1 gig connectie wil niet (switch <---> switch)

Pagina: 1
Acties:

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-08 13:42

Bezulba

Formerly known as Eendje

Topicstarter
aarghh, kword gek hier.. alle kabels doen het, gewoon connecten via een 10/100 mbit poort werkt prima mooi lampjes branden enzo. maar zodra ik ze bij alle twee in de gigabit poort stop gaat er geen lampje branden.

de ene staat bij de servers en de andere in de patch ruimte.

Volgens de specificaties van de bloemenveiling (waar wij dus gezellig samen mee in het gebouw zitten) is de bekabeling hier Cat5.

Wat is het probleem?

volgens mijn kabeltestertje zijn alle kabeltjes prima

blup

Verwijderd

Misschien wat meer duidelijkheid over je hardware?

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Topicstarter
oops sorry :) tgaat om 3com 3300 TM switches

blup

• Dr Nix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-07 12:42

Dr Nix

a.k.a. Dr. Nix

Hoeveel m. tussen de switches?

Een koe is en blijft een merkwaardig beest!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Topicstarter
hemelsbreed ongeveer 50 meter.. dus aan z'n limiet kan hij nog niet zitten.. Maar hoe precies de kabels lopen weet ik niet.. maar ik neem aan dat ie niet langer is dan 100 meter. een 100 mbit connectie tussen de switches gaat wel.

blup

• Arzie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:09
Gigabit heeft toch CAT5e nodig?

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Topicstarter
nope.. staat in de specs van 3com cat5 is voldoende.. behalve bij problemen.. :( Maar tjah tzal wel fucking veel kosten om "even" een kabeltje uit de muur te rossen en er een nieuwe in terug te frotten..

blup

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Op donderdag 16 augustus 2001 19:59 schreef Werkeend het volgende:
nope.. staat in de specs van 3com cat5 is voldoende.. behalve bij problemen.. :( Maar tjah tzal wel fucking veel kosten om "even" een kabeltje uit de muur te rossen en er een nieuwe in terug te frotten..
dat kan je zelf nog wel :)
gewoon de nieuwe kabel aan de oude vastzetten en dan die oude uit de muur trekken, dan zit die nieuwe er gelijk in.
dan ff aan beide kanten de connectoren erop zetten een klaar is werkeend ;)

• tricktrac
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11-06 06:36

tricktrac

PPro smp

Als het kan, zet de twee switches even naast elkaar, en gooi er een kabeltje tussen. Kijk dan eens of je wel een Gb connectie krijgt. Omdat 100Mbit wel werkt neem ik aan het het geen cross/straight probleem is. Verder heb ik nog geen ervaring met Gb over koper, dus kan ik weinig zinnigs over zeggen.

Als je geen kabeltester hebt, kun je met een 100Mbit connectie tussen die switches een berg data over pompen, en in de stats kijken of er geen errors op die lijn komen. Er vanuitgaande dat die dingen managable zijn (te lui om dat te controleren) en je een full duplex connectie hebt zou je zonder 1 erro alles moeten kunnen draaien. 't is nog geen garantie dat die lijn goed is, maar heel erge problemen zou je toch wel moeten zien.

Volgens mij begrijp ik je vraag niet, of begrijp jij niet wat je vraagt.

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Als het 100 m is, dan zit je met de gebakken peren.
100 m is de maximale afstand voor 10 Mbps en 100 Mbps over UTP, maar de maximale afstand voor 1 Gbps over UTP is volgens mij toch maar 30 m.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Topicstarter
tjah het vage is dat het met 100 mbit wel prima werkt.. en zelf doen kan niet... kabels komen het serverhok binnen en zijn daar vastgezet met ?gips???!??!?! oid... vage shit iig

en toen ze naast mekaar stonden hebben we natuurlijk ff gigabit getest.. en toen werkte het wel! ik kan wel huilen, het is vandaag wel een kut dag zeg

[topic=206991]

[topic=206951]

blup

Verwijderd

Wat aan de lengte/kabels doen dus :)

Verwijderd

je hoeft de kabel toch niet te vervangen laat oude liggen en trek gewoon een nieuwe (paar gaatjes boren heb je vast we een technische dienst voor) tip check de kabel eerst evenvoor je hem door de muur rost. :)

Verwijderd

Volgens mij is de regel dat je 2 devices van hetzelfde soort (e.g. 2 switches) met elkaar moet verbinden dmv een crossed cable. Heb je dat al gebrobeerd ? Zo niet, probeer het eens....

