Vergunningvrij bouwen bijgebouwen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.906 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:42
Vraag: In onze gemeente mag je 150 m2 aan bijgebouwen vergunningvrij plaatsen op je perceel. (Die 150 m2 is wel afhankelijk van de totale oppervlakte van je perceel maar daar voldoen wij ruim aan). Oftewel conform de landelijke regels.

Nu staat er op ons perceel al een 'bijgebouw' van meer dan 150m2 (ruim 300m2). Deze is al heel wat jaren terug geplaatst met een vergunning. Voor de rest zijn er geen bijgebouwen. Nu willen wij er nog een schuur plaatsen (deze blijft ruim binnen de 150m2). Vanuit de gemeente krijg ik nu te horen dat ik een vergunning daar voor moet aanvragen want het totaal van de bijgebouwen is meer dan 150m2.

Ik vind dat vreemd want het bijgebouw wat er staat staat er met een vergunning, dus die telt mijns inziens niet meer mee voor de 150m2 grens. Op mijn argument dat als er niets stond en ik eerst een schuur plaats van minder dan 150m2 en dan later een groter bijgebouw waardoor ik over de 150m2 heen ga ik maar alleen voor de laatste een vergunning aan moet vragen.
Tot zover mijn boerenlogica...

Ik kan nergens vinden dat ik gelijk heb maar ook niet dat de gemeente gelijk heeft.

Het enige wat ik kan vinden is dit uit de folder vergunningvrij bouwen: https://www.rijksoverheid...uwen-bijbehorend-bouwwerk
Stap 2: Bepaal de omvang van het bebouwingsgebied
Een achtererf mag niet helemaal worden volgebouwd. Daarom is bijbouwen alleen voor een percentage
van het achtererfgebied toegestaan. Als dit bebouwingspercentage bij elke vergroting van het hoofdgebouw
opnieuw zou worden toegepast, kan een achtererfgebied alsnog worden volgebouwd. Daarom geldt een
zogenoemde ‘nulsituatie’. Deze wordt bepaald door het oorspronkelijke hoofdgebouw, zoals dat indertijd
volgens de verleende vergunning is gebouwd. Hierdoor telt niet alleen het achtererfgebied, maar ook de
vierkante meters van de uitbreidingen die later aan het hoofdgebouw zijn toegevoegd, mee bij het
berekenen van de toelaatbare bebouwingsoppervlakte. Het achtererfgebied en de grond onder de aan het
hoofdgebouw toegevoegde aan- en uitbouwen is het ‘bebouwingsgebied’
Hierbij gaat men uit van het hoofdgebouw zoals dat met een vergunning is gebouwd, maar er wordt nergens over gesproken als er al een bijgebouw staat mét vergunning.

Ter aanvulling: ook na het plaatsen van het nieuwe bijgebouw komen wij nog niet boven de 10% van het bebouwingsgebied (dus nieuwe schuur plus oud bijgebouw)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:15
Is het een bedrijfs-/agrarisch perceel of heeft het gewoon een woonbestemming?
En heb je ook al eens in je bestemmingsplan gekeken wat daar staat?

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:31
Logica en gemeenten gaan niet altijd samen dus vandaar dat jouw argument waarschijnlijk geen stand houdt :)

Ik vermoed dat wanneer je die 150m2 overchrijdt gewoon altijd een vergunning nodig hebt, en aangezien je die al 150m2 gepasseerd bent, zul je in dat geval ook altijd een vergunning nodig hebben.

Met mijn boerenlogica denk ik, bel de behandelaar (omgevingsloket gebruikt? dan staat dat er altijd bij. Althans bij mij) en vraag hoe het zit. Zij zijn ten slotte degene die er over gaan.

Wat voor bouwperceel heb je dan in godsnaam als je zelfs met je nieuwe schuur nog niet eens 10% bebouwt?
Dat moet dan groter zijn dan 4500m2? (150+300m2) Heb jij ff geluk :+

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:15
YaaD schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 08:08:
Logica en gemeenten gaan niet altijd samen dus vandaar dat jouw argument waarschijnlijk geen stand houdt :)

Ik vermoed dat wanneer je die 150m2 overchrijdt gewoon altijd een vergunning nodig hebt, en aangezien je die al 150m2 gepasseerd bent, zul je in dat geval ook altijd een vergunning nodig hebben.

Met mijn boerenlogica denk ik, bel de behandelaar (omgevingsloket gebruikt? dan staat dat er altijd bij. Althans bij mij) en vraag hoe het zit. Zij zijn ten slotte degene die er over gaan.

Wat voor bouwperceel heb je dan in godsnaam als je zelfs met je nieuwe schuur nog niet eens 10% bebouwt?
Vandaar ook de vraag of het perceel een woonbestemming heeft of niet.
Zo'n groot perceel en zo'n groot bouwvlak...

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-05 22:47

RvV

Een tijdje geleden heb ik er ook iets van gelezen en dit lijkt wel te kloppen hoor. Het valt tegenwoordig alleen nadelig uit voor de mensen die al een redelijk schuurtje hebben op een groot perceel. Mijn eigen schuur is 124m2 met vergunning dus als ik er iets bij wil bouwen zit ik met een zelfde probleem.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
BB-One schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 08:01:
Vraag: In onze gemeente mag je 150 m2 aan bijgebouwen vergunningvrij plaatsen op je perceel. (Die 150 m2 is wel afhankelijk van de totale oppervlakte van je perceel maar daar voldoen wij ruim aan). Oftewel conform de landelijke regels.

