Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjpeters
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05-09 20:28
Hi tweakers,

Ik heb in huis een interessant probleem, waarvan ik hoop dat één van jullie mogelijk een goede suggestie kan bieden. De situatie is als volgt:
  • Ik heb een huis waar eerder een A/V enthousiast heeft gewoond. Heel fijn, want audio kabels, TV kabels e.d. lag allemaal al klaar en netjes verwerkt in de vloer/wanden richting een centrale kast voor de receiver.
  • TV kabels in huis ga ik voor een gedeelte vervangen met netwerkkabels, zodat digitale content gewoon rechtstreeks gestreamd kan worden over het netwerk i.p.v. dat ik veel HDMI kabels moet gebruiken.
  • Dat laat uiteindelijk één HDMI kabel over om aan te sluiten, van de TV (LG C1) naar de receiver (Onkyo TX-NR636) voor (e)ARC. :*)
Nou zijn alle kabels al een paar jaartjes ouder, toen HDMI nog niet de standaard was, maar SCART. En helaas zijn deze kabels niet netjes in gootjes verwerkt, maar in de wand gemetseld/gegipst, dus ze verwijderen/vervangen is bijna niet te doen zonder bikken en mogelijk de vloer open breken. :X

Voor zover ik weet zijn er een aantal opties, duur of goedkoop:
  1. SCART > HDMI converter: Geen idee of dit (e)ARC gaat ondersteunen, ik kan er niks over vinden tenminste
  2. SCART kabel hergebruiken door er een HDMI connector op te zetten: In theorie genoeg aders (21 voor SCART, 20 voor HDMI) om hetzelfde signaal te sturen, maar ik weet niet genoeg van de kabelstandaarden of dit alleen en kwestie van solderen is. Ik heb beschikking tot twee SCART kabels, dus desnoods kan er wat 'frankenstein' werk gedaan worden.
  3. Wireless HDMI: Vrij prijzig, maar geen kabelgezeur maar mogelijk wel problematisch door de vertraging(?)
  4. HDBaseT naar HDMI converters: Ik zou via één van de speakerkanalen een netwerkkabel kunnen trekken, gezien daar wel ruimte is in de PVC-buis, maar ook deze converters zijn vrij prijzig en kunnen laggen(?)
  5. Oude SCART kabels toch uitbikken, ruimte maken voor de HDMI kabel en hopen dat deze onder de vloer door kan zonder tegen problemen aan te lopen.
Heel naïef zou ik verwachten dat de tweede optie niet eens zo gek is, maar ik heb er eerlijk nog nooit van gehoord, dus ik vraag me af hoe succesvol dat kan zijn. :? De vijfde optie heeft nog wel mijn voorkeur, omdat het toch de nettere oplossing is en toekomstige kabelvervangingen mogelijk kan maken, maar het is een risico omdat we niet onder de vloer kunnen komen.

Heeft een van jullie een soortgelijke situatie meegemaakt? En zo ja, wat was bij jullie de best passende oplossing?

Hieronder heb ik even een ruwe schets van mijn bekabeling in huis getekend:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j774BBjE-_FSZ8VrFb4Ydjn_GJU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kX8WdddGcgVjcN81LCPcRq7C.png?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
HDMI gebruikt gebalanceerde signalen over twisted pairs. Optie 2 gaat niet werken, zeker niet over lange afstanden.

Als het een hele goede kwaliteit SCART kabel waarbij de video adres coaxiaal zijn uitgevoerd zou je daar in theorie SDI overheen kunnen voeren (heb je alleen video, geen audio of CEC), maar beter kies je gelijk voor optie 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:32

DjVe

Hatsaflats!

Kan je de Scart koppen eraf halen? Soms zit de buitenste mantel van de scartkabel vrij los over de bundel aders. Wellicht is het mogelijk om de hele bundel aders eruit te trekken (desnoods met een beetje kabel lube). In theorie zou je daar weer HDMI doorheen kunnen trekken en er een kopje op kunnen solderen.

Ik ben eerlijk: het is een long shot ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjpeters
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05-09 20:28
@DjVe, +1 voor de creativiteit! ;)

Het lastige blijft het trekken van de kabel helaas. Ik heb een klusjesman/elektricien snel laten kijken en die zei (terecht) dat hij niet onder de vloer kan kijken en dus niet weet of de bestaande kabels misschien ergens vastgenageld zijn.

En als je een trekveer of nieuwe kabel achter de oude aan gaat trekken loop je het risico dat de kabel loslaat van de trekveer en dan ben je de oude kwijt en de mogelijkheid om een nieuwe te trekken (zonder de vloer open te breken). Ik kan een stukje plaatmateriaal weghalen uit de kast waar de receiver staat zodat ik een gedeelte onder de vloer kan zien, maar verder dan de eerste balk kan ik niet zien (fotootje)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-0aHbiNEkH-Bl848yCrh4KiLjzA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A8oFusmxuB2Vqm1ymeDseOgX.jpg?f=fotoalbum_large

De kabels links onder en in het midden zijn de audio en SCART kabels, de buizen rechts lopen naar de meterkast en hadden TV kabels erin. Mijn hoop is dus dat bij het vrij bikken van de SCART kabels dat ze daarna los liggen en HDMI in de plaats kan komen. En hopelijk is er genoeg ruimte dat ik twee netwerk kabels naast de audiokabels kan laten lopen, maar het is nogal giswerk. Dus ik hoop eigenlijk dat er een oplossing is met iets meer zekerheid :)