Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Kleine formfactor pc voor in de woonkamer (part deux)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• rym
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-10 20:34
Heb 9 maanden geleden al een dergelijk topic aangemaakt maar uiteindelijk nooit overgegaan tot aankoop (helaas, met de huidige GPU prijzen!!). Dus ik probeer het even opnieuw met een update van de aankooplijst.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het betreft een vervanging van mijn huidige "main" pc die alleen aan een tv aangesloten is in de woonkamer en gebruikt wordt voor surfen, Kodi en gamen op mijn 55" TV.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Budget is niet echt een kwestie maar 1500 is een mooie prijs denk ik gezien de huidige GPU markt. Je zult ook zien dat ik in mijn eigen voorstel ook al boven budget zit. Ik ben benieuwd of dit nog wat omlaag gehaald kan worden terwijl ik alsnog performance behoud.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Geen, zolang het een kleine bak is met een goede airflow.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Niks specifieks. Ik doe wat casual gamen op de bank en het zou fijn zijn om in 1440p recente spellen op redelijke settings te kunnen spelen (high met het e.e.a omlaaggeschroefd is OK.) 4K alles op ultra en 144Hz doet mij verder niks maar zou een plus zijn als het binnen het budget past.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben voornamelijk "married" aan de Sliger Conswole case omdat 'ie vriendin-proof is en er gewoon strak uit ziet. De overige parts mogen allemaal gewisseld worden wat mij betreft, het maakt me niet zoveel uit zolang het systeem werkt. Het moederbord heb ik uitgekozen omdat er twee M2 slots zijn maar misschien is één ook al voldoende met een 1TB reepje (ik doe nu al 4 jaar met 512GB op deze pc -- er staan immers alleen maar wat spellen op). Ik ben verder ook fan van de Noctua's gezien hun track record qua kwaliteit en het feit dat ik weet dat ze in de case passen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De PC moet zo klein mogelijk zijn maar toch adequate performance geven. Ik zal hieronder ook mijn huidige build meegeven. Deze doet het eigenlijk prima verder maar je merkt dat het systeem niet echt meer mee komt en dat het ongelofelijk veel lawaai maakt in de woonkamer tijdens het gamen. Een belangrijke eis is geen LED's, licht of wat dan ook. Ik weet dat de gepostte moederbord dat wel heeft maar ik ga er van uit dat dit uit te schakelen is.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Zouden jullie mee willen kijken of wat ik op dit moment samengesteld heb zinnig is voor mijn beoogd doel, of het allemaal gaat passen in de case en of de thermals op orde zullen zijn? De case zal verticaal staan. Verder ben ik niet meer op de hoogte qua GPU's en als ik naar de AMD reference kaarten kijk (de enige die tegen adviesprijs wellicht te krijgen zijn) dan weet ik niet wat nu echt de verschillen zijn tussen de RX 6700XT , 6800 en 6800XT. Qua prijs zitten iedere keer kleinere stapjes uit elkaar, wat is de beste bang for buck? Ik heb nu 7 jaar met deze pc gedaan en hoop weer even lang door te kunnen. Als laatste ben ik benieuwd of jullie mogelijkheden zien om over te gaan op goedkopere componenten zonder verlies van performance.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 305,-€ 305,-
1MoederbordenGigabyte Aorus X570 I PRO WIFI€ 203,63€ 203,63
1VideokaartenAMD Radeon RX 6800€ 591,31,-€ 591,31,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-L12S€ 49,90€ 49,90
2VentilatorenNoctua NF-A12x15 PWM chromax.black.swap, 120mm€ 21,90€ 43,80
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 89,90€ 89,90
1VoedingenCorsair SF600€ 114,75€ 114,75
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 99,-€ 99,-
1CaseSliger CL530 Conswole€ 219,-€ 219,-
Totaal€ 1716,16

Alvast bedankt voor het meedenken/kijken! :)

Voor de geinteresserde: Dit is het uiteindelijk geworden

1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 305,-€ 305,-
1MoederbordenGigabyte Aorus B550I PRO AX€ 163,90€ 163,90
1VideokaartenAMD Radeon RX 6800€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-L12S€ 49,90€ 49,90
2VentilatorenNoctua NF-A12x15-PWM, 120mm€ 19,19€ 38,38
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 98,99€ 98,99
1VoedingenCorsair SF750 (2018)€ 146,70€ 146,70
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 99,90€ 99,90
Totaal€ 902,77

[ Voor 16% gewijzigd door rym op 06-05-2021 08:40 ]

Beste antwoord (via rym op 05-05-2021 12:07)

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ah leuk, SFF! Ziet er uitdagend uit die behuizing.

