Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-11 20:35
Wij wonen sinds anderhalf jaar in onze nieuwbouwwoning, deze is opgeleverd met 6 Longhi Solar panelen (LR6-60HPB-315M) aangesloten op een GoodWe GW1500-NS.

In totaal zou ik graag (in totaal) 20 panelen willen maar dit past allemaal niet op het dak waar de eerste 6 al liggen.

Op deze foto kan je goed zien hoe de panelen bij mij (linker woning) en de buurman (rechter woning) geplaatst zijn. Zoals er te zien is kunnen er 8 panelen naast de 6 die er al liggen:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/JdGnZSV/dak.jpg

De woning:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/kmTZ89T/huis.png

Als ik op dezelfde wijze 8 extra panelen laat leggen dan zou ik er graag nog ergens 6 kwijt willen. De vraag is echter of deze het beste op het platte dak van de garage/carport kunnen of dat we deze op de andere dakhelft moeten leggen. Mijn buurman heeft er 6 op zijn garage maar zijn garage dak zit richting het zuiden. Bij mijn woning heeft het garage dak lange tijd schaduw van de woning zelf. (in de zomer met een 'hoge' zon uiteraard minder last van)

Iemand enig idee wat een betere optie zal zijn? Als er informatie ontbreekt dan hoor ik het graag.

Alle reacties

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-11 15:41
Nog een cv ketel gewoon? Boven is noord? Dan kan je op de andere kant de 6 panelen kwijt misschien?

• kever678
lothar schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 11:25:
Nog een cv ketel gewoon? Boven is noord? Dan kan je op de andere kant de 6 panelen kwijt misschien?
Ja, zit nog op een CV ketel. (vergunning voor bouw was net verleend voordat het niet meer mocht) Rij wel elektrisch en heb een airco staan....

Noord is boven inderdaad.

Het is de de vraag in welke van de gele vakken ze het beste kunnen, andere kant dak of garage?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/rc8NctH/huis.png

[ Voor 16% gewijzigd door kever678 op 04-05-2021 11:30 ]

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-11 10:58

Gerco-M

mijn tornado res.

Ik zou ze absoluut niet op het platte dak van de garage leggen, maar gewoon op de andere dakhelft. Die zit op noord oost en helemaal vrij, terwijl de garage noord is en schaduw heeft van het huis. Die noord oost heeft ca 65% instraling terwijl ik op het garage dak niet meer dan 45% verwacht. Als die dat al haalt. Als je echt alle opbrengst wilt is dat altijd weer 45% meer dan een leeg dak, maar ik zou wel beginnen bij het dak aan de andere kant in elk geval, dat is meer rendabel.

Ook heb je met panelen op de oost en west kant een leuke spreiding van je opbrengst natuurlijk, zodat je sochtends al stroom hebt, en savonds ook nog steeds. Heel mooi!
Dan kan je kwa omvormer ook weer wat onderdimensioneren en wordt het ook niet heel duur denk ik, gewoon standaard omvormer en niets fraais nodig.

@migjes kan je er vast meer over vertellen ;)

En wel dan het hele dak vol leggen natuurlijk, alleen het gele vlak is wat weinig. Gewoon gelijk goed doen en zoveel mogelijk Wp op je dak leggen, dan ben je er ook gelijk helemaal klaar mee en heb je maximaal economisch en duurzaam rendement.
Dus op de ZW kant wat panelen bij leggen, en op de NO kant het dak ook volleggen.
Dat zou ik doen. En heb ik gedaan nu mijn ZO en NW volliggen. Zelfde idee ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Gerco-M op 04-05-2021 11:40 ]

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@kever678
oke 6 longi panelen.
en een goodwe 1500.

die longi panelen kun je combineren met een hele hoop op de markt zijnde panelen.
en kun je 12 stuks van maken. (dus 6 panelen er onder.)
waarom 12, dat is het optimale aantal voor een 1 fase omvormer met dat type paneel. ;)

de goodwe die hangt aan een 1fase 16A groep.
dus als je die vervangt voor een omvormer van 16A (dus een sma SB 3.6 of ander merk)
dan heb je 2x een mpp, voor je oost en je west.

dan het andere dak ook iets tussen de 6-12 panelen ophangen en je bent al klaar.
is niet heel je dak vol, maar dit is wel de goedkoopste oplossing. ;)

oost-west:
zie mijn dak met een voorbeeld dag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
oost en west hebben een ander moment van hun top halen, dus ik heb al 6430Wp op een 4kW omvormer hangen.
als jij voor 2x12x3??Wp gaat, dan kan dat nog wel op een 3600W (16A) omvormer.
je topt iets af, maar dat is niet veel.

bedenk dat zonnepanelen zoals de longi 315Wp zijn maar hun NOCT waarde is maar 233W.
12x233W=2796W en dat met oost west haal je het net op een 16A omvormer.
de opbrengst van deze set zal rond de 6000kWh liggen per jaar. ;)

of dit genoeg is, mag je zelf bepalen, maar dit is de goedkoopste weg.
meer panelen is meer opbrengst, maar extra groep aanleggen is wel weer extra kosten. ;)

edit:
je hebt dan nog een goodwe 1500 over.
die kun je verkopen op marktplaats, of je maakt een afdakje in de tuin van een stel panelen.
en je hebt zo nog een extra opbrengst dingetje.
inspiratie:
https://zonneveranda.nl/

