Hi tweakers,
Ik heb in huis een interessant probleem, waarvan ik hoop dat één van jullie mogelijk een goede suggestie kan bieden. De situatie is als volgt:
Voor zover ik weet zijn er een aantal opties, duur of goedkoop:
De vijfde optie heeft nog wel mijn voorkeur, omdat het toch de nettere oplossing is en toekomstige kabelvervangingen mogelijk kan maken, maar het is een risico omdat we niet onder de vloer kunnen komen.
Heeft een van jullie een soortgelijke situatie meegemaakt? En zo ja, wat was bij jullie de best passende oplossing?
Hieronder heb ik even een ruwe schets van mijn bekabeling in huis getekend:
Ik heb in huis een interessant probleem, waarvan ik hoop dat één van jullie mogelijk een goede suggestie kan bieden. De situatie is als volgt:
- Ik heb een huis waar eerder een A/V enthousiast heeft gewoond. Heel fijn, want audio kabels, TV kabels e.d. lag allemaal al klaar en netjes verwerkt in de vloer/wanden richting een centrale kast voor de receiver.
- TV kabels in huis ga ik voor een gedeelte vervangen met netwerkkabels, zodat digitale content gewoon rechtstreeks gestreamd kan worden over het netwerk i.p.v. dat ik veel HDMI kabels moet gebruiken.
- Dat laat uiteindelijk één HDMI kabel over om aan te sluiten, van de TV (LG C1) naar de receiver (Onkyo TX-NR636) voor (e)ARC.

Voor zover ik weet zijn er een aantal opties, duur of goedkoop:
- SCART > HDMI converter: Geen idee of dit (e)ARC gaat ondersteunen, ik kan er niks over vinden tenminste
- SCART kabel hergebruiken door er een HDMI connector op te zetten: In theorie genoeg aders (21 voor SCART, 20 voor HDMI) om hetzelfde signaal te sturen, maar ik weet niet genoeg van de kabelstandaarden of dit alleen en kwestie van solderen is. Ik heb beschikking tot twee SCART kabels, dus desnoods kan er wat 'frankenstein' werk gedaan worden.
- Wireless HDMI: Vrij prijzig, maar geen kabelgezeur maar mogelijk wel problematisch door de vertraging(?)
- HDBaseT naar HDMI converters: Ik zou via één van de speakerkanalen een netwerkkabel kunnen trekken, gezien daar wel ruimte is in de PVC-buis, maar ook deze converters zijn vrij prijzig en kunnen laggen(?)
- Oude SCART kabels toch uitbikken, ruimte maken voor de HDMI kabel en hopen dat deze onder de vloer door kan zonder tegen problemen aan te lopen.
Heeft een van jullie een soortgelijke situatie meegemaakt? En zo ja, wat was bij jullie de best passende oplossing?
Hieronder heb ik even een ruwe schets van mijn bekabeling in huis getekend:
:fill(white):strip_exif()/f/image/kX8WdddGcgVjcN81LCPcRq7C.png?f=user_large)