Ik ben bezig met projectje zonnepanelen.
Nu kan ik veel in de datasheets vinden van hoeveel Ampere en welk voltagebereik de MPPT unit(s) in de omvormer zijn maar ik zie nergens bij geen enkele fabrikant een stukje over efficientie.
De meeste kunnen tussen de 150~500V werken met een ampere of 10 op elke string.
Ik zie echter nergens grafieken over hoe efficient de conversie is bij 150V of 500V. Gezien de inverter ~330VDC nodig heeft om 240VAC te maken kan ik me slecht voorstellen dat de MPPT's even effcient die boel kunnen omzetten ongeacht het voltage. en dan hebben we het nog niet over de omvormers met een 48V accuaansluiting....
Grof gezegd is mijn vraag als volgt:
Is een hoger voltage van je panelen beter dan een lager voltage en het dan verdelen over meerdere strings om het voltage lager te houden?
Logica gebied te zeggen dat hoger voltage beter is, lager amperage is altijd beter.....
ps: ik doel dus niet op de geclaimde 99.7% in de marketingbrochures.
Nu kan ik veel in de datasheets vinden van hoeveel Ampere en welk voltagebereik de MPPT unit(s) in de omvormer zijn maar ik zie nergens bij geen enkele fabrikant een stukje over efficientie.
De meeste kunnen tussen de 150~500V werken met een ampere of 10 op elke string.
Ik zie echter nergens grafieken over hoe efficient de conversie is bij 150V of 500V. Gezien de inverter ~330VDC nodig heeft om 240VAC te maken kan ik me slecht voorstellen dat de MPPT's even effcient die boel kunnen omzetten ongeacht het voltage. en dan hebben we het nog niet over de omvormers met een 48V accuaansluiting....
Grof gezegd is mijn vraag als volgt:
Is een hoger voltage van je panelen beter dan een lager voltage en het dan verdelen over meerdere strings om het voltage lager te houden?
Logica gebied te zeggen dat hoger voltage beter is, lager amperage is altijd beter.....
ps: ik doel dus niet op de geclaimde 99.7% in de marketingbrochures.
[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 04-05-2021 00:07 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
/f/image/ogMosy2PIofhaKkgF4P70drQ.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/Zg1DVwrSA8duSVbOjzhrvvFv.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/CYA5SulF6TcdHznWhLZZCOus.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/RozEoactDknb3eODeIRYuoLd.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/3FuW1yE7yWjpfu4eOzsIdxa6.png?f=fotoalbum_tile)