Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Upgrade game pc 2014

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• whodares
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-11-2023
In 2014 heb ik een game/mining pc in elkaar gestoken. Dit is ondertussen al een hele tijd geleden en de games van tegenwoordig beginnen toch minder vlot te draaien, zelfs op lagere settings. Van mining ben ik afgestapt aangezien ik mijn pc liever zelf gebruik. GPU's zijn momenteel veel te duur, dus ik ga mijn huidige R9 290 hergebruiken tot de prijzen wat gestabiliseerd zijn.

Ik zoek een?
bijna volledige game pc: cpu + waterblock voor waterkoeling, moederbord, ram, SSD

Wat is je budget?
1500 - 2500 afhankelijk van de upgrade value.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben altijd een fan geweest van Asus moederborden (ROG-serie) en Corsair ramgeheugen, maar vind dat ze tegenwoordig precies wat overpriced zijn geworden.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Gewoon voor mezelf om te gamen en af en toe wat VM's te draaien. De bedoeling is dat de pc toch een 7-tal jaar zoals mijn huidige build mee kan gaan. Ik ga onderdelen van mijn huidige build hergebruiken. Een case, voeding en Windows heb ik dus niet nodig.

Dit is wat ik momenteel heb gemaakt:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 5900X Boxed€ 647,50€ 647,50
1MoederbordenGigabyte Aorus X570 MASTER€ 334,95€ 334,95
1WaterkoelingEK Water Blocks EK-Quantum Magnitude D-RGB - AM4 Nickel + Plexi€ 211,37€ 211,37
1Geheugen internHyperX Fury black HX432C16FB4K2/32€ 173,05€ 173,05
1Solid state drivesSamsung 980 Pro 1TB€ 184,90€ 184,90
1Solid state drivesSamsung 980 Pro 2TB€ 369,-€ 369,-
Totaal€ 1.920,77

Verantwoordingen:

CPU: 5900x is gewoon een hele goede processor en de 12 cores kunnen een belangrijke rol spelen indien games meer en beter multithreaded gaan werken.
CPU waterblock: Ik heb gelezen dat dit een heel deftig waterblock is op verschillende sites, dus dat lijkt me dan de way to go
Moederbord: Ik zou graag 3x M2 slots hebben. 2 ga ik er meteen gebruiken als boot drive + game drive en nog een derde als mogelijkse latere uitbreiding. Ik heb op bol.com ook 8% korting, dus zou deze kunnen vastrkijgen voor bijna dezelfde prijs als de goedkopere ULTRA versie.
RAM: Ik zou graag 32Gb dual channel hebben voor het geval ik later nog 32GB zou willen bijsteken. Ik verwacht neit dat dit zal gebeuren, maar het kan nooit kwaad. Momenteel heb ik 16GB en ik merk toch dat dit meer en meer opgebruikt wordt.
SSD's: 1TB boot drive waar ik ook gewone programma's bij kan zetten. Denk hierbij aan een SQL server, Visual Studio, ... Daarnaast een 2TB drive voor games en andere zaken die ik niet op mijn boot disk wil zetten.

Vragen:

Moederbord: Ik heb toch het gevoel dat ik hier wat overkill aan het gaan ben. Ik kan niet meteen een goedkoper X570 bord vinden dat nog steeds 3 M2 slots heeft. Enig voorstel?
Zal dit effectief een prestatiewinst kunnen geven op games als mijn gpu, R9 290, hetzelfde blijft? Hier vrees ik voor, maar kan nergens een goede vergelijking vinden waar de i7 4770k met R9 290 tegenover de 5900x komt te staan.
Algemene opmerkingen/iets vergeten?

BNet tag: whodares#1162

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:12
R9 is voor gamen veel te zwaar - maar als jij het heel graag wilt mag het natuurlijk.
als je een r7 pakt, is een B550 bord al RUIM genoeg. 3x m.2 is nergens voor nodig, ga je niet merken met gamen.
waarom wil je waterkoeling? enige reden is dat je dan lampjes hebt. als je geen lampjes hoeft, pak de be quiet dark rock pro 4.
Je investeert GIGANTISCH veel in alle onderdelen, maar pakt een goedkoper model ramsticks. pak crucial. (32 gb , 3600c16)
980 pro is totaal nutteloos voor gamen. Pak kingston a2000 of de samsung 980.

welke behuizing heb je nu? bijna 100% zeker -> vervangen voor meshify 2 (compact).

welke voeding heb je? grote kans dat je die wilt vervangen

welke ventilatoren zitten er in je behuizing?