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 04-05-2021 15:31 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• kever678
migjes schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 13:00:
@kever678
oke 6 longi panelen.
en een goodwe 1500.

die longi panelen kun je combineren met een hele hoop op de markt zijnde panelen.
en kun je 12 stuks van maken. (dus 6 panelen er onder.)
waarom 12, dat is het optimale aantal voor een 1 fase omvormer met dat type paneel. ;)

de goodwe die hangt aan een 1fase 16A groep.
dus als je die vervangt voor een omvormer van 16A (dus een sma SB 3.6 of ander merk)
dan heb je 2x een mpp, voor je oost en je west.

dan het andere dak ook iets tussen de 6-12 panelen ophangen en je bent al klaar.
is niet heel je dak vol, maar dit is wel de goedkoopste oplossing. ;)

oost-west:
zie mijn dak met een voorbeeld dag:
[Afbeelding]
oost en west hebben een ander moment van hun top halen, dus ik heb al 6430Wp op een 4kW omvormer hangen.
als jij voor 2x12x3??Wp gaat, dan kan dat nog wel op een 3600W (16A) omvormer.
je topt iets af, maar dat is niet veel.

bedenk dat zonnepanelen zoals de longi 315Wp zijn maar hun NOCT waarde is maar 233W.
12x233W=2796W en dat met oost west haal je het net op een 16A omvormer.
de opbrengst van deze set zal rond de 6000kWh liggen per jaar. ;)

of dit genoeg is, mag je zelf bepalen, maar dit is de goedkoopste weg.
meer panelen is meer opbrengst, maar extra groep aanleggen is wel weer extra kosten. ;)

edit:
je hebt dan nog een goodwe 1500 over.
die kun je verkopen op marktplaats, of je maakt een afdakje in de tuin van een stel panelen.
en je hebt zo nog een extra opbrengst dingetje.
inspiratie:
https://zonneveranda.nl/
Bedankt voor de uitgebreide reactie.

Als ik dat plan volg dan kom ik op zoiets uit:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/r4zt0Vz/zonnepanelen.png

Nog een aantal vragen:
  • Bij deze opzet krijg ik aan beide kanten 12 panelen terwijl het me logischer lijkt om er 14 aan de zonnige kant te leggen?
  • Heeft het nut om een zwaardere omvormer te pakken? Prijsverschil tussen bijvoorbeeld de 3.6 en 4.0 is minimaal.
Wel fijn om alles op dezelfde omvormer te hebben ivm monitoring. Zou in de toekomst de 'oude' wellicht nog kunnen gebruiken op de (nog te plaatsen) overkapping.

Zal ook @Rol-Co en @AUijtdehaag even taggen... die hebben me van goed advies voorzien in het topic voor mijn broer. :>

[ Voor 3% gewijzigd door kever678 op 04-05-2021 20:33 ]

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Hoe breed is dat dak? Meer dan 6m toch?
Heb je een aanbouw? Zie ik dat goed?

Noord plat zou ik niet doen, NO wel maar dan een subtiel rijtje van 6 panelen portrait bovenin. Dat is ook de voorkant van je huis en aanzicht.

Achter kan je natuurlijk wel los, kijken of je pijpjes kan verhuizen dan zie ik wel mogelijkheden van 16x400Wp.
Oude kan je op NO plakken.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• migjes
kever678 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 20:29:
[...]

Bedankt voor de uitgebreide reactie.

Als ik dat plan volg dan kom ik op zoiets uit:

[Afbeelding]
ziet er niet slecht uit.
Nog een aantal vragen:
[list]
• Bij deze opzet krijg ik aan beide kanten 12 panelen terwijl het me logischer lijkt om er 14 aan de zonnige kant te leggen?
jep dat is zeker logischer en is nog beter ook.
maar: een 1 fase wil liever 12 panelen, en 14 panelen kan zelfs zo zijn dat hij dan te veel Voc heeft en dan start hij niet, of erger te veel Vmpp en gaat hij kapot.
• Heeft het nut om een zwaardere omvormer te pakken? Prijsverschil tussen bijvoorbeeld de 3.6 en 4.0 is minimaal.
[/list]
jep het heeft zeker nut.
maar: 3,6 = 16A 4.0 = meer.
je hebt nu een 16A groep voor de goodwe, dus daar zit een grens.
(nu heb ik ook een 4000VA omvormer op een 16A groep hangen, en ja dat kan wel.
is zelfs niet eens onveilig, maar je hebt cijfer fetisch mensen en die zullen dit als onveilig bestempelen.
en zie maar eens een installateur met echte kennis te vinden die het wil aanleggen.
dus ik geef je niet veel kans dat dit je lukt om geregeld te krijgen.
en houd ook rekening met de ALS, geen idee hoe dat nu zit in je setup.)
Wel fijn om alles op dezelfde omvormer te hebben ivm monitoring. Zou in de toekomst de 'oude' wellicht nog kunnen gebruiken op de (nog te plaatsen) overkapping.

