Kabelgoot via gevel: rvs of kunststof?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HalfVol
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-11-2023

HalfVol

Lekker belangrijk

Topicstarter
Over een paar weken laat ik zonnepanelen en airco buitenunits op ons (platte) dak plaatsen. We hebben nu dus 3 werkschakelaars nodig op het dak (2x voor airco's en 1x voor de panelen). Het lijkt alsof de enige bevredigende oplossing is om de kabels via de gevel naar beneden te trekken, en dan door de kruipruimte naar de meterkast.

Twee elektriciens gevraagd over de materialen van de kabelgoot, en de meningen zijn verdeeld:
- Absoluut een rvs overzet profiel nemen. Veel duurzamer en stootbestendiger
- Kunststof is meer geschikt. Bij beschadigen is het probleem dat rvs een geleider is, wat met stroomkabels in die goot niet handig is

We nemen van die Enphase micro-omvormers, dus er komt alleen AC door die leidingen. Wat zijn jullie meningen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-04 09:37
Het zijn toch grondkabels? Dus beschadiging en geleiding is dan ver te zoeken lijkt mij.
Maar ik ben geen electricien.

RVS lijkt mij ook mooier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:46
Mijn gok is dat het vrijwel zeker geen grondkabels gaan zijn. Ze gaan ook niet door de grond immers.

Maar goed, ik denk dat dit wel 95% smaak zal zijn.

Je heb dus binnen niet een of andere koker van boven naar beneden? Oud huis o.i.d.? Want hoe lopen bijvoorbeeld de (riool)aansluitingen van de badkamer en evt. zolder dan? De ontluchting daarvan? Een CV-ketel en wasmachine hebben ook een afvoer nodig immers (en zijn regelmatig, maar natuurlijk niet altijd, op zolder te vinden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HalfVol

HalfVol

Lekker belangrijk

Topicstarter
Wilke schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 08:37:
Mijn gok is dat het vrijwel zeker geen grondkabels gaan zijn. Ze gaan ook niet door de grond immers.

Maar goed, ik denk dat dit wel 95% smaak zal zijn.

Je heb dus binnen niet een of andere koker van boven naar beneden? Oud huis o.i.d.? Want hoe lopen bijvoorbeeld de (riool)aansluitingen van de badkamer en evt. zolder dan? De ontluchting daarvan? Een CV-ketel en wasmachine hebben ook een afvoer nodig immers (en zijn regelmatig, maar natuurlijk niet altijd, op zolder te vinden).
Geen idee of ze 'grondkabels' zouden leggen. Bedoel je gewoon YMvK? Ze moeten wel een stukje over het dak en door de kruipruimte. Volgens mij is YMvK kabel (3fase) standaard om van de omvormer naar de meterkast te gaan, dus lijkt me dat die 2 extra groepen ook wel van die YMvK kabels zullen zijn. Zal het wel even navragen.

Huis is uit 95, en de CV ketel staat op zolder idd, met veel loze leidingen ernaast. Helaas zijn die allemaal verstopt/afgebroken. Erg frustrerend. We hebben overal al naar gekeken met meerdere partijen, en buitenom is de meest passende oplossing voor onze situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:46
Grondkabel heeft een aarde (litze) rondom, en de naam eindigt op -as. Durf er bijna wel wat op in te zetten dat ze die niet gaan gebruiken. Maar of het iets uitmaakt voor de keuze vraag ik me ook sterk af.

In mijn huis (uit ongeveer dezelfde tijd) is er een schuine hoek uitgespaard bij de trap waarachter alle kabels en afvoeren lopen. Daar was vrij makkelijk nog van alles bij te prutsen. Maar goed, als je het zeker weet, dan zal het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:47
Bij mij loopt de kabel ook via de buitengevel naar beneden en daar de kruipruimte in. Dit is gewoon een kunstof mantel die achter de regenpijp verwerkt zit. Valt het minst op en vraag mij af wat er tegenaan kan komen.. takken ofzo? dat kan ie toch makkelijk hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:12
Je kan ook intern een gat maken, met soort periscoop voer je dan kabels door. Je moet wel een dakdekker hebben die de boel netjes inplakt.

Maar de a/c heeft ook een koelleiding, die gaat ook buitenlangs?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• forzafan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:05
Hier bij mij was ook enige optie via kruipruimte direct naar buiten en via de gevel naar de plek waar airco's geplaats zijn. Grondkabel in PVC (grijze buis/slagvast). leiding gaat omhoog vrijwel direct naast regenpijp en valt niet op.
Uiteindelijk je persoonlijke keuze en zal er aan liggen waar de elektrakabel langs je gevel omhoog gaat, bv in t zicht of is deze ook bij bv regenpijp weg te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:12

Reptile209

- gers -

HalfVol schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 07:58:
Over een paar weken laat ik zonnepanelen en airco buitenunits op ons (platte) dak plaatsen. We hebben nu dus 3 werkschakelaars nodig op het dak (2x voor airco's en 1x voor de panelen). Het lijkt alsof de enige bevredigende oplossing is om de kabels via de gevel naar beneden te trekken, en dan door de kruipruimte naar de meterkast.

