Toon posts:

Welke lettertypes gebruiken professionele bladen?

Pagina: 1
Acties:
  • 12.113 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel ben ik voor het studentenblad van mijn school bezig met een nieuwe layout voor komend schooljaar te maken in Quark XPress. Omdat we niet vaak verschijnen brengen we niet veel nieuws, we willen ons dan ook meer profileren als 'glossy magazine' dan als nieuwsblad.

Nu ben ik aan het bekijken welke lettertypes het beste bij zo'n blad passen. Ik heb een aantal glossy bladen bekeken en wil eigenlijk het volgende: Om het niet al te druk te maken wil ik +- 4 tot 5 lettertypes gebruiken in het hele blad.
- 1 voor de tekst in artikelen in Arial stijl (dacht zelf aan formata of vectora)
- 1 voor de tekst in artikelen in Times stijl (bijv. garamond)
- 1 voor de kopjes in Arial stijl
- 1 voor de kopjes in Times stijl
- en nog een aantal voor 'speciale gelegenheden'

Mijn vraag is: welke lettertypes gebruiken de professionele bladen en welke raden jullie mij aan? (de drukker had zelf geen echt advies voor mij) En omdat we een beetje professioneel willen overkomen gebruik ik liever geen Arial of Times of Courier.

Ik weet dat je de lettertypes moet kopen, maar dat is geen probleem voor ons.
Alvast dank.

Verwijderd

type 1 lettertypen iig, geen true type, want dan heb e e drukker over de zeik.

verder moet je gewoon een typje uitzoeken die je mooi vind (er zijn van die standaard combinaties, maar die weet ik ook niet)

ik had laatst een combinatie van courier new bold (jawel) en agaramond, zag er wel strak uit.

met een schreefloos lettertype kan je kleinere lettertjes maken

• Scipionyx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Lettertypes is een kwestie van smaak denk ik.
En dan bedoel ik: Van wie is het blad. Een computertijdschrift zal een ander lettertype gebruiken dan een modeblad. En het hangt natuurlijk van het geheel (layout) af. En ook de kleuren spelen volgens mij zelfs een rol.
Kijk maar Žs op www.2advanced.com , daar zie je dat ze juist een hele kleine lettertype gebruiken die (vrij) duidelijk zichtbaar is op de achtergrond.
En als je Žs kijkt op www.desktopgirls.com (link kwam ik ŽtoevalligŽ tegen ;) ) zie je dat zij een andere lettertype gebruiken.

Wat ik eigenlijk wil zeggen: Je moet een stramien aanhouden. Het moet bij het bedrijf passen.

Succes!!

Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.

• Hangloozz
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 06-12-2022

Hangloozz

{ @$%&# }

Op donderdag 16 augustus 2001 19:48 schreef hopi het volgende:

En omdat we een beetje professioneel willen overkomen gebruik ik liever geen Arial of Times of Courier.
wat een onzin...
dus als je Arial gebruikt ben je niet professioneel bezig :?
Neem 10 grote websites en de meeste hebben Arial.
Neem elke krant en ze hebben Times...
Neem notepad en je hebt Courier :+

ik wil maar zeggen: probeer niet pseudo cool te zijn, neem gewoon een letter die fijn leest.
Arial, TheSans, Frutiger, Universe, dat zijn echt wel strakke fontjes hoor.
iig beter dan fantasie fontjes.
Je zou eens kunnen kijken op de site van Adobe of ze een opsomming hebben van de fonts die in hun FontFolio pakket zit; die worden gebruikt door de grote(re) ontwerpbureau's.

www.jurgroessen.nl

• Bluestorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-08-2022
Op donderdag 16 augustus 2001 22:32 schreef Hangloozz het volgende:

[..]

wat een onzin...

ik wil maar zeggen: probeer niet pseudo cool te zijn, neem gewoon een letter die fijn leest.
Helemaal mee eens... Heb er verder niet echt verstand van, maar het maakt denk ik veel meer uit hoe je om gaat met zaken als leading en tracking dan om welke variant je nu precies kiest...

