Hoe keramische tuintegels (2 of 3cm) leggen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-03 23:43
Ik heb een rechthoekige tuin van 50 m2 die al bestraat is met betontegels. Onder deze betontegels zit normaal witzand. Ik wil graag keramische tuintegels (60x60) laten leggen door een tegelzetter/stratenmaker. Nu heb ik een aantal stratenmakers gesproken en heb ook zelf onderzoek gedaan. Echter zie ik door de bomen het bos niet meer. Wie kan mij vertellen wat voor ondergrond er nodig is voor keramische tegels van 2 a 3cm dik?

De ene zegt 6cm dik beton cement laag en de andere zegt een paar zakken cement door het witzand heen gooien/mixen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-05 16:15
In gestabiliseerd zand kloppen gaat prima. Een paar zakken cement door het zand heen scheppen en de tegels dan droog er in leggen, na enige tijd zal de cement hard worden en liggen de tegels stabiel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:22
Eventueel kun je ook kijken naar keramische tegels met beton onderlaag, die leg je gewoon in een normaal zandbed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
Nielson schreef op maandag 3 mei 2021 @ 22:32:
Eventueel kun je ook kijken naar keramische tegels met beton onderlaag, die leg je gewoon in een normaal zandbed.
Die zijn enorm duur vergeleken met normale 2 a 3cm tegels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
D.deJong schreef op maandag 3 mei 2021 @ 21:53:
In gestabiliseerd zand kloppen gaat prima. Een paar zakken cement door het zand heen scheppen en de tegels dan droog er in leggen, na enige tijd zal de cement hard worden en liggen de tegels stabiel.
Kan dit ook met 2cm keramische tegels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
adesign schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 00:29:
[...]

Die zijn enorm duur vergeleken met normale 2 a 3cm tegels.
Vast, maar die leggen ze 10x sneller dan die 2cm tegels.
Ik heb beide liggen, voorkeur zou uitgaan voor de keramische tegels met beton, ligt veel stabieler.
De keramische van 2cm liggen in zandcement, die liggende toch net iets losser.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
@ZeRoC00L

Wat versta jij onder dat die van 2cm toch wat losser liggen? Bedoel je dat wanneer je er overheen loopt dat die een beetje wiebelt omdat het onder die tegel niet helemaal egaal is en de tegel lichter is?

[ Voor 3% gewijzigd door adesign op 04-05-2021 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ze bewegen een klein beetje bij het erop lopen, of in ieder geval sommige. De tegels van 2 cm hebben maar weinig massa tov die van 4cm dik met beton eronder.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:49
@adesign

Ik en mijn schoonvader hebben in beide tuinen keramische tegels van de dikte die jij aangeeft.

Bij ons zijn er bergen stabilisee door het witte zand heen gegaan.

En de tegels wiebelen alsnog iets.
Hierdoor komen de voegen los, en door het wiebelen gaan ze steeds meer wiebelen.
Hierdoor moeten we beiden om het jaar een stratenmaker laten komen om tegels weer vast te leggen.

Mijn buren hebben de keramische tegels met beton eronder, en die liggen al jaren goed.
En zij fietsen ook over de tegels omdat zij via de zijtuin de fietsen in de schuur achterin de tuin zetten.

Ik zou zelf nooit meer gaan voor de dunne variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:53
Keramische terrastegels van 2 - 3 cm dik, zou ik zeker in de cement (laten) leggen. Een dikkere tegel met een betonlaag eronder kan inderdaad prima in zand al dan niet gestabiliseerd zand.

Waarbij ik mij overigens nog afvraag of je onder de dunne tegels zelfs geen isolatie moet leggen, omdat ik bang zou zijn dat ze kapot of los vriezen wanneer er water onder mocht komen.

[ Voor 33% gewijzigd door dewil1990 op 04-05-2021 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

1/4 cement/gestabiliseerd zand

Poah dikke Massey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-05 22:34
Let op je afwatering als je ze in het cement legt. Want dat water kan niet weg op de manier. Met betontegels of beton/keramiek kan dat wel. Want voegen van zand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:32
Keramische tegels met beton eronder kosten meer, maar met het duurdere leggen van de normale keramische tegels kom je vrijwel op hetzelfde bedrag uit. Voor hetzelfde geld heb ik voor de duurdere tegels gekozen omdat die volgens de stratenmaker stabieler liggen. Welke hij zou zetten maakte niet veel uit omdat hij toch meer geld vraagt voor het extra werk met dunne tegels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• striker91
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-05 20:17
@adesign wij hadden eenzelfde dilemma. Wij hebben uiteindelijk gekozen voor keramisch tegels met beton eronder. Ja die tegels zijn duurder, maar per saldo maakte het niet veel uit, omdat ze niet extra lang bezig zijn met de voorbereiding van het leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
FRANQ schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 10:37:
@adesign

Ik en mijn schoonvader hebben in beide tuinen keramische tegels van de dikte die jij aangeeft.

Bij ons zijn er bergen stabilisee door het witte zand heen gegaan.

