waterfiltratie (regenwater oid)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Stel dat je regenwater opvangt (gebruikenlijk in belgie bv maar ook steeds vaker in NL als grijs water .

Grijswater gebruik je in principe voor alle zaken in huis waar je geen "consumptie geschikt" water voor nodig hebt .. denk bv aan douchen, badderen, vaatwasssen, wasmachine en wc doorspoelen
maar ook "zwembad in de tuin" vullen

Het grootste "probleem" is dat het opvangen van "regenwater" is dat je een hoop vervuiling mee neemt
die op hun beurt weer bv bij het wassen van de was / vaat toch aanslag achterlaat .
en ook een "slib" in je opslagtanks

Als ik bv kijk naar mijn "zand" filter voor mijn zwembad die deeltjes tot 50-25 micron filtert zou je denken dat het water helder is maar helaas niks is minder waar ..
- kalk
- alg
- koper/lood
Zijn allemaal zaken die niet gefilterd word .. en dus zal je met chemicalien het bad moeten "reinigen"
voordeel van een "zandfilter" (voor zwembad) is dat je hem wel paar minuten omgekeerd draait om een "wasprogramma" zodat je al het vuil via een "waste" port kan lozen. en weer een tijdje vooruit kan ..
(zand/glas gaat 5-15 jaar mee)

in het geval van kalk kan je bv met een zout filteratie (zachtwater) systeem eruit filteren .. dat is redelijk bekend

En er zijn Afbeeldingslocatie: https://biosan.lv/media/products/main/3filter.png al dan niet enkel of meer-traps systemen maar het nadeel daar ga je niet het bulk van je water gebruik door filteren denk ik ?
immers die filters raken ook een keer vol, en dus moet je ze vervangen wat me niet echt duurzaam lijkt.

dus ik vraag me af zijn er duurzame alternatieven waarbij je een redelijke bulk kwaniteit kan produceren aan "schoon" water ..

Met schoon bedoel ik eigenlijk opgeloste vervuiling ..maar het hoeft niet "drinkbaar" te zijn ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
https://www.hydraloop.nl/ misschien?
Volwassen product dat ik overweeg om te plaatsen, wel wat extra leidingwerk vereist maar dat is in mijn geval geen probleem.

Afbeeldingslocatie: https://static.wixstatic.com/media/bad0de_c9acaa82ae894be59cd103cba199b238~mv2.png/v1/fill/w_548,h_775,al_c,q_90,usm_0.66_1.00_0.01/Screenshot%202021-03-09%20at%2014_33_22.webp

[ Voor 37% gewijzigd door arjants op 04-05-2021 12:09 ]

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
arjants schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 12:08:
https://www.hydraloop.nl/ misschien?
Volwassen product dat ik overweeg om te plaatsen, wel wat extra leidingwerk vereist maar dat is in mijn geval geen probleem.

[Afbeelding]
Extra leiding werk is het probleem niet .. enig idee van de prijs en "opbrengst" ?

kan hij ook de warmte die je kan terugwinnen uit bv wasmachine/douchewater hergebruiken ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Iets meer dan 3k adviesprijs, niet goedkoop maar wel ecologisch :)
Eigenlijk te groot voor een standaard woning maar er is tot nu toe weinig keuze in dergelijke oplossing.
Afmetingen 180x80x40 en 300 liter

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:02
Bij een regenwaterinstallatie is een goeie aanleg belangerijk, en dat lost je problemen grotendeels op:
  • Zorg voor een propere aanvoer van regenwater: maak regelmatig de goten schoon, denk na bij een plat dak hoe je vervuiling vermijdt (vb schilderen van bitumen met juiste product), ...
  • Je belangerijkste filter zit voor je regenwaterput, vuil wat niet in het water terechtkomt kan niet rotten en vuiligheid geven. Er zijn best goeie filters, die je in de put plaatst en zelfreinigend zijn (rooster waardoor het water in de put loopt, vuil stroomt weg naar afvoer; dient meteen als overloop).
  • Zorg voor een trage aanvoer, die helpt ook erg veel: het vuil dat bezinkt op de bodem wordt niet omgewoeld, het verse (zuurstofrijke) water wordt van onderen in de put aangevoerd waardoor het water properder blijft, eventueel mee aangevoerd vuil gaat meteen bezinken, niets dan voordelen en kost maar een stukje buis en 3 ellebogen van 90°.
  • Aanzuigen van invoerwater dichtbij het oppervlak van het water, dat is het properste (geen drijfvuil en geen bezonken vuil).
  • Put groot genoeg nemen, maar ook niet enorm overdrijven (heeft er deugd van om nu en dan eens over te lopen, zodat drijfvuil weg is). Het prijsverschil tussen volumes verschilt nauwelijks, zeker vergeleken met geen put (graafwerken heb je sowiezo :X
  • Betonnen put is veel beter dan plastic, er ontstaat een goed bateriologisch leven en de zuurtegraad wordt beperkt; ook is de put goedkoper. Bij plastic voldoende betontegels in gooien om dit te compenseren.
Op deze mens zijn site vind je veel info, die goed onderbouwd lijkt: https://www.golantec.be/Regenwater.htm