Zal ook @Rol-Co en @AUijtdehaag even taggen... die hebben me van goed advies voorzien in het topic voor mijn broer. :>
je zult vast wel hulp krijgen als ze tijd hebben. ;)

(een tip:
kijk eens naar fronius omvormers, die heb je met 1 fase en kunnen wel 14 panelen per mpp aan.
en check ook even of steca misschien nog iets heeft, maar ik dacht het niet.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• kever678
Rol-Co schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 21:54:
Hoe breed is dat dak? Meer dan 6m toch?
Heb je een aanbouw? Zie ik dat goed?

Noord plat zou ik niet doen, NO wel maar dan een subtiel rijtje van 6 panelen portrait bovenin. Dat is ook de voorkant van je huis en aanzicht.

Achter kan je natuurlijk wel los, kijken of je pijpjes kan verhuizen dan zie ik wel mogelijkheden van 16x400Wp.
Oude kan je op NO plakken.
Dak moet ik even uitzoeken, zal redelijk kloppen. (binnen van muur naar muur is 5,4 meter)

Voorkant 2 keer een rij van 3 lijkt me ook het mooiste staan. En ja, zit een aanbouw van 1,2 meter aan de achterkant.
migjes schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 08:57:
[...]

ziet er niet slecht uit.

[...]

jep dat is zeker logischer en is nog beter ook.
maar: een 1 fase wil liever 12 panelen, en 14 panelen kan zelfs zo zijn dat hij dan te veel Voc heeft en dan start hij niet, of erger te veel Vmpp en gaat hij kapot.

[...]

jep het heeft zeker nut.
maar: 3,6 = 16A 4.0 = meer.
je hebt nu een 16A groep voor de goodwe, dus daar zit een grens.
(nu heb ik ook een 4000VA omvormer op een 16A groep hangen, en ja dat kan wel.
is zelfs niet eens onveilig, maar je hebt cijfer fetisch mensen en die zullen dit als onveilig bestempelen.
en zie maar eens een installateur met echte kennis te vinden die het wil aanleggen.
dus ik geef je niet veel kans dat dit je lukt om geregeld te krijgen.
en houd ook rekening met de ALS, geen idee hoe dat nu zit in je setup.)

[...]

je zult vast wel hulp krijgen als ze tijd hebben. ;)

(een tip:
kijk eens naar fronius omvormers, die heb je met 1 fase en kunnen wel 14 panelen per mpp aan.
en check ook even of steca misschien nog iets heeft, maar ik dacht het niet.)
Kan ik niet makkelijker een 3 fase omvormer pakken? (SMA Sunny Tripower 5.0 of iets dergelijks)

[ Voor 51% gewijzigd door kever678 op 05-05-2021 10:26 ]

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Ja 3 fase is hier dan denk ik iets efficienter. Dan kan je per string wat meer panelen doen, en ook heb je minder problemen met hogere net voltages als die daar voor gaan komen.

En ook belangrijk, je kan kwa omvormer vermogen iets hoger want ik vermoed toch dat je met 8370 Wp op een 3.6 of zelfs 4.0 wel vrij veel aftopping gaat krijgen, zelfs in oost / west opstelling. Dan is de genoemde 5.0 inderdaad een betere optie.
En dan zijn die 2 extra panelen die je noemde ook geen punt meer ;)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• migjes
@kever678
jep je kunt een 3fase omvormer pakken, alleen die willen het liefst 18 panelen van dat type per mpp.
(kan ook wel iets minder. ;) )
en je zult een nieuwe groep moeten aanleggen + kabel (en misschien ook nieuwe buis?).

het mooie van een 16A omvormer op de oude groep is gewoon de lage kosten.
minimale investering maximaal effect. (en hergebruik van oud spul.)

maar heb je geld genoeg, dan zijn er altijd betere oplossingen te verzinnen.
zolang geld geen probleem is dan kun je ook voor betere panelen gaan en die oude weg doen.
(315Wp is aardig ouderwets aan het worden)
of betere dak dekking.
trucjes er voor zijn b.v:
panasonic met 3 verschillende maten die mix baar zijn in 1 seriële string en dan heb je vaak een nog betere dakdekking. (en die doen een 8% extra kWh per Wp.)
of misschien de kekie nieuwe LG panelen.
dus lucht is de limiet, of je bankrekening.
het zijn gewoon keuzes die een prijs hebben. ;)
Gerco-M schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:36:
En ook belangrijk, je kan kwa omvormer vermogen iets hoger want ik vermoed toch dat je met 8370 Wp op een 3.6 of zelfs 4.0 wel vrij veel aftopping gaat krijgen, zelfs in oost / west opstelling. Dan is de genoemde 5.0 inderdaad een betere optie.
En dan zijn die 2 extra panelen die je noemde ook geen punt meer ;)
mee eens, ik zou ook liever een 5kW omvormer zien. ;)
maar toch lees ook:
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
en dan neem ik 8300Wp = +/-5800NOCT = +/-4000W oost-west.
en dan is het wel: "zonnepanelen leveren meer dan 90% van de tijd, minder dan 70% van hun STC vermogen."
dus het kan wel, met maar minimaal verlies.
als centen de drijfveer is is dit zelfs erg slim om te doen.
maximaal aftrek posten en lage aanleg kosten en hoge opbrengst.
5100€ / 8370Wp = 0,61€/Wp dat is niet slecht voor een setje wat je laat aanleggen. ;)