• mvdejong
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

ultimate, Oppertor, het probleem is dat de kabel grofweg 3 x te lang is voor Gigabit-Ethernet, daarom werkt het wel op 10/100 maar niet op 1000.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

1 Gbit connectie moet toch over een glasvezel kabel en niet over utp cat5.

En MdeJong Cat5 utp gaat wel wat verder hoor dan 100mtr

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Op vrijdag 17 augustus 2001 15:30 schreef italiano het volgende:
1 Gbit connectie moet toch over een glasvezel kabel en niet over utp cat5.
Er bestaat ook 1Gbit over utp. Er zijn Cat5 of Cat5e kabels nodig daarvoor.
En MdeJong Cat5 utp gaat wel wat verder hoor dan 100mtr
1Gbit over utp mag dacht ik niet zolang zijn. Ik geloof maar een meter of 20. De docs/specs van de 3com's kunnen daar vast wel wat over zeggen.

Verwijderd

Op vrijdag 17 augustus 2001 15:22 schreef mvdejong het volgende:
ultimate, Oppertor, het probleem is dat de kabel grofweg 3 x te lang is voor Gigabit-Ethernet, daarom werkt het wel op 10/100 maar niet op 1000.
daarom geef ik ook aan hoe hij de kabel kan vervangen aangezien hij dat als onmogelijk beschouwde |:(

Verwijderd

Hier heb je een overzicht hoe het zit met afstand en gevoeligheid van de verschillende kabels.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/visser/kabeltypen.gif

Ik hoop dat jullie hier wat aanhebben, aangezien er mensen zijn die tegenstrijdige antwoorden geven.

• knutsel smurf
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 14:08

knutsel smurf

Grote Smurf zijn we er bijna ?

Als ze het wel doen als ze naast elkaar staan dan moet het de kabel zijn geen twijfel over mogelijk.
of i nu te lang is weet ik niet je kan ook even kijken of die connector`s wel goed zijn ff goed aandrukken enzoo.

Verwijderd

Op vrijdag 17 augustus 2001 16:10 schreef visserivo het volgende:
Hier heb je een overzicht hoe het zit met afstand en gevoeligheid van de verschillende kabels.

[afbeelding]

Ik hoop dat jullie hier wat aanhebben, aangezien er mensen zijn die tegenstrijdige antwoorden geven.
oud plaatje/diagrammetje..

Gigabit ethernet over cat 5e had volgens mij (zeker voor 98%) een max van 35 meter. daarna had je een versterker/ander dingetje er tussen nodig.

Veel Cat5 draden voldoen ook aan Cat 5e maar niet allemaal. Dus vandaar dat Cat 5 meestal ook wel voldoet.

• megamuch
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-01 20:14

megamuch

Tring Tring!

naar mijn weten is utp cat5 mogelijk tot een max lengte van 135 meter...

en verbinding tussen switch /switch = crossed ! altijd..

over de lengte van een 1gb verbinding durf ik echter nix te zeggen..

but logic dictates that is should be shorter then 100m..

Verstand van Voip? Ik heb een leuke baan voor je!

• witchdoc
  • Laatst online: 18-08 16:32
Op vrijdag 17 augustus 2001 20:31 schreef Halon 1202 het volgende:

[..]

oud plaatje/diagrammetje..

Gigabit ethernet over cat 5e had volgens mij (zeker voor 98%) een max van 35 meter. daarna had je een versterker/ander dingetje er tussen nodig.

Veel Cat5 draden voldoen ook aan Cat 5e maar niet allemaal. Dus vandaar dat Cat 5 meestal ook wel voldoet.
Nopes, was eerst voorzien tot max. 25m jah, maar da's een ouwe standaard.
huidige Cat5e is geschikt voor gigabit tot 100m (iets meer)kan best)
Verder zit je helemaal juist.

• witchdoc
  • Laatst online: 18-08 16:32
Op vrijdag 17 augustus 2001 21:57 schreef megamuch het volgende:
naar mijn weten is utp cat5 mogelijk tot een max lengte van 135 meter...

over de lengte van een 1gb verbinding durf ik echter nix te zeggen..

but logic dictates that is should be shorter then 100m..
Cat5 utp is er in lengtes van 1000+meter, alleen de ethernet standaard laat maar lengtes tot 100m toe.
verbinding tss 2 switches is inderdaad altijd crossed, maar vaak is bij een extra uplink poort aan de switch deze reeds gecrossed dus kan je gewone kabel gebruiken.

Logic dictates dat alles kleiner dan 100m bijna niet haalbaar is in een officeomgeving en dat ze dus ook de standaard zo hebben aangepast dat ie 100m echt wel kan halen :)

Verwijderd

[b]Op vrijdag 17 augustus 2001 21:57 schreef
Alleen als je een kabel van uplink naar uplink legt ja. Of heb jij zo'n Speciale switch die niemand anders heeft? ;)
Pagina: 1