Zelf heb ik nog geen trage aanvoer kunnen plaatsen, zit enkel een tweetraps filter op; water komt van proper dak (geen bomen vlakbij); was en toilet zijn proper, en tijdens verbouwing heb ik honderden liters getapt van het buitenkraantje zonder filtratie en dat was altijd schoon doorzichtig water zonder enige geur of kleur.

Ik denk dat je die hydraloop niet eerlijk als een ecologisch product kan beschouwen, het energieverbruik zal significant zijn en het voegt weinig toe lijkt me.

[ Voor 23% gewijzigd door naftebakje op 04-05-2021 12:36 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
@naftebakje goeie interessante uitleg !

leiding werk in huis "herrganiserenis niet zozeer een issue dat kan je met een redelijke verbouwing oid wel meepakken ..

Nadeel is dat in NL wij eigenlijk niet echt een betonnen "bak" in / rond huis kunnen hebben ..
dit in verband met grondwater stand(en) .. en dit eigenlijk geen gemeengoed dus is.

Dus als ik 40m3 op wil slaan ben ik bv gebonden aan een zak in de kruipruimte, waar normaal ~50cm ruimte zou zijn echter met de nieuwe overgang naar gas is het een Hype om onder de vloer 10-20cm dikke isolatie laag aan te brengen,.. dus houd je 30cm in het beste geval over .. (niet ideaal)

Grondwaterstand is voor (westen van het nederland) 60-80cm onder de begane grond .. zeg een 50 tot 75% van NL bewoners ..

Maar dat is onze uitdaging :) .. nu sta ik er niet om te springen om een Hydraloop te plaatsen, mede doordat een evengroot WP ding in huis moet komen wellicht tzt

En je bak idee spreekt best wel aan maar ik ben best wel gebonden aan de opslag capacitiet die ik kan opslaan ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-06 21:42
Ik denk dat dat tegenvalt. Ik denk eigenlijk niet dat het qua energie en onderhoud uit kan tegen gebruik van dezelfde hoeveelheid water van regulier kraanwater. Dat laatste wordt op enorme schaal zeer efficiënt gezuiverd. Ik betwijfel dat je eenzelfde efficiëntie gaat halen zelfs als je het naar iets beter niet-drinkwater niveau wil brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
vso schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 13:07:
...
Nadeel is dat in NL wij eigenlijk niet echt een betonnen "bak" in / rond huis kunnen hebben ..
dit in verband met grondwater stand(en) .. en dit eigenlijk geen gemeengoed dus is.

Dus als ik 40m3 op wil slaan ben ik bv gebonden aan een zak in de kruipruimte, waar normaal ~50cm ruimte zou zijn echter met de nieuwe overgang naar gas is het een Hype om onder de vloer 10-20cm dikke isolatie laag aan te brengen,.. dus houd je 30cm in het beste geval over .. (niet ideaal)

Grondwaterstand is voor (westen van het nederland) 60-80cm onder de begane grond .. zeg een 50 tot 75% van NL bewoners ..
...
Zal ik het zeggen: bullshit.
Ook in België zijn er plaatsen met erg hoog grondwater, en ook daar worden probleemloos betonnnen regenwaterputten geplaatst. Een van 10000 liter weegt op zichzelf al ~6000kg, dus als je die half vult bij plaatsing kan die niet drijven (wordt dan ook voorgeschreven door iedere fabrikant, iedereen die een regenput plaatst zal dat ook vragen, de lokale brandweer komt gerust vullen tegen een prijsje, of je legt de tuinslang een dagje in de put. De boer vragen om met zijn mestkar te komen zou ik je afraden, ook al is dat lekker goedkoop }) ) . Als de put eenmaal geplaatst is, zuigt de grond rondom hem vast en kan ie niet meer opdrijven.
Als het zoveel regent dat de grondwaterstand stijgt, is je put vol. Als het zo weinig regent dat je put leeg raakt, dan is het droog en is de grondwaterstand ook laag.