[ Voor 40% gewijzigd door migjes op 05-05-2021 11:12 ]

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

@migjes

Ja ik ken onderdimensionering, maar hoe dat in oost - west uitpakt heb ik nog wat moeite mee om in te schatten. Dit ligt ook enorm aan de dakhoek denk ik.
Ik zie hier bij mezelf met 16kwp totaal op ZO en NW al wel eens pieken van 12kw. Dat is al 75% op een dakhoek van 36 graden. Maar dat zijn pieken. Op parabool dagen komt het al niet ver boven de 10kw uit. Ca 65%. Dus vandaar dat het me al wel een goed idee leek om met 8.3kwp boven de 5kw te blijven, zonder enige substantiele aftopping. Koude panelen piekjes kan je missen, maar parabool piekjes minder snel, toch?

• Rol-Co

Rol-Co

Als hij 16x400 op west krijgt is 6400Wp dus een mooie 6kW op 3 fase is passend, geen rocketscience denk ik.

Oude set naar NO in 2x3 ls met bestaande materialen.

• migjes
Gerco-M schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 12:47:
@migjes

Ja ik ken onderdimensionering, maar hoe dat in oost - west uitpakt heb ik nog wat moeite mee om in te schatten. Dit ligt ook enorm aan de dakhoek denk ik.
Ik zie hier bij mezelf met 16kwp totaal op ZO en NW al wel eens pieken van 12kw. Dat is al 75% op een dakhoek van 36 graden. Maar dat zijn pieken. Op parabool dagen komt het al niet ver boven de 10kw uit. Ca 65%. Dus vandaar dat het me al wel een goed idee leek om met 8.3kwp boven de 5kw te blijven, zonder enige substantiele aftopping. Koude panelen piekjes kan je missen, maar parabool piekjes minder snel, toch?
is ook lastig, en ja het missen van koude piekjes is niet erg, maar ook het missen van een stuk parabool (of oost west de tepel van de tiet vorm) het is geen ramp.

en als je het echt puur financieel bekijkt, dan is oost-west(45 graden) + 2x30% onder dimensioneren geen probleem.
het heeft meer met bloeddruk van de gebruiker te maken als dat er echt substantieel verlies is.

maak kijk eens naar deze setup:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dqZTKfU3bawwMqnqt9WURkDX-oE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cH0hZVDbOmQwFQCGQkdJQZE9.jpg?f=user_large
dit was 2x10x190Wp=3800Wp, de dag was in de lente met iets meer als NOCT. (NOCT = 1300W)
maar ja als je dit aan een 1500W omvormer had hangen, dan knipte je de tepel van de tiet vorm.
(niks vrouw onvriendelijks, niks iets te dikken mannen onvriendelijks word er mee bedoeld.)
maar 4 uur lang een 200W, dat is maar 0,8kWh verlies, dit op een dag opbrengst van 18-20kWh.
het glas is dus nog steeds 95% vol, en zeker niet 5% leeg. ;)
(ik ben zelf geen voorstander van onder dimensioneren, maar als de situatie zich voor doet dan is het soms toch een leuke oplossing. ;) )

maar zo als @Rol-Co ook al zegt, zijn er centen, dan zijn er veel betere oplossingen.
het is aan de gebruiker/eigenaar om te besluiten of geld of opbrengst of dakdekking (of een combi) belangrijker is.
ons ego is daar ondergeschikt aan. ;)

• kever678
Heb inmiddels wat offertes opgevraagd met als doelstelling om 6 panelen aan een kant te leggen en 8 panelen toe te voegen aan de andere kant. (20 in totaal dus) Ben benieuwd waar ze mee komen.

• migjes
kever678 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 22:44:
Heb inmiddels wat offertes opgevraagd met als doelstelling om 6 panelen aan een kant te leggen en 8 panelen toe te voegen aan de andere kant. (20 in totaal dus) Ben benieuwd waar ze mee komen.
cool.

het is nu wel even onduidelijk hoe je dit nu wil?
1 fase dan is 12 panelen ongeveer de maximum per kant. ;)
of anders een speciale omvormer gebruiken.

en 6 panelen per mpp is weer te weinig voor een 3fase omvormer.
(en ook al heel krap voor 1 fase omvormer.)

voorbeeld met een speciale 1fase omvormer:
14x Jinko JKM350M-6TL3-B Tiger Half Cel Full Black 350Wp
€ 1.708,00
2x Clickfit Evo Pannendak Portrait 1 rij van 7 panelen
€ 456,00
Complete installatie 14 Panelen inclusief meterkast aanpassing en bekabeling
€ 1.444,00
1x Fronius Primo 3.6-1 2x MPP inclusief Wlan, Lan en Webserver
€ 1.022,00

Totaal 4 producten excl. btw € 3.826,45
BTW € 803,55
Totaal € 4.630,00

maar ik vind dan @Rol-Co zijn oplossing al weer een stuk beter als je nu vraagt.
nu pak je een beetje de midden weg, die boter nog vis is. :?
dit is niet de beste weg om te nemen. ;)

• Rol-Co

Rol-Co

kever678 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 22:44:
Dan ga je dus 2 soorten panelen in 1 string zetten, oude en nieuwe op een nieuwe omvormer en de oude omvormer gebruiken voor NO op nieuwe panelen?

