Videokaart defect; dagwaarde retour?!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frituurman
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-05 12:24
Hallo allen!

Lang verhaal kort:

Videokaart gekocht van Tweaker (binnen de garantie, gewoon voor de toenmalige winkelprijs, ongeveer. 600 euro). Gaat om een 3060. Bij aankomst bleek de videokaart artifacts te vertonen, bootloops te veroorzaken. Volgens garantievoorwaarden is de garantie overdraagbaar, dus retour gestuurd (verzekerd) naar de webwinkel. Webwinkel stuurde videokaart, na kort onderzoek van de eigen technische dienst, op naar Gigabyte. Na 4 weken de conclusie: niet meer te repareren. Er is geen vervanging leverbaar, dus geldelijke tegemoetkoming.

De aanschafprijs van de videokaart lag op €599,00 (ik heb de originele factuur). De huidige waarde van de videokaart (laagste prijs uit de Pricewatch) is nu €749. Op Tweakers zelf dezelfde kaart voorbij zien komen voor 750-800 euro. De restitutie die ik krijg is € 439 met als excuus 'dagwaarde' (voor een kaart van, toen geretourneerd, nog geen maand oud).

Kan dit zomaar?

"Het probleem van quotes op internet is dat ze vaak niet kloppen of in elk geval niet herleidbaar zijn" - Vincent van Gogh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-05 15:13
Volgens mij gebruiken ze een rekenmodel wat momenteel niet actueel is. Waarschijnlijk iets met een bepaald percentage waardeverlies na zoveel maanden. Dit is echter momenteel niet realistisch, maar zal juridisch nog wel kloppen, aangezien de aanschafwaarde minus de periode dat er gebruik van de kaart is gemaakt, in verhouding kunnen zijn. Dat je er nu geen nieuwe vergelijkbare kaart voor koopt is jammer. Ik zou nog wel proberen te kijken wat het beste alternatief is wat ze kunnen bieden en evt met bijbetaling te vervangen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:44
In principe heb je als koper recht op een vervangend product, of wanneer dat niet mogelijk is, ontbinding van de aankoop met terugbetaling van het volledige aankoopbedrag.

Waar je even mee zit: jij maakt aanspraak op de fabrieksgarantie, die is overdraagbaar. Wettelijk heb jij geen overeenkomst met de winkel, maar met de persoon die de kaart van de winkel heeft gekocht.

Edit:
Volgens consuwijzer gaat de garantie gewoon mee met het product en kan je toch aanspraak maken.

[ Voor 12% gewijzigd door _JGC_ op 04-05-2021 16:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-05 18:27
_JGC_ schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 16:55:
In principe heb je als koper recht op een vervangend product, of wanneer dat niet mogelijk is, ontbinding van de aankoop met terugbetaling van het volledige aankoopbedrag.

Waar je even mee zit: jij maakt aanspraak op de fabrieksgarantie, die is overdraagbaar. Wettelijk heb jij geen overeenkomst met de winkel, maar met de persoon die de kaart van de winkel heeft gekocht.

Edit:
Volgens consuwijzer gaat de garantie gewoon mee met het product en kan je toch aanspraak maken.
Net verkeer om. Fabrieksgarantie is geen recht en daarmee mag de fabrikant daar aanvullende voorwaarden aan stellen. Wettelijke garantie vanuit de winkel blijft wettelijke garantie en zit op een product. Niet op een overeenkomst en dus overdraagbaar.

Bij een product dat nagenoeg nieuw is, mag je er m.i. vanuit gaan dat je de volledige aankoop gecrediteerd wordt.
€ 439 klinkt als een vaag crediteringsmodel voor defecten dat ze met hun leverancier hebben afgesproken. Maar daar heb jij geen boodschap aan.

[ Voor 7% gewijzigd door PROnline op 04-05-2021 17:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frituurman
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-05 12:24
Klopt. Daar heb ik inderdaad geen boodschap aan. Ik heb met behulp van een vriend die juridisch redelijk onderlegt is een mooie mail opgesteld vanochtend. Ik had tot zojuist nog geen reactie ontvangen van de betreffende webwinkel. Inmiddels wel. Al met al komt het er op neer dat ze 'bij wijze van uitzondering' (na de wat dreigende (juridisch gezien; geweld verfoei ik) taal) het volledige aankoopbedrag terugstorten. Ik heb er geen nieuwe 3060 voor terug, maar ik ben er wel content mee!

"Het probleem van quotes op internet is dat ze vaak niet kloppen of in elk geval niet herleidbaar zijn" - Vincent van Gogh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Normale garantieafhandeling is reparatie, als dat niet mogelijk is directe vervanging en als dat ook niet mogelijk is krijg je een volledige credit van het aankoopbedrag. Huidige prijs doet er niet toe iig.

Eventuele omruiling voor een ander(!) model 3060 videokaart zou alleen uit coulance kunnen, maar heb je geen recht op.

Dagwaarde doet er alleen toe bij producten buiten de garantie maar binnen economische levensduur.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 04-05-2021 18:32 ]

Pagina: 1