Twee elektriciens gevraagd over de materialen van de kabelgoot, en de meningen zijn verdeeld:
- Kunststof is meer geschikt. Bij beschadigen is het probleem dat rvs een geleider is, wat met stroomkabels in die goot niet handig is

We nemen van die Enphase micro-omvormers, dus er komt alleen AC door die leidingen. Wat zijn jullie meningen?
Hoe zou een kabel in een RVS goot moeten beschadigen, en ook nog contact met de goot maken? En als je je daar toch zorgen over maakt, zou je ook aan een van beide uiteinden een aardkabel kunnen bevestigen aan de goot. Deze sluit je dan aan bij de aarding van de omvormer, of mee de meterkast in en daar aan de aardrail. Als je de onderste 2 meter doet, hoef je niet eens alle segmenten met elkaar te verbinden: dan is het wel aardig aanraakveilig vanaf de grond lijkt me.

Bij grondkabel moet je ook maar afwachten of een eventuele beschadiging voorkomt dat je contact met de goot kunt krijgen (want dan is het aardscherm ook al doorgesleten).

Kunststof kan sneller bros worden en uit elkaar vallen, maar dan heb je het ook over tig jaar.

Ik zou het houden op smaak: wat vind je mooier/minder lelijk aan je gevel?

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-04 15:08
In België is het verplicht om een metalen kabelgoot te aarden (equipotentiaalverbinding, 2.5mm² als de draad mechanisch beschermd is, 4mm² als de draad niet mechanisch beschermd is); ik kan me niet voorstellen dat dat in Nederland ook niet verplicht zou zijn.
Dus als je RVS neemt, herinner de installateur ervan aan de verplichting deze te aarden.

Ik zou je ook aanraden het op smaak te gooien: wat vind je zelf het mooist (lees: het minst lelijk). Wellicht kan je plastic in wat meer kleuren krijgen waardoor het minder opvalt; of kan je een regenpijp plaatsen die eigenlijk kabelgoot is (hidden in plain sight :+ ).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

HalfVol schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 07:58:

Je kunt er gewoon RWA voor gebruiken
RWA= RegenWaterAfvoer

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
als grondkabel in dit geval niet verplicht is, het is niet verboden. je kunt er dus voor kiezen die te gebruiken.
ook kun je de rvs goot aarden indien gewenst. voor zover van toepassing is een grondkabel los op het dak ook veiliger vwb beschadiging dan een gewone.
ik denk dat mechanische beschadiging van de kabels eerder aan de orde is met een pvc goot dan een rvs goot, en ook voor het esthetische lijkt me een rvs goot de voorkeur hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hackus schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 12:24:
[...]
RWA= RegenWaterAfvoer
In de bouw wordt de term HWA gebruikt (hemelwaterafvoer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

sypie schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 12:30:
[...]

In de bouw wordt de term HWA gebruikt (hemelwaterafvoer).
Dyka Regenwaterafvoer/ Buizen - RWA - Grijs
Boeit verder ook niet, als het maar duidelijk is wat er wordt bedoelt :P

@Fish :P

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Hackus schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 12:24:
[...]

RWA= RegenWaterAfvoer
uhm nee, dat is een rookwarmte afvoer https://www.brandveilig.c...-is-een-rwa-systeem-27019

hwa = hemel water afvoer

gekloot met afkortingen blijft gekloot

ene rwa ook niet verwarren met rga (rookgasafoer)

[ Voor 13% gewijzigd door Fish op 04-05-2021 12:47 ]

Iperf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HalfVol

HalfVol

Lekker belangrijk

Topicstarter
Reptile209 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 10:04:
[...]

Hoe zou een kabel in een RVS goot moeten beschadigen, en ook nog contact met de goot maken? En als je je daar toch zorgen over maakt, zou je ook aan een van beide uiteinden een aardkabel kunnen bevestigen aan de goot. Deze sluit je dan aan bij de aarding van de omvormer, of mee de meterkast in en daar aan de aardrail. Als je de onderste 2 meter doet, hoef je niet eens alle segmenten met elkaar te verbinden: dan is het wel aardig aanraakveilig vanaf de grond lijkt me.

Bij grondkabel moet je ook maar afwachten of een eventuele beschadiging voorkomt dat je contact met de goot kunt krijgen (want dan is het aardscherm ook al doorgesleten).

Kunststof kan sneller bros worden en uit elkaar vallen, maar dan heb je het ook over tig jaar.

Ik zou het houden op smaak: wat vind je mooier/minder lelijk aan je gevel?
Oke, dit lijkt me alles wat iedereen heeft gezegd goed samenvatten. RVS goot moet geaard worden, verder is het hoofdzakelijk wat mooier is.

Thanks iedereen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• job-lek
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:08
Heb je een foto hoe het er nu uitziet? Moet ook zo’n oplossing maken.

Job

Pagina: 1