Geef nou iets meer uit en laat de huidige paneeltjes naar NO verhuizen, kijk of je iets met de pijpjes kan veranderen (wat dichter naar het raam of naar NO ) en plak daar 400-410Wp panelen (2m bij 99 cm) in portrait.

| | | | | |
| |.....| |
| | | | | |

Zo dus, en die 16 op een mooie 6kW 3 fase omvormer, dan heb je in mijn ogen een super systeempje.
:)

• kever678
migjes schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:13:
[...]

cool.

het is nu wel even onduidelijk hoe je dit nu wil?
1 fase dan is 12 panelen ongeveer de maximum per kant. ;)
of anders een speciale omvormer gebruiken.

en 6 panelen per mpp is weer te weinig voor een 3fase omvormer.
(en ook al heel krap voor 1 fase omvormer.)

voorbeeld met een speciale 1fase omvormer:
14x Jinko JKM350M-6TL3-B Tiger Half Cel Full Black 350Wp
€ 1.708,00
2x Clickfit Evo Pannendak Portrait 1 rij van 7 panelen
€ 456,00
Complete installatie 14 Panelen inclusief meterkast aanpassing en bekabeling
€ 1.444,00
1x Fronius Primo 3.6-1 2x MPP inclusief Wlan, Lan en Webserver
€ 1.022,00

Totaal 4 producten excl. btw € 3.826,45
BTW € 803,55
Totaal € 4.630,00

maar ik vind dan @Rol-Co zijn oplossing al weer een stuk beter als je nu vraagt.
nu pak je een beetje de midden weg, die boter nog vis is. :?
dit is niet de beste weg om te nemen. ;)
Rol-Co schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 11:22:
[...]

Dan ga je dus 2 soorten panelen in 1 string zetten, oude en nieuwe op een nieuwe omvormer en de oude omvormer gebruiken voor NO op nieuwe panelen?

Geef nou iets meer uit en laat de huidige paneeltjes naar NO verhuizen, kijk of je iets met de pijpjes kan veranderen (wat dichter naar het raam of naar NO ) en plak daar 400-410Wp panelen (2m bij 99 cm) in portrait.

| | | | | |
| |.....| |
| | | | | |

Zo dus, en die 16 op een mooie 6kW 3 fase omvormer, dan heb je in mijn ogen een super systeempje.
Ik ben het met jullie eens dat het idee niet de beste uitwerking is maar heb een vrij open vraag gesteld voor de offertes. Niet "ik moet XX" maar "de gedachte is XX, mocht er een betere oplossing zijn dan hoor ik het graag". Hoop hiermee ook in de offerte's (of vragen die ik krijg) het kaf van het koren te scheiden.

Als een partij niks benoemd over te weinig panelen op een string of een te zware omvormer voor maar X panelen dan weet ik direct dat ik daar niet moet zijn....

Wordt (als het goed is) vandaag gebeld door green-guys.nl om wat zaken door te spreken, ben benieuwd.

• migjes
@kever678
lol is een methode maar ben bang dat ik het antwoord al weet. ;)
hier heb je solaredge (duur) en alles is opgelost.
(we zijn het niet gewend: dat installateurs weten dat je oude en nieuwe panelen kunt mixen zonder echt veel problemen. en oost-west dat vinden ze ook nog vreemd.
de meeste die installeren panelen, en rijden dan met piepende banden weer weg, die poet is binnen en willen verder liever niks van de klant horen, nog dat er gecheckt word of de installatie het goed om minder goed doet. na een jaar terug bellen naar de klant is niet normaal.
na calculatie kost geld en is lastig, leren er van is maar een vreemd iets. best wel zonde eigenlijk zo worden ze dus nooit slimmer.
hier op het forum word meer geïnstalleerd en geëxperimenteerd, en van experimenten geleerd of dat nu slim was of niet. ;) )

probleem is, of je kiest voor mijn oplossing. (1 fase iets onder dimensioneren)
die is goedkoop, maar een beetje wattig.
of je kiest @Rol-Co zijn oplossing van 3fase.
stukje duurder, maar meer opbrengst.

en er zullen vast nog wel wat tussen oplossingen zijn. ;)

• Rol-Co

Rol-Co

@kever678 @migjes

Dat gaat inderdaad nooit een beste oplossing worden maar een makkelijkste, snelste, meest opleverende oplossing.

• kever678
Ben zelf ook het meest voor @Rol-Co zijn oplossing maar ben benieuwd of installateurs ook een al geïnstalleerde set willen verplaatsen.

