Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Software development PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• pepijnverlaan
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 05-05-2021
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Alleen software development. Soms met een zware IDE, soms met een massa aan VM's, soms met zware compiles. Geen AI/ML.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik kom nu uit op 2200 euro, veel duurder hoeft het van mij niet. (Maar als een ander component duurder wordt kan ik de SSD of RAM halveren en in een latere upgrade meenemen.)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Helemaal niets.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie lijstje onderaan.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Totaal niet.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Jazeker:
  • Goede Linux support van alle hardware
  • Retesnel, ik houd niet van wachten
  • Zo stil als redelijkerwijs mogelijk
  • Ik ga er een 5120x1440 scherm bij kopen, daarmee werken moet soepel gaan, maar ik hoef er niet op de gamen.
Ga je overklokken?
Nope.

Wat verwacht je van ons?
Dat iemand me er op wijst als ik een domme aankoop doe. Of als er iets beter kan. Of als ik een totaal andere kant op moet.

Hoe ben je tot dit lijstje gekomen?
Ik heb eerst naar CPU's gekeken. Na wat wikken en wegen gekozen voor AMD. Zij komen er in benchmarks volgens mij beter uit. Daarna heb ik de CPU met de beste specs onder de 1000 euro gekozen. Vervolgens heb ik de SSD gekozen op basis van Tom's Hardware. Bij die twee componenten heb ik een mobo gezocht. Even het verschil tussen X570 en B550 opgezocht en B550 leek voor mij prima. Deze Pricewatch search gedaan en er eentje uitgekozen die niet te duur was en geen "gaming" in de naam had. Ik heb er expres eentje gekozen met Wifi. Maar als dit mobo geen goede keus is kies ik ook gerust een mobo zonder Wifi en een los Wifi kaartje. Bijpassende RAM gekozen zonder ledjes en met een bescheiden heatsink, zodat de koeler volgens mij nog past. Ik heb ook overwogen ECC RAM te kopen, maar ik zag dat alle ECC RAM veel hogere CAS latencies heeft (22 versus 16). Nu weet ik niet hoe groot de impact daarvan is op mijn gebruik, maar ik heb zoiets van: liever snel dan correct. Als de impact van die hogere CAS latency echt minimaal is heroverweeg ik dit. Daarna een koeler gekozen met een enorme koelcapaciteit en grote fans, want dan blijft alles stiller denk ik. Grafische kaart selecteren vond ik lastig, volgens mij heb ik daar niet zulke hoge specs nodig, en ik vond dit goedkope AMD PRO kaartje, ik denk dat dat voldoende is? (NVidia is voor mij geen optie door hun matige Linux support.) Daarna een kast uitgekozen waar de koeler in past en die niet heel lelijk is. En een voeding van hetzelfde merk als de kast. Het wattage heb ik gekozen op basis van pcpartpicker.com, toen ik daar mijn componenten invulde kwam het totaal op 288 watt, hoewel ik niet weet of dat klopt.

Lijstje
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 5950X Boxed€ 816,-€ 816,-
1MoederbordenGigabyte B550 Aorus ELITE AX V2€ 142,95€ 142,95
1VideokaartenAMD Radeon Pro WX 2100€ 129,10€ 129,10
1BehuizingenFractal Design Meshify 2 Compact Black Solid€ 96,-€ 96,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 Bruin€ 84,70€ 84,70
1Geheugen internHyperX Fury black HX432C16FB3K2/64€ 367,22€ 367,22
1VoedingenFractal Design ION+ 560W Platinum€ 94,-€ 94,-
1Solid state drivesSamsung 980 Pro 2TB€ 369,-€ 369,-
Totaal€ 2.098,97

Edit: Corsair geheugen uit de lijst, HyperX erin. Losse Noctua AM4 bracket eruit.

[ Voor 3% gewijzigd door pepijnverlaan op 05-05-2021 00:03 ]

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18-11 23:57
Liever geen corsair en ryzen.
Ik zou zelf net wat meer steken in je bord.

• pepijnverlaan
Is dit als alternatief op de 64 GB kit van Corsair beter: HyperX Fury black HX432C16FB3K2/64?

Meer dan 64 GB gaat er budget-gewijs niet in, dat is voor een latere upgrade.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
De D15 komt al met AM4 bracket dus die hoef je niet los te kopen.

