Verwarming in kleine aanbouw?

Pagina: 1
Acties:

• RideWithUz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-04-2024
Wij willen in ons nieuwe huis een aanbouw aan de zijkant maken , zie situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DDZOGkKhoy5U7x0hUYV9IMuPUqA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qwZUljTAiatF3vCX2ktfL9eC.jpg?f=fotoalbum_large

We zullen de zijmuur dus door moeten breken
De zij aanbouw wordt dus circa 12m2

In de rest van de begane grond ligt vloerverwarming. De bedoeling is om tegelijk met de aanbouw ook de woning van het gas te halen (luchtwater warmtepomp). Is het noodzakelijk om in deze uitbouw ook nog vloerverwarming te leggen? Wij gaan hier ook nog een faber electrische sfeerhaard inbouwen welke ook warmte produceert.

De woning is uit 2010 en is volledig geisolleerd en heeft h++ glas

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
Als ze er toch een uitbouw met nieuwe vloer gaan maken, zou ik er meteen vloerverwarming aan laten leggen ja.

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:01

Eagle Creek

Breathing security

Nodig is relatief. Er zal voldoende warmte vanuit de woonkamer deze ruimte ingaan vermoed ik, al is het minder gelijkmatig en blijft de vloer koud..

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Zeker met lage temperatuurverwarming is beter zoveel mogelijk oppervlak te voorzien van vloerverwarming. Ja dus. (kost toch bijna niets)

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:01
Zou ik wel doen, vooral omdat je daar ook een raam/deur/schuifpui? hebt zitten dus relatief veel warmteverlies.

• RideWithUz
De vloerverwarming dan los van de huidige vloerverwarming installeren? Anders moet ik de bestaande vloer openbreken

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
RideWithUz schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 18:35:
De vloerverwarming dan los van de huidige vloerverwarming installeren? Anders moet ik de bestaande vloer openbreken
Als dat lastig is, gewoon een elektrisch matje erbij laten leggen.

• warhamstr
extra groep erbij idd. heb je nog ruimte op de verdeler?

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-10 21:31
Even zien waar je verdeler zit. Waarschijnlijk in de garage, anders in de trapkast. Kijken of er daar nog een of twee slangen bij kunnen. Anders ofwel een kleine verdeler bij plaatsen of de huidige verdeler upgraden naar een maatje groter. Eerste optie zal waarschijnlijk goedkoper zijn, hoewel je er wel weer een extra pomp bij moet plaatsen.

De aanbouw heeft waarschijnlijk veel buitenmuren, mogelijk ook plat dak. Je hebt dan relatief veel warmteverlies. Te veel om te vertrouwen op warmte vanuit de woonkamer lijkt mij.

Elektrisch matje zou ik niet doen. COP van 1. Dat is een stuk duurder in het verbruik dan lage temp water icm een warmtepomp.

• warhamstr
ChinaGeek schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 18:40:
[...]

Als dat lastig is, gewoon een elektrisch matje erbij laten leggen.
Dat is wel schrikbarend duur stoken...

• RideWithUz
Zal kijken naar de verdeler, hebben de sleutel nog niet, en anders nieuwe verdeler. Dank allen

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Eagle Creek schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 18:30:
Nodig is relatief. Er zal voldoende warmte vanuit de woonkamer deze ruimte ingaan vermoed ik
Als je dit doet zal het daar altijd kil aanvoelen, resultaat is dat je de ruimte gaat mijden.

Voor TS trouwens, da's best een operatie, stuk (betonnen?) draagmuur eruit, daar zal wel een stalen balk moeten om dat op te vangen schat ik, wordt een prijzig klusje per m2, dat kan ik je zo wel vertellen.

Al ware het alleen al omdat het constructieve ingrepen zijn, dus dag klusbedrijf Teun, hallo aannemer met CAR verzekering, vergunning bij de gemeente, constructietekening+berekening, best ingrijpend sloopwerk (als het beton is), balk plaatsen, en dan nog de aanbouw zelf met fundering. Ik ben wel nieuwsgierig, als dat mag, wat voor bedragen je voorgeschoteld krijgt in offertes. Ik zou in elk geval even gaan zitten als je de mail of envelop open maakt ;)

[ Voor 31% gewijzigd door Wilke op 04-05-2021 19:09 ]

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02:04
Als de huidige verdeler vol zit, zou je ook een K-RTL voor deze vloer kunnen overwegen. Voor deze oppervlakte kan dat. Een K-RTL is gewoon direct op de pomp van de ketel aangesloten. Zeer eenvoudig en goedkoop.

