Welke Volautomaat koffiemachine

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Excessed
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08-04 08:22
Ik zoek een?
Volautomaat Espresso Machine

Wat is je budget?
500-850 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Uiteraard koffie maken, we drinken veel cappuccino en Lingo. Ik geniet op z'n tijd ook erg van een latte macchiato

Wat heb je zelf al gevonden?
Mijn zoektocht heeft mij geleid tot de Siemens eq.500, eq.6 en de eq.9 s300

Welke vragen heb je hier nog over?
- Geluid maken ze allemaal, maar ik zoek er een die behoorlijk stil is gezien mijn werkdagen rond 04.30 kunnen beginnen, en een machine welke het hele appartementencomplex wakker maalt is niet de bedoeling.
- Verder zou een vak voor al gemalen koffie welkom zijn, maar niet noodzakelijk.
- 2 cappuccino tegelijk zetten is een must
- Ik zit absoluut niet vast aan deze types
- 2 bonenreservoirs is niet nodig tenzij de machine een dubbele molen heeft zodat er geen rest andere koffieboon achterblijft

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen met deze machines, en wellicht andere machines.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-05 11:32
Recent heb ik de Siemens EQ9 S300 aangeschaft als vervanger voor mijn halfautomaat. Ik ben begonnen bij Jura en Nivona. Jura is afgevallen ivm de kostbare service beurten en niet de mogelijkheid hebben zelf de zetgroep schoon te kunnen maken (slechte ervaring uit het verleden met schimmel). Nivona zijn goede machines maar ik vond hem niet bepaald mooi.

Afgelopen weekend de Siemens EQ6 en EQ9 naast elkaar gehad. De EQ9 was stiller, had een duidelijker scherm en de zetgroep is makkelijker schoon te maken. In de enkele dagen dat ik hem nu heb, ben ik tevreden (al is de koffie een stuk minder dan een half automaat maar het gemak is een hoop waard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-05 11:30
Ik heb een Nivona CafeRomatica 520. Nivona instapper, weinig poespas voor € 499. Ik heb er volgens mij zelfs € 390 voor betaald via MaxICT. Dan moet je wat geduld hebben met de levering. Maalgraad, temperatuur en hoeveelheid te malen bonen zijn in 3 stappen instelbaar. Hoeveelheid water is in wel 50 stappen instelbaar. Van ristretto (bodem net nat) tot Amerikaanse halve liters. Zetgroep kun je er zelf makkelijk uithalen om schoon te maken. Dat is absoluut nodig, wat daar blijft koffie in hangen (wel droog, geen drap) en gaat schimmelen. De automaat is niet heel stil, maar zet wel een goede bak koffie (uiteraard afhankelijk wat je er in stopt) op een goede temperatuur. Daar was het mij om te doen. Een klein kwalitatief apparaat, zonder poespas die gewoon een goede bak zwarte koffie kan zetten voor max € 500 en makkelijk schoon gemaakt kan worden.

Nivona heeft ook apparaten die overweg kunnen met melkproducten en dus kunnen wat jij wilt, maar dat wou ik perse niet. Smeerlapperij met al die melk in die apparaten, althans dat vind ik. Als ik cappuccino wil gebruik ik de stoomfunctie van de Nivona om wat melk op te schuimen.

[ Voor 17% gewijzigd door Hulleman op 04-05-2021 14:08 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Excessed
raze88 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 13:40:
Recent heb ik de Siemens EQ9 S300 aangeschaft als vervanger voor mijn halfautomaat. Ik ben begonnen bij Jura en Nivona. Jura is afgevallen ivm de kostbare service beurten en niet de mogelijkheid hebben zelf de zetgroep schoon te kunnen maken (slechte ervaring uit het verleden met schimmel). Nivona zijn goede machines maar ik vond hem niet bepaald mooi.

