Cat 5e kabel op Cat6 patchpaneel / switch = snelheid omlaag?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rernst
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 07-05 18:49
Hoi,

Voor mijn nieuwbouwoning, waarin een cat6 UTP netwerk is aangelegd door de elektricien, heb
ik een patchkast met een cat6 UTP patchpaneel en Gigabit Ethernet (1000 Mbps) PoE+ managed switch op het oog.

Ik ben er achter gekomen dat de UTP kabels die gebruikt zijn geweest door de aannemer voor het alarm allemaal cat5e zijn (denk aan kabels naar camera's en sensoren en kabel die op modem/switch/patchpaneel moet aangesloten worden voor de alarmcentrale van verbinding met internet te voorzien).
(Deze kabels zijn door de aannemer van het alarm zelf getrokken en dus niet door mijn elektricien.)

Als ik nu die cat5e kabels mee afmonteer op het patchpaneel en dan doorpatch naar de switch, wordt dan heel mijn thuisnetwerk, dat allemaal via die switch gaat, omlaaggetrokken naar cat5e snelheid?

Zo ja, kan ik dat dan oplossen door
  • bijvoorbeeld de UTP kabel naar de alarmcentrale wel af te monteren op het patchpaneel maar dan rechtstreeks op een van de RJ45 poorten op de modem door te patchen (de modem heeft 4 RJ45 poorten waarvan 1 dient voor verbinding met de switch) en dus de Switch te bypassen of blijft het probleem dan nog steeds?
  • toch door te patchen naar de switch, maar het thuisnetwerk in de switch te scheiden van het alarmnetwerk door gebruik te maken van de managed switch functionaliteit?
Edit: cat6 switch veranderd naar Gigabit Ethernet (1000 Mbps) switch

[ Voor 7% gewijzigd door rernst op 04-05-2021 10:47 ]

Beste antwoord (via rernst op 04-05-2021 10:46)

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-05 09:13

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

rernst schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 10:32:
Als ik nu die cat5e kabels mee afmonteer op het patchpaneel en dan doorpatch naar de switch, wordt dan heel mijn thuisnetwerk, dat allemaal via die switch gaat, omlaaggetrokken naar cat5e snelheid?
Elke poort specifiek zal een snelheid onderhandelen, dus nee. En een CAT6 switch? Dat zegt niet zoveel, is allemaal dezelfde aansluiting. Een 10Gbit switch, of een gigabit? indien het laatste kan je toch niet meer dan een gigabit per poort.

[ Voor 19% gewijzigd door Lawwie op 04-05-2021 10:40 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:09

Cyphax

Moderator LNX
Wat is cat5e-snelheid in jouw beleving? cat5e is prima voor gigabit, cat6 ook, als het goed is is er geen sprake van een verschil in snelheid. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie

Lawwie

Elke poort specifiek zal een snelheid onderhandelen, dus nee. En een CAT6 switch? Dat zegt niet zoveel, is allemaal dezelfde aansluiting. Een 10Gbit switch, of een gigabit? indien het laatste kan je toch niet meer dan een gigabit per poort.

[ Voor 19% gewijzigd door Lawwie op 04-05-2021 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:29

servies

Veni Vidi Servici

Wat is een cat6 poe switch?
Lijkt een beetje op een gevalletje met klok en klepel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rernst
servies schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 10:38:
Wat is een cat6 poe switch?
Lijkt een beetje op een gevalletje met klok en klepel...
die PoE (het is trowuens PoE+) had ik er misschien niet moeten bijzetten aangezien dat dat niets uitmaakt, het is een Gigabit Ethernet (1000 Mbps) managed switch.

uitdrukking klok en lepel ken ik nog niet, zal misschien iets Nederlands zijn (ben zelf Belg ;))

[ Voor 3% gewijzigd door rernst op 04-05-2021 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie

Lawwie

rernst schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 10:41:
[...]