• RideWithUz
Wilke schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 19:01:
[...]

Als je dit doet zal het daar altijd kil aanvoelen, resultaat is dat je de ruimte gaat mijden.

Voor TS trouwens, da's best een operatie, stuk (betonnen?) draagmuur eruit, daar zal wel een stalen balk moeten om dat op te vangen schat ik, wordt een prijzig klusje per m2, dat kan ik je zo wel vertellen.

Al ware het alleen al omdat het constructieve ingrepen zijn, dus dag klusbedrijf Teun, hallo aannemer met CAR verzekering, vergunning bij de gemeente, constructietekening+berekening, best ingrijpend sloopwerk (als het beton is), balk plaatsen, en dan nog de aanbouw zelf met fundering. Ik ben wel nieuwsgierig, als dat mag, wat voor bedragen je voorgeschoteld krijgt in offertes. Ik zou in elk geval even gaan zitten als je de mail of envelop open maakt ;)
Ja woning is gestort beton dus daar moet zeker een constructie in. Wij gaan uit van €35.000-€40.000.

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-11 17:49

Wuursj

want worst is al bezet

Waarschijnlijk heb je nu een open verdeler met pomp.
Als je toch naar de WP wil, is een gesloten verdeler sowieso beter. Verdeler vervangen door een gesloten variant met een groepje extra, 2 vliegen in 1 klap en zo duur zijn ze ook weer niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Wuursj op 05-05-2021 09:12 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Iris1234
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17:20
Op de begane grond hebben wij vloerverwarming en we lopen eigenlijk altijd op sokken. In het toilet hebben we echter geen vloerverwarming en ook al is het huis goed geïsoleerd, dat voelt echt koud in de winter.

Aan de andere kant hebben wij een woonkamer van ongeveer 12 meter lang, de pomp zit op ongeveer de helft. Omdat het huis zo goed geïsoleerd is en weinig afkoelt word de vloer aan de uiteindes van de kamer eigenlijk zelden warm. Tegen de tijd dat de vloer warm is in het midden slaat hij alweer af omdat het te warm wordt.

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-10 18:55

Floor-is

5.2

RideWithUz schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 08:49:
[...]

Ja woning is gestort beton dus daar moet zeker een constructie in. Wij gaan uit van €35.000-€40.000.
€3000-3333/m2, en dan nog afbouwen, vloer, vloerverwarming (hoe ga je die daar krijgen?). Prijzige 12m2, wat ben je van plan er te gaan doen? En is het te overwegen om dan een meter uit de garage erbij te trekken wellicht? Krijg je immers een ruimte die net wat prettiger zal zijn voor bijvoorbeeld een eettafel :) (Wel ver van de keuken)

Bericht hierboven

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:39
Gewoon meenemen daar niet op bezuinigen, leidingwerk verdeler in de garage hangen(klein kast omheen) ?
Doe je dat niet dan kun je een vervelende trek krijgen of de warmtepomp moet hoger stoken waardoor de energiekosten hoger worden.

Achteraf inbouwen wordt dan een crime.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 05-05-2021 10:45 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:27

Haan

dotnetter

Floor-is schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:39:
[...]

€3000-3333/m2, en dan nog afbouwen, vloer, vloerverwarming (hoe ga je die daar krijgen?). Prijzige 12m2, wat ben je van plan er te gaan doen? En is het te overwegen om dan een meter uit de garage erbij te trekken wellicht? Krijg je immers een ruimte die net wat prettiger zal zijn voor bijvoorbeeld een eettafel :) (Wel ver van de keuken)
Voor in de randstad valt die prijs wel mee, bij mij in de omgeving is 5000+ per m2 heel normaal. Mijn broer heeft exact dezelfde benedenverdieping als de TS, maar dan al wel met die aanbouw (maar dan wel meteen laten toen toen het huis gebouwd werd ;)). Hij heeft hier rond de doorgang een kast met schuifdeur laten maken, een soort en suite idee dus. Dit is nu een ideale speelruimte voor zijn drie kinderen.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• RideWithUz
Floor-is schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:39:
[...]

Woongedeelte gaan we daar uitbreiden met electrische haard, tja, hier zijn de bouwprijzen helaas hoog 😁
Pagina: 1