Zonnepanelen op oud plat dak (doorvoer kabels)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Machlah
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-07 16:26
Ik heb een plat dak van ca 55 m2 en zou hier graag zonnepanelen op willen. De huidige dakbedekking is van PVC en rond de 25 jaar oud. Het lijkt mij verstandig om de dakbedekking ook gelijk te vervangen, we hebben eerder al een keer lekkage gehad.

Nu zit ik met de vraag over de doorvoor van de kabels van de zonnepanelen. Ik weet niet of er ergens op het dak een doorvoer zit die gebruikt kan worden en kan er ook zelf niet zomaar op klimmen (2 verdiepingen). Een kabelgoot langs de zijkant (hoekwoning) van het huis lijkt mij zelf niet heel erg mooi.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Ik wil graag offerts gaan opvragen voor beide klussen maar ik moet denk ik eerst weten wat de mogelijkheden zijn mbt het installeren van de zonnepanelen en of een doorvoer maken een mogelijkheid is. Wordt dit door dakdekkers gedaan? Of zijn er ook zonnepaneel installatie bedrijven die dit doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
Is het dak van beton? Er zijn gewoon kabeldoorvoeren voor platte daken. Ik zou de dakdekker vragen dit meteen re regelen als ie toch aan de gang gaat.

Afbeeldingslocatie: https://www.werkspot.nl/images/sr/original/3e77847c-cc34-4882-8d9a-a30aa40a3306.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:39
Ik heb ook zo'n doorvoer zoals op de foto van @ChinaGeek. De dakdekker plaatst die inderdaad bij het plaatsen van het dak.

edit: Even na gekeken. Ik heb in 2019 voor een doorvoer van 50mm net geen 64 euro betaald excl. BTW. Dat is de prijs voor het stuk dus, dat is zonder de installatie uiteraard. Ongetwijfeld goedkoper te krijgen ;) Maar het is het eindbedrag dat telt :P

[ Voor 91% gewijzigd door D-Three op 04-05-2021 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-07 15:07
Je kan duw kiezen, maar hebt de 'luxe' dat je nu toch je dakbedekking moet vervangen.
Ofwel laat je de dakdekker het dak doen, en de zonnepaneelmannen de dakdoorvoer; dan ben je 100% zeker dat als er een lek is bij de dakdoorvoer ze naar elkaar wijzen en jij in de miserie zit.
Of je laat de dakdekker in een keer mee de doorvoer steken, zodat bij lek je alleen bij hem moet aankloppen.
Geen moeilijke keuze, zou ik zo denken.

Vraag meteen aan beide vakmannen om af te stemmen (zodat de gewenste doorvoer er zit, op de juiste plek, mss kan er nog iets heel gemakkelijk nu juist gestoken worden).

[ Voor 16% gewijzigd door naftebakje op 04-05-2021 20:55 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:29

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Is het een optie om geen gat in je dak te maken, maar langs/naast de regenpijp naar beneden te gaan?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Machlah
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-07 16:26
Bedankt, goeie info allemaal. Langs regenpijp is geen optie want die heb ik niet ;-)
Pagina: 1