Mijn tips, laat de fans voorlopig achterwege, voor zover ik kan zien zitten ze achter je videokaart als exhaust? Ik zou het eerst proberen zonder, heb je last van warmte die zich ophoopt kun je ze altijd nog toevoegen. Thermalright maakt eventueel ook leuke 120mm slim fans, maar scheelt niet zoveel met Noctua.

Als je voor de bruine variant kiest (doe je denk ik niet vanwege het uiterlijk in je lijstje?) krijg je er wel behoorlijk wat (handige) accessoires bij. Meestal wel handig bij SFF als je kabels anders wilt routen of een LNA om het geluid wat meer te beperken.

Verder, wat is de reden dat je voor een X570 kiest? Als het allemaal niet zo spannend is kun je eventueel ook gaan voor een B550 variant. Ik denk zelf ook continu dat het handig is om twee m.2 slots te hebben maar uiteindelijk nooit gebruikt. Maar, moderne games worden steeds groter en het allergrootste voordeel van m.2 is geen kabels (tenminste, bij SFF en in mijn ogen).

Geheugen is wel belangrijk, voorheen was de sweet spot 3200C15/C16 of 3600C18 voor Ryzen. Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik het met de Ryzens 5xxx niet zo heb gevolgd. Crucial ging hier altijd wel goed, GeiL en Corsair niet. Onder een NH-L12S passen ook Crucial Ballistix Sport eventueel (en standaard sticks ook).

Qua videokaart beperk ik mijn bijdrage tot: succes :p

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:37
Check dat geheugen op de Corsair site, niet al hun geheugen werkt goed met Ryzen's.

De videokaart die je nu hebt is niet beschikbaar - in Pricewatch kun je filteren op wat er nu te koop is bij jouw budget, op deze dinsdagmiddag zijn dat vnl. GTX 1660 Super en RTX 2060's - maar het aanbod wisselt snel......
Welke games wil je spelen? Welke resolutie/FPS/settings?

• rym
martyw schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 15:20:
Check dat geheugen op de Corsair site, niet al hun geheugen werkt goed met Ryzen's.

De videokaart die je nu hebt is niet beschikbaar - in Pricewatch kun je filteren op wat er nu te koop is bij jouw budget, op deze dinsdagmiddag zijn dat vnl. GTX 1660 Super en RTX 2060's - maar het aanbod wisselt snel......
Welke games wil je spelen? Welke resolutie/FPS/settings?
Thanks voor de reactie. Ik heb die GPU specifiek gekozen omdat ik begrepen heb dat er wekelijkse drops zijn via AMD.com en het dus mogelijk zou zijn om deze kaart tegen de adviesprijs te verkrijgen, maar ik kan ook evne naar de kaarten kijken die jij opnoemde. Dit geheugen had ik uitgekozen ivm het wat lagere profiel wat beter op het bord zou passen maar ik ook gelijk kijken hoe compatibel het is met Ryzen, thanks!

Verder wat voor spellen wil ik gaan spelen. Op mijn to-play list staat op dit moment Cyberpunk 2077,Nier Replicant, MGS V (maar ik ben pas bij MGS1 via een emulator dus dat duurt nog even), death stranding, Mortal Shell, Immortals Fenix Rising en een hele bak 2D games die niet zo interessant zijn GPU-technisch. Ik game nu default in 1080p en pas de settings dusdanig aan zodat het fatsoenlijk draait. Met mijn 7 jaar oude pc ben ik al blij als ik de 30FPS aantik maar dat lukt veelal niet (of ik moet de settings nog verder omlaag schroeven). 60FPS zou geniaal zijn als het kan op 1080 of 1440p.

