Intergas Kompakt HRE 24/18 op propaan problemen.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiburg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-01-2022
Hallo,

Ik heb een CV ketel van Intergas, type HRE 24/18, die omgebouwd is vanaf de fabriek naar propaan. Deze is aangesloten in een chalet op een camping en werkt op gasflessen.
Hier heb ik nu 1 wat dikkere radiator op aangesloten (werd zo geleverd door de installateur), van het merk Thermrad, type 22, 180 cm lang en 60 cm hoog.
De reden dat het een wat dikkere radiator is, is omdat deze meer vermogen heeft en het moet een ruimte van ongeveer 45 m3 verwarmen. Het zou volgens hem voor mijn situatie met 1 radiator kunnen.

Nu heb ik vorig jaar amper de CV gebruikt vanwege het mooie weer en de al wat hogere temperaturen maar nu ben ik al op de camping en valt het weer helaas wat tegen.
Daardoor heb ik nu de kachel wat vaker aan en ik merk dat het opwarmen niet helemaal goed verloopt volgens mij.

Als het bijvoorbeeld 15 graden is en ik zet de thermostaat (Honewell modulation, zo'n draaischijfje) op 19 graden dan slaat de ketel aan en verwarmt ie bijvoorbeeld eerst tot
16.5 graden, daarna slaat de ketel af en even later weer aan, verwarmt ie weer wat verder etc, tot ie bij de 19 graden is. Alleen vond ik het vreemd dat de ruimte niet gewoon
doorverwarmd werd tot 19 graden in een enkele keer, zonder dus steeds te stoppen en te starten. Ik denk niet dat het nu goed is voor mijn gasverbruik.

Nu was ik een leek op dit gebied maar ik heb dit weekend er veel over gelezen op internet en ook zag ik hier het topic over CV tuning.
Ik heb de parameters van de intergas nagekeken en deze stonden als volgt ingesteld:

3 = maximaal cv vermogen: 50
3. = maximaal pomp toerental: 56
c = minimaal cv vermogen: 40 (dit is vereist ivm propaan en kun je niet aanpassen !)
c. = minimaal pomp toerental: 40

Ik heb dit weekend nav diverse cv tuning tips en filmpjes op youtube de aanpassingen als volgt veranderd:
3 : 45
3. : 45
c : 40
c. : 40

Echter dan wordt de situatie niet beter, eerder slechter leek het.
Nu is mijn vermoeden dat de ketel gewoon te zwaar is voor de situatie, als ik op pagina 47 van de handleiding kijk dan staat er dat deze ketel bij 40% vermogen (dat is minimaal vereist
voor propaan staat bij parm c) al 8,3 kW levert. Ik zit er met 45 of 50 qua instelling dan nog boven en mijn radiator zit rond de 4 Kw vond ik op internet.

Ik heb dus het idee dat ik er gewoon 1 of 2 radiatoren bij moet gaan zetten omdat het nu niet goed gaat en de ketel op de minimale instellingen voor propaan nu nog te zwaar is.
Is dit nu zo of kan ik de ketel toch anders instellen zodat deze situatie wel goed gaat ?
Ik ga dit zeker even voorleggen bij de installateur, alleen is hij deze week op vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:56

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Toen ik je post aan het lezen was dacht ik al "1 radiator op die ketel?"

Meet anders eens je retourwatertemperatuur, ik heb het vermoeden dan die aan de hoge kant is. Zie je code 1 op het display?

Met 1 dikke radiator zal je ongeveer 3,5 kW aan warmte kunnen afgeven en met 40% ketelvermogen zit je op ruim het dubbele daarvan. Aangezien je de ketel niet kan knijpen, zou ik dan maar extra radiatoren ophangen....

Verder: als je minimum ketelvermogen 40% is, en jij stelt het maximum in op 50%, dan grijpt de ketel dus heel snel in en zet de brander uit. Zet die anders eens wat hoger.