En de tegels wiebelen alsnog iets.
Hierdoor komen de voegen los, en door het wiebelen gaan ze steeds meer wiebelen.
Hierdoor moeten we beiden om het jaar een stratenmaker laten komen om tegels weer vast te leggen.

Mijn buren hebben de keramische tegels met beton eronder, en die liggen al jaren goed.
En zij fietsen ook over de tegels omdat zij via de zijtuin de fietsen in de schuur achterin de tuin zetten.

Ik zou zelf nooit meer gaan voor de dunne variant.
Na hoeveel jaar begon jij last te hebben van losse tegels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenevd
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:03
Toevallig 2 weken geleden hier keramische tegels in de tuin laten leggen.
Ze hebben bij ons een deel van het zandbed van de vorige tegels weggegraven en vervolgens eerst een laag grind met daarop vervolgens cement. Ik zou met keramische tegels ook echt adviseren om het in het cement te laten leggen.

Uiteindelijk kostte het ze ook niet zoveel tijd om de keramische tegels in het cement te leggen, dat ging als een speer. Voor de voegen is bij ons het volgende gebruikt:
https://www.varistone.nl/...lm-aqua/groups/g+c+a+view

Het ligt er bij ons heel strak in dus ben tot dusver tevreden. In hoeverre het zo vast blijft liggen, kan ik nu natuurlijk nog niet zeggen.

[ Voor 6% gewijzigd door joenevd op 04-05-2021 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:49
adesign schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 13:50:
[...]

Na hoeveel jaar begon jij last te hebben van losse tegels?
Mijn tuin ligt er sinds 2015 in, en elk jaar ligt er wel wat los.
Om het jaar laten we de losse tegels die echt wippen vastleggen.
Vorig jaar voor het laatst gebeurd, en dit jaar ligt het wel ok, maar hier en daar wipt wat.

het is niet echt door verzakking, want ze wippen lichtjes waardoor je in verloop van tijd het zand gewoon wegloopt naar de kant van de tegel die omhoog komt. Het is ook voornamelijk op de looproutes.
Maar je moet het wel herstellen want die punt die omhoog komt is super scherp, en in de zomer op blote voeten doet dat zeer (ken je het gevoel van een 1x1 legoblokje onder je voet?)

Naar mijn idee zit er gewoon te weinig stabilisee onder, maar er zit al bijna 2x meer onder dan wat er voorgeschreven werd.

Daarnaast vind ik de tegels gevoelig voor breuk.
Als je een van je bbq de heat deflector (pizzasteen is vergelijkbaar) laat vallen dan is niet dat ding stuk maar je tegel.
Je moet je daar bewust van zijn, want even een kruiwagen omkiepen kan je een steen kosten, ik leg er tegenwoordig altijd underlayment op als ik iets moet doen in de tuin.
Met betontegels heb je dat probleem gewoon helemaal niet.

Vergis je niet in de extra kosten voor stabilise en de extra manuren.
ook met herstelwerk later.

Maar het kost me elke 2 jaar een emmer varistone voegmortel a 5 tientjes, en 2 uur arbeidsloon.
En dan is hij vaak de hele ochtend bezig. Het is dat mijn stratenmaker een topvent is die gewoon service verleent, anders was ik duurder uit geweest.

Ik klink misschien erg negatief, maar ik ben superblij met mijn tuin.
Alleen had ik achteraf dus echt voor de keramische tegel gegaan die verlijmd is op de betontegel, veel minder gedoe mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:41
Vorig jaar mei heb ik zelf 60x60x3 keramiek op zand gelegd, geen cement o.i.d. erdoor, puur op zand (35m2, Terras en Pad). Gevoegd met Bostik 1C Flex. Het ligt er nog net zo strak in als een jaar geleden.

Zandbed goed verdichten d.m.v. heel veel inwateren, laten drogen en daarna trillen, trillen, trillen, trillen...
Opsluitbanden plaatsen
Nog een keer trillen
Afrijen
Tegels erin, Voegen

Onthoud ook.... ALLES zakt op den duur, meer betalen voor een duurdere ondergrond is alleen uitstel van executie. Mijn overweging was daarom ook op zand, dat is nog relatief goedkoop en eenvoudig te herstellen na een aantal jaar, indien gewenst.

[ Voor 3% gewijzigd door B-lex op 04-05-2021 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
Even een dubbelcheck. De termen stabizand, sibiliteitszand, stabilisee, gestabiliseerd zand, zandcement, witzand zelf mixen met cement is toch allemaal hetzelfde of niet?

[ Voor 14% gewijzigd door adesign op 04-05-2021 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:41
adesign schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 16:49:
Even een dubbelcheck. De termen stabizand, sibiliteitszand, stabilisee, gestabiliseerd zand, zandcement, witzand zelf mixen met cement is toch allemaal hetzelfde of niet?
Nee, Zandcement hoort niet in dit rijtje thuis. Dat is je dekvloer in huis, die leg je normaliter op een betonvloer.
Pagina: 1