Wellicht interessant ter referentie, mijn huidige bak:

1ProcessorsIntel Core i7-4790K Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenGigabyte G1.Sniper B5€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenSapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCooler Master CM 690 III Closed€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 EVO€ 33,-€ 33,-
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 0,-€ 0,-
1VoedingenSeasonic G-Serie 550 Watt€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial MX100 256GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 33,-

Wellicht goed om erbij te vermelden dat ik mijn huidige GPU in de eerste instantie meeneem totdat ik een nieuwe tegen een normale prijs heb weten te bemachtigen. Dus als ik een aantal weken in de AMD shop bezig ben met het krijgen van een nieuwe kaart tegen een normale prijs dan vind ik dat prima.

[ Voor 3% gewijzigd door rym op 04-05-2021 15:54 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• Dagion
  • Niet online

Mijn tips, laat de fans voorlopig achterwege, voor zover ik kan zien zitten ze achter je videokaart als exhaust? Ik zou het eerst proberen zonder, heb je last van warmte die zich ophoopt kun je ze altijd nog toevoegen. Thermalright maakt eventueel ook leuke 120mm slim fans, maar scheelt niet zoveel met Noctua.

Als je voor de bruine variant kiest (doe je denk ik niet vanwege het uiterlijk in je lijstje?) krijg je er wel behoorlijk wat (handige) accessoires bij. Meestal wel handig bij SFF als je kabels anders wilt routen of een LNA om het geluid wat meer te beperken.

Verder, wat is de reden dat je voor een X570 kiest? Als het allemaal niet zo spannend is kun je eventueel ook gaan voor een B550 variant. Ik denk zelf ook continu dat het handig is om twee m.2 slots te hebben maar uiteindelijk nooit gebruikt. Maar, moderne games worden steeds groter en het allergrootste voordeel van m.2 is geen kabels (tenminste, bij SFF en in mijn ogen).

Geheugen is wel belangrijk, voorheen was de sweet spot 3200C15/C16 of 3600C18 voor Ryzen. Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik het met de Ryzens 5xxx niet zo heb gevolgd. Crucial ging hier altijd wel goed, GeiL en Corsair niet. Onder een NH-L12S passen ook Crucial Ballistix Sport eventueel (en standaard sticks ook).

• rym
Dagion schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 08:10:

Thanks voor de reactie Dagion! De reden dat ik de fans meeneem is omdat de casebouwer ze zelf aanraadt. Inderdaad ze zitten achter de GPU als exhaust (en eentje zelfs achter de riser kabel) maar het schijnt alsnog wel wat de doen voor de temps en ik heb het idee dat bij SFF ieder beetje helpt.

Ik had inderdaad de zwarte erbij geklikt maar om eerlijk te zijn weet ik niet zo goed wat het boeit, de case is toch dicht dus je zou er niet super veel van moeten zien. Haal ik nu uit jouw reactie op dat je bij de zwarte versies al deze goodies er niet bij krijgt, want dan is de keuze voor mij zo gemaakt.

De reden dat ik voor een X570 ben gegaan is PCie 4.0. Ik dacht als ik toch voor een nieuwe build met een nieuwe GPU ga dan wil ik ook dat het supported is. De case heeft eventueel plek voor 2.5" schijven maar ik zou het liever kabelloos houden ivm de koeling van de case. Of zeg je dat de performance winst van X570 marginaal is en ik makkelijker voor een goedkopere B550 kan gaan (wat volgens mij weer zon 70e scheelt).

Ik zal inderdaad uitvogelen of die Corsair goed samen gaat, maar ik had juist begrepen dat je low profile nodig had onder NH-L12S maar wellicht zit ik ernaas.

Wat de GPU betreft.. telegram en discord groepen + scripts + geluk hoor ik :+

• Dagion
  • Niet online
Bij de Chromax versie krijg je geen goodies nee, of ze moeten het onlangs gewijzigd hebben. Je kunt het voor de zekerheid even nakijken op de site van Noctua zelf.