Tenminste... dat [ denk / zie / weet ] ik... | Javascript obfuscator | foto's en video's uploaden

Verwijderd

Verdana en Tahoma vinnik zelf errug fijn om te lezen..

• Hangloozz

Hangloozz

{ @$%&# }

Op donderdag 16 augustus 2001 22:47 schreef Tizzwat het volgende:
Verdana en Tahoma vinnik zelf errug fijn om te lezen..
yep, alleen heeft hij het over een blad gedrukt op papier!
jawel, ze bestaan nog ;)

neemt niet weg dat Tahoma en Verdana gebruikt zouden kunnen worden.
Alleen zijn dit naar mijn weten echte TTF's.

www.jurgroessen.nl

• IschaGast
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-11 10:57
dubbelpost

• IschaGast
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-11 10:57
The sans is een erg mooi lettertype!!

Vooral in bolditalic

Welke ook wel aardig is is de meta. Die werd vorig jaar heel veel gebruikt.

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Op donderdag 16 augustus 2001 23:13 schreef izzii het volgende:

Vooral in bolditalic
Welkom bij Amicon :)

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• waxle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-02 19:21

waxle

Schavuit & Schobbejak

Got one word for ya: Bembo.
Fijne leesletter, goed voor body; maar ook subkoppen (zeker als je de KleinKapitaal gebruikt) doen het errug lekker.
Voor Koppen in glossy bladen mag je best ff gek doen hoor... pak een willekeruge Blvd of een Re: en laat 'em je lekker gek maken: OCR-A; Venetian Monitor; Aachen, American Dreams, Maar ook een condensed Akidenz grotesk is een fijne :)

ouwe meuk
Nichts ist toller als ein Zündapp Roller!

• Hangloozz

Hangloozz

{ @$%&# }

Op donderdag 16 augustus 2001 23:13 schreef izzii het volgende:

Vooral in bolditalic

Welke ook wel aardig is is de meta. Die werd vorig jaar heel veel gebruikt.
tsja, inderdaad...
net als Metrostyle, die kwam je ook in elk zichzelf respecterend blad tegen..

Meta is idd ook een wonderschoon lettertje, evenals OCR; mooie brede spatiëring :9~

www.jurgroessen.nl

Verwijderd

Lucida Sans.

Verwijderd

Topicstarter

[..]

wat een onzin...
Dit is niet helemaal wat ik ermee bedoelde. Voor websites lijkt het mij juist handig als je een lettertype gebruikt die iedereen op z'n pc heeft staan. Echter voor ons als semi-professioneel (ahum) glossy blad moeten we toch met wat glossiers komen. Verder is het niet mogelijk om ze te gebruiken (zoals mophor al zei) omdat de drukker problemen heeft met Truetype fonts (kan wel, maar dan heel omslachtig). Ik moet dus Type 1 fonts gebruiken.

Ik heb een aantal van de lettertypes bekeken (heb ze niet allemaal zo snel kunnen vinden). Vooral Bembo vind ik mooi. Ik denk dat dit wel een goede kan zijn als ik een Times-achtig lettertype wil gaan gebruiken.

Als iemand nog suggesties heeft hoor ik het graag.

• oh,when?
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

oh,when?

...

Je zou eens kunnen kijken op de site van Adobe of ze een opsomming hebben van de fonts die in hun FontFolio pakket zit...
Browse the Adobe Type Library
Whether you want quietly elegant or wildly experimental, you're sure to find the font that fits. The Adobe Type Library now boasts more than 2,750 typefaces from internationally renowned foundries such as Agfa Monotype, ITC, and Linotype. It also offers exclusive Adobe Originals, featuring the designs of master typographers including Carol Twombly, Jeremy Tankard, and Brian Sooy, among others.

"You're only as good, as what you did last week."

Verwijderd

Ik zie Helvetica ook heel vaak voorbij komen. Vooral die fashion en chick-magazines gebruiken 'm veel. Meestal in een narrow of thin variant volgens mij.