Waarom wil je 3x m.2 SSD? in game laadtijd scheelt het nog geen halve seconde. Pak 1x een 1tb m.2 en als je dan meer opslag nodig hebt gaat dat op SATA SSD.
Op de vraag over winst: draai nu even msi afterburner - hoeveel % gebruik je je cpu, ram en GPU. Als gpu 100% draait maar CPU niet, dan heeft het geen enkel nut. CPU ga je meer gebruiken als je lagere settings en hogere framerate hebt. Maar gezien je al op minimum speelt, ga je dit niet verbeteren.

[ Voor 5% gewijzigd door 99ruud99 op 04-05-2021 10:23 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:50
5900X is veel te duur. Intel i7-11700 kost de helft, presteert in games niets minder en is stabieler.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
En die SSD's zijn natuurlijk ook overkill voor gaming. Het voordeel ga je niet merken en is zonde van de meer dan 100 euro extra.

YouTube: SSD NVMe PCIe 4.0 vs SSD NVMe PCIe 3.0 vs SSD SATA III Loading Windo...

Wellicht over een paar jaar als directstorage zich sterk aan het ontwikkelen is dat het voordeel biedt. Koop dan zo'n ssd over een paar jaar.

Aangezien je wel houdt van ROG Strix en Corsair:
1ProcessorsIntel Core i7-11700 Boxed€ 329,-€ 329,-
1MoederbordenASUS ROG Strix B560-F Gaming WIFI€ 200,25€ 200,25
1WaterkoelingArctic Liquid Freezer II 280€ 93,20€ 93,20
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16€ 169,90€ 169,90
1Solid state drivesXPG SX8200 Pro 1TB€ 125,-€ 125,-
1Solid state drivesXPG SX8200 Pro 2TB€ 231,55€ 231,55
Totaal€ 1.148,90

Passen 3x M.2 op dat bord. Kun je in de toekomst nog een PCIe 4.0 x4 in kwijt. De Arctic AIO heeft geweldige prestaties. Open loop alleen doen als je er in wil verdiepen...

[ Voor 67% gewijzigd door Djarune op 04-05-2021 10:49 ]

• whodares
99ruud99 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 10:22:
R9 is voor gamen veel te zwaar - maar als jij het heel graag wilt mag het natuurlijk.
als je een r7 pakt, is een B550 bord al RUIM genoeg. 3x m.2 is nergens voor nodig, ga je niet merken met gamen.
waarom wil je waterkoeling? enige reden is dat je dan lampjes hebt. als je geen lampjes hoeft, pak de be quiet dark rock pro 4.
Je investeert GIGANTISCH veel in alle onderdelen, maar pakt een goedkoper model ramsticks. pak crucial. (32 gb , 3600c16)
980 pro is totaal nutteloos voor gamen. Pak kingston a2000 of de samsung 980.

welke behuizing heb je nu? bijna 100% zeker -> vervangen voor meshify 2 (compact).

welke voeding heb je? grote kans dat je die wilt vervangen

welke ventilatoren zitten er in je behuizing?

Waarom wil je 3x m.2 SSD? in game laadtijd scheelt het nog geen halve seconde. Pak 1x een 1tb m.2 en als je dan meer opslag nodig hebt gaat dat op SATA SSD.
Op de vraag over winst: draai nu even msi afterburner - hoeveel % gebruik je je cpu, ram en GPU. Als gpu 100% draait maar CPU niet, dan heeft het geen enkel nut. CPU ga je meer gebruiken als je lagere settings en hogere framerate hebt. Maar gezien je al op minimum speelt, ga je dit niet verbeteren.
De R9 is momenteel overkill voor games, maar de pc moet wel lange tijd meegaan. Ik ben niet het type persoon dat graag elke 2-3 jaar een nieuwe cpu koopt omdat de huidige wat goedkoper is gedaan. Verder run ik ook nog andere zaken (in mindere mate) en voor meerdere VM's is de 5900x wel handig.

Waterkoeling heb ik momenteel al in mijn pc zitten op zowel de cpu als de videokaarten. Ik moet dan ook enkel het waterblock veranderen en in de loop zetten. Ik ben heel tevreden van mijn waterkoeling aangezien deze niet veel lawaai maakt en alles mooi koel houdt. De hoofdinvestering heb ik dus al gedaan.