Ik kan me wel voorstellen dat het minder de gewoonte is, en dat er dus wat minder ervaring is dat het gewoon goed gaat.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
naftebakje schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 15:16:
[...]
Zal ik het zeggen: bullshit.
Ook in België zijn er plaatsen met erg hoog grondwater, en ook daar worden probleemloos betonnnen regenwaterputten geplaatst. Een van 10000 liter weegt op zichzelf al ~6000kg, dus als je die half vult bij plaatsing kan die niet drijven (wordt dan ook voorgeschreven door iedere fabrikant, iedereen die een regenput plaatst zal dat ook vragen, de lokale brandweer komt gerust vullen tegen een prijsje, of je legt de tuinslang een dagje in de put. De boer vragen om met zijn mestkar te komen zou ik je afraden, ook al is dat lekker goedkoop }) ) . Als de put eenmaal geplaatst is, zuigt de grond rondom hem vast en kan ie niet meer opdrijven.
Als het zoveel regent dat de grondwaterstand stijgt, is je put vol. Als het zo weinig regent dat je put leeg raakt, dan is het droog en is de grondwaterstand ook laag.

Ik kan me wel voorstellen dat het minder de gewoonte is, en dat er dus wat minder ervaring is dat het gewoon goed gaat.
1liter water = toch 1kg (zei ik wijsneus spelend ;) )

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
vso schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 16:05:
[...]

1liter water = toch 1kg (zei ik wijsneus spelend ;) )
Klopt, halfvol dus 5000kg, eigen gewicht 6000kg; en ik ben nog meer wijsneus want het buitenoppervlak is meer dan 10000 liter.... Met het gewicht van de grond op de put kom je zo altijd wel boven het drijfvermogen door half te vullen met water, al staat het grondwater op 30cm onder maaiveld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:44

BrZ

vso schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 12:15:
Extra leiding werk is het probleem niet .. enig idee van de prijs en "opbrengst" ?
De opbrengst is negatief. Volgens Vitens verbruikt een gemiddeld gezin zo'n 110m3 per jaar, en bij Hydraloop beweren ze dat je hiermee 45% minder water verbruikt. Ongeveer 50m3 a 0,70 euro is dus zo'n 35 euro besparing per jaar. Dat kost echter wel gemiddeld 200 kWh per jaar, wat dus meer kost dan het bespaart. En dat staat dan dus nog los van de kosten en onderhoud van de hele installatie.

Blijft als reden dus nog over om het te doen omdat het goed voor het milieu zou zijn, meer eerlijk gezegd heb ik mijn twijfels over dat dit efficienter zou zijn dan normale waterzuivering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
BrZ schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 16:26:
[...]

De opbrengst is negatief. Volgens Vitens verbruikt een gemiddeld gezin zo'n 110m3 per jaar, en bij Hydraloop beweren ze dat je hiermee 45% minder water verbruikt. Ongeveer 50m3 a 0,70 euro is dus zo'n 35 euro besparing per jaar. Dat kost echter wel gemiddeld 200 kWh per jaar, wat dus meer kost dan het bespaart. En dat staat dan dus nog los van de kosten en onderhoud van de hele installatie.

Blijft als reden dus nog over om het te doen omdat het goed voor het milieu zou zijn, meer eerlijk gezegd heb ik mijn twijfels over dat dit efficienter zou zijn dan normale waterzuivering.
Hoewel je zeker gelijk hebt en ik denk dat de waterzuivering op een centraal punt efficienter is

Was dat niet de vraag, hoe kan je "goedkoop" je water filteren :) op een duurzame manier voor thuis gebruik