PCIe 4.0 is een goede, daar denk je niet aan als je met RC470s tot 1660 Supers prult :p wat wellicht nog een optie zou zijn is omgooien naar Intel, scheelt voor gamen niet zoveel, qua prijs wel.

En ik vind zelf het boostgedrag van Ryzen irritant (want heeft opspinnende fans tot gevolg als je niet met fancurves gaat lopen prullen), maar of dat met de 5-serie ook is durf ik niet te zeggen.

Wat betreft je koeler, je hebt 35mm, daar valt standaard geheugen zonder heatsinks ook onder (en Ballistix Sport ook). Mocht je doorslaan (wat gebeurt met ITX spul) kun je VLP ram pakken en er een A12x25 onder plakken ;) .. maar dan draven we weer een beetje door.

• rym
Dagion schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 11:23:
Bij de Chromax versie krijg je geen goodies nee, of ze moeten het onlangs gewijzigd hebben. Je kunt het voor de zekerheid even nakijken op de site van Noctua zelf.

PCIe 4.0 is een goede, daar denk je niet aan als je met RC470s tot 1660 Supers prult :p wat wellicht nog een optie zou zijn is omgooien naar Intel, scheelt voor gamen niet zoveel, qua prijs wel.

En ik vind zelf het boostgedrag van Ryzen irritant (want heeft opspinnende fans tot gevolg als je niet met fancurves gaat lopen prullen), maar of dat met de 5-serie ook is durf ik niet te zeggen.

Wat betreft je koeler, je hebt 35mm, daar valt standaard geheugen zonder heatsinks ook onder (en Ballistix Sport ook). Mocht je doorslaan (wat gebeurt met ITX spul) kun je VLP ram pakken en er een A12x25 onder plakken ;) .. maar dan draven we weer een beetje door.
Ik ben het even na gaan lopen en je hebt gelijk trouwens B550 heeft óók gewoon PCIe 4.0 lanes voor de GPU maar heeft er nog méér voor USB / M.2 (zo heeft dat X570 bordje 2 m2 slots op PCIe 4.0). Ik kan dus gewoon uit met een 550 bord voor iets minder geld! Ik ga even dubbelchecken dat alles klopt wat ik zelf op heb gezocht maar hoe dan ook thanks voor het aankaarten.

Verder maken de kleuren van de fans me dus niet zo veel uit, wat dat betreft is het een set-it-and-forget it voor mij, deze investering is groot genoeg dat ik hoop de komende jaren de pc niet echt open te moeten maken :)

Wat zou de intel tegenhanger zijn van de 5600X? Omdat ik vorig jaar wat in AMD gedoken was heb ik nu weer voor AMD gekozen maar again indien dezelfde performance voor minder geld te krijgen is dan zie ik geen reden waarom ik dat niet zou doen (alhoewel ik het wel leuk vind om AMD te steunen nadat Intel zo lang bovenaan heeft gestaan).

• Dagion
  • Niet online
Ik zou denken de 11400(F)/11500, wellicht oprekken naar 11600K(F) maar voor set and forget ga je meestal toch niet overclocken. Maar ik ben niet helemaal thuis in de twee nieuwste generaties van Intel (11xxx) en AMD (5xxx).

Edit: 5600X is wat aan de dure kant op het moment, Intel is meer de budgetoptie nu :p

[ Voor 19% gewijzigd door Dagion op 05-05-2021 11:38 ]

• rym
Nou weet je, die case wordt custom gemaakt en de levertijd is 3-6 weken dus ik denk dat ik die alvast bestel en me nog wat verdiep in het AMD/Intel verhaal + bijbehorende moederborden. Als die case 1 week uit is ofzo dan bestel ik de rest van de componenten, wie weet dat de prijzen tegen die tijd enigzins gezakt zijn (ha!)

edit: Wil je hoe dan ook bedanken voor het wijzen op de B550 maar ook de fans! Je kunt de fans ook bij die casebuilder bestellen maar dan krijg je er helemaal geen goodies bij (ook geen CPU koelpasta!), dit is natuurlijk hoe ze er nog een beetje marge uit kunnen persen. Daar heb je me iig voor behoed!

[ Voor 37% gewijzigd door rym op 05-05-2021 11:49 ]

Pagina: 1