Synology 120j met SSD: gaat dit werken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvexeltweakers
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-02 13:59

wvexeltweakers

Impossibilium 0 obligatio est

Topicstarter
Ik heb nu een Synology 110j draaien met SATA300 HDD. De NAS staat nagenoeg naast mijn bureau en bij downloaden hoor ik de HDD rammelen.

Mijn plan is om een Synology 120j aan te schaffen en daarin een 2,5" SSD (SATA600) te plaatsen. De 120J heeft een 2,5/3,5" bay en een SATA600 aansluiting. Dat zou toch moeten werken?

Zou ideaal zijn: iets sneller en stil.

Samsung S23 Ultra 256GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-05 11:28
Gaat wel werken, maar is niet echt aan te raden. SSD's zijn niet echt bedoeld voor dit soort doeleinden (tenzij je hele dure neemt die ervoor gemaakt zijn).

Kan je niet beter een andere plek voor de NAS zoeken? Het idee van een NAS is juist dat 'ie niet in de buurt van je computer hoeft te staan ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Het gaat sowieso wel werken, maar of het aan te raden valt is niet zwart-wit. Zeker goedkope SSD's zijn maar beperkt schrijfbaar, dus bij intensief gebruik is een dergelijke SSD snel 'op'. Als je echter uitkomt op een Synology 120J als apparaat dat aan jouw wensen voldoet, verwacht ik niet dat de belasting dusdanig zal zijn dat de SSD daar snel op van raakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoiboy19
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19-05 17:19

Hoiboy19

sudo rm -rf /*

Hahn schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 17:41:
Gaat wel werken, maar is niet echt aan te raden. SSD's zijn niet echt bedoeld voor dit soort doeleinden (tenzij je hele dure neemt die ervoor gemaakt zijn).

Kan je niet beter een andere plek voor de NAS zoeken? Het idee van een NAS is juist dat 'ie niet in de buurt van je computer hoeft te staan ;)
offtopic: Gefeliciteerd!

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvexeltweakers

wvexeltweakers

Topicstarter
Hoiboy19 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 17:53:
[...]

offtopic: Gefeliciteerd!
Offtopic? Dat snap ik niet goed. En dan nog, een goede tip.
Hahn schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 17:41:

dcm360 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 17:50:
Het gaat sowieso wel werken, maar of het aan te raden valt is niet zwart-wit. Zeker goedkope SSD's zijn maar beperkt schrijfbaar, dus bij intensief gebruik is een dergelijke SSD snel 'op'. Als je echter uitkomt op een Synology 120J als apparaat dat aan jouw wensen voldoet, verwacht ik niet dat de belasting dusdanig zal zijn dat de SSD daar snel op van raakt.
Tegenwoordig hebben steeds meer computers alleen SSD's. Dus die gebruiken de SSD's dan toch ook voor downloaden?

[ Voor 71% gewijzigd door wvexeltweakers op 04-05-2021 18:02 ]

Samsung S23 Ultra 256GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-05 11:28
wvexeltweakers schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 17:59:
[...]

Offtopic? Dat snap ik niet goed. En dan nog, een goede tip.
offtopic:
Er staat een taartje bij mijn naam/icoon, omdat het mijn verjaardag is vandaag ;)
Tegenwoordig hebben steeds meer computers alleen SSD's. Dus die gebruiken de SSD's dan toch ook voor downloaden?
Ja, maar een NAS is letterlijk bedoeld voor (langdurige) opslag, waarbij snelheid van ondergeschikt belang is. Computers hebben wel veel baat bij de hogere snelheid van SSD's, en worden niet alleen maar voor langdurige opslag gebruikt.

Het kan overigens wel hoor, en je zal waarschijnlijk prima jaren vooruit kunnen met een SSD, maar het is relatief gezien duur, en je haalt er niet heel veel voordeel uit. In jouw geval wel wat minder geluid, maar het lijkt mij toch praktischer om je NAS ergens anders te zetten :)

[ Voor 59% gewijzigd door Hahn op 04-05-2021 18:04 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvexeltweakers

wvexeltweakers

Topicstarter
Hahn schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 18:01:
[...]

offtopic:
Er staat een taartje bij mijn naam/icoon, omdat het mijn verjaardag is vandaag ;)
Van harte!

Samsung S23 Ultra 256GB

Pagina: 1