die PoE (het is trowuens PoE+) had ik er misschien niet moeten bijzetten aangezien dat dat niets uitmaakt, het is een Cat6 managed switch.

uitdrukking klok en lepel ken ik nog niet, zal misschien iets Nederlands zijn (ben zelf Belg ;))
CAT6 zegt niets, is het een gigabit switch, een 10gbit switch? Switch zal gewoon rj45 poortjes hebben, ongeacht welk nr cat kabel je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:55
Ik heb ook overal 5e gelegd omdat het veel makkelijker is om meer kabels in een buis te proppen. Gaat prima op gigabit. Ook op de lange kabels. (+25m)

poe; heb je dat nodig voor je devices? Maakt het wel duur immers.

[ Voor 6% gewijzigd door Mistraller op 04-05-2021 10:43 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie

Lawwie

@rernst Met een gigabit switch heb je niks aan je CAT6 kabels, snelheidswijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rernst
Lawwie schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 10:38:
[...]

Gigabit Ethernet (1000 Mbps) , heb mijn vraag aangepast. Maar dit is een goed punt waar ik niet aan gedacht had; de switch die ik wil ondersteunt geen 10Gbit, dus het maakt eigenlijk niet uit zoals je zegt.

Maar goed om te weten dat elke poort zijn eigen snelheid onderhandelt, en de snelheid niet door de traagste er onderuit gehaald wordt (mijn elektricien dacht dat dit misschien het geval zou zijn, vandaar deze vraag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie

Lawwie

rernst schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 10:46:
[...]

Gigabit Ethernet (1000 Mbps) , heb mijn vraag aangepast. Maar dit is een goed punt waar ik niet aan gedacht had; de switch die ik wil ondersteunt geen 10Gbit, dus het maakt eigenlijk niet uit zoals je zegt.

Maar goed om te weten dat elke poort zijn eigen snelheid onderhandelt, en de snelheid niet door de traagste er onderuit gehaald wordt (mijn elektricien dacht dat dit misschien het geval zou zijn, vandaar deze vraag)
Klopt, in dit geval is het niet zo spannend allemaal, omdat je switch niet meer dan een gigabit doet, wat Cat5e ook kan.

Leesvoer: Wikipedia: Autonegotiation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:14
Je kunt beter goede kwaliteit (solid cu) CAT5e kabels hebben dan crappy (cca/ccs) CAT6(a) kabels, zeker als je PoE gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rernst
Mistraller schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 10:42:
Ik heb ook overal 5e gelegd omdat het veel makkelijker is om meer kabels in een buis te proppen. Gaat prima op gigabit. Ook op de lange kabels. (+25m)

poe; heb je dat nodig voor je devices? Maakt het wel duur immers.
klopt, voorlopig enkel wenselijk voor de accespoint(s) die ik op het oog heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rernst
Nielson schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 10:49:
Je kunt beter goede kwaliteit (solid cu) CAT5e kabels hebben dan crappy (cca/ccs) CAT6(a) kabels, zeker als je PoE gebruikt.
Heb ik inderdaad meermaals gehoord, maar ik heb er vertrouwen in dat mijn elektricien goede kabels heeft gebruikt.

Volgende kabel steekt er in de muren voor het thuisnetwerk (het is een stugge/solid core):

Mastercable BCAB 661316 4 pairs AWG 23 U/UTP cat6 250Mhz-100Ohm

ik weet niet of je daar iets uit kan afleiden qua kwaliteit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 07:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

rernst schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 10:46:
[...]

Ik zou het iets nuanceren. Jij hebt een nieuwbouwwoning. Kabels die je nu trekt wil je jaren, zo niet decennialang laten liggen en niet als je een nieuwe switch koopt een nieuwe kabel moeten trekken. Dus er valt absoluut iets te zeggen om Cat6 te gebruiken zodat je in ieder geval tot 10Gbps goed zit.