Wat voor thermostaat heb je? Modulerend? Staat de stappenmodulatie aan in de ketel? Boosterstand?
https://www.intergas-verw...ift-Kombi-Kompakt-HRE.pdf

[ Voor 15% gewijzigd door teacher op 04-05-2021 12:09 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiburg
teacher schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 12:03:
Toen ik je post aan het lezen was dacht ik al "1 radiator op die ketel?"

Meet anders eens je retourwatertemperatuur, ik heb het vermoeden dan die aan de hoge kant is. Zie je code 1 op het display?

Met 1 dikke radiator zal je ongeveer 3,5 kW aan warmte kunnen afgeven en met 40% ketelvermogen zit je op ruim het dubbele daarvan. Aangezien je de ketel niet kan knijpen, zou ik dan maar extra radiatoren ophangen....

Verder: als je minimum ketelvermogen 40% is, en jij stelt het maximum in op 50%, dan grijpt de ketel dus heel snel in en zet de brander uit. Zet die anders eens wat hoger.

Wat voor thermostaat heb je? Modulerend? Staat de stappenmodulatie aan in de ketel? Boosterstand?
https://www.intergas-verw...ift-Kombi-Kompakt-HRE.pdf
Dank ! Ja, idd 1 radiator kan dus niet terwijl mij is verzekerd dat dit wel kan ! De retourwatertemperatuur kan ik niet digitaal meten want ik heb niet zo'n thermometer maar deze blijft redelijk tastbaar, wordt dus niet zo heet als de aanvoer.

Het minimum vermogen is idd 40% (vanwege propaan). Ik had juist begrepen dat je dat maximum niet te hoog moet zetten. Dus als je daar 60% of 70% van maakt dat de ketel dan nog meer vermogen gaat leveren of is dat niet zo ?

Ik kwam aan deze informatie via dit filmpje op youtube (daar zetten ze de waardes 3 en 3. gelijk aan elkaar en dan c en c. net even lager maar ook gelijk, dat is dan voor aardgas):
YouTube: Tips & Trucs #28 Hoe stel je een Intergas Kombi Kompakt Hre 36/30...

Hij stelt als voorbeeld (zie de comments, aan het begin) voor de meeste ketels op aardgas:
" Minimaal vermogen 25%
Maximaal vermogen 28%
Pompsnelheid minimaal 25%
Pompsnelheid maximaal 28%
Bij koude klachten kan het maximale vermogen iets verhoogd worden.
Als de ketel continu op 1 blijft staan pompsnelheid iets verhogen.. "

Vandaar dat ik die 45/45 en 40/40 had gekozen, maar was meer een idee dat ik het zo zou kunnen oplossen. Ik dacht dat hoe lager je dit ook zou zetten des te minder gas de ketel zou verbruiken en aangezien ik op gasflessen zit kan dit nogal schelen.

De thermostaat is een Honeywell modulation (zo'n ronde, het basismodel van rond de 50 euro).
De stappenmodulatie heb ik net even nagekeken (parameter C), die staat op 1 (vanuit de fabriek zo ingesteld).

Boosterstand (parameter b) staat op 1 vanuit de fabriek zo geleverd, ik begreep dat dat alleen met het wam water te maken had ?

De instellingen die er nu in staan overigens (50, 56, 40, 40 voor 3,3. , c en c.) heeft de installateur destijds zo ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Het is heel normaal dat de ketel tussendoor uitgaat, vanwege inderdaad een hoger minimaal vermogen dan dat er hangt aan radiatoren. Je kunt instellen wat je wilt maar de oorzaak blijft.

Maar wat is het probleem daarmee? Ik gok dat de helft van de ketels in NL dit doet (zeker in een doorzonwoning met 2 of 3 radiatoren open)

Watertemperatuur niet te laag op de ketel helpt wel trouwens. Dan doet ie langer door en is het zo warm.

[ Voor 23% gewijzigd door hesselbeertje op 04-05-2021 13:35 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiburg
hesselbeertje schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 13:34:
Het is heel normaal dat de ketel tussendoor uitgaat, vanwege inderdaad een hoger minimaal vermogen dan dat er hangt aan radiatoren. Je kunt instellen wat je wilt maar de oorzaak blijft.

