim binnen de 150m2). Vanuit de gemeente krijg ik nu te horen dat ik een vergunning daar voor moet aanvragen want het totaal van de bijgebouwen is meer dan 150m2.
Ik vind dat vreemd want het bijgebouw wat er staat staat er met een vergunning, dus die telt mijns inziens niet meer mee voor de 150m2 grens. Op mijn argument dat als er niets stond en ik eerst een schuur plaats van minder dan 150m2 en dan later een groter bijgebouw waardoor ik over de 150m2 heen ga ik maar alleen voor de laatste een vergunning aan moet vragen.
Tot zover mijn boerenlogica...
Ik kan nergens vinden dat ik gelijk heb maar ook niet dat de gemeente gelijk heeft.
Het enige wat ik kan vinden is dit uit de folder vergunningvrij bouwen: https://www.rijksoverheid...uwen-bijbehorend-bouwwerk
Hierbij gaat men uit van het hoofdgebouw zoals dat met een vergunning is gebouwd, maar er wordt nergens over gesproken als er al een bijgebouw staat mét vergunning.Stap 2: Bepaal de omvang van het bebouwingsgebied
Een achtererf mag niet helemaal worden volgebouwd. Daarom is bijbouwen alleen voor een percentage
van het achtererfgebied toegestaan. Als dit bebouwingspercentage bij elke vergroting van het hoofdgebouw
opnieuw zou worden toegepast, kan een achtererfgebied alsnog worden volgebouwd. Daarom geldt een
zogenoemde ‘nulsituatie’. Deze wordt bepaald door het oorspronkelijke hoofdgebouw, zoals dat indertijd
volgens de verleende vergunning is gebouwd. Hierdoor telt niet alleen het achtererfgebied, maar ook de
vierkante meters van de uitbreidingen die later aan het hoofdgebouw zijn toegevoegd, mee bij het
berekenen van de toelaatbare bebouwingsoppervlakte. Het achtererfgebied en de grond onder de aan het
hoofdgebouw toegevoegde aan- en uitbouwen is het ‘bebouwingsgebied’
Ter aanvulling: ook na het plaatsen van het nieuwe bijgebouw komen wij nog niet boven de 10% van het bebouwingsgebied (dus nieuwe schuur plus oud bijgebouw)..