Tevens brengt dat kosten met zich mee wat niet direct extra opbrengst oplevert dus ben ook benieuwd hoe dat plaatje eruit ziet.

Wordt vervolgd in ieder geval, bedankt tot dusverre heren.

• Rol-Co

Rol-Co

kever678 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 12:16:
Ben zelf ook het meest voor @Rol-Co zijn oplossing maar ben benieuwd of installateurs ook een al geïnstalleerde set willen verplaatsen.

Tevens brengt dat kosten met zich mee wat niet direct extra opbrengst oplevert dus ben ook benieuwd hoe dat plaatje eruit ziet.

Wordt vervolgd in ieder geval, bedankt tot dusverre heren.
A ) ze zijn er al om een set te plaatsen
B ) als ze meer panelen willen verkopen moet de "oude set" er af
C ) wie betaald bepaald......

Ofwel, gewoon vragen wat de meerkosten zijn om te verhuizen. Je kan het maar 1x goed doen.

• kever678
Rol-Co schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 13:26:
[...]

A ) ze zijn er al om een set te plaatsen
B ) als ze meer panelen willen verkopen moet de "oude set" er af
C ) wie betaald bepaald......

Ofwel, gewoon vragen wat de meerkosten zijn om te verhuizen. Je kan het maar 1x goed doen.
Net gesproken met green-guys.nl, hij gaat een offerte opstellen met 6 panelen aan een kant en 8 aan de andere en tevens uitzoeken wat het gaat kosten om te verleggen zodat ik inzicht heb in beide.

• kever678
Inmiddels 3 offertes binnen gekregen, had in totaal 4 bedrijven benaderd.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/NyTcPLN/Screenshot-2021-05-10-at-20-10-32.png
  • Solar Edge: naar mijn inziens niet nodig. (wel alles op 1 omvormer)
  • 325WP panelen...
  • Komt 500 euro ex btw bij als ik de panelen wil verplaatsen.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/bKPySbY/Screenshot-2021-05-10-at-20-08-19.png
  • Solar Edge: naar mijn inziens niet nodig. (wel alles op 1 omvormer)
  • 335WP panelen...
  • Vraag voor het verplaatsen van de panelen is helemaal niet op in gegaan.
  • Veruit de duurste.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/x5L77QR/Screenshot-2021-05-10-at-20-11-38.png
  • Goedkoopste (en naar mijn inziens ook de beste oplossing. (wordt ook goed meegedacht)
  • 365WP panelen.
  • Inclusief verplaatsten huidige set.
Heb hier de gedachte om op de laatste offerte akkoord te geven, positief gevoel bij zowel de offerte als het bedrijf.

@Rol-Co @migjes @Gerco-M Any thoughts?

• Rol-Co

Rol-Co

3e partij in mijn ogen, niet te duur en grijpt niet meteen naar solaredge, afhankelijk van je budget natuurlijk zou ik kijken of je het daar wat kan bijschaven eventueel naar grotere panelen en een 3 fase omvormer van 6000W.

Maar het begin is al best goed toch? Bij deze partij.

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Ja kwa getallen komt die laatste het beste tevoorschijn ja!
En inderdaad een nette stringomvormer is hier ook goed dus dat is ook al een plus voor hen.
Verplaatsen huidige set is ook fijn natuurlijk, dat dit ook al meegenomen is.

Heel belangrijk is ook het contact met hen en of de communicatie soepel gaat en je positief over deze partij te spreken bent. Dat is ook zeker ook een grote plus voor hen.

Grotere panelen en 3 fase omvormer kan je meer opbrengst per jaar brengen, maar of je dat wilt ligt een beetje aan of je een maximale jaar opbrengst wilt hebben of een maximaal economisch rendement en lage TVT. Want die 2 zullen misschien toch wel een stukje duurder zijn terwijl de extra opbrengst dat niet snel terugverdiend. Maar wel in 15 jaar, en dan heb je wel 15 jaar een hogere opbrengst. Bijvoorbeeld...

En dan ook zou ik zelf eerder kiezen voor betere panelen dan voor een grotere omvormer. In de winter als je de stroom hard nodig hebt werkt elke extra paneel Wp in je voordeel, terwijl dat extra omvormer vermogen een beetje staat te idlen eigenlijk ;)

Fijn te zien dat het plan de goede kant op gaat! Het garage leg plan zie ik niet meer genoemd dus ik neem aan dat dat in elk geval voor nu niet in de planning ligt, maar nu met beide kanten van het dak heb je toch al een heel nette opbrengst lijkt me.

• kever678
Rol-Co schreef op maandag 10 mei 2021 @ 20:44:
3e partij in mijn ogen, niet te duur en grijpt niet meteen naar solaredge, afhankelijk van je budget natuurlijk zou ik kijken of je het daar wat kan bijschaven eventueel naar grotere panelen en een 3 fase omvormer van 6000W.

Maar het begin is al best goed toch? Bij deze partij.
Gerco-M schreef op maandag 10 mei 2021 @ 20:56:
Ja kwa getallen komt die laatste het beste tevoorschijn ja!
En inderdaad een nette stringomvormer is hier ook goed dus dat is ook al een plus voor hen.
Verplaatsen huidige set is ook fijn natuurlijk, dat dit ook al meegenomen is.