Maar wat is het probleem daarmee? Ik gok dat de helft van de ketels in NL dit doet (zeker in een doorzonwoning met 2 of 3 radiatoren open)

Watertemperatuur niet te laag op de ketel helpt wel trouwens. Dan doet ie langer door en is het zo warm.
Ok, de watertemperatuur staat op 75 graden. Ik begreep dat als je deze lager zet dat de radiator dan minder snel heet wordt en het geleidelijker warm wordt. Lijkt mij aangenamer maar pas ik maar niet aan vanwege de problemen die ik al heb. Is het nu niet zo dat ik met mijn opstelling altijd veel gas weggooi omdat de ketel altijd op minimaal 40 procent vermogen draait en dat teveel is vanwege het feit dat ik 1 radiator heb ?

Soms komt ook idd code 1 op het display van de ketel, dan stopt ie (terwijl de kamertemperatuur die ingesteld is via de thermostaat nog niet bereikt is), dan lijkt het alsof de ketel afkoelt (tellertje loopt terug) en daarna gaat ie weer verder etc. Dit zou toch geleidelijk moeten gaan ?

Ik heb toevallig thuis dezelfde ketel alleen dan met 6 radiatoren en daar is me dit nooit opgevallen, die stookt keurig door tot de gewenste temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Nu online
Het klopt precies. De ketel brandt door tot de gewenste temperatuur van de Opentherm thermostaat, stopt dan omdat er onvoldoende afname van warmte is (code 1) en gaat later weer verder.

Kost in principe geen extra gas, er gaat immers geen warmte verloren.

De enige manier om er af te komen is (veel) meer radiatoren ophangen. Maar dat is nergens voor nodig.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiburg
hesselbeertje schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 13:53:
Het klopt precies. De ketel brandt door tot de gewenste temperatuur van de Opentherm thermostaat, stopt dan omdat er onvoldoende afname van warmte is (code 1) en gaat later weer verder.

De enige manier om er af te komen is (veel) meer radiatoren ophangen. Maar dat is nergens voor nodig.
Ok ! Ik had begrepen dat wat ik nu heb het pendelen van de ketel is en dat slecht voor je ketel is.
Maar het kost dus geen extra gas, dat is wel belangrijk omdat ik op een gasfles zit, anders is de fles sneller leeg.

Wat is dan het verschil in mijn situatie tussen een Opentherm thermostaat en een ouderwetse aan/uit thermostaat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiburg
hesselbeertje schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 13:53:

Ik las het net nog even na maar in mijn geval had ik er met 25% vermogen al geweest ipv de vereiste minimale 40% (vanwege propaan), dus dat zou dan toch wel schelen in gasverbruik als dat had gekund ?

Ik gooi nu warmte weg die hij aan extra radiatoren had kwijt gekund of zie ik dat verkeerd ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Nu online
Nee je gooit niks weg. Of ie nu de helft van de tijd op 40% brandt, of continu op 20. Per saldo is het verbruik nagenoeg gelijk en de warmte opbrengst ook.

Natuurlijk is niet pendelen beter. Maar wil je dan het chalet vol hangen met overbodige radiatoren alleen om een beetje pendelen tegen te gaan? Dat is het paard achter de wagen spannen.

[ Voor 37% gewijzigd door hesselbeertje op 04-05-2021 14:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:55
Eventueel zou je nog fans op de radiator kunnen plaatsen om het afgiftevermogen te verhogen: LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiburg
hesselbeertje schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 14:17:
Nee je gooit niks weg. Of ie nu de helft van de tijd op 40% brandt, of continu op 20. Per saldo is het verbruik nagenoeg gelijk en de warmte opbrengst ook.