Afgelopen weekend de Siemens EQ6 en EQ9 naast elkaar gehad. De EQ9 was stiller, had een duidelijker scherm en de zetgroep is makkelijker schoon te maken. In de enkele dagen dat ik hem nu heb, ben ik tevreden (al is de koffie een stuk minder dan een half automaat maar het gemak is een hoop waard)
Thanks!
Wij drinken moment Nespresso. Niet slecht, maar goede bonen zijn wel lekkerder.
Bedankt voor de vergelijking met de eq6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doublehomme
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik zie ook dat SIemens momenteel een cash-back actie heeft lopen (3 mei 2021 tot en met 11 juli 2021): https://www.siemens-home....-eq-espresso-volautomaten

Dit kan ook nog eens interessant zijn. Een vriend van me heeft de Siemens EQ.6 plus S500 en is daar erg tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-extreme
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-06-2024
Wij hebben nu een aantal jaar de S500 uit de EQ.6 serie van Siemens in gebruik.
Voor ons was het ook de bedoeling een stille machine aan te schaffen waar een diversiteit aan dranken uitgehaald kon worden.
Ook de smaak van de koffie moest goed zijn, en is deels te wijten aan de bonen die je gebruikt.
Er was wel een verschil in smaak bij het gebruik van de reeds gemalen koffie, dus er zit wel verschil in smaak van de koffie uit de filtermachine en de koffie die uit deze machine komt bij gebruik van hetzelfde merk filtermaling!

Wat mij direct opviel bij de eerste in gebruik name dat de koffie niet echt heet was..... Cappuccino en andere melkdranken evenmin, dit zou je moeten kunnen aanpassen in het menu door hem heter te zetten, maar ook dit heeft niet het gewenste effect gehad.
Dus hou je van een hete bak koffie, neem dan NIET de Siemens ;)

Verder is de zetgroep inderdaad makkelijk te reinigen en dit moet je ook zeer zeker doen!
Bij voorkeur iedere avond nadat de laatste bak koffie is gezet, even de zetgroep afspoelen.
De machine begint redelijk vaak te "zeuren" dat hij ontkalkt/gereinigd/Calc 'n Clean nodig heeft.
Ondanks dat we in een gebied wonen met zacht water is dit echt wel heel geregeld.

Wij zijn inmiddels bijna 18.000 bakjes koffie verder en dit merk je ook aan de machine.
Het opvangbakje van de "koffieprut" zit de laatste tijd meer en meer water in dus ik denk dat er ergens een afdichting niet meer doet wat hij hoort te doen.
Soms hoor je een verschrikkelijke "KNAK" uit het apparaat komen wanneer hij zichzelf uitschakelt.
Komt ergens uit de zetgroep maar kan verder niet terugvinden waaraan dit ligt.

Siemens garandeert dat de zetgroep 15.000 kopjes koffie meegaat dus hier kan ik niets over zeggen.

Vind ik de Siemens zijn geld waard??? Ik zal mij anders formuleren..... Mocht hij kapot gaan denk ik niet dat ik dezelfde automaat zou terugkopen.... :P

Succes met je zoektocht !!!

[ Voor 3% gewijzigd door the-extreme op 05-05-2021 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Excessed
Wij zijn voor de eq.6 s500 gegaan. Bedankt voor de informatie allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timadriaans
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07:48
Excessed schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 20:49:
Wij zijn voor de eq.6 s500 gegaan. Bedankt voor de informatie allemaal!
En, hoe bevalt hij na een maandje gebruik? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Excessed
timadriaans schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 09:29:
[...]

En, hoe bevalt hij na een maandje gebruik? :)
Hij bevalt ons heel erg goed!
Goed stil, en veel functies.

De cappuccino is inderdaad een aan de minder hete kant. Dit komt omdat het schuim niet heet genoeg is, maar wij hebben de koffie / schuim verhouding aangepast naar 50%. Dit geeft net zoveel schuim, alleen wat meer koffie. Dit zorgt er voor dat het wat warmer blijft.
Verder is de machine behoorlijk stil waardoor ik sochtends vroeg een bakje kan pakken zonder dat de hele buurt wakker wordt.

Ook de favorieten toevoegen is makkelijk, en handig voor als je een net wat andere smaak hebt.

• frankraveling
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 02-09-2021
Spam

[ Voor 98% gewijzigd door FeaR op 02-09-2021 14:01 ]

Pagina: 1