Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

ZFS als RAID5/6 opstelling?

Pagina: 1
Acties:

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Hopelijk kunnen jullie mij helpen, ik zie door de bomen helaas het bos niet meer.

Huidige setup:
code:
1
2
3
3x 4TB
1x 8TB
= 18TB totaal (RAID0?)

Ik heb nu een nieuwe SATA PCIe kaart gekocht, daardoor kan ik er 2x 3TB bij prikken. De bedoeling is om mijn zpool beter te beschermen, tevens maak ik periodiek een backup van mijn data.

Een aantal vragen:
- Ik heb dus meerdere schijven van verschillende groten, min. opslag cap. zou zijn 12TB. Wat is precies er op tegen als je deze forceert voor een RAID?
- Welke RAIDZ zou het beste voor mij zijn? RAIDZ2? Is dat hetzelfde als RAID-6?
- Moet ik mijn huidige zpool opnieuw maken?
- Wat gebeurt er precies als een van de schijven kapot gaat? Kan ik dan diegene makkelijk vervangen?

Alvast bedankt!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Wat je nu hebt is een pool met daarin de schijven 'los' toegevoegd. Het is niet exact raid0 (want 1 schijf heeft een afwijkende maat), maar het zal zich wel in die richting gedragen.

Je kan het totaal van de 6 schijven inderdaad in raid-z2 plaatsen, en daarmee houd je dan 12TB aan beschikbare ruimte over. Raid-z2 is niet exact hetzelfde als raid6, maar lijkt er wel het meeste op als je de vergelijking wil maken. De huidige pool kan je echter niet converteren naar raid-z2. Echt efficiënt wordt het ook niet: van 3 schijven gebruik je slechts 75% van de capaciteit, en van 1 schijf slechts 37.5% (en de 3TB-schijven wel volledig). Voor schijven van afwijkende groottes is raid nooit de meest efficiënte keuze. Als er een schijf stuk gaat, kan je echter wel makkelijk de schijf vervangen in het geval van raid-z2.