UPNP Server op NAS onbereikbaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balfnl
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 12:37
Mijn vraag

Ik heb al jaren dezelfde NAS draaien (QNAP TS-112P) met daarop een UPNP media server (Twonky). Vanaf die media server wil ik vanaf mijn telefoon kunnen casten naar een chromecast binnen het netwerk. Dat ging eigenlijk altijd goed, totdat ik de access points in mijn huis verving door Deco P7's. Sindsdien lijkt het willekeurig welk apparaat wel bij de media server kan en welke niet.

In het kort de verschijnselen:
  • Alle devices lijken de SMB server te zien die ook op de NAS draait. Verbinden via SMB gaat traag/niet
  • 1 laptop in huis ziet de media server en kan ook verbinden met de web interface van de NAS
  • 1 Smart TV ziet de media server ook
  • De rest van de devices ziet de media server niet en kan ook niet verbinden met de webinterface, ook de eigenlijk tool van QNAP ziet de NAS niet
Het gekke is dat het nog wel eens gewisseld heeft welk device de media server wel en niet konden vinden. Mijn telefoon kon het bijvoorbeeld eerst wel.

Relevante software en hardware die ik gebruik

KPN Experia V10
Dit is de DHCP server in huis. Het wi-fi hiervan is uitgeschakeld, UPNP is ingeschakeld. Hier op aangesloten zijn:
  • netwerk switch - hieraan hangen 2 Deco P7's as slave
  • Deco P7 - in bridge modus - dit is de master
  • Apple Time Capsule - in bridge modus - wifi uitgeschakeld, werkt dus eigenlijk als switch. De NAS hangt hieraan
  • Alle Deco's zijn via een UTP kabel verbonden, via het stopcontact was te instabiel
Laptop met Windows 10
Deze heeft verbinding met 1 van de slave Deco's en kan wel bij de Media Server.

Telefoon
Ongeacht waar in huis ziet deze alleen de SMB server en kan daar niet/nauwelijks mee verbinden

Vaste pc met Windows 10
Zit bedraad aangesloten op dezelfde Deco als de laptop, ziet alleen de SMB server

Denon Heos speakers
En nu wordt het echt interessant. Deze communiceren ook via UPNP en zie ik over het algemeen WEL op alle devices

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PqOmk4lR8F84Q9a-iaJK6HPEXoo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NxX1ApCq2mW1w7kaO26lTB9b.jpg?f=user_large

Maar los daarvan heb ik:
  • Firmware updates op de NAS gedaan
  • Media server in en uitgeschakeld
  • De NAS aan de master Deco gekoppeld in plaats van aan de Time Capsule
  • Vast IP toegekend
  • UPNP instelling van Experia gecontroleerd
  • Deco's herstart
  • IP's gecontroleerd - deze zitten allemaal in dezelfde netwerk range
En nu weet ik het niet meer :P

Edit: krom Nederlands

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:59

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hebben die deco's nog een instelling voor upnp? Dat zou mijn eerste verdachte zijn :)

Verder: er is een workaround. In VLC kun je op je telefoon (android in mijn geval, iphone niet getest) gewoon een smb volume (en ik meen ook NFS) mounten. Dat afspelen, en VLC kan casten richting Chromecast.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balfnl
Ik heb de Deco app er even bijgepakt, maar daar zitten helaas geen UPNP opties in. Mounten via SMB werkt helaas ook niet. Ik zie de NAS wel, maar verbinden werkt vervolgens alsnog niet, daar krijg ik time-outs op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:45

lier

MikroTik nerd

UPnP is een ongelukkig gekozen term in deze context, aangezien dit ook gebruikt wordt ihkv port forwarding. UPnP wil je (per definitie) niet op je router aan hebben staan.

Zou je je (uitgebreide! d:)b) topic uit kunnen breiden met foutmeldingen?
Zou je bij wijze van test de NAS aan de switch kunnen hangen?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balfnl
Ik heb de NAS direct aan de Experia doos gehangen, de stroomkabel van dat ding zit vast dus verplaatsen is lastig :p

No luck though, resultaat blijft hetzelfde. Wel bereikbaar op de laptop en niet op andere apparaten. Echte foutmeldingen heb ik verder niet. Op de web interface en bij het verbinden met de SMB server krijg ik time outs, waarmee ik bedoel dat browsers zeggen dat de server niet reageert en apps (VLC/PlayerXtreme) alleen maar de loading indicator laten zien.

UPnP maar meteen even uitgezet op de router ook :).