Verder zou ik de kast aanpassen. De Meshify 2 is gericht op airflow voor een wat zwaardere videokaart (200W+) Voor deze setup kun je beter iets uit de stillere Define reeks halen. Bijvoorbeeld de pricewatch: Fractal Design Define 7 Compact Zwart
pepijnverlaan schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 22:34:
Is dit als alternatief op de 64 GB kit van Corsair beter: HyperX Fury black HX432C16FB3K2/64?
Als die op de QVL staat wel.

• pepijnverlaan
Check, de HyperX kit staat op de lijst. Ik was vergeten dat er zoiets als een QVL bestond, thanks! De Corsair kit die ik geselecteerd had stond er overigens niet op. Dat maakt de keuze makkelijk.
Djarune schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 22:55:
De D15 komt al met AM4 bracket dus die hoef je niet los te kopen.
Thanks! Inderdaad, ik moet iets verkeerd gelezen hebben.
Verder zou ik de kast aanpassen. De Meshify 2 is gericht op airflow voor een wat zwaardere videokaart (200W+) Voor deze setup kun je beter iets uit de stillere Define reeks halen. Bijvoorbeeld de pricewatch: Fractal Design Define 7 Compact Zwart
Bedankt, ik vond op het eerste gezicht die brushed look van de Define's niet zo mooi, maar een stillere kast is het wel waard.

• pepijnverlaan
Ik zie nu dat de Samsung 980 Pro 2TB niet op de M.2 Support List van m'n mobo staat. De 1TB versie wel, en ook andere 2TB SSD's. Moet ik me daar zorgen om maken?

Edit: Dit mobo heeft de SSD wel op de lijst staan: MSI B550-A PRO. Beter die kiezen?

[ Voor 33% gewijzigd door pepijnverlaan op 05-05-2021 00:35 ]

• Djarune
pepijnverlaan schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 23:56:
Ik zie nu dat de Samsung 980 Pro 2TB niet op de M.2 Support List van m'n mobo staat. De 1TB versie wel, en ook andere 2TB SSD's. Moet ik me daar zorgen om maken?

Edit: Dit mobo heeft de SSD wel op de lijst staan: MSI B550-A PRO. Beter die kiezen?
Nee geen zorgen om maken. De B550-A Pro is trouwens qua stroomvoorziening (VRM) ongeschikt minder geschikt voor de 5950x.

[ Voor 2% gewijzigd door Djarune op 07-05-2021 21:19 . Reden: Stroomvoorziening van B550-A Pro is nipt voldoende, maar niet ideaal. ]

• Djarune
pepijnverlaan schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 23:46:
Bedankt, ik vond op het eerste gezicht die brushed look van de Define's niet zo mooi, maar een stillere kast is het wel waard.
Dan is dit nog een optie: pricewatch: be quiet! Silent Base 802 Zwart
Wel iets duurder.

Er zijn zijn naast de Define's en deze Silent Base eigenlijk geen behuizingen zonder raam en USB-C front aansluiting.

De pricewatch: Phanteks Enthoo Pro 2 Closed Panel bestaat ook nog, maar die is nog groter dan de Silent Base en moeten nog ventilatoren in.

• pepijnverlaan
Djarune schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 08:27:
[...]

Nee geen zorgen om maken. De B550-A Pro is trouwens qua stroomvoorziening (VRM) ongeschikt voor de 5950x.
Thanks!
Djarune schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 09:11:
[...]

Dan is dit nog een optie: pricewatch: be quiet! Silent Base 802 Zwart
Wel iets duurder.

Er zijn zijn naast de Define's en deze Silent Base eigenlijk geen behuizingen zonder raam en USB-C front aansluiting.

De pricewatch: Phanteks Enthoo Pro 2 Closed Panel bestaat ook nog, maar die is nog groter dan de Silent Base en moeten nog ventilatoren in.
Ja die Silent Base ziet er goed uit, thanks.

Die Phanteks vind ik... lelijk. Ik zeg het maar gewoon :-)

• Djarune
pepijnverlaan schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 14:10:
[...]
Die Phanteks vind ik... lelijk. Ik zeg het maar gewoon :-)
Vind ik ook. Phanteks is trouwens Nederlands, dus wellicht lezen ze mee :P.
Pagina: 1