Static noise, geen geluid meer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekgerfen
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22-09 17:29
Hoi,

sinds vanmiddag krijg ik geen geluid meer uit zowel mijn speakers als mijn headset. Het enige 'geluid' dat er nog uit komt, is static noise. Dit gebeurde nadat ik de HD audio kabel in mijn pc nette probeerde weg te werken. In eerste instantie dacht ik dat dit kwam doordat deze kabel unshielded is en omdat ie te dicht langs de psu lag, alleen noise oppikte. Dus: kabel teruggelegd zoals ie lag, maar nog steeds geen geluid.

Dit probleem doet zich zowel voor via headset als speaker, zowel front jack als backpanel. Windows 10 zegt dat de Realtech Audio card goed werkt, maar daar ben ik het dus niet mee eens ;) Nu ben ik dus bang dat de onboard audio chip stuk is.

Relevante Hardware:
Mobo: Asrock x570 Gaming 4s

Geprobeerd:

-Audio drivers opnieuw installeren.
-HD audio aan en uit zetten in BIOS.
-BIOS voor de zekerheid terugzetten naar default

Hebben jullie andere ideeën/advies?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 22:39
Heb je het ook geprobeerd met de HD audio kabel niet aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekgerfen
Djarune schreef op zondag 9 mei 2021 @ 22:25:
Heb je het ook geprobeerd met de HD audio kabel niet aangesloten?
Ja, heb ik geprobeerd. Maakt helaas geen verschil. Verder heb ik natuurlijk gecheckt of de HD Audio kabel goed zit. Echter, als de kabel niet goed contact zou maken, zou ik wel geluid hebben via de audio jack aan de achterkant van de kast (en dat heb ik niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 22:39
Wat je kunt doen om Realtek driver issues uit te sluiten is een usb stick met Ubuntu Live / Windows Live etc. maken en dan deze te booten. Als het geluid dan gewoon werkt in dat OS betekent het een software iov hardware probleem. Als dat het geval is zul je flink wat drivers moeten deïnstalleren (van zowel Realtek als Microsoft audio) en de laatste Realtek drivers weer installeren.

Als het hardware is, kun je nog testen met een andere voeding en videokaart anders is het een geval RMA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekgerfen
Bedankt voor de suggesties! Ik ga er mee aan de gang en kom hier later over terug.