Aanpassing moederbord voor nieuwe koeling?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njiua
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 26-10-2023
Hey Tweakers,

Even een kort vraagje.

Ik ben met een klein workerstation project bezig. Ik heb een oude laptop gekregen die met wat kleine aanpassingen prima kan functioneren.

Het volgende doet zich echter voor.
De koeling van het moederbord is voorzien van 4 m2 schroeven. Nu is mijn idee om de koeling iets aan te passen.. Maar het liefste zou ik de m2 schroeven vervangen voor m3 bouten.

Ik weet dat het onverstandig is om in een moederbord te boren.. Maar om een of andere reden heb ik het vermoeden dat het bij dit moederbord wel gaat (zie de foto's)

Wat zeggen jullie?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oyylzl4UmOx6jjSbCDBMP8Co2SI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AV9CgfwEYr7UtHbIfuunJl0L.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NTeJmQuFzShuIO0yGdOjMt1GDlc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xits3FKOt9F7BcWmDxgmrOzv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04:08
Nee gewoon nee. Dat is vragen om problemen. Ten eerste kunnen er traces lopen en ten tweede is het een brandgevaar.

Iedere weldenkende tweaker trekt hier volledig zijn handen van af. Simpelweg te gevaarlijk.

Die koperen traces bij de schroefgaten zitten er niet voor niets. Bij zelf geboorde gaten als je het bord al niet sloopt creër je mogelijk een short en brand het hele zaakje af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:55
Waarom zou je willen boren? Je geeft aan voor je koeling. Is dit niet bedoeld voor je socket? Koelt die dan wel op de juiste grootte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
Hoe groot zijn de pcb gaten?

Die m2 gaten die er nu zitten is een insert/backplate. Als deze verwijderbaar is hou je enkel de pcb gaten over. Afhankelijk van de maten hiervan kom je misschien een heel eind.
De pcb gaten groter boren zou ik niet doen. Je weet niet hoe strak de binnenlagen op de gaten zitten dus het kan zomaar zijn dat je sporen beschadigd of onderlinge verbindingen maakt. Ook boor je dan de metallisatielaag in het gat weg. Niet het meest kritische, afhankelijk van het design, maar kan wel gevolgen hebben voor de power integrity en EMC gevoeligheid van het bord.

Maar waarom heb je M3 bouten nodig? Als je een passende koeler hebt met M3 gaten kun je ook kijken of je het niet gewoon kan oplossen met M2 + een passende ring/bus. Voor de sterkte maakt het niet uit. Met M2 kun je ook al makkelijk te veel klemkracht creëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-05 20:17

heuveltje

KoelkastFilosoof

is het uberhaubt m2 draad ? aangezien overige schroeven vaak non-metrisch zijn.

daarnaast is boren in een moederbord vragen om problemen, het kan werken als er inderdaad geen sporen doorheen lopen.. maar niemand kan je dat garanderen.

Ik vraag me af waarom je perse m3 wilt. m2 moet meer dan genoeg zijn voor de krachten op zon slot.
Als het gaat omdat je in een m3 wilt schroeven, heb je niet iets als een m3-m2 verloop moer ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:28
de vraag is waar wil je boren?
Puur in de metalen backplate?
of echt door het moederbord zelf?
Moederbord zelf niet doen.

Iets met traces die er door heen lopen.
Backplate?
zolang je binnen de backplate blijft en niet de printplaat zelf raakt zou dat op zich best kunnen.

Maar daarna wel goed schoonmaken zodat er geen metaal restjes op je bord blijven liggen.
en eerste keer zonder kast of zo test draaien.
Pagina: 1