Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damonesschendal
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22-07-2023
Dag allemaal,

De afgelopen tijd begin ik steeds meer na te denken over de tijd na mijn HBO studie. Ik ben er namelijk achter gekomen dat ik studeren enorm leuk vind en hier graag verder mee zou willen.

Op dit moment zit ik in eind jaar 3 van Business IT & Management binnen het HBO-ICT. Daarbij ga ik aan het begin van het 5e jaar afstuderen (half jaar vertraging door omschakeling van Software Engineering naar Business IT).

Nu heb ik over de afgelopen 6 maanden een enorme affiniteit opgedaan met economie en merk ik dat ik hier graag meer over leer. Een vervolgstudie in economie begint dan ook steeds meer te kriebelen, maar: wat zijn mijn opties?

Ik ben momenteel 23 jaar oud en ik zal net 25 zijn wanneer ik ben afgestudeerd van mijn eigen opleiding. Ik heb dan een Bachelor of Science op zak. Ik heb al vaker gekeken naar het volgen van een master, maar helaas kan dat alleen bij aansluitende studies. Het is daarbij niet zo dat ik ICT niet meer leuk vind, maar ik wil me ook graag verbreden en blijven leren.

Verder kost een 2e HBO natuurlijk vaak instellingsgeld waar ik niet op zit te wachten. Verder wil ik graag de kennis die ik tot nu toe heb opgedaan voor economie graag bewijzen. Misschien zijn er certificaten of kortere opleidingen die mij hierbij kunnen helpen?

In het kort: wat zijn mijn opties als 25 jarige met een bachelor op zak? Hoe kan ik kennis die ik nu al heb opgedaan bewijzen (op bijvoorbeeld mijn CV)? Heeft het zin om überhaupt door te studeren (zal ik meer verdienen)?

Sorry voor de lange post, ik zit al lang te piekeren over het onderwerp. Bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmorkMidas
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 31-10-2023
Hoi!
Damonesschendal schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 13:02:
Ik heb al vaker gekeken naar het volgen van een master, maar helaas kan dat alleen bij aansluitende studies.
Kun je geen (Pre-)Master doen aan een Uni? Die hoef je niet in hetzelfde vakgebied/aansluitend te doen volgens mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13:15
kijk een wat de open universiteit biedt. daar kun je op basis van gevolgde opleidingen een keuze maken voor een master in een economische richting.

ook in deltijd te doen naast een baan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08:56

g0tanks

Moderator CSA
Denk ook eens goed na over wat je later wil gaan doen. Studeren is geen doel op zich, maar een middel om een leuke baan te krijgen.

De toegevoegde waarde van een 2de HBO-opleiding zie ik niet zo, tenzij je echt een andere richting in wil slaan. Daarentegen is doorstuderen op het WO vrijwel altijd gunstig voor je baankansen en salaris.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZXRY
  • Laatst online: 12:44
Van wat ik uit de info in deze post kan halen, zou je nog een bachelor (op hbo/wo niveau) kunnen doen tegen het normale tarief. Dit is het geval wanneer je deze bachelor start voordat je bent afgestudeerd voor je eerste bachelor. Je kan deze tweede bachelor dan afmaken tegen het normale tarief voor de gehele studie. Als je bent afgestudeerd voor een bachelor en daarna nog besluit een andere studie te willen doen, betaal je sowieso het instellingstarief en dit ligt bij de meeste instituten veel hoger. Op Google zal je meer informatie vinden over het volgen van een tweede studie tegen het wettelijk collegegeld.

Over de studie zelf: ik zie zelf het nut niet zo van twee bachelors als je daarna niet doorstudeert voor een master in beide richtingen. En ik zie eigenlijk al helemaal niet het nut van twee hbo bachelors met alle respect. Ik zou dan dus voor een wo studie kiezen.

Dan zou ik dus gewoon beginnen bij een wo bachelor. Bij sommige universiteiten kan je instromen met je hbo propedeuse, mits je een deelcertificaat haalt voor wiskunde A op vwo-niveau. Ik weet niet of je een voorkeur hebt voor een bepaalde uni?

[ Voor 35% gewijzigd door ZXRY op 04-05-2021 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZXRY
SmorkMidas schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 13:31:
Kun je geen (Pre-)Master doen aan een Uni? Die hoef je niet in hetzelfde vakgebied/aansluitend te doen volgens mij
Dat kan over het algemeen niet zomaar. Doorstromen kan in de meeste gevallen alleen in je eigen gebied. Wat ook niet gek is, want in maximaal een jaar (30-60 ECTS afhankelijk van het programma) moet in principe de gehele achterstand weggewerkt zijn. Een studie als bim heeft, sowieso afgezien van het lagere niveau, niet bepaald veel raakvlakken met economie.

Bij een afgeronde hbo bim moet je denken aan een studie als Information Management als vervolgstudie. Of een studie als Business Information Management aan de EUR. Hiervoor moet je inderdaad een premaster volgen, vaak zitten aan toelating daartoe al (zware) eisen. Voor een master BIM aan de EUR moet je in ieder geval een 8+ staan voor je gehele gemiddelde cijferlijst op het hbo. Bij andere premasters is de eis vaak een 7 of 7,5 minimaal. Andere universiteiten eisen weer bijvoorbeeld een minimale score voor een toelatingstoets, naast een relevante vooropleiding. Nu weet ik niet de eisen van elke individuele universiteit voor toegang tot de economische premasters dus dat zou TS even moeten uitzoeken, wellicht dat er toch een universiteit is die de toelatingslat wat lager heeft gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08:56

g0tanks

Moderator CSA
ZXRY schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 17:54:
[...]
Dat kan over het algemeen niet zomaar. Doorstromen kan in de meeste gevallen alleen in je eigen gebied. Wat ook niet gek is, want in maximaal een jaar (30-60 ECTS afhankelijk van het programma) moet in principe de gehele achterstand weggewerkt zijn.
Met een HBO-bachelor is het gat inderdaad te groot, maar met een WO-bachelor kan het vaak wel.

Voorbeeld: als je aan de Radboud Universiteit een master Economics wil doen met een niet-gerelateerde WO-bachelor hoef je slechts 30 EC in te halen: https://www.ru.nl/english...lor-programme-from-dutch/

Of 25 EC voor een master Business Administration aan de UvA: https://abs.uva.nl/conten...egree-Research-University

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZXRY
g0tanks schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 19:30:
[...]

Met een HBO-bachelor is het gat inderdaad te groot, maar met een WO-bachelor kan het vaak wel.

Voorbeeld: als je aan de Radboud Universiteit een master Economics wil doen met een niet-gerelateerde WO-bachelor hoef je slechts 30 EC in te halen: https://www.ru.nl/english...lor-programme-from-dutch/

Of 25 EC voor een master Business Administration aan de UvA: https://abs.uva.nl/conten...egree-Research-University
Ja, met 'dat kan over het algemeen niet zomaar' bedoelde ik de overstap van een niet-relevante hbo bachelor naar een wo master. Voor een wo bachelor student liggen de eisen vaak wat lager/gaan er meer deuren open wanneer je naar een master in een ander gebied wil overstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
peter-rm schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 13:37:
kijk een wat de open universiteit biedt.
Helaas heeft de Open Universiteit geen master economie.

Wat ook nog een optie is om een hbo-master te doen. Over het algemeen zijn die een stuk makelijker om in te stromen vanaf een hbo-bachelor. Ze zijn wel een stuk zeldzamer dan wo-master, maar de bv. HAN heeft een hbo-master Circulaire Economie.
Pagina: 1