RAM: waarom is dit ram beter dan het vorige? Is de 3600 zoveel beter dan de 3200? Ik heb deze trends niet erg opgevolgd, dus het kan zijn dat dit een hele stomme vraag is.

Mijn huidige behuizing is een Corsair Obsidian 900D. Hierbij heb ik mijn waterkoeling volledig intern gestoken. Ik heb 2x 480 radiator en dan is het wel fijn om dat allemaal zonder problemen in de case te steken.

Mijn voeding is een Corsair RM1000 aangezien ik 2x R9 290 draai. Als ik later naar een single gpu upgrade zal ik deze dan ook vervangen door een minder zware voeding.

Fans ben ik niet 100% zeker meer van welke dit zijn. Ik heb overal Noctua's gestoken die een lagere RPM hebben om extra stilte te hebben. Mijn onderste radiator heeft er 2x4 120's opzitten en mijn bovenste radiator 4x120. Vanvoor in de behuizing zitten nog 3x120 en vanachter de standaard grotere Corsair. Mijn airflow gaat van onder/beneden naar achter/boven en doet het op deze manier al jaren prima.

Alles op M2 is omdat ik buiten gaming ook nog VM's en andere software draai. Loading times voor games zijn beperkte, maar voor development en (beperkte) video/fotobewerking via de Adobe suites zal dit wel een verschil maken. Verder elimineer ik met de "lelijke" bekabeling van de sata drives en daarvoor wil ik best wel de extra opleg doen. Je haalt natuurlijk wel een goed punt aan dat extra opslag later nog steeds in de vorm van sata kan gebeuren, dus ik zou best rond kunnen komen met een board met 2x M2.
Djarune schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 10:38:
En die SSD's zijn natuurlijk ook overkill voor gaming. Het voordeel ga je niet merken en is zonde van de meer dan 100 euro extra.

YouTube: SSD NVMe PCIe 4.0 vs SSD NVMe PCIe 3.0 vs SSD SATA III Loading Windo...

Wellicht over een paar jaar als directstorage zich sterk aan het ontwikkelen is dat het voordeel biedt. Koop dan zo'n ssd over een paar jaar.

Aangezien je wel houdt van ROG Strix en Corsair:
1ProcessorsIntel Core i7-11700 Boxed€ 329,-€ 329,-
1MoederbordenASUS ROG Strix B560-F Gaming WIFI€ 200,25€ 200,25
1WaterkoelingArctic Liquid Freezer II 280€ 93,20€ 93,20
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16€ 169,90€ 169,90
1Solid state drivesXPG SX8200 Pro 1TB€ 125,-€ 125,-
1Solid state drivesXPG SX8200 Pro 2TB€ 231,55€ 231,55
Totaal€ 1.148,90

Passen 3x M.2 op dat bord. Kun je in de toekomst nog een PCIe 4.0 x4 in kwijt. De Arctic AIO heeft geweldige prestaties. Open loop alleen doen als je er in wil verdiepen...
Ik vrees dat 8 cores van de intel wat weinig gaan zijn voor mijn use-case, zeker voor de toekomst; De pc dient voornamelijk voor gaming, maar ik ben ook software developer en beginnend designer via de Adobe suite. Als ik dan jaren verder denk, denk ik dat de 5900x toch een pak beter zal presteren dan de 11700. Verder doe ik niet graag elke 2-3-4 jaar een upgrade.

Waterkoeling: ik heb al een loop draaien, dus dat is geen enkel probleem.

RAM: hierboven werd me 3600/16 RAM aangeraden. Jij komt terug met 3200 zoals ik origineel had staan. Opinies hierrond?

