Mijn tuin ligt er sinds 2015 in, en elk jaar ligt er wel wat los.
Om het jaar laten we de losse tegels die echt wippen vastleggen.
Vorig jaar voor het laatst gebeurd, en dit jaar ligt het wel ok, maar hier en daar wipt wat.
het is niet echt door verzakking, want ze wippen lichtjes waardoor je in verloop van tijd het zand gewoon wegloopt naar de kant van de tegel die omhoog komt. Het is ook voornamelijk op de looproutes.
Maar je moet het wel herstellen want die punt die omhoog komt is super scherp, en in de zomer op blote voeten doet dat zeer (ken je het gevoel van een 1x1 legoblokje onder je voet?)
Naar mijn idee zit er gewoon te weinig stabilisee onder, maar er zit al bijna 2x meer onder dan wat er voorgeschreven werd.
Daarnaast vind ik de tegels gevoelig voor breuk.
Als je een van je bbq de heat deflector (pizzasteen is vergelijkbaar) laat vallen dan is niet dat ding stuk maar je tegel.
Je moet je daar bewust van zijn, want even een kruiwagen omkiepen kan je een steen kosten, ik leg er tegenwoordig altijd underlayment op als ik iets moet doen in de tuin.
Met betontegels heb je dat probleem gewoon helemaal niet.
Vergis je niet in de extra kosten voor stabilise en de extra manuren.
ook met herstelwerk later.
Maar het kost me elke 2 jaar een emmer varistone voegmortel a 5 tientjes, en 2 uur arbeidsloon.
En dan is hij vaak de hele ochtend bezig. Het is dat mijn stratenmaker een topvent is die gewoon service verleent, anders was ik duurder uit geweest.
Ik klink misschien erg negatief, maar ik ben superblij met mijn tuin.
Alleen had ik achteraf dus echt voor de keramische tegel gegaan die verlijmd is op de betontegel, veel minder gedoe mee.