• HertogJan
  • Laatst online: 03-12 17:46
iig type1 fonts, die zijn veel beter.
en geen comic sans... maar dat snap je ook wel.
Arial vind ik toch iets te saai.
Er moet een goede afweging zijn tussen hip en leesbaar.

• prototype
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

prototype

Cheer Bear

My all time favourite :)

Afbeeldingslocatie: http://www.phusion.nl/~madnerd/sven.gif
Svenningson True Type :)

• Yellow|A
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

* Yellow|A is een Gill Sans mens, anders vind Yellow Frutiger supergeil.

Maar is dit hetzelfde als wat is je favoriete font vraagje? :) Nah, deze is tenminste met een doel nu ik erover denk.

Afbeeldingslocatie: http://www.adobe.com/type/browser/gifs/GILL/B_GILL-70012000.GIF

Afbeeldingslocatie: http://www.adobe.com/type/browser/gifs/FRUT/B_FRUT-10045000.GIF

|{ brrr }] |

• oh,when?
  • Niet online

oh,when?

...

Op vrijdag 17 augustus 2001 21:19 schreef Yellow het volgende:
* Yellow|A is een Gill Sans mens, anders vind Yellow Frutiger supergeil.

Maar is dit hetzelfde als wat is je favoriete font vraagje? :) Nah, deze is tenminste met een doel nu ik erover denk.

[afbeelding]

[afbeelding]
* oh,when? agrees met Yellow :)

jammer dat je de Gill Sans Bold hebt geplaatst want ik vind de Roman nog een tikkeltje mooier..we kunnen nu ook een aparte topic openen oid, Post hier je Favoriete Font oid

:)

"You're only as good, as what you did last week."

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor jullie advies. Ik denk dat het nog heel moeilijk gaat worden om een keuze te maken.

Wat ik mij verder afvraag is of het mogelijk is om lettertypes te 'leasen'. (ja ik weet dat het dom klinkt). Ik heb namelijk een aantal gezien die mij wel aardig lijken voor kopjes of kleine stukjes tekst. Maar om gelijk een heel lettertype aan te schaffen dat je hooguit een paar keer gebruikt is voor ons niet mogelijk. Is er een mogelijkheid om deze toch te gebruiken tegen een klein deel van de aanschafwaarde?
We hebben een budget voor een aantal lettertypes, echter niet voor een heel pakket zoals Fontfolio.

• OzBoz
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Op zaterdag 18 augustus 2001 00:01 schreef hopi het volgende:
Maar om gelijk een heel lettertype aan te schaffen dat je hooguit een paar keer gebruikt is voor ons niet mogelijk.
Ik denk niet dat het kan.. nu is het ene lettertype wel veel goedkoper dan het andere. Misschien dat je daar rekening mee kan houden. Maar ik denk dat je niet elk nummer met nieuwe fontjes aan moet komen. Overigens zijn er ook op internet best wel bruikbare gratis fonts te vinden en die zijn met een beetje geluk ook voor druk te gebruiken. (kwestie van een keer test docje maken en de drukker een filmpje te laten draaien). Bv: http://www.larabiefonts.com/

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Verwijderd

ik vond ooit een font dat men volgens mij gebruikt: Gill Sans Mt, ene ontzettend goed leesbaar font. Verder gebruiken de meeste kranten Times New Roman omdat het het snelst zou lezen.....

• lvmeijer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-08 20:01

lvmeijer

www.leonmeijer.nl

Ik ben voor iemand opzoek naar het lettertypen agaramond (Adobe Garamond).

Heeft iemand deze op zijn computer staan? Zou je dan zo vriendelijk willen zijn om deze naar mij te mailen?

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-12 20:24
Ehm nee.
Topics kicken na een jaar doen we niet aan, en fontrequest waar je normaal gesproken voor zou moeten betalen ook niet.

Dag. :)

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-12 17:16

Pelle

🚴‍♂️

Kleine toevoeging op willem169:
http://www.adobe.com/type/browser/P/P_912.html

Voor $69.99 is 'ie van jou.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.