Heel belangrijk is ook het contact met hen en of de communicatie soepel gaat en je positief over deze partij te spreken bent. Dat is ook zeker ook een grote plus voor hen.

Grotere panelen en 3 fase omvormer kan je meer opbrengst per jaar brengen, maar of je dat wilt ligt een beetje aan of je een maximale jaar opbrengst wilt hebben of een maximaal economisch rendement en lage TVT. Want die 2 zullen misschien toch wel een stukje duurder zijn terwijl de extra opbrengst dat niet snel terugverdiend. Maar wel in 15 jaar, en dan heb je wel 15 jaar een hogere opbrengst. Bijvoorbeeld...

En dan ook zou ik zelf eerder kiezen voor betere panelen dan voor een grotere omvormer. In de winter als je de stroom hard nodig hebt werkt elke extra paneel Wp in je voordeel, terwijl dat extra omvormer vermogen een beetje staat te idlen eigenlijk ;)

Fijn te zien dat het plan de goede kant op gaat! Het garage leg plan zie ik niet meer genoemd dus ik neem aan dat dat in elk geval voor nu niet in de planning ligt, maar nu met beide kanten van het dak heb je toch al een heel nette opbrengst lijkt me.
Is nog wel wat ruimte in het budget (wat ik met de directrice thuis heb besproken) Doel was echter naar 20 panelen en de hoop dat dit voor max 5k ex btw zou kunnen. Ook net een overkapping besteld, is met de huidige prijzen ook geen goedkope hobby :+

Bedankt voor de hulp, denk dat ik deze akkoord geef en een prima oplossing heb.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
En als de directrice "ineens" besluit electrisch te gaan rijden?

Knal gewoon meteen beide oost en west daken vol op een 3-fase omvormer.
En de 6 naar de beschaduwde garage.
Je kan het nu in 1x goed doen

Vul het eens in, in https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/
Kies rode knopje nieuw project, vul lokatie gegevens in en kies handmatige planning.

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-05-2021 22:19 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Rol-Co

Rol-Co

kever678 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 22:10:
[...]

[...]

Is nog wel wat ruimte in het budget (wat ik met de directrice thuis heb besproken) Doel was echter naar 20 panelen en de hoop dat dit voor max 5k ex btw zou kunnen. Ook net een overkapping besteld, is met de huidige prijzen ook geen goedkope hobby :+

Bedankt voor de hulp, denk dat ik deze akkoord geef en een prima oplossing heb.
Ja en nee, de goodwe 5k is er in enkel en 3 fase, dus als je 3 fase in huis hebt kan je beter geen enkel fase omvormer hebben van die grootte.

@AUijtdehaag
2 daken vol is weer erg veul en gelijk bijna 2x zo duur toch? Iets grotere panelen pakken van 2 meter die bijna dezelfde prijs zijn maar de ruimte beter opvullen en meer Wp zijn. 14x410 bijv.

• kever678
Rol-Co schreef op maandag 10 mei 2021 @ 22:31:
[...]

Ja en nee, de goodwe 5k is er in enkel en 3 fase, dus als je 3 fase in huis hebt kan je beter geen enkel fase omvormer hebben van die grootte.

@AUijtdehaag
2 daken vol is weer erg veul en gelijk bijna 2x zo duur toch? Iets grotere panelen pakken van 2 meter die bijna dezelfde prijs zijn maar de ruimte beter opvullen en meer Wp zijn. 14x410 bijv.
5k = €5000.

Alles compleet volgooien is mooi maar heb helaas geen geldboom in de tuin staan. (wel een mooie olijfboom gelukkig :> )

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je rijdt al elektrisch lees ik nu pas.

Zolang je mag salderen tank je dus gratis. Wordt vanaf 2033 afgebouwd over 10 jaar.

Heb je enig idee van je verbruik van de auto?
14 extra panelen zijn zo terug verdiend denk ik.
Gooi ook nog een monobloc l/w warmtepomp op je garage met boilervat en subsidie.
Eventueel het boilervat uitvoeren met Aton power to heat element (stil en overschot zonnepanelen per direkt opmaken)
Je kan nu gratis van het gas af. (En bespaar op vastrecht)
Cv op markplaats.

Als je er nu niet het geld voor hebt, dan even doorsparen.
Uiteindelijk wil je geen kale dakpannen meer zien, en dan wordt het pas echt duur met naderhand alweer aanpassen

[ Voor 29% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-05-2021 06:50 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Nee 5000W
Heb je in enkel en 3 fase, als je 3 fase in huis hebt geen enkel fase kopen van 5000W, dat gaat een hoop gezeik geven nu of in de toekomst, dan een 3 fase versie van 5 of 6 kW
Alles compleet volgooien is mooi maar heb helaas geen geldboom in de tuin staan. (wel een mooie olijfboom gelukkig :> )
Nee zou ik ook niet doen, oude set aan de andere kant is zat, nieuwe set zou ik wel 2 meter panelen pakken, dat past ook denk ik en heb je meer Wp en kost je niet veel meer.
Dat zou nog wel in het budget moeten passen, ook kan je nog wat onderhandelen natuurlijk. ;)