Natuurlijk is niet pendelen beter. Maar wil je dan het chalet vol hangen met overbodige radiatoren alleen om een beetje pendelen tegen te gaan? Dat is het paard achter de wagen spannen.
Ok, dank voor de info. Is het niet zo dat de ketel eerder stuk gaat vanwege het pendelen ? Ik gebruik hem overigens alleen in het voor- en naseizoen, dus slechts een paar maanden per jaar. De warm waterfunctie gebruik ik ongeveer een half jaar, het overige half jaar wordt de ketel niet gebruikt want dan is het seizoen over.

Ik wil nog wel tzt een radiator in de slaapkamer plaatsen, dus dat is dan alleen maar beter. Jammer eigenlijk dat er geen CV’s in Nederland met echt een minimaal vermogen, ik las dat je die wel in het buitenland kunt kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:03
hiburg schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 15:43:
[...]

Ok, dank voor de info. Is het niet zo dat de ketel eerder stuk gaat vanwege het pendelen ? Ik gebruik hem overigens alleen in het voor- en naseizoen, dus slechts een paar maanden per jaar. De warm waterfunctie gebruik ik ongeveer een half jaar, het overige half jaar wordt de ketel niet gebruikt want dan is het seizoen over.
Daar heb je de antipendel programma's voor.
Dat betekend dat de cv-ketel een minuut of 10 wacht voordat ie weer aangaat.

Daardoor heeft je radiator genoeg tijd om de warmte aftegeven en wat aftekoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiburg
D-dark schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 16:02:
[...]

Daar heb je de antipendel programma's voor.
Dat betekend dat de cv-ketel een minuut of 10 wacht voordat ie weer aangaat.

Daardoor heeft je radiator genoeg tijd om de warmte aftegeven en wat aftekoelen.
Deze staat nu op de defaultwaarde van 5 minuten. Loont het om deze te veranderen naar bijv. 10 minuten ?
Ik ben wat huiverig om dit zelf aan te passen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:03
hiburg schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 19:53:
[...]

Deze staat nu op de defaultwaarde van 5 minuten. Loont het om deze te veranderen naar bijv. 10 minuten ?
Ik ben wat huiverig om dit zelf aan te passen namelijk.
Kan je wel wat hoger zetten.
Staat bij mij zo te zien op 10 a 15 minuten ingesteld vanwege vloerverwarming.

Dan is onderstaand probleem ook opgelost

In het begin brand de ketel even flink om al het water wat in de leidingen zit op temperatuur te brengen.
Daarna moet de warmte via de radiator worden afgegeven. Alleen als die zijn warmte niet snel genoeg kwijt kan en de gewenste temperatuur nog niet bereikt is probeert de CV weer te branden terwijl de temperatuur nog te hoog is. Vandaar de code 1. Dan kan je beter de wachttijd wat opschroeven zodat het water meer kan afkoelen en de ketel langer gelijkmatig kan draaien dan weer heel kort.

Een andere optie die voor jou zou kunnen helpen is een zogenaamde radiator booster. Een paar fannen die je erop zet en voor versnelde luchtstroming zorgen

[ Voor 6% gewijzigd door D-dark op 04-05-2021 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:58

M2M

medicijnman

houd er wel rekening mee dat als je die pendeltijd te hoog zet en het is te koud buiten, je de doeltemperatuur misschien niet gaat halen. Er lekt dan meer warmte uit dan je warmte binnen krijgt met het verbranden van het propaan. Tussen elke stooksessie zit immers de pendeltijd als minimum.

Als je de watertemperatuur verhoogt heb je meer warmtebuffer die afgegeven kan worden in je radiator. Zet je 'm te hoog, dan loopt en je druk wat op, en je moet je verwarming niet meer aanraken.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiburg
Dank, van die radiator boosters had ik gehoord. De max. watertemperatuur CV staat nu ingesteld op 80 graden. Ik kan die anti pendeltijd wel eens aanpassen en dan kijken of het wat scheelt.

Wat ik het liefst zou willen is dat de ruimte langzaam warm wordt, dus geleidelijker. Nu is het vaak zo dat als de verwarming even aangestaan heeft dat het dan voor je gevoel al erg warm is, dat heeft natuurlijk ook met de grootte van de ruimte te maken , die niet zo groot is.
Pagina: 1