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
whodares schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 11:08:
[...]
Alles op M2 is omdat ik buiten gaming ook nog VM's en andere software draai. Loading times voor games zijn beperkte, maar voor development en (beperkte) video/fotobewerking via de Adobe suites zal dit wel een verschil maken.
Voor fotobewerking zeker niet. Videobewerking krijgt iets kortere render tijden. Het verschil is een stuk minder groot dan men denkt. De theoretische schrijf en lees tijden zullen in praktijk anders zijn.
Ik vrees dat 8 cores van de intel wat weinig gaan zijn voor mijn use-case, zeker voor de toekomst; De pc dient voornamelijk voor gaming, maar ik ben ook software developer en beginnend designer via de Adobe suite. Als ik dan jaren verder denk, denk ik dat de 5900x toch een pak beter zal presteren dan de 11700.
Voor gaming bijn niet. Helemaal niet als je op 1440p of hoger speelt. Voor fotobewerking ook niet. Photoshop en Lightroom schalen slecht met meer dan 8 cores. Premire Pro heeft voordeel bij meer cores, maar enkel bij renderen.
RAM: hierboven werd me 3600/16 RAM aangeraden. Jij komt terug met 3200 zoals ik origineel had staan. Opinies hierrond?
Voor Intel is 3200CL16 een goede keuze. Voor Ryzen geldt hoe sneller, hoe beter. 3600CL16 is beter (mits de meerprijs niet te hoog is).

Let erop dat voor 4k bewerking in Premiere Pro 64GB RAM gewenst is!

• whodares
Djarune schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 12:01:
[...]

Voor fotobewerking zeker niet. Videobewerking krijgt iets kortere render tijden. Het verschil is een stuk minder groot dan men denkt. De theoretische schrijf en lees tijden zullen in praktijk anders zijn.

[...]

Voor gaming bijn niet. Helemaal niet als je op 1440p of hoger speelt. Voor fotobewerking ook niet. Photoshop en Lightroom schalen slecht met meer dan 8 cores. Premire Pro heeft voordeel bij meer cores, maar enkel bij renderen.

[...]

Voor Intel is 3200CL16 een goede keuze. Voor Ryzen geldt hoe sneller, hoe beter. 3600CL16 is beter (mits de meerprijs niet te hoog is).

Let erop dat voor 4k bewerking in Premiere Pro 64GB RAM gewenst is!
Voor het M2-geheugen ben ik mee. Hier ben ik redelijk overkill aan het gaan voor mijn use-case. Ik denk dat ik dan mijn eis voor het moederbord omlaag kan schroeven naar 2 M2 slots (1 als boot en 1 als potentiële uitbreiding later) en 1 grotere sata-ssd voor mijn huidige cases. Zou ik voor mijn geval dan nog steeds naar een X570 moederbord moeten kijken? Ik lees veel over snelheidsverschillen, maar kan niet goed plaatsen of dit voor mij belangrijk is en wat het effect hiervan is voor mij.

Als ik kijk naar de review van pugetsystems dan zie ik inderdaad dat er enkel voor Premiere Pro een echt verschil is tussen de 5800x en de 5900x. Ik ga echter voor de 5900x kiezen aangezien ik verwacht dat multithreaded steeds beter en beter zal gaan werken doorheen de komende jaren, zowel voor games als Adobe producten.

Ik zal inderdaad omschakelen naar 3600MHz RAM als AMD hier duidelijk baat bij heeft. Die paar tientjes op heel deze setup gaan nu ook niet het grote verschil maken en ik zit nog wel een stuk onder mijn maximum budget. Dan investeer ik liever iets meer in een goede setup dan te cheapen en later spijt te hebben.

Momenteel is de intentie nog niet om 4k videobewerking te doen. Ik ben nog aan het starten hierin (zelfopleiding) en ga eerst nog bij 1080p blijven. De bedoeling is effectief wel om later naar 4k door te groeien, maar dat zie ik nog niet meteen gebeuren. Daarom dat ik mijn RAM als 2x16 wil hebben. Dan kan ik later nogmaals 2x16 bijsteken om de 64 te halen wanneer het nodig is.

Tot nu toe bedankt voor de hulp! Ik heb weer wat bijgeleerd en zaken opnieuw geleerd die ik was vergeten.
Het RAM-geheugen ga ik vermoedelijk dan die Corsair 3600Mhz kit pakken die werd aangeraden. Dan blijft nog het moederbord over. Daar is nu dus de vraag: B550 of X570? Ik stap terug van 3xM2 naar 2xM2 waardoor er een hele hoop opties vrijkomen.

Ik was dan aan het kijken naar de Gigabyte X570 Aorus Elite ipv de Master zoals ik nu heb. De Asus borden zijn precies een stukje duurder voor eigelijk geen meerwaarde als ik het zo bekijk?

[ Voor 3% gewijzigd door whodares op 04-05-2021 13:47 ]

Pagina: 1