Nu staat er op ons perceel al een 'bijgebouw' van meer dan 150m2 (ruim 300m2). Deze is al heel wat jaren terug geplaatst met een vergunning. Voor de rest zijn er geen bijgebouwen. Nu willen wij er nog een schuur plaatsen (deze blijft ruim binnen de 150m2). Vanuit de gemeente krijg ik nu te horen dat ik een vergunning daar voor moet aanvragen want het totaal van de bijgebouwen is meer dan 150m2.

Ik vind dat vreemd want het bijgebouw wat er staat staat er met een vergunning, dus die telt mijns inziens niet meer mee voor de 150m2 grens. Op mijn argument dat als er niets stond en ik eerst een schuur plaats van minder dan 150m2 en dan later een groter bijgebouw waardoor ik over de 150m2 heen ga ik maar alleen voor de laatste een vergunning aan moet vragen.
Tot zover mijn boerenlogica...

Ik kan nergens vinden dat ik gelijk heb maar ook niet dat de gemeente gelijk heeft.

Het enige wat ik kan vinden is dit uit de folder vergunningvrij bouwen: https://www.rijksoverheid...uwen-bijbehorend-bouwwerk

[...]

Hierbij gaat men uit van het hoofdgebouw zoals dat met een vergunning is gebouwd, maar er wordt nergens over gesproken als er al een bijgebouw staat mét vergunning.

Ter aanvulling: ook na het plaatsen van het nieuwe bijgebouw komen wij nog niet boven de 10% van het bebouwingsgebied (dus nieuwe schuur plus oud bijgebouw)..
De vierkante meters van wat er al staat, wordt er gewoon afgetrokken en dus ben je vergunningsplichtig.
https://www.jurable.nl/bl...10/vergunningvrij-bouwen/
Van het aantal vierkante meters dat u vergunningvrij mag bouwen trekt u vervolgens bestaande bijgebouwen af. De uitkomst van die rekensom is het aantal meters dat u nog bij mag bouwen. Hoewel in het voorerf niet vergunningvrij gebouwd mag worden, moeten bouwwerken in het voorerf in sommige gevallen wel van uw vergunningvrije meters worden afgetrokken. Dat heeft te maken met het hiervoor genoemde bebouwingsgebied. Welke gebouwen u van uw totale meters moet aftrekken leest u hier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-04 19:22
Maar het is juist wel logisch dat je een vergunning moet aanvragen. Dit is zo geregeld zodat men niet een perceel te vol bouwt. Je wilt de norm nog meer overschreiden dan je nu al doet, het is logisch dat dat niet zomaar kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:42
Rensjuh schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 08:08:
Is het een bedrijfs-/agrarisch perceel of heeft het gewoon een woonbestemming?
En heb je ook al eens in je bestemmingsplan gekeken wat daar staat?
Het was ooit in een ver verleden agrarisch maar is later met een bestemmingsplanwijziging een soort van woonbestemming geworden. Het agrarische is er af gehaald en afgezien van een paar andere punten/afwijkingen is het eigenlijk gewoon woonbestemming. Afwijkingen zijn bijvoorbeeld dat er ook beperkte bedrijfsactiviteiten mogelijk zijn.
YaaD schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 08:08:
Daar ben ik ook al achter ;) Vandaar mijn vraag even hier.

Daar had ik de vraag ook al gesteld en ze kwamen met de opmerking dat er dus een vergunning nodig was.
De rekensom is iets anders er komt namelijk geen schuur van 150m2 bij maar 'iets' kleiners, maar laat ik zo zeggen we hebben ruimte genoeg 8)
MBvB schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 08:18:
Maar het is juist wel logisch dat je een vergunning moet aanvragen. Dit is zo geregeld zodat men niet een perceel te vol bouwt. Je wilt de norm nog meer overschreiden dan je nu al doet, het is logisch dat dat niet zomaar kan.
Maar daar is naar mijn mening juist de 10% regel voor.

Ik heb er overigens geen probleem mee om een vergunning aan te vragen, maar ben het niet eens met de kosten.
En al helemaal niet met het percentage van de bouwkosten. Maar dat is een andere principiële discussie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:44
150m2 is inderdaad de harde grens (ook in mijn gemeente). Alle bijgebouwen (incl. aanbouwen) worden meegerekend. Ga je over de totale 150m2 dan ben je altijd vergunningsplichtig, ook al ga je niet over de 10% heen. Bouwkosten kun je zelf op sturen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WBNL20
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 29-04 22:08
Buiten het bouwvlak is maximaal 150m2, dus je kunt niet stapelen en meerdere malen 150m2 door bijvoorbeeld meerdere vergunningen aan te vragen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:41
De 150m2 is leidend, vergunning of niet. Zit je daar boven, ben je altijd vergunningsplichtig

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-05 21:11

inhico

pw

Het criterium is inderdaad het totale oppervlak aan bijgebouwen. Dat mag maximaal 150m2 zijn (zonder vergunning).
edit: foutje weggehaald

[ Voor 31% gewijzigd door inhico op 24-12-2023 09:34 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Na 2 jaar zal de grens wel bepaald zijn. Laat oude topics rusten aub.

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.