• AUijtdehaag
  • Niet online
Even met sunnydesignweb gespeeld

14x 365 Wp west
6x 315 Wp oost
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gaIlRkUc73iv6wBkVqCRVchrM7M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ytBV0BbSkb8aWGQd3Yw3oMwA.png?f=fotoalbum_large

14x 365 Wp west
14x 365 Wp oost
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z8-uu5Wcuw-gLtVHq9Iw705896I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y45yxAMh1KpmEzm9vVerQEye.jpg?f=fotoalbum_large

14x 365 Wp west
14x 365 Wp oost
6x 315 Wp zuid
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wTMvcgSTXuruUxWZX14Fxg_nMrY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hRw7IWbJ81q9DGiQXbCteZf7.jpg?f=fotoalbum_large

• kever678
AUijtdehaag schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 05:07:
Je rijdt al elektrisch lees ik nu pas.

Zolang je mag salderen tank je dus gratis. Wordt vanaf 2033 afgebouwd over 10 jaar.

Heb je enig idee van je verbruik van de auto?
14 extra panelen zijn zo terug verdiend denk ik.
Gooi ook nog een monobloc l/w warmtepomp op je garage met boilervat en subsidie.
Eventueel het boilervat uitvoeren met Aton power to heat element (stil en overschot zonnepanelen per direkt opmaken)
Je kan nu gratis van het gas af. (En bespaar op vastrecht)
Cv op markplaats.

Als je er nu niet het geld voor hebt, dan even doorsparen.
Uiteindelijk wil je geen kale dakpannen meer zien, en dan wordt het pas echt duur met naderhand alweer aanpassen
Betreft wel een leaseauto dus wordt sowieso vergoed, voordeel is natuurlijk wel dat ik op die wijze altijd kan “salderen” door op het juiste moment te laden.
Rol-Co schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 14:11:
[...]

Nee 5000W
Heb je in enkel en 3 fase, als je 3 fase in huis hebt geen enkel fase kopen van 5000W, dat gaat een hoop gezeik geven nu of in de toekomst, dan een 3 fase versie van 5 of 6 kW

[...]

Nee zou ik ook niet doen, oude set aan de andere kant is zat, nieuwe set zou ik wel 2 meter panelen pakken, dat past ook denk ik en heb je meer Wp en kost je niet veel meer.
Dat zou nog wel in het budget moeten passen, ook kan je nog wat onderhandelen natuurlijk. ;)
Vanmiddag zijn ze even langs geweest en heb ik verzocht of ze ook een offerte willen opstellen voor 450wp panelen. Deze begin van de avond gekregen en net getekend geretourneerd.

Dit gaat het worden:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/HrtjYd3/23463377-83-B3-44-B5-A3-F8-F3-ACDACEF245.jpg

[ Voor 35% gewijzigd door kever678 op 11-05-2021 20:53 ]

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Goed plan! :)

Ook mooi dat verplaatsen huidige panelen meegenomen kan worden bij dezelfde installatie. Toch weer extra opbrengst, en per dak kant heb je het dan weer netjes en strak zonder dat je 2 types panelen aan een kant hebt. Mooi! (y)

• kever678
Gerco-M schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 21:19:
Goed plan! :)

Ook mooi dat verplaatsen huidige panelen meegenomen kan worden bij dezelfde installatie. Toch weer extra opbrengst, en per dak kant heb je het dan weer netjes en strak zonder dat je 2 types panelen aan een kant hebt. Mooi! (y)
Precies mijn gedachte inderdaad, prijs per wp netjes, relatief veel opbrengst en alles netjes strak. Die €250 voor het verplaatsen wel waard.

• Rol-Co

Rol-Co

Groot applaus *O* *O* *O*

Die 450's gaan wel lukken met 14 stuks? Die zijn namelijk weer een stuk groter dan 2 meter bij 99.
Ik neem aan dat de installateur wel gemeten heeft of iets van dat. (Dakpannen tellen)

Als het lukt is het super, well done!

• kever678
Rol-Co schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 00:11:
Groot applaus *O* *O* *O*

Die 450's gaan wel lukken met 14 stuks? Die zijn namelijk weer een stuk groter dan 2 meter bij 99.
Ik neem aan dat de installateur wel gemeten heeft of iets van dat. (Dakpannen tellen)

Als het lukt is het super, well done!
Hij heeft foto’s van het dak gemaakt en een dakpan gemeten zodat hij de dak oppervlakte kon berekenen. Gaf aan dat het zou passen dus moet goed komen.

• kever678
De zonnepanelen zijn inmiddels geplaatst:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/HVwVd3S/C423624-F-FE96-4695-8-F0-E-66-EC35-E8785-C.jpg

Nu viel het me vandaag echter op dat ze alle nieuwe panelen op dezelfde string hebben aangesloten. Ligt allemaal op dezelfde dak helft (zonder schaduw).. kan wat dat betreft prima op dezelfde string. Ik weet echter niet of dit wellicht teveel vermogen op dezelfde string kan zijn?

Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?
Pagina: 1