Vraag

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:55
Ik zoek een?
Duurzame telefoon die softwarematig lang ondersteund wordt.

Wat is je budget?
€500-€800

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Every day carry camera, die moet redelijk tot goed zijn. Spotify, navigatie, video kijken, internet browser. 5inch scherm minimaal. Goede bluetooth die met Garmin toestellen om kan gaan.

Wat heb je zelf al gevonden?
Google adept met uitstapjes naar iPhone. Destijds op iOS uitgekeken geraakt vanwege het gebrek aan widgets. Heb altijd agenda direct op bureaublad staan, superhandig. Zou tegenwoordig ook in iOS mogelijk zijn. Dus iPhone komt weer binnen bereik. Groot voordeel dat Apple best lang ondersteuning biedt (toch?). Kennis is best veeleisend maar doet al 6 jaar met iPhone 7. Wel eens accu's en scherm vervangen maar dat kun je zelf en is redelijk goedkoop.
Mijn dure mate20pro wordt eind dit jaar 3 jaar en einde ondersteuning is misschien al in zicht....of er nog upgrade naar Android 11 komt is nog maar de vraag. Nou zit daar weinig spannends in, meestal. Maar voor de duurzaamheid wil ik toch wel lang voorzien zijn van upgrades.
Pixel komt ook in aanmerking, wellicht. Google biedt ook vrij lang upgrades en updates aan.

Welke vragen heb je hier nog over?
Sta open voor alle suggesties, maar dit is een daily driver en moet altijd werken. Rommelen met updates via xda heb ik weinig zin in.

Alle reacties

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Het eerste wat bij mij opkomt als je naar een duurzame telefoon zoekt met lange ondersteuning: Fairphone.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Verwijderd

Kwa maat - boven de 5inch is nogal ruim. Check tot waar je wilt gaan zonder hand-comfort in te leveren.

Xiaomi zit tegenwoordig goed in je pricerange.

Kwa duurzaam: updates of productie

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2021 22:08 ]

• Ramon 73
wcduck schreef op maandag 3 mei 2021 @ 22:08:
Het eerste wat bij mij opkomt als je naar een duurzame telefoon zoekt met lange ondersteuning: Fairphone.
Fairphone heeft redelijk matige hardware, toch? Trage soc en niet zo'n hele beste camera, wat ik mij herinner. Kan me vergissen uiteraard.

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Hoe lang is matig lang voor jou?

Hoi!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:09
Ramon 73 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 22:15:
[...]

Fairphone heeft redelijk matige hardware, toch? Trage soc en niet zo'n hele beste camera, wat ik mij herinner. Kan me vergissen uiteraard.
Duurzaam wordt verschillend geïnterpreteerd ;). Denk dat hij doelt op hoe het toestel tot stand gekomen is en de repareerbaarheid.

• Ramon 73
EWK schreef op maandag 3 mei 2021 @ 22:19:
Hoe lang is matig lang voor jou?
Niet matig lang. Softwarematig lang.
Dus of het toestel meerdere jaren geüpdate wordt door de fabrikant.
sigmundfreund schreef op maandag 3 mei 2021 @ 22:19:
[...]
Duurzaam wordt verschillend geïnterpreteerd ;). Denk dat hij doelt op hoe het toestel tot stand gekomen is en de repareerbaarheid.
Nee, dat is minder van belang. Wil graag dat de fabrikant meerdere jaren updates uitbrengt, langer dan krap 3 jaar. Repareerbaarheid is tweede speerpunt, toestel zelf moet ook mee kunnen en versleten accu moet wel te vervangen zijn. Uiteraard geen klepje open, eruit klikken en nieuwe zetten want dat is er nauwelijks nog.

[ Voor 54% gewijzigd door Ramon 73 op 03-05-2021 22:25 ]

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:20
Voor lange ondersteuning qua os software zou ik toch naar apple gaan kijken. Voor 800 kan je waarschijnlijk een iphone 12 64gb kopen, kan je jaaaaren mee vooruit.

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14:58
wokkelz schreef op maandag 3 mei 2021 @ 22:33:
Voor lange ondersteuning qua os software zou ik toch naar apple gaan kijken. Voor 800 kan je waarschijnlijk een iphone 12 64gb kopen, kan je jaaaaren mee vooruit.
En heeft tegenwoordig ook fancy widgets :)

Hello. Is it me you're looking for?

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:11
Samsung heeft zijn ondersteuning uitgebreid naar minimaal 3 versies en 4 jaar updates. In de praktijk kun je op de S serie verwachten er 5 jaar mee te doen aangezien voorheen de S serie in de praktijk ook al langer dan de toen gegarandeerde 3 jaar updates kreeg en richting de 5 jaar ging.

Apple garandeert niets, maar praktijk wijst uit dat je zeker 4 tot 6 jaar updates kunt verwachten. Zelfs nu zie je op oudere dat bepaalde fixes nog uitgebracht worden al stoppen sommige app ontwikkelaars dan wel de ondersteuning.

Xiaomi, is ook wel aardig lang met updates, en er is een levendige custom rom community via Xiaomi.eu waardoor je na eenmalig opzetten niet hoeft te rommelen met updates.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Ramon 73 Denk ook aan Android toestel wat je tegenwoordig goed op LineageOS kunt krijgen.
Zo loopt een Galaxy Note 3 nog vlot op LineageOS 16(android 10)

[ Voor 27% gewijzigd door Hackus op 04-05-2021 11:39 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Verwijderd

Hackus schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 11:37:
@Ramon 73 Denk ook aan Android toestel wat je tegenwoordig goed op LineageOS kunt krijgen.
Zo loopt een Galaxy Note 3 nog vlot op LineageOS 16(android 10)
Uit de TS:

Rommelen met updates via xda heb ik weinig zin in.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Verwijderd schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 11:58:
[...]

Uit de TS:

Rommelen met updates via xda heb ik weinig zin in.
Ik had het gelezen, en heb toch mijn gedachte geplaatst.

Dat hoeft nu ook niet, maar tegen de tijd. En ik geef aan dat het prima werkt en TS daarover kan nadenken. Het is ook geen rommelen, maar je kunt het ook evt. laten doen bij plaatselijke tel.winkel.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1