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 11:20
Geweldige discussie! Is er inmiddels iemand die zo'n systeem heeft aangelegd in Nederland? Ik wil graag een beton put aanleggen met een infiltratie systeem filter erachter. We zijn nu bezig met de tuin dus nu is het moment..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
In België is dat gemeengoed (onze buren hebben net 3 regenputten laten steken, samen 60000 liter regenwater. Het is een school, dus dat spoelen ze wel vlotjes door de toiletjes).
Tips vind je in mijn vorige post.
Wat bedoel je met "infiltratie systeem filter erachter"? De overloop laten infiltreren? Dat heb ik zelf opgelost, de oude regenput heb ik voorzien van een 100-tal gaatjes van 3cm in bodem en wand; die laat het water netjes in de grond bezinken.
Met de huidige omstandigheden is mijn regenput nog niet minder dan boordevol geweest; dat terwijl ik het stof van de verbouwing van de buren er graag eens uit had gehaald... Zal voor volgende zomer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:31
Hier wordt al het regenwater de grond in gedaan via een eigen sloot (die in de zomer dus vaak droog staat). Verder hebben wij nog een puls laten slaan. Die puls met grondwaterpomp is erg goedkoop. Puls slaan was €450,- en de pomp was ongeveer €150,-. Daarmee hebben we genoeg water voor het hele huis als we die op het leidingwerk aansluiten (wij gebruiken die nu alleen om de tuin te sproeien).

Is dit geen beter alternatief? We krijgen gewoon blank water uit de grond en al het water wat op het huis regent e.d. gaat de grond in.

Voordeel is dat je relatief onbeperkt water kunt oppompen en dat het goedkoop is.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
@DutchKel dat klinkt ook interessant.. ik weet eigenlijk niet of dat hier een optie is, en hoe het opweegt tegen een beton reservoir van @naftebakje . We hebben een meter of 2 zware klei en dan zand. Eventueel zou ik een kokos drainage buis van de hemelwaterafvoer door de tuin heen kunnen lussen en ergens rond die lus zo'n waterput kunnen laten slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
nel!s schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 16:00:
@DutchKel dat klinkt ook interessant.. ik weet eigenlijk niet of dat hier een optie is, en hoe het opweegt tegen een beton reservoir van @naftebakje . We hebben een meter of 2 zware klei en dan zand. Eventueel zou ik een kokos drainage buis van de hemelwaterafvoer door de tuin heen kunnen lussen en ergens rond die lus zo'n waterput kunnen laten slaan.
Hier is de toplaag (na ongeveer 30-40cm ook klei voor ongeveer 2 meter.

Het eerste stuk hebben ze (we hebben hier een bedrijf voor ingeschakeld die hier kennis van heeft) met een boor gedaan, daarna zijn ze met een grote buis verder gegaan en daar hebben ze water in gespoten zodat het zand eruit spoelde (dit was met een grote tankwagen gedaan en een enorme slang en behoorlijke pomp, op de waterleiding krijg je niet voldoende water eruit om alles zo eruit te spoelen).

Toen ze bij het grind kwamen (dat zit hier op ongeveer 8 meter diepte) zijn ze gestopt en hebben er een iets dunnere buis in gedaan waar onderaan een sok zit om het water te filteren. De slangen die bij de pompen worden geleverd zijn standaard 7,5m lang en dat is in bijna alle gevallen meer dan genoeg (zoals je al hebt kunnen lezen zit het grondwater al op ongeveer 1 meter diepte).
Je moet wel tot de grind laag gaan omdat je daarmee het makkelijkste het water in de buis krijgt.

Dit kun je ook zelf doen met wat kennis (eventueel youtube kennis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
Dit is ook heel interessant. Dan gebruik je je eigen tuin als waterreservoir. We hebben een klein kaveltje, 365m2, met een gigantisch dak oppervlak. Dus de truc is dan wel om voldoende water doorlatende grond te hebben zodat de grindlaag eronder het water krijgt

• nel!s
@DutchKel heb jij overwogen om je hwa infiltratie nog extra te verspreiden over de tuin, bv door de Dyka Duborain infiltratie kratten?

• DutchKel
Nee dat hebben we niet overwogen. Het hwa wordt hier sowieso al via sloten in de wijk verspreid. Ik vond dat wel voldoende. Dan hoef ik ook niet na te denken waar ik het allemaal plaats. Het voordeel is ook dat de sloot direct naast onze tuin is waarbij met heel veel regenval al het overtollige water over de opsluitband direct de sloot in loopt ipv in huis. Maar tot nu toe hebben we nog niet zoveel regen gehad.

Deze constructie zat al bij de oplevering van het huis (en is over de hele wijk doorgetrokken). Het heeft ook nadelen, ik mag bijvoorbeeld niet mijn auto thuis wassen omdat de zeepresten dan direct via de kolk in de natuur hier terecht komen.

Pagina: 1