Maar... je zegt dat het hier specifiek gaat om de kabels voor camera's. Zolang daar geen extra apparaten op zitten maakt dat niet uit. Broadcast-quality 4k video vergt hooguit 20Mbps, ik voorzie niets dat over beveiligingscamera gaat dat in de buurt van 1Gbps komt, laat staan sneller.
Die electricien mag zich weer eens inlezen. Dat was bij hubs het geval, maar hubs worden al 20 jaar niet meer gebruikt want switches zijn nauwelijks duurder en veel beter qua performance en flexibiliteit.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
rernst schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 10:56:
[...]

Heb ik inderdaad meermaals gehoord, maar ik heb er vertrouwen in dat mijn elektricien goede kabels heeft gebruikt.

Volgende kabel steekt er in de muren voor het thuisnetwerk (het is een stugge/solid core):

tip: Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:29

servies

Veni Vidi Servici

[...]

Ik zou daar niet zo maar op vertrouwen... Ik zou echt willen weten welke kabel hij precies gebruikt, zo'n electricien weet ook niet alles van netwerken en denkt wel vaker: "kabel is kabel" en dat is bij netwerkkabels nu net niet het geval...

Ik kan het niet vinden. Als het puur koper is dan is er geen enkel probleem. Als het CCA is: eruit met die troep...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson

Nee, dat is lastig, kan het nummer niet direct terugvinden. Afgaande op de naam kom ik uit bij B-Cables.be, de kabels die ik daar zie staan lijken allemaal goede kwaliteit kabels met bijbehorende datasheets (de Cca in de titel slaat in dit geval op een brandvertragings certificatie en niet op copper cladded aluminium):

https://b-cables.be/asite...hp?p=0,8,1,8,0,1&catid=14

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-05 20:38
B-cables is een bekend kabel leverancier in België dus zullen zeker geen kabels met cca of ccs leveren.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rernst
Nielson schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 12:01:
[...]
Nee, dat is lastig, kan het nummer niet direct terugvinden. Afgaande op de naam kom ik uit bij B-Cables.be, de kabels die ik daar zie staan lijken allemaal goede kwaliteit kabels met bijbehorende datasheets (de Cca in de titel slaat in dit geval op een brandvertragings certificatie en niet op copper cladded aluminium):

https://b-cables.be/asite...hp?p=0,8,1,8,0,1&catid=14
Ik ben nog eens naar de kabels gaan kijken en zag dat de coax voor de TV van B-cables is.
Is Mastercable misschien een oude naam van b-cables?
Ik heb mijn elektricien een berichtje gestuurd met de vraag of er volkoperen kabels zijn gebruikt en welk merk.

Er staat trouwens nog meer op de UTP kabel dan hetgeen ik eerder heb opgenoemd : ISO11801 / TIA-EIA 568-B.2 CE PVC 2882M

Misschien dat dit nog iets zegt?
Als ik het Google kom ik ook bij een B-cables UTP kabel terecht die sterke gelijkenis vertoont in opschrift met uitzondering van het Mastercable BCAB 661316 gedeelte.

[ Voor 8% gewijzigd door rernst op 04-05-2021 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Dan trek je toch gewoon even een outlet van de muur en bekijk je de aders? Solid dus het zal gepinched zitten. Knip desnoods een stukje af als er wat uitsteekt. CCA kan je wel herkennen volgens mij.

---------------

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:49
b-cables is gewoon prima stuff, full copper , en elke kabel is individueel doorgepatched...

je hebt dus totaal geen snelheidverlies omdat er een aantal kabels slechts cat5e zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
rernst schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 17:40:
Ik ben nog eens naar de kabels gaan kijken en zag dat de coax voor de TV van B-cables is. Is Mastercable misschien een oude naam van b-cables?
Ja, denk het wel zoiets, in een oude catalogus zie je wel zo'n referentie: https://b-cables.be/filem...s/brochure_2018_